Strona 1 z 1

Jeszcze jedna dwururka

: czwartek 19 lis 2009, 13:26
autor: Łukasz
Witajcie, to mój pierwszy post na forum. :) Od jakiegoś czasu podczytuję i bardzo wiele się od Was dowiedziałem. Teraz chciałbym prosić o nieco konkretniejszą pomoc...

Chciałbym zbudować lampkę na rower do jazdy po lesie (raczej po drogach znanych i w miarę szerokich), a przy okazji także w mieście. Założenia:

1. Koncepcja ogólna:
- dwururka, jedna lampa na zasięg, druga na szerokość i pod koła
- odrębne włączanie lampek
- czas pracy ze dwie godziny przy pełnym świetle
- tryby: 1. Off 2. Dużo światła 3. Mało światła - mruganie mi niepotrzebne

2. Źródło światła:
Początkowo planowałem użyć diod XR-E Q5 i kolimatorów CRS-D na zasięg i CRS-O na boki i pod koła. Potem jednak przeczytałem w wątku Picha o diodach XP-G i zastanawiam się, czy one nie będą lepsze (czy dużo bardziej się nagrzewają?)... Do tego byłyby kolimatory przeznaczone do XP-E, tj. CXP-D (a może SS, skoro przy XP-G te kolimatory świecą szerzej?) na zasięg i CXP-O pod koła i na boki. Jaka jest różnica w czasie pracy pomiędzy XR-E i XP-G, a jaka w praktyce w jasności?

3. Sterownik:
Nie mam pomysłu, może coś podpowiecie? Nie chcę żadnych wymyślnych trybów, mają być tylko dwa stopnie świecenia obsługiwane przełącznikiem on1-off-on2.

4. Zasilanie:
Wiem, że polecacie 18650 i pewnie na tym się skończy, ale powiedzcie jeszcze, jak wypadają eneloopy AA (byłoby taniej)? Czy dwa 18650 wystarczą na 1,5-2h pracy? Ile eneloopów AA daje taki sam czas?
Czy kupowanie ładowarki Ultrafire w DX ma obecnie sens, czy nadal można trafić na bubel?
Czy ktoś próbował wstawić w kwadraciaka akumulatorek? Ma to sens, czy lampa będzie za długa i lepiej dać aku w oddzielnym zasobniku?

5. Obudowa:
Skłaniam się do kwadraciaka z Castoramy (myślę o takim z zaokrąglonymi krawędziami - jest ładniejszy ;) ), chociaż w sumie miałbym dostęp do tokarki... Problem w tym, że w tym warsztacie działają tylko ze stalą, więc materiał na obudowę musiałbym dostarczyć sam. Skąd bierzecie kawałki aluminium do wykonania lampek takich jak np. dwururka bandita (http://swiatelka.pl/viewtopic.php?t=1102)?

6. Chłodzenie:
Jeżeli obudowa będzie z kwadraciaka, to czy wystarczy profil w kształcie "L" przytwierdzony do MCPCB i górnej ścianki kwadraciaka? Coś jak na tym zdjęciu:
Obrazek

: piątek 20 lis 2009, 03:08
autor: Piotrek K.
Łukasz pisze:Potem jednak przeczytałem w wątku Picha o diodach XP-G i zastanawiam się, czy one nie będą lepsze (czy dużo bardziej się nagrzewają?)
Przy takiej samej mocy powinny nagrzewać się tak samo (a może nawet słabiej - mają większą sprawność od XR-E)
Łukasz pisze:3. Sterownik:
Nie mam pomysłu, może coś podpowiecie? Nie chcę żadnych wymyślnych trybów, mają być tylko dwa stopnie świecenia obsługiwane przełącznikiem on1-off-on2.
R105 od Edima http://sklep.ledim.pl/?misc=7
Łukasz pisze:Czy dwa 18650 wystarczą na 1,5-2h pracy?
Dwa połączone szeregowo 18650 mają za niskie napięcia do zasilania 2 diod i przetwornicy, trzeba 3 sztuki
Przeczytaj dokładnie temat Przetwornica R105 to wiele (jeżeli nie wszystkie :wink: ) z Twoich wątpliwości zostanie rozwianych :-)
Łukasz pisze:Ile eneloopów AA daje taki sam czas?
Policzysz sobie, jak przeczytasz chociażby temat Przetwornica R105 ;-)
Podpowiem tylko, że Eneloop AA ma 2000mAh x 1,2V = 2400mWh = 2,4Wh a dwie diody i przetwornica potrebują około 8÷9V nawet przy prawie rozładowanym akumulatorze (~0,9V na ogniwo/ENELOOPA).
Łukasz pisze:6. Chłodzenie:
Jeżeli obudowa będzie z kwadraciaka, to czy wystarczy profil w kształcie "L" przytwierdzony do MCPCB i górnej ścianki kwadraciaka? Coś jak na tym zdjęciu:
Podczas jazdy i przy prądzie do ~1A wystarczy.

