Modyfikacja lampy CatEye HL-550
Modyfikacja lampy CatEye HL-550
Witam wszystkich serdecznie! Mam na imię Łukasz.
Jestem szczęśliwym posiadaczem lampy CatEye HL-550 - żarówka halogenowa 2,5V, 0,5A. Problem polega na tym, że przestaje mi ona wystarczać - jeżdżę często rowerem wieczorami, czasami w całkowitych ciemnościach. Zależy mi na tym, żeby świeciła mocniej. Macie jakieś pomysły jak ją zmodernizować? Rozwiązanie nie musi być koniecznie energooszczędne, ale też takie, żebym na parze akumulatorów 2500mAh pojechał ok. 1,5 ~ 2h.
A tutaj zdjęcia w/w lampy:
Jestem szczęśliwym posiadaczem lampy CatEye HL-550 - żarówka halogenowa 2,5V, 0,5A. Problem polega na tym, że przestaje mi ona wystarczać - jeżdżę często rowerem wieczorami, czasami w całkowitych ciemnościach. Zależy mi na tym, żeby świeciła mocniej. Macie jakieś pomysły jak ją zmodernizować? Rozwiązanie nie musi być koniecznie energooszczędne, ale też takie, żebym na parze akumulatorów 2500mAh pojechał ok. 1,5 ~ 2h.
A tutaj zdjęcia w/w lampy:
Witaj!
Ten temat przypomniał mi moją HL-1500 z czasów świetności Cateye, w 1998 r. to była najmocniejsza lampa, jaką można było kupić we wrocławskich sklepach rowerowych. Jeżdziłem na niej 9 lat, zimą po 3 -5 godzin dziennie, a 2 ładowarki do
Akumulatorków AA pracowały bez przerwy
Przechodząc do twojego pytania - obudowa z tworzywa i jej kształt raczej wyklucza przeróbkę tego na cokolwiek w kategorii LED, co świeciłoby lepiej.
Ja swoją lampę zmodyfikowałem zakładając żarówkę halogenową 3,5 V 0,85 A zamiast 4,8 V o,5 A. Działało to ok. 100 h do przepalenia żarówki, 4 akumulatorki 2500 mAh wystarczały na 2 h. Światła było co najmniej 2 razy więcej i do jazdy po szosie absolutnie wystarczało. Być może dobierzesz taką żarówkę do swojej.
Ten temat przypomniał mi moją HL-1500 z czasów świetności Cateye, w 1998 r. to była najmocniejsza lampa, jaką można było kupić we wrocławskich sklepach rowerowych. Jeżdziłem na niej 9 lat, zimą po 3 -5 godzin dziennie, a 2 ładowarki do
Akumulatorków AA pracowały bez przerwy
Przechodząc do twojego pytania - obudowa z tworzywa i jej kształt raczej wyklucza przeróbkę tego na cokolwiek w kategorii LED, co świeciłoby lepiej.
Ja swoją lampę zmodyfikowałem zakładając żarówkę halogenową 3,5 V 0,85 A zamiast 4,8 V o,5 A. Działało to ok. 100 h do przepalenia żarówki, 4 akumulatorki 2500 mAh wystarczały na 2 h. Światła było co najmniej 2 razy więcej i do jazdy po szosie absolutnie wystarczało. Być może dobierzesz taką żarówkę do swojej.
moja ładowarka ładuje akumulatory 2500mAh w ok. 40 minut, chociaż problem ładowania przez 20h tych samych akumulatorów zwykłymi ładowarkami również jest mi znanyMCSubi pisze:2 ładowarki do
Akumulatorków AA pracowały bez przerwy
Czyli mówicie że gra nie warta "świeczki"? Dla mnie ważne jest żeby lampa dobrze oświetlała ścieżkę i boki. Ta tak świeci, tylko że za słabo i w tym problem. Druga ważna rzecz to względna odporność na wodę, i koniecznie łatwe i szybkie odpinanie - rower służy mi jako środek lokomocji.
