Strona 1 z 2
Zasilanie led 48x 3w
: poniedziałek 19 paź 2009, 00:58
autor: p-a-w-e_l
Witam wszystkich użytkowników,
Mam zamiar zrobić oświetlenie led do akwarium,ponieważ jestem amatorem zwracam się z pytaniem na forum.
Diody będą zamontowane na czterech aluminiowych profilach po 12szt na każdym, przez profile dodatkowo przepływać bedzie woda co pozwoli utrzymać odpowiednią temperature .
Pytanie mam odnośnie zasilania....
Diody prolight
Forward Voltage : 3.1V~3.3V
Forward Current: 700mA,
Wpadłem na pomysł żeby połączyć je szeregowo po 6szt co da mi 8 takich szeregów a nastepnie podłączyć po cztery szeregi równolegle do dwóch zasilaczy dell. Dell ADE90A
19.5VDC 4.62A. 90W
Co powinno dać napięcie 2.25v na kazdej diodzie.
Czy powinienem stosować dodatkowo jakiś stabilizator napięcia??
Pozdrawiam
: poniedziałek 19 paź 2009, 06:10
autor: Pyra
Witam
Obawiam się, że przy 2,25V na LEDa to one za bardzo nie poświecą.
Sam przecież pisałeś
Forward Voltage : 3.1V~3.3V
Forward Current: 700mA,
Przede wszystkim to trzeba stabilizować prąd diod, ale o tm byś wiedział, gdybyś choć trchę poczytał forum
Pozdrawiam
: poniedziałek 19 paź 2009, 07:51
autor: Miodosław
Nooo! Wielki Brat jest pod wrażeniem!
Tak, jak napisał Pyra to będzie żarzyć się. Za to gdyby zastosować po 5 diod w szeregu i jakąś stabilizację (choćby odpowiednio dobrany opornik po dokładnym zmierzenie Vf diod), to ... "delikatnie" licząc przy "kiepskich" diodach mamy ok. 100 lm z diody, co pomnożone przez 40 szt. daje nam 4000 lm!!! (Aż nie chcę liczyć, ile byłoby to przy użyciu np. CREE!
) Tyle praktycznie dają 4 klasyczne żarówki setki (już niemożliwe do kupienia!)!!!
Chcesz założyć hodowlę hydroponiczną z podgrzewaniem wody za pomocą diod LED?
A! I jeszcze jedno! Temat należałoby przenieść! Wydaje mi się, że "oświetlenie stacjonarne" byłby odpowiedni!
: poniedziałek 19 paź 2009, 08:33
autor: midi
Witaj, mógł byś napisać jakie rozmiary ma akwarium, mogło by to być przydatne. Co do zasilania ledów to najbardziej ekonomicznym sposobem był by dedykowany zasilacz led, te których używam pozwalają na zasilenie 12-14 ledów prądem 1050mA co pozwala na uzyskanie około 3500 lumenow przy zastosowaniu 10 dostępnych dziś cree XP-G. Koszt zasilacza to 100zł natomiast 10 XP-G coś koło 250zł , całość 350 zł plus 5-10 zł za profil alu. Rozwiązanie proste i skuteczne a co najważniejsze wysoce bezawaryjne, raz na lata. Na koniec taka mała uwaga, dobrze by było by soczewki ledów były osłonięte jakąś plexą lub szkłem żeby woda nie miała z nimi kontaktu, wbrew pozorom aluminium jak i cyna ulegają korozji ( mam nadzieję iż nie jest to akwarium morskie ze słoną wodą he he). Idealnie by było gdyby diody były hermetycznie odseparowane od otoczenia, co do pomysłu by woda przepływała przez profil to też bym się zastanowił bo nie do końca jestem pewien by alu nie wpływało na stan wody w akwarium ( pewnie zaobserwowaliście ze kiedyś można było kupić garnki alu, teraz chyba już nie wolno takich sprzedawać bo troszkę nie bardzo wpływały na to co się w nich gotowało ). Tak więc jeżeli w zbiorniku mają być hodowane ryby a nie ledy
to trzeba by się upewnić czy nie wpłynie to nie korzystnie na ich kondycje.
Pozdrawiam.
Re: Zasilanie led 48x 3w
: poniedziałek 19 paź 2009, 10:17
autor: bogas
Cześć.
Pomysł kiepski, ale to już wiesz.
Pierwsza rzecz, to dla bezpieczeństwa zastosowałbym drivery z 12V.
