Strona 1 z 2
Convoy M1
: poniedziałek 08 cze 2020, 14:05
autor: Silarox
Witam,
ostatnio odpadła mi dioda z klatarki z powodu przegrzania.
Czy taka z linku nada się?
https://allegro.pl/oferta/led-cree-xp-l ... 9172494177
Re: Convoy M1
: poniedziałek 08 cze 2020, 14:08
autor: rafalklis
Convoy M1 występuje w dwóch wersjach diody XPL-HI (mała, płaska) XM-L2 (większa, z kopułką).
Re: Convoy M1
: poniedziałek 08 cze 2020, 14:39
autor: Silarox
Re: Convoy M1
: poniedziałek 08 cze 2020, 14:51
autor: Dziubek
Masz XM-L2 ale przy zmianie możesz wybrać XPL. Skoro masz już odlutowaną diodę to odlutuj przewody od podłoża (ta gwiazdka gdzie była na niej dioda) i spróbuj przylutować diodę pamiętając o zdjęciu podkładki pod reflektor (to białe wokół diody). Poradników na temat lutowania diody w sieci pełno i nie jest to czarna magia jeżeli w jakiś stopniu ogarniasz lutownicę. Przed ponownym przylutowaniem przewodów do podłoża oczyść je od spodu i daj trochę pasty termoprzewodzącej.
Re: Convoy M1
: poniedziałek 08 cze 2020, 14:51
autor: rafalklis
Re: Convoy M1
: poniedziałek 08 cze 2020, 15:55
autor: Silarox
Coś pośrodku czyli 4500-5000K.
Dziubek pisze: ↑poniedziałek 08 cze 2020, 14:51
Masz XM-L2 ale przy zmianie możesz wybrać XPL. Skoro masz już odlutowaną diodę to odlutuj przewody od podłoża (ta gwiazdka gdzie była na niej dioda) i spróbuj przylutować diodę pamiętając o zdjęciu podkładki pod reflektor (to białe wokół diody). Poradników na temat lutowania diody w sieci pełno i nie jest to czarna magia jeżeli w jakiś stopniu ogarniasz lutownicę. Przed ponownym przylutowaniem przewodów do podłoża oczyść je od spodu i daj trochę pasty termoprzewodzącej.
Czyli mam przylutować starą diodę?
Re: Convoy M1
: poniedziałek 08 cze 2020, 16:21
autor: Dziubek
Dokładnie. Myślę że jest sprawna a Twój przypadek to dość częsta usterka. Tylko pamiętaj o zachowaniu biegunowości. Najprościej mówiąc biegun tej diody poznasz po kropeczce która się na niej znajduje, musisz postąpić analogicznie przy jej nakładaniu na podłoże. Zobacz sobie środkową sztukę dla zobrazowania.
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Jak czujesz się na siłach, mała lekturka
https://www.cree.com/led-components/med ... mpXML2.pdf Pod koniec masz o biegunowości.
O ile dobrze pamiętam, nawet niedawno był podobny temat na forum i w zasadzie wraca co jakiś czas
Re: Convoy M1
: poniedziałek 08 cze 2020, 18:50
autor: Silarox
Ok, czyli te dwie kropeczki do góry. A czy muszę odczepiać tą białą osłonę i wykręcać gwiazdkę? Bo dam kropkę cyny, przyłożę diodę i gotowe?
Re: Convoy M1
: wtorek 09 cze 2020, 01:53
autor: Dziubek
Dwie ? Tam jest jedna. Chyba że masz tam XM-L albo ja czegoś nie rozumiem. Wrzuć proszę zdjęcie tej diody bez białej osłonki. Wrzuć też dodatkowo zdjęcie podłoża.
Biała osłona robi też za dystans od przewodów, nie możesz jej grzać bo to tworzywo sztuczne które się stopi i będziesz musiał ją wymienić. Nakładasz ją przed nałożeniem reflektora, czyli niemal na końcu. Nie jest to jakaś niezbędna część, można i obejść się bez niej i kombinować, ale po co dokładać roboty...
Tak, gwiazdka (podłoże) musi być wykręcona, bo jak inaczej wyobrażasz sobie jej lutowanie ?
Idąc na skróty powinna ona Ci się przylutować do tej cyny która jest na diodzie / podłożu. Pamiętaj że to delikatny proces. W najgorszym wypadku będziesz musiał nową diodę z podłożem zamontować.
Co do cyny i przykładania diody mam wrażenie że kompletnie nie wiesz co robić. Zanim się tym zajmiesz zobacz filmy jak mniej więcej wygląda taki proces
https://www.youtube.com/watch?v=B3F68ubfBkk W wielu przypadkach lepiej używać pasty do lutowania, ale na jednorazową akcję szkoda kasy. Jeżeli możesz sobie pozwolić na zakup nowej diody i podłoża to taka lekcja, nawet zakończona fiaskiem, jest moim zdaniem jak najbardziej wskazana. W najgorszym wypadku uszkodzisz diodę, ale już będziesz miał jakieś rozeznanie w temacie na przyszłość jak to wygląda.
Re: Convoy M1
: wtorek 09 cze 2020, 08:55
autor: Silarox
https://www.fotosik.pl/zdjecie/usun/syI ... awDEp3R4XO
Samą diodę zrobię jak będę w domu ale ma ona takie 2 ciemne kropeczki.
Re: Convoy M1
: wtorek 09 cze 2020, 09:56
autor: Sosenia
Dziubek pisze: ↑wtorek 09 cze 2020, 01:53Dwie ? Tam jest jedna.
Chodzi o punkty na luminoforze, nie kropkę na rogu obudowy.
Re: Convoy M1
: wtorek 09 cze 2020, 10:56
autor: murgrabia1410
Mam pytanie odnośnie odpadania diody od podłoża. Takie coś się dzieje od przegrzania czy wadliwego lutowania? Bo jak od przegrzania, to nie powinien ulec uszkodzeniu luminofor? Już kilka diod wykończyłem temperaturą i zawsze brązowieje luminofor...
Re: Convoy M1
: wtorek 09 cze 2020, 17:04
autor: Mociumpel
Trudno MI odpowiedzieć na to pytanie - za transfer ciepła z diody do latarki odpowiada:
- sama dioda która ma określony współczynnik "oporu cieplnego" czy też przyrostu temperatury diody w funckji pobieranej mocy (wyrażany Kelvin/Wat) - czyli im mniejszy tym dioda lepiej pozbywa się ciepła np. Luxeon przy 20W i wsp. oporu 0,8K/W ma przyrost temperatury 20W x 0,8K/W - czyli 16 stopni, a XP-L2 ma 2,2K/W czyli przy 20W wzrośnie o 44 stopnie Kelwina - giga różnica.
- podłoże na którym jest dioda - ogólnie można przyjąć (wiele osób testowało i dane z BLF-a chociażby) że do 3A aluminium "daje radę", do 6-8A miedziane daje radę, powyżej 7-10A w zasadzie TYLKO podłoże DTP czyli "direct thermal pad" jest w stanie poradzić sobie z ODDAWANIEM ciepła z diody na podłoże.
- podłoże i piguła - tutaj istotna rzeczą jest "płaskość piguły" i dobra pasta MX-2 (5,6 mW/K) i MX-4 (8,5 mW/K) są dobre z czego MX-2 po roku wysycha, a MX-4 po roku jest jeszcze galaretowata.
- pasta POMAGA zmniejszyć/wyeliminować "dziury powietrzne" między podłożem gwiazdki diody a powierzchnią piguły - przez co transfer ciepła do obudowy znowu zostaje znacznie poprawiony.
Efektywnie całe ciepło z diody poprzez gwiazdkę, pastę i rodzaj materiału piguły jest "wypychane" do obudowy.
I teraz ktoś kto ma diodę typu XP-L2 i popycha ją stale prądem 6A i więcej na podłożu aluminiowym i z kofnianą pastą silikonową spowoduje przyrost temperatury diody o ponad 40-50 stopni ponad temperaturę otoczenia a tym samym ... je odklejenie, zaczernienie lub zmatowienie struktury - tadam koniec.
Stąd wniosek - aby mieć latarkę działająca stale na 10A i mimo sporego nagrzewania się całości utrzymac ja przy życiu należy .... zrobić ją samemu
dbając o każdy szczegół konstrukcyjny termiki (i elektryki tutaj nie omawianej) albo ... używać latarki z głowa i nie traktować najwyższego trybu jako ciągłego - bo efekty sa takie jak w temacie - z "odpadywaniem" diody od podłoża włącznie
Re: Convoy M1
: wtorek 09 cze 2020, 23:09
autor: murgrabia1410
Ja to wszystko rozumiem. Ale jak dioda sama potrafi się odlutować. To na strukturę działa temperatura ok. 230°C. A przed odpadnięciem pewno ze 150°C. I nic się nie dzieje z luminoforem? Powinna się spalić. A na zdjęciach często wygląda jak nowa? U mnie zawsze po takim zabiegu destrukcji, luminofor brązowieje. A przed całkowitym padnięciem świeci na fioletowo. Co do MX-2 zgadza się. Twardnieje na kamień. Ale właściwości przewodzących nie traci w żadnym stopniu. Wtedy działa jak klej termo.
Re: Convoy M1
: środa 10 cze 2020, 01:59
autor: Dziubek
To chyba masz jakiegoś pecha
2x SST40 odlutowały się bez gadania
https://www.facebook.com/wwwdiodekpl/po ... 4060053041 Ta druga pewnie by działała gdyby się z nią delikatniej obejść, ale cóż, nie każdy jest delikatny. Niejednokrotnie miałem w ręce XM-L(2) które się odlutowały (marka bajlong pozdrawia
) i po ponownym przylutowaniu działają bez zarzutu.
Może odlutowują się w niższej temperaturze bo były lutowane na pastę którą używa się do lutowania z niższej temperaturze niż klasyczną cynę. Dużo też jej tam nie ma więc odlutowanie też następuje szybciej niż w przypadku solidnej kapki cyny jaką można spotkać przy zalutowaniu sterownika w s2+ do piguły, ale to tylko takie gdybanie.