Strona 1 z 3

Przepisy dotyczace oświetlenia rowerów.

: sobota 28 lis 2009, 11:38
autor: Dominik
Wyposażenie obowiązkowe

Art. 53.
ust. 1. Rower powinien być wyposażony:
  • 1. z przodu - w jedno światło barwy białej lub żółtej selektywnej;
    2. z tyłu - w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające
    [...]
    Art. 56.

    ust. 1. Światła pojazdu o których mowa w par. 53-55, powinny odpowiadać następującym warunkom:
    • 1. światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m;
      2. powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej, niż 350 mm od powierzchni jezdni;
      [...]
      5. światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) - z tyłu.
    Przypis : Światła przednie migające nie są ujęte w prawie polskim, ale także nie są wprost dozwolone. Czołówka lub inna lampka zamocowana na kasku nie stanowi oświetlenia obowiązkowego i nie można jej używać na drogach publicznych.


    Kiedy mają być zapalone światła ?

    Używanie świateł zewnętrznych

    Art. 51. 1. Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza:
    1) w czasie od zmierzchu do świtu,
    2) w okresie od 1 października do ostatniego dnia lutego - przez całą dobę,
    3) w tunelu.
    2. W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujcy pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.
    3. W czasie od zmierzchu do świtu, na nie oświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się:
    1) pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe - drugi jest obowiązany uczynić to samo,
    2) do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony,
    3) pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.
    4. Kierujący motocyklem, motorowerem lub pojazdem szynowym jest obowiązany używać podczas jazdy świateł mijania, z zastrzeżeniem ust. 3.
    5. Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
    6. Przepisów ust. 1-4 nie stosuje się do kierujących pojazdami, które nie są wyposażone w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1 i 3 zamiast tych świateł należy używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdów.


    Przypis : Rower ma światła pozycyjne - tak więc nie musi mieć zapalonych świateł za dnia, tylko w przypadkach 1 i 3.

: sobota 28 lis 2009, 15:44
autor: Calineczka
dzięki ;)

: sobota 28 lis 2009, 18:27
autor: darklight
Prawo prawem a życie swoje.
Ciekawe ilu z nas ma przednią lampkę na przepisowej wysokości?? moja świeci z 114cm.
Ja świadomie łamię przepisy i jeżdząc po Wawie używam "mrygadełka",jest lepiej zauważalne wśród samochodowych reflektorów.
Co ciekawe policjanci z drogówki nie mają nic przeciwko(rozmawiałem z wieloma).
Może warto to usankcjonować?
Na moje sugestie http://www.krbrd.gov.pl/ nie raczy odpowiadać :(

: sobota 28 lis 2009, 20:17
autor: allonitium
Aż poszedłem zmierzyć - u mnie lampka jest podwieszona pod kierownicą dokładnie na wysokości 88cm od ziemi - więc się łapie:P Ale fakt ze tez czesto w miescie uzywam mrugacza - bo na oswietlonej latarniami ulicy, na tle halogenow i HIDow blaszaków - przynajmniej coś widać. A i tak nie przeszkadza to nikomu w wymuszaniu pierwszeństwa...
I jeszcze nigdy żaden policjant nie zwrócił mi na to uwagi.

: wtorek 01 gru 2009, 02:46
autor: TomS
A ja mam takie pytanie:

czy światło (przednie) 5-diodowe
(CatEye TL-LD 150F)

Obrazek

pracujące w trybie ciągłego przełączania pomiędzy diodami ale tak,
że zawsze świeci dokładnie jedna z nich
jest światłem migającym czy ciągłym
w świetle niejasnych przepisów?

Co Wy o tym sądzicie?

: wtorek 01 gru 2009, 06:14
autor: Pyra
W tym wypadku światło nie zmienia natężenia a pozycję, nie jestem pewien czy przepisy to dopuszczają :roll:

Pozdrawiam

: wtorek 01 gru 2009, 08:19
autor: Dominik
TomS, nie kombinuj :razz: Jest to światło migające :oops:

: wtorek 14 sie 2012, 09:56
autor: max4max
Dominik pisze:Przypis : Światła przednie migające nie są ujęte w prawie polskim, ale także nie są wprost dozwolone. Czołówka lub inna lampka zamocowana na kasku nie stanowi oświetlenia obowiązkowego i nie można jej używać na drogach publicznych.
Raczej powinno być:
1. Migające światła przednie nie są obowiązkowym wyposażeniem roweru - dokładniej to Rozporządzenie milczy na temat migających świateł z przodu roweru (i nie zakazuje wprost ich stosowania)
2. Fakt, czołówka nie stanowi wyposażenia obowiązkowego roweru chyba, że ją do niego na odpowiedniej wysokości przymocujemy, natomiast dla własnego bezpieczeństwa w nocy na pustych drogach czasem wolę ją sobie dodatkowo włączyć - zdecydowanie lepiej doświetla zakręty.

