Strona 1 z 2

Budowa lampki rowerowej od podstaw

: czwartek 24 sty 2019, 09:30
autor: contar323
Witam!
Zachciało mi się jeździć rowerkiem po zmroku, bo tylko wtedy mam czas. Myślałem nad XHP50 lub XHP70. Barwa w okolicach 4500K. Obudowę moge wykonać z aluminium na tokarce. Reflektorów do tych diod nie mogę znaleźć, a jedynie soczewki, np. taka:
https://www.maritex.com.pl/led/optyka_d ... -40-s.html
Zasilanie z 18650. Wiem jak trzeba zasilać diodę, ale nie mogę znaleźć drivera. Powiedzmy, że dla XHP70 chciałbym mieć około 3.2A w porywach do 4.5A dla 6V, a dla XHP50 około 2.5A dla 6V.
Nie wiem czy odczuje różnice między tymi diodami, w sensie nie wiem czy potrzebne jest aż tyle światła.
Myślałem nad reflektorem/soczewką 40°, wydaje mi się najbardziej uniwersalny.
W sumie wszystko bym ogarnął, tylko ten driver i patery diody 😡. Nie mam pojęcia jakie CRI, czy iść w 80 czy 90.
Ile światła jest mi potrzebne?
Z góry dzięki.
Pozdrawiam.

: czwartek 24 sty 2019, 14:50
autor: ElSor
contar323 pisze:Ile światła jest mi potrzebne?
To chyba sam powinieneś najlepiej wiedzieć, tym bardziej, że masz takie a nie inne plany. 1 znajomy na maratonie używa 180lm, ja zazwyczaj ok 400-600lm ale z 3 różnych źródeł, innemu znajomemu potrzeba 2000lm a nawet jest mu mało.
Bardziej trzeba popatrzeć na to jak ma świecić lampka a nie jak mocno.
Na inne pytania (a nawet na wszystkie) znajdziesz odpowiedzi na forum - wystarczy troszkę poczytać.

: czwartek 24 sty 2019, 14:58
autor: Dziubek
180 lumenów na maratonie ? To chyba jako ostrzegawcza za dnia. W nocy rozpędu nawet nie zrobi. Chyba że na mieście.

: czwartek 24 sty 2019, 17:09
autor: ElSor
Dziubek pisze:180 lumenów na maratonie ?
A no widzisz - dla Ciebie jest to absurdalnie mało a dla niego wystarczająco, tym bardziej, że światło jest dosyć skupione, jak na przyjęte standardy "światła rowerowego". Jak Ci się uda, to kup z ciekawości coś ala UltraFire 501B na diodzie XR-E i zobaczysz jak ona świeci daleko, co dla niektórych może oznaczać "mocno" ... a to tylko ~250lm.

: czwartek 24 sty 2019, 20:03
autor: contar323
Jeżdżę na asfalcie, często po drogach bez oświetlenia drogowego/ulicznego - do tego raczej coś bardziej skupionego. Ale do lasu przydałoby się coś rozproszonego, co doświetlałoby zakręty i krawędzie ścieżek (żeby nie zjechać z drogi). Ile stopni w takim razie mają mieć soczewki czy reflektory? I dlaczego w przypadku XHP70 na maritex.com.pl nie ma reflektorów tylko soczewki? Jaki sterownik zastosować?

: czwartek 24 sty 2019, 22:59
autor: Dziubek
ElSor, nie jest to absurdalnie mało. Mam lampkę o mocy ~ 150 lm i moim zdaniem dobra moc dla "mieszczuchów". W życiu nie wybrałbym się w tereny po których uczęszczam z taki "brelokiem".
Mam takie tanie latarki, i 502B, ale na XM-L2. Ogólnie zdaję sobie sprawę z mocy lecz dla mnie ~ 200 LM to tylko do miasta bądź za dnia. Ale tak to jest jak się śmiga z BL70s :)

Kod: Zaznacz cały

I dlaczego w przypadku XHP70 na maritex.com.pl nie ma reflektorów tylko soczewki?
Chyba najlepiej to pytanie skierować do źródła. Na forum, o ile się nie mylę, nie ma nikogo od nich.