: piątek 20 lis 2009, 11:21
autor: Łukasz
Dzięki, Piotrek, ten temat mi wiele wyjaśnił. :)

Obecna koncepcja wygląda następująco:

1. Źródło światła:
Dwie XP-G podłączone szeregowo do drivera R105.

2. Zasilanie:
Trzy 18650 podłączone szeregowo do drivera R105.

Chyba OK?

Pozostają pytania:

1. Czy można diody podłączyć w poniższy sposób?

Obrazek

Chodzi mi o to, żeby w mieście można było wyłączać z obwodu diodę z kolimatorem wąskim, tak żeby została tylko ta z szerokim, dającym owalne, nieoślepiające światło, zredukowane przez przełącznik w R105 do 50%. Czy taki układ załatwi sprawę i nic nie zepsuje? Czy to owalne światło 50% nie będzie w praktyce nadal za bardzo dawać po oczach?

2. Co myślicie o zestawie kolimatorów CXP-O ±6,5 / ±21,5 i CXP-SS ±6,5 (czy np. CXP-D nie będzie lepszy?). Tu są ich dane dla XP-G: http://ledil.fi/datasheets/DataSheet_CXP_XPG.pdf

3. Czy kupować ładowarkę i aku w DX, czy w Polsce (promocja w Milhunt, ale nadal wychodzi sporo drożej)? Pisaliście, że te Ultrafire w DX mają trefne bebechy.

4. Czy ktoś próbował wstawić w kwadraciaka akumulatorek? Ma to w praktyce sens czy lampa będzie za długa i lepiej dać aku tradycyjnie w oddzielnym zasobniku?

5. Skąd bierzecie kawałki aluminium do wytoczenia obudów takich jak np. dwururka bandita (http://swiatelka.pl/viewtopic.php?t=1102)?

: piątek 20 lis 2009, 13:04
autor: Piotrek K.
Łukasz pisze:Chodzi mi o to, żeby w mieście można było wyłączać z obwodu diodę z kolimatorem wąskim, tak żeby została tylko ta z szerokim,
Ja to widzę tak (rysunek na szybko w paincie :wink:) :
Obrazek

: piątek 20 lis 2009, 13:15
autor: Łukasz
Hm, już widzę, że mój pomysł odpada. W instrukcji R105 Edim pisze:
Ze względu na charakter pracy przetwornicy nie powinno się odłączać i podłączać diody LED przy włączonej przetwornicy. Ładunek zgromadzony w kondensatorze wyjściowym układu pracującego bez obciążenia może po podłączeniu uszkodzić strukturę LEDa. Tak więc LEDy powinny być podłączone do wyjścia na stałe, a włączenie powinno się odbywać od strony zasilania przetwornicy (jak na schematach). Nie jest też zalecana zmiana ilości diod połączonych w szeregu podczas pracy.
Piotrek, "podwójny włącznik 3-pozycyjny" czyli dwa takie on-off-on, tak?

: piątek 20 lis 2009, 13:26
autor: Piotrek K.
Łukasz pisze:Piotrek, "podwójny włącznik 3-pozycyjny" czyli dwa takie on-off-on, tak?
Tak ale w jednej obudowie :wink:
Łukasz pisze:Hm, już widzę, że mój pomysł odpada. W instrukcji R105 Edim pisze:

Cytat:
Ze względu na charakter pracy przetwornicy nie powinno się odłączać i podłączać diody LED przy włączonej przetwornicy. Ładunek zgromadzony w kondensatorze wyjściowym układu pracującego bez obciążenia może po podłączeniu uszkodzić strukturę LEDa. Tak więc LEDy powinny być podłączone do wyjścia na stałe, a włączenie powinno się odbywać od strony zasilania przetwornicy (jak na schematach). Nie jest też zalecana zmiana ilości diod połączonych w szeregu podczas pracy.
Zauważ że podczas zmiany ilości świecących ledów wyłączasz również zasilanie przetwornicy, także przetwornica wtedy akurat nie pracuje :wink:

: piątek 20 lis 2009, 13:34
autor: Łukasz
Właśnie widzę, to by było idealne. :) Miałbym dwa pstryczki - jeden do przełączania 50/100% światła, a drugi do przełączania 1/2 diody i jednocześnie do włączania całego układu. Muszę to jeszcze chwilę przemyśleć, żeby się dowiedzieć, czy na pewno rozumiem działanie tego przełącznika, o którym piszesz, hahaha. :) Tak to jest, jak się nie ma wiele do czynienia z elektroniką...