: wtorek 14 sie 2012, 13:05
autor: Seeker
"Ciekawe ilu z nas ma przednią lampkę na przepisowej wysokości??"

Ja mam ;)

: wtorek 14 sie 2012, 21:32
autor: krudnik
max4max pisze:
Dominik pisze:Przypis : Światła przednie migające nie są ujęte w prawie polskim, ale także nie są wprost dozwolone. Czołówka lub inna lampka zamocowana na kasku nie stanowi oświetlenia obowiązkowego i nie można jej używać na drogach publicznych.
Raczej powinno być:
1. Migające światła przednie nie są obowiązkowym wyposażeniem roweru - dokładniej to Rozporządzenie milczy na temat migających świateł z przodu roweru (i nie zakazuje wprost ich stosowania)
2. Fakt, czołówka nie stanowi wyposażenia obowiązkowego roweru chyba, że ją do niego na odpowiedniej wysokości przymocujemy, natomiast dla własnego bezpieczeństwa w nocy na pustych drogach czasem wolę ją sobie dodatkowo włączyć - zdecydowanie lepiej doświetla zakręty.
Czołówka w ogóle nie stanowi wyposażenia roweru tylko rowerzysty :)
Jeśli już ją jakoś przypasować do przepisów to jest to szperacz - niedozwolony w ruchu.

: środa 15 sie 2012, 16:14
autor: okupant
Serio nie można stosować czołówek?

Jeżdżę późnym wieczorem po dosyć ruchliwych oświetlonych ulicach, gdzie jest mnóstwo zaparkowanych samochodów przy drodze. Uważam, że oświetlenie (w moim przypadku Fenix LD10) na kasku znakomicie poprawia widoczność rowerzysty w takich warunkach. Poruszający się punkt świetlny bardzo rzuca się w oczy to raz, a dwa jest on ponad dachami większości samochodów.

Nadmienię jeszcze, że spota z owej latarki mam ze 3 metry przed rowerem, wiec IMO nie rażę swiatłem nikogo.

: środa 12 wrz 2012, 17:35
autor: Tomeqp
Doszły mnie słuchy, że coś ma się w tym zakresie niedługo zmienić. Wygląda na to, że na lepsze. :wink: Więcej na ten temat tutaj:
http://rowerowalodz.pl/przepisy-dla-row ... swietlenia

: czwartek 13 wrz 2012, 12:27
autor: max4max
Czyli jak pisałem w innym temacie mamy w końcu usankcjonowanie m.in. migających lampek przednich, odpinania lampek na okres dzienny itp.