: piątek 25 sty 2019, 14:13
autor: contar323
Ja niestety (a może i dobrze) jeżdżę za miastem. Po namyśle lampka 30W wyczerpałaby zwykłe 18650 w niecałe pół godziny (na pełnej mocy). Chyba że będę używał na połowie mocy, ale łatwiej będę z latarką o mniejszej mocy. W trasę na kilka godzin po zmierzchu musiałbym zabrać kilka, jak nie kilkanaście akumulatorów. Napiszę do Ledil dlaczego nie ma reflektorów. Myślałem ostatnio nad XHP50 6V i 2.5A lub 3A. Miałbym około 1200lm. Ile CRI? Opłaca się iść w stronę 90 CRI? Na drodze średnio się przyda, ale w lesie może bardziej. Do tego reflektor 40°
Co o tym myślicie?

: poniedziałek 28 sty 2019, 20:19
autor: contar323
Zastanawiam się nad takim zestawem:
Host
Convoy M1

Driver
Driver H1-A 20mm

Dioda
XHP50.2 4000K
lub
XHP50.2 5000K

Do tego optyka:
Soczewka Carclo 10757

Ma to ręce i nogi?
Zasilanie LG HG2 3000mAh.

: poniedziałek 28 sty 2019, 20:38
autor: Mociumpel
@contar323 - nie pchaj się w rowerowy świat z lampką na XHP50 pędzoną 18650 - to za słabe ogniwo do tak mocnej diody - owszem jest ona wydajna i to bardzo ale zdecydowanie wygodniejszym i równie sprawnym jest posiadanie 2 latarek typu Convoy S2+ z optyką 10-25 stopni i drugą 20x60.
Tu masz to co chcesz zrobić viewtopic.php?t=22762 jedyna różnica to zamiast refa (który na rowerze trochę razi jednak koroną) optyka podniesiona na jakimś klocku aluminiowym lub miedzianym - Bocian chyba i greg takie robią - więcej powiedzieliby na ten temat.
M1-2 z XHP50 jest dobra na przyświecenie sobie w trybie max na kilka minut, a potem robi się z tego grzałka - fajnie mieć W RĘKU chwilowe turbo 2000 lm ale masa latarki M1-2 jest odrobinę za mała a ogniwo ma za małą pojemność aby wykrzesać z niej to czym może być. Idealna bateryjka pod XHP zakładając jednoogniwowy korpus to 21700 lub 26650 ...
Elsor to dobrze już ...4 lata temu rozwiązał ;) viewtopic.php?p=158650 - na samym dole sa fajne obrazki jego wypocin i ostatecznego rozwiązania, z czego to:
upload_img/obrazki/IMG_53b9c249ac15e4191.jpg uważam za podstawowe i naprawde idealnie dopracowane, do długich nie ma obrazka ale 10 stopni da moim zdaniem idealny "przecinek" w razie WU.
Myślę, że ze względu na to iż obecnie dostępne ledy są ok. 25% wydajniejsze to sensowne rozwiązanie dałoby się zrobić oszczędnie i optymalnie na 2xS3 z optyką 10-25 i 20x60 ... na diodzie Luxeon V ;) bo 4000K to bardzo ładna barwa jest ...
Sam używam w zasadzie S3 z optyką Yajamej ;) 10 stopni - na drogach sprawdza się znakomicie - z tym że ja mam inny rower i nie potrzebuje specjalnie szerokiego światełka choć czasem zmieniam optykę na 20x60 to jakoś MNIE nie urzekła - kwestia wysokości montażu światełka - kierownica normalnego roweru jest na wysokości ok. 120cm - ja mam inaczej ;)
i złoty cytat:
ElSor pisze:Do rekreacyjnej jazdy 1000lm spokojnie wystarczy i ważniejsze jest dobre rozłożenie światła niż jego nadmierna ilość skierowana po prostu do przodu. Dużo przyjemniej jeździ mi się na swoich szeroko rozstawionych w trybach dających ~300lm niż z 1 świecącą na wprost z mocą 1000lm.
S2+ z owalnym światłem będzie dobry na początek jako jedyne światło do jazdy rekreacyjnej, za czasem będziesz mógł dołożyć S2, żeby czuć się pewniej przy wyższych prędkościach i móc szybciej przewidywać nadchodzące sytuacje na ścieżce.
Dodatkowo CRI w ledach przy dynamicznej jeździe jest moim zdaniem demonizowane/przesadzone - przy statycznym delektowaniu się barwami lub płynnym ale wolnym przemieszczaniu źródła światła np. przy filmowaniu czy obserwacji czegoś ma to sens, im szybszy ruch plus chęc szczegółowego "wsysaniu okiem" szczegółów ilość światła do rozświetlenia terenu rośnie geometrycznie - spójrz na stadion w meczu międzynarodowym w kolorowej TV i 65 cali i 4K - trzeba gigamocy aby szybką akcję kolorowo ubranych facetów dostrzegać z rozróżnieniem na piksele. A potem zerknij na podobnie szybką akcję na orlikach - niby tez emocje i nawet szczegóły da się rozróżnić ale ... dużo mniejszym/tańszym kosztem.
Krótko - najpierw światło, potem rozkład, potem możliwość stopniowania ilości a na końcu daleko gdzieś to CRI ...
Zresztą ostatnio sprawdzałem ciekawostkę - moje czopki i pręciki poddałem doświadczeniu statycznemu - zapaliłem sobie zooma Palighta (z taka diodą https://led4power.com/product/new-osram ... dtp-mcpcb/ CRI 70?) i oświetliłem kolorową szmatę z odległości ok 10m, koło szmaty dałem miernik luksomierz i starałem się ustalić ile luksów muszę mieć abym rozpoznawał kolory (prąd w diodę ok. 300mA i ok. 80 lumenów i zmiana strumienia przez ogniskowanie). Wyszło, że kolor zaczynam rozpoznawać przy ok. 15 luxach a komfortowo dopiero przy ok. 50 luxach.
Z kolei na innej latarce z taką diodą https://led4power.com/product/luxeon-mz ... dtp-mcpcb/ - barwa 5700K i CRI 90+ rozpoznawanie barw (szczególnie czerwonopodobnych) zaczęło się w okolicach 10 luxów i pełna rozróżnialność ok. 35 luxów.
Przekładając to na proporcje CRI90 pozwala MI dostrzec kolory w pełnej krasie przy ok. 30% mniejszej mocy niż przy CRI70 przy czym jest to percepcja statyczna, im szybszy ruch latarkami tym jakoś mi było wszystko jedno jaki kolor ma szmata ;) a bardziej gdzie znajduje się snop światła - wprawdzie obydwa światła są zimne i "dostrzegalność jakościowa" jest po stronie CRI90 ale ... nie umiem powiedziec w 100% czy to jakaś super przewaga bo ... podniesienie mocy do 25% na latarce CRI70 spowodowało że ... widziałem więcej ;)
Stąd:
- jeśli moc światła idzie w parze z jakością - ma to sens
- jeśli mam epatować CRI90+ za większe pieniądze .. .wole używac 2 mocnych latarek z CRI70 ale w okolicach 4000K - bo to dobra barwa jest ;) - DLA MNIE na pewno ...