Zobacz ten.
Nieprawdą jest co piszą o prądzie, bo driver daje 650-680mA i może zasilać nawet 3 diody w szeregu.
W takim układzie nie można go szczelnie zamykać, bo trochę się grzeje.
Optymalnie by było zastosować jeden na dwie diody.
Wtedy potrzebne Ci będą 24 drivery. Koszt 24*1,68*2,8=113pln.
Zasilacz o wydajności prądowej >12A, 12V.
Sprawdzę jeszcze, czy driver można zasilać z AC, ale chyba jest to możliwe, więc trafo toroidalne 180W i po sprawie.
IMO, jest to za dużo diod na akwarium, a wydzielające się ciepło może ugotować rybki.
: poniedziałek 19 paź 2009, 10:33
autor: Pyra
Ugotować jak ugortowac, ale czy dobrze dobrałeś widmo światła, bo jeśli pójdziesz za bardzo w zimną barwę, to sobie nie poradzisz z glonami. Najlepiej, z punktu wdzenia roślin było by połączenie diod o barwie ciepłej i "chłodnej". Nie mam teraz tego "przed oczami" ale w książce prof. Stefana Kornobisa o roślinach akwariowych masz zdaje się rozkłąd widmowy oświetlenia
pozdrawiam
: poniedziałek 19 paź 2009, 13:05
autor: p-a-w-e_l
Pomyliłem się na początku bo 19,5/6 to 3.25v a nie jak napisałem 2,25v, lub mogę użyć zasilaczo napięciu 20v co da 3.33v na każdej diodzie, co przy 48 diodach z kolimatorami 60 stopni powinno dać prawie 5300lm ukierunkowanego światła. Wiem że prąd powienien być stabilizowany ale nie dokońca wiem jak to zrobić. Jeżeli chodzi o barwe światła to nie ma ona większego znaczenia jezeli chodzi o glony. W akwarystyce stosuje sie różne barwy w zależności od potrzeb. Akwarium ma wym. 160x60x60cm.
Zainteresowały mnie diody o których pisał Midi, może faktycznie było by lepiej użyc cree,
Diody LED typu XLamps, seria XP-G, RoHS
max prąd: 1000mA
biały zimny: 5000 - 8 300K; 114lm, 122lm, 130lm, 139lm / 350mA
gabaryty: 3.45 x 3.45 x 2.0mm
kąt: 125 stopni,
Jak długo taka dioda wytrzyma przy prądzie 1000ma?
: poniedziałek 19 paź 2009, 13:44
autor: Piotrek K.
p-a-w-e_l pisze:Jak długo taka dioda wytrzyma przy prądzie 1000ma?
Zywotność diody tylko częściowo zależy od prądu, najważniejsze jest dobre chłodzenie.
Żywotność diod CREE to 50000 h do spadku jasności do 70% przy 700mA i temp struktury ≤ 135°C (tak jest podane w
"dataszicie" dla diod XR-E).
tu masz linka do innych diod cree
http://www.cree.com/products/xlamp.asp
: poniedziałek 19 paź 2009, 13:55
autor: bogas
p-a-w-e_l pisze:Wiem że prąd powienien być stabilizowany ale nie dokońca wiem jak to zrobić.
Właśnie Ci u góry napisałem - stosuje się driver ze stabilizacją prądu.
Te, które podałem są idealne do Twoich diod.
I zasilane bezpiecznym napięciem - 12V.
: poniedziałek 19 paź 2009, 14:09
autor: p-a-w-e_l
A więc może 24x CREE XP-G na trzech profilach o 8 sztuk .Zasilane trzema przetwornicami led 1000ma
.
taka ilość diod da mi możliwość równomiernego oświetleni akwarium
Pozdrawiam
: poniedziałek 19 paź 2009, 14:10
autor: jezjacek
Uważam, że w sytuacji gdzie nie brakuje prądu (zasilanie z gniazdka) nie ma co się bawić w drajwery bajery. Wystarczy opornik. Proponuję elektroda.pl jest tam kilka artykułów o łączeniu diod i dobieraniu do nich oporników by zastosować Twoje zailacze.
: poniedziałek 19 paź 2009, 15:34
autor: Miodosław
1. Zasilanie diod dobrym dedykowanym driverem (np. proponowanym przez midi'ego) z 230 V pozwala na oszczędności na prądzie - małe straty oraz upraszcza konstrukcję.