: piątek 20 lis 2009, 13:41
autor: Piotrek K.
Włącznik o którym piszę:
Obrazek
Łukasz pisze:czy na pewno rozumiem działanie tego przełącznika, o którym piszesz
rozumiesz :mrgreen: :wink:
Łukasz pisze:Miałbym dwa pstryczki - jeden do przełączania 50/100% światła, a drugi do przełączania 1/2 diody i jednocześnie do włączania całego układu.

: piątek 20 lis 2009, 13:55
autor: Łukasz
Taaaaak, tak. :) Już wszystko kumam. Dzięki. :mrgreen:

Oczywiście będę wdzięczny, jeżeli ktoś pomoże z pozostałymi pytaniami (2, 3, 4 i 5 ;) ). :)

: piątek 20 lis 2009, 14:28
autor: Piotrek K.
Łukasz pisze:2. Co myślicie o zestawie kolimatorów CXP-O ±6,5 / ±21,5 i CXP-SS ±6,5
Wydaje się dobry, ale to się okaże dopiero jak zaczniesz tym świecić na drodze.
Łukasz pisze:3. Czy kupować ładowarkę i aku w DX, czy w Polsce (promocja w Milhunt, ale nadal wychodzi sporo drożej)?
Ja mam DSD, ma jeden kanał i troche czasu trwa zanim naładuje akumulatorek, ale za to napięcie po ładowaniu to 4,2±0,02V (czyli bardzo dobrze wg. mnie). W polskim sklepie masz krajową gwarancję i to właśnie może przemawiać za takim zakupem, za to bezpośrednio z DX jest taniej.
Łukasz pisze:Pisaliście, że te Ultrafire w DX mają trefne bebechy.
Podobno mają też mniejszą pojemność niż TrustFire.
Łukasz pisze:4. Czy ktoś próbował wstawić w kwadraciaka akumulatorek? Ma to w praktyce sens czy lampa będzie za długa i lepiej dać aku tradycyjnie w oddzielnym zasobniku?
Moim zdaniem lepiej aku dać osobno.
Łukasz pisze:5. Skąd bierzecie kawałki aluminium do wytoczenia obudów takich jak np. dwururka bandita ( http://swiatelka.pl/viewtopic.php?t=1102 )?
Najlepiej jak zapytasz go osobiście przez PW :wink:

: piątek 20 lis 2009, 15:30
autor: Pyra
Piotrek K. pisze:Włącznik o którym piszę:
Obrazek
Łukasz pisze:czy na pewno rozumiem działanie tego przełącznika, o którym piszesz
rozumiesz :mrgreen: :wink:
Łukasz pisze:Miałbym dwa pstryczki - jeden do przełączania 50/100% światła, a drugi do przełączania 1/2 diody i jednocześnie do włączania całego układu.
Wystarczy jednym stykiem wyłącznika zwierać diodę, która jest aktualnie "niepotrzebna". Przetwornica jest stałoprądowa, więc jej "wsjo ryba" ile diod zasila.


Pozdrawiam

: piątek 20 lis 2009, 16:11
autor: Piotrek K.
Pyra pisze:Wystarczy jednym stykiem wyłącznika zwierać diodę, która jest aktualnie "niepotrzebna". Przetwornica jest stałoprądowa, więc jej "wsjo ryba" ile diod zasila.
Takie rozwiązanie nie jest bezpieczne z każdą przetwornicą. Wyłączałem takim sposobem (nie było to zasilane z R105) 2 struktury MC-E i za którymś razem jedna z nie zwieranych kapitulowała :cry:

: piątek 20 lis 2009, 17:09
autor: Pyra
Piotrek K. pisze:
Pyra pisze:Wystarczy jednym stykiem wyłącznika zwierać diodę, która jest aktualnie "niepotrzebna". Przetwornica jest stałoprądowa, więc jej "wsjo ryba" ile diod zasila.
Takie rozwiązanie nie jest bezpieczne z każdą przetwornicą. Wyłączałem takim sposobem (nie było to zasilane z R105) 2 struktury MC-E i za którymś razem jedna z nie zwieranych kapitulowała :cry:
To zależy od przetwornicy. Dobra przetwornica ze stabilizacją prądu musi na tyle szybko zareagować na zmianę warunków obciążenia, aby nie doprowadzić do przeciążenia LEDa.

Może zbyt duże pojemności wyjściowe miałeś?