ładowanie w 40 min nie wróży im długiego życiavocativus pisze:moja ładowarka ładuje akumulatory 2500mAh w ok. 40 minut, chociaż problem ładowania przez 20h tych samych akumulatorów zwykłymi ładowarkami również jest mi znanyMCSubi pisze:2 ładowarki do
Akumulatorków AA pracowały bez przerwy
Co do sensu modyfikacji - tylko jaśniejsza żarówka ma sens - za 5 zł masz widoczną różnicę. I wciąż jakość i pewność działania Cateye, zamiast chinola, który nie wiesz kiedy umrze.
sam fakt że wszystkie akumulatory których używam są made in China nie wróży im dobrze Trzymają się już 1,5 roku i ładowarka nie blokuje ładowania na żadnym więc nie jest źle.MCSubi pisze:ładowanie w 40 min nie wróży im długiego życia
Wracając do lampy - przekopałem internet i wyniuchałem halogeny na bazę P13.5, 2,4V jedynie 0,85A. 1A się nie doszukałem. Jutro jeszcze przejdę się po sklepach elektronicznych, może tam coś będzie, albo jakaś mocniejsza z inną bazą przypasuje.
Sigma Pava to dość ciekawa propozycja, tylko ta cena... CatEye HL-EL500G to samo... chociaż po modyfikacji chyba lepiej świeci niż Sigma.
a to to w jakiej cenie?Dominik pisze:mogę ci zmajstrować zmodowaną CatEyke HL-EL500G na XP-G.
Tak sobie kombinuję... wprawdzie koledzy mają rację, że plastikowa obudowa to marne warunki odprowadzania ciepła i że pracy dużo, ale popatrzmy:
- w tej chwili lampka dysponuje strumieniem pewnie poniżej 20lm;
- po wymianie żarówki może uda się dobić do 30lm;
- XP-G przy prądzie tylko 350mA da 120-140lm.
Prąd 350mA to raptem 1W mocy. Z takimi prądami pracują diody w naszych czołówkach i mimo plastikowej obudowy służą długo. Może paść argument, że 350mA to dla tej diody marnotrawstwo. Z jednej strony zgoda, ale uwzględniając wymagania vocativusa to będzie 4-5 razy więcej światła o właściwym rozkładzie.
Ja bym poeksperymentował. Najciekawsze będzie chyba właściwe zogniskowanie diody.
- w tej chwili lampka dysponuje strumieniem pewnie poniżej 20lm;
- po wymianie żarówki może uda się dobić do 30lm;
- XP-G przy prądzie tylko 350mA da 120-140lm.
Prąd 350mA to raptem 1W mocy. Z takimi prądami pracują diody w naszych czołówkach i mimo plastikowej obudowy służą długo. Może paść argument, że 350mA to dla tej diody marnotrawstwo. Z jednej strony zgoda, ale uwzględniając wymagania vocativusa to będzie 4-5 razy więcej światła o właściwym rozkładzie.
Ja bym poeksperymentował. Najciekawsze będzie chyba właściwe zogniskowanie diody.
Byłem w elektronicznym - wszystko albo na 0,5A albo na więcej niż 2,8V. Póki co pocuduje z silniejszymi halogenami, może uda się znaleźć 1A gdzieś w necie...
Swietlik jakbym sie uparł, to upakowałbym tę diodę i bez radiatora. Mróz odpowiednio już odprowadzi ciepło Tylko czy jest sens pakować niemałe pieniądze w coś co i tak nadaje się do wymiany? Sama dioda to się tam zmieści, tylko do niej zdaje się trzeba jeszcze jakiś sterownik dorzucić na który miejsca w obudownie nie ma.
Obydwie lampy zaproponowane przez Dominika są warte uwagi i raczej na nich się skupię.
Sigma Pava w sklepe XRTaBike kosztuje 175zł + przesyłka = 191zł. Różnica między modyfikacją Dominika niewielka - 19zł. Obydwie dobrze oświetlą drogę, pytanie teraz która lepiej świeci na boki i która jest mocniejsza?
Swietlik jakbym sie uparł, to upakowałbym tę diodę i bez radiatora. Mróz odpowiednio już odprowadzi ciepło Tylko czy jest sens pakować niemałe pieniądze w coś co i tak nadaje się do wymiany? Sama dioda to się tam zmieści, tylko do niej zdaje się trzeba jeszcze jakiś sterownik dorzucić na który miejsca w obudownie nie ma.
Obydwie lampy zaproponowane przez Dominika są warte uwagi i raczej na nich się skupię.
Sigma Pava w sklepe XRTaBike kosztuje 175zł + przesyłka = 191zł. Różnica między modyfikacją Dominika niewielka - 19zł. Obydwie dobrze oświetlą drogę, pytanie teraz która lepiej świeci na boki i która jest mocniejsza?
Ostatnio zmieniony niedziela 13 gru 2009, 14:11 przez vocativus, łącznie zmieniany 1 raz.