Więcej za http://www.miastadlarowerow.pl/
Wymagane przepisami obowiązkowe oświetlenie pozycyjne może być zdemontowane w czasie, gdy nie ma obowiązku jego używania. Zatem w ciągu dnia, w warunkach dobrej przejrzystości powietrza na rowerze nie trzeba mieć zamontowanego oświetlenia i za jego brak nie grozi mandat. UWAGA: ten przepis nie dotyczy tylnego (czerwonego) oświetlenia odblaskowego, które musi być zamontowane na stałe. W tunelu a także np. we mgle rowerzysta ma obowiązek mieć oświetlenie pozycyjne zamontowane na rowerze i go używać niezależnie od pory dnia. Przepis wchodzi w życie 8 października 2012 roku.
Rozporządzenie dopuszcza migające oświetlenie przednie. Dotychczas migać mogło jedynie oświetlenie tylne. W ten sposób rowerzysta korzystający z większości popularnych diodowych lampek bateryjnych lub akumulatorowych będzie mógł wybrać tryb działania - światło ciągłe lub migające. Migające oświetlenie przednie jest znacznie lepiej widoczne na tle silniejszych reflektorów przednich samochodów, co ma znaczenie zwłaszcza na skrzyżowaniach, jeśli rowerzysta porusza się drogą z pierwszeństwem. Ponadto tryb migający znacznie wydłuża czas pracy na bateriach czy akumulatorach. Przepis nie nakłada obowiązku korzystania z migającego światła i to rowerzysta decyduje o wyborze trybu świecenia. Przepis wchodzi w życie 8 października 2012 roku.
Oświetlenie przednie i tylne może znajdować się nie niżej niż 25 cm i nie wyżej niż 150 cm nad jezdnią. Dotychczasowy przepis, ograniczający wysokość montażu oświetlenia do przedziału 35 - 90 cm nie uwzględniał rozwoju rynku - większość oświetlenia montowanego na kierownicy roweru znajduje się wyżej niż 90 cm nad jezdnią. Był też niezgodny z przepisami prawa budowlanego, nakazującymi uwzględnianie tzw. trójkątów widoczności na skrzyżowaniu dla wysokości 1 m nad jezdnią i wyżej, co powodowało że w wielu przypadkach oświetlony zgodnie z przepisami rowerzysta był na skrzyżowaniu niewidoczny dla innych kierujących. Rowerzysta może zdecydować, na jakiej wysokości chce umieścić oświetlenie. UWAGA: przepisy rozporządzenia odnoszą się do wyposażenia pojazdów, a nie oświetlenia umieszczonego na rowerzyście (np. tzw. czołówek czy lampek przyczepionych do ubrania) które nie jest wystarczające. Przepis wchodzi w życie 1 stycznia 2013 roku.
Dopuszcza się stosowanie dowolnej liczby świateł pozycyjnych w rowerze i w wózku rowerowym (co najmniej jedno białe lub żółte selektywne widoczne z przodu i co najmniej jedno czerwone widoczne z tyłu). Dzięki temu rowerzysta może stosować np. podstawowe oświetlenie ciągłe i dodatkowo oświetlenie migające. Podobnie jest w przypadku świateł odblaskowych z przodu i tyłu. Przepis wchodzi w życie 8 października 2012 roku, a w przypadku wózka rowerowego - 1 stycznia 2013 roku.
Dopuszcza się umieszczanie odblasków w kołach roweru, w tym - odblasków w kształcie ciągłego pierścienia umieszczonych w bocznych płaszczyznach kół roweru (chodzi m.in. o coraz popularniejsze opony z odblaskowym paskiem umieszczonym z boków na całym obwodzie). Przepis wchodzi w życie 8 października 2012 roku.
Rower i wózek rowerowy, którego konstrukcja uniemożliwia sygnalizowanie zamiaru skrętu przez wyciągnięcie przez kierującego w bok ręki musi być wyposażony w kierunkowskazy spełniające wymagania techniczne kierunkowskazów dla motorowerów (chodzi np. o całkowicie zabudowane rowery poziome i wózki rowerowe z całkowicie zasłaniającą kierującego "budą"). Przepis wchodzi w życie 1 stycznia 2013 roku.
Oświetlenie ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy przyczepy może być zdemontowane w czasie gdy jego używanie nie jest wymagane przepisami, analogicznie jak w przypadku roweru i wózka rowerowego. Nowelizacja nie dopuszcza wprost, aby oświetlenie pozycyjne przyczepy ciągniętej przez rower lub wózek rowerowy było migające - jak oświetlenie pozycyjne roweru lub wózka rowerowego. Przepis wchodzi w życie 8 października 2012 roku.

W pozostałym zakresie nie zmienia się nic. Rower nadal musi mieć co najmniej jeden sprawnie działający hamulec, sygnał dźwiękowy w postaci dzwonka lub innego urządzenia o nieprzeraźliwym dźwięku, czerwone światło odblaskowe widoczne z tyłu, światło pozycyjne barwy czerwonej widoczne z tyłu oraz światło pozycyjne barwy białej lub selektywnej żółtej widoczne z przodu, przy czym wszystkie światła muszą być widoczne w nocy w warunkach dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m (odblaskowe - oświetlone światłami drogowymi innego pojazdu).

źródło: Marcin Hyła

: poniedziałek 08 paź 2012, 21:59
autor: TDK
Dzisiaj nowe przepisy weszły w życie. Ciekawe jest, że brak jest jakiegokolwiek limitu siły światła. Można mieć światła mocniejsze niż w samochodzie, np. założyć sobie na rower 9 x XM-L.

: poniedziałek 08 paź 2012, 22:11
autor: wkliw
TDK pisze:Dzisiaj nowe przepisy weszły w życie. Ciekawe jest, że brak jest jakiegokolwiek limitu siły światła. Można mieć światła mocniejsze niż w samochodzie, np. założyć sobie na rower 9 x XM-L.
W tym temacie dyskutowałem ostatnio ze znajomym policjantem i on twierdził że jeśli by chciał to jest paragraf umożliwiający ukaranie za oślepiające światła przednie roweru. Ja się tylko pytam na jakiej podstawie stwierdzi ze oślepiają. Przecież nie skieruje roweru na badanie techniczne. A powiedział jeszcze ze jakbym nie przyjął takiego mandatu to sprawa w sądzie z góry przegrana. Jak się panowie na to zapatrujecie ? Wg mnie lekko naciągana teoria mundurowca.