Poza tym wsparło/potwierdziło to jedynie wiedzę zawodową i tyle było prób ;)

: wtorek 29 sty 2019, 00:49
autor: contar323
Mógłbym się skusić na korpus pod 21700. Mam trochę tych akumulatorów, wszystkie wysokoprądowe, przynajmniej 20A. Wydaje mi się, że XM-L2 może nie wystarczyć. Do lasu muszę mieć oświetlone boki, na asfalt już nie koniecznie. I tak pewnie z XHP50.2 używałbym trybu 65%, a 100% może kiedyś się przydać. Kolimator może nie być takim głupim pomysłem.
Są jakieś dobre hosty na li-ion 21700? Zawsze można zrobić zasilanie zewnętrzne.

: wtorek 29 sty 2019, 08:49
autor: Mociumpel
contar323 pisze:Zawsze można zrobić zasilanie zewnętrzne.
W tym bym widział sedno mocnej lampki "robionej od podstaw na "wszelki teren".
Jak chcesz na mus dłubać i masz dostęp do narzędzi to zrób sobie projekt na coś takiego https://prestosport.pl/oswietlenie-lamp ... 88,pl.html (to przykład lampki nie lampka do kupienia) gdzie na przodzie dopasujesz sobie soczewki wedle własnych upodobań, a zasilanie na boxa i masz światła i czasu świecenia od groma
Potrzebny Ci blok aluminiowy, tokarka, frez stołowy i kilka drobiazgów - chyba że posiadasz drukarkę 3D do spieków metali wtedy myk, myk ;) i zrobisz lampke jak ta lala ;)

: wtorek 29