Witam
Sorki że się wtrącam,Uważam że miejsca masz od groma na diode z małym radiatorkiem.
Ja przerabiałem 510 cała plastikowa i przy 300mA nie ma żadnych problemów.Wyrzycając aku na zewnątrz pewnie dało by się podciągnąć do ok 500mA,powiększyć radiator a temp. byłaby rozproszona i odprowadzona nawet przez plastik.I wszedłby i driver.
Uważam że jest to do zrobiena tylko trochę pracy i nakładów.
Pozdro
Ja przerabiałem 510 cała plastikowa i przy 300mA nie ma żadnych problemów.Wyrzycając aku na zewnątrz pewnie dało by się podciągnąć do ok 500mA,powiększyć radiator a temp. byłaby rozproszona i odprowadzona nawet przez plastik.I wszedłby i driver.
Uważam że jest to do zrobiena tylko trochę pracy i nakładów.
Pozdro
A tak to nie problem. Jak się wyjmie akumulatory to się wszystko zmieści, tylko zrozum że ja tą lampą nie będę oświetlać szafy, tylko drogę. Baterie doklejane taśmą klejącą do obudowy nie wchodzą w grę. Jak mi padnie zasilanie, to wymiana akumulatorów musi być w miarę łatwa. Lampa pracuje w następujących warunkach: dziury i jeszcze raz dziury, koleiny, krawężniki, kostka brukowa, wiatr, deszcz, śnieg, mróz. Zatem wszystko musi się zmieścić w obudowie, która nawet podczas najgorszych ulew nie przecieka. Za reflektorem jest niewiele miejsca - 2 x 1cm3.jarcyk pisze:Wyrzycając aku na zewnątrz pewnie dało by się podciągnąć do ok 500mA,powiększyć radiator a temp. byłaby rozproszona i odprowadzona nawet przez plastik.I wszedłby i driver.
Tak t bym i mógł kupić akumulator kwasowo-ołowiowy 6V - 12V, wsadzić go do sakwy pod sioło, kablami połączyć z czymś dobrze świecącym na kierownicy i już. Tylko odpinanie i zapinanie tego za każdym razem kiedy zostawiam rower na ulicy może zająć więcej czasu niż sama jazda
Ostatecznie dokupię halogena na 3,6V 1A, do obudowy wejdą 3 paluszki, pozmieniam połączenia i na zimę może starczy. Potem się zastanowię nad zakupem lamp proponowanych przez Dominika.
a tak pi razy drzwi, wg Ciebie która lepiej świeci?Dominik pisze:vocativus, jak ruszysz zadek na Biskupin to sam zobaczysz
- LightLover
- Posty: 267
- Rejestracja: sobota 16 maja 2009, 19:31
- Lokalizacja: Warszawa
Witaj,
"Tak pi razy drzwi" świecą tak:
Sigma Pava (fabrycznie) świeci tak:
Zaś HL-EL500G (na XP-G) tak:
Oba zdjęcia są autorstwa Dominika. Więcej lampek możesz zobaczyć tutaj:
http://dominik.magma-net.pl/mod/
"Tak pi razy drzwi" świecą tak:
Sigma Pava (fabrycznie) świeci tak:
Zaś HL-EL500G (na XP-G) tak:
Oba zdjęcia są autorstwa Dominika. Więcej lampek możesz zobaczyć tutaj:
http://dominik.magma-net.pl/mod/
Ostatnio zmieniony niedziela 13 gru 2009, 13:38 przez LightLover, łącznie zmieniany 2 razy.
Mam podobną lampkę i zastanawiam się na przeróbką, jeżdżę bardzo turystycznie... więc powinna wystarczyć, na razie....vocativus pisze:
Swietlik jakbym sie uparl to upakowalbym ta diode i bez radiatora. Mróz odpowiednio już odprowadzi ciepło Tylko czy jest sens pakować niemałe pieniądze w coś co i tak nadaje się do wymiany? Sama dioda to się tam zmieści, tylko do niej zdaje się trzeba jeszcze jakiś sterownik dorzucić na który miejsca w obudownie nie ma.
Tam jest sporo miejsca, po pierwsze żeby zainstalować diodę musisz skrócić reflektor na tyle, aby chip LEDa znalazł się mniej więcej w miejscu, gdzie teraz jest włókno żarówki, a po bokach reflektora.... to można reaktor zmieścić spokojnie tam driverek wejdzie.
Pozdrawiam
PS: Dbajmy o pisownię .....
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.