2. Można kupić tani driver na 230 V np. na DX (
https://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13691 ) albo allegro, który nie da nam 1050 mA, tylko 300-350 mA, trudno powiedzieć jaką ma sprawność. Zależy kto, co lubi. Dodać należy, że przy mniejszym prądzie mamy mniejsze wymagania, co do chłodzenia.
3. Raczej odrzuciłbym wersję z "mocnym" - 12 A zasilaczem 12V i wieloma driverami do tego!
4. Zastosowanie Twoich zasilaczy bez kontroli nad prądem jest ryzykowne! Na początek należałoby dokładnie zmierzyć Vf diod, zastosować po 5 w szeregu i dobrać odpowiednie oporniki. Jeżeli diody miałyby niskie Vf (mniejsze, niż 3,25 V - 3,3 V, o których piszesz), to można by i 6 w szereg wstawić (z małym opornikiem)! Nie jest to wcale takie złe rozwiązanie, a w dodatku tanie.
5. Ja zastanowiłbym się nad zmniejszeniem ilości światła - mniejszy prąd, albo mniejsza ilość diod. Te 3500 lm (proponowane przez midi'ego), 4000 lm (z moich wcześniejszych obliczeń), czy Twoje 5300 lm to chyba (
) za dużo na takie akwarium.
: poniedziałek 19 paź 2009, 16:06
autor: p-a-w-e_l
teraz mam w akwarium cztery świetlówki t8 58w , co daje strumień świetlny 16000lm , prawie 240w przez 8-10h dziennie Ale jest to światlo rozproszone i mimo odbłyśników nie wszytko trafia do akwarium,(lm w akwarystyce nie są obietkywnym miernikiem światla ponieważ jest to światło widziane okiem ludzkim, a rośliny w akwarium korzystaja z wiekszego zakresu światła ),
Znalazłem na alllegro Zasilacz impulsowy do LED RS-100-12 12V 100W,
z Reg. napięcia wyjściowego: 11.4 - 13.2 V DC,
Więc łącząc diody cree xp-g w szregi po 4szt, daje mi to możliwość regulacji napiecia od 2.85v do 3.3v.
Wegług pomiarów diody Cree XP-G w wykonaniu jtr1962
2.85v,150ma- 3.3v-1200ma więc bedzie to dosyć duży zakres regulacji
: poniedziałek 19 paź 2009, 16:24
autor: Pyra
Diody mają ujemny współczynnik temperaturowy, co oznacza, że przez zimną diodę popłynie prąd, któy ją rozgrzeje, to spowoduje wzrost prądu.........
Oczywiście nie pociągnie się ten proces w nieskończoność, ale samo zjawisko jest dość upierdliwe i bywa niebezpieczne, dlatego stosuje się zasilanie stabilizowanym prądem.
Przykłady prądów jakie płyną przez strukturę przy określonym napięciu tez należy traktować orientacyjnie, (tam jeszcze była podana temperatura struktury) do tego dochodzą rozrzuty produkcyjne, gdyby tak nie było nie można by selekcjonować diod pod względem VF
Jasne że można połączyć "na pałę" i jak w większości bazarowych latarek będzie świecić, ale jak długo i z jakim efektem?
Pozdrawiam
PS: Najprostsza stabilizacja to "źródło prądowe" wykonane z dwóch tranzystorów i dwóch rezystorów, nie jest to żaden skomplikowany układ.
: poniedziałek 19 paź 2009, 17:56
autor: bogas
Miodosław pisze:1. Zasilanie diod dobrym dedykowanym driverem (np. proponowanym przez midi'ego) z 230 V pozwala na oszczędności na prądzie - małe straty oraz upraszcza konstrukcję.
Zgodzę się i tak jest najwygodniej. No jeśli zostawi drivery na zewnątrz akwarium, zamknięte, to jest to zaakceptowania.
3. Raczej odrzuciłbym wersję z "mocnym" - 12 A zasilaczem 12V i wieloma driverami do tego!
Dlaczego?
Cenowo wyjdzie podobnie.
Jeśli nie daj Panie Boże strzeli driver i popłynie większy prąd, traci więcej niż 2 diody.
To rozwiązanie pozwala umieścić drivery pod pokrywą (jeśli jest taka potrzeba). Wilgoć będzie eliminowana przez wytwarzane przez drivery ciepło.
A zasilacz może być niskobudżetowym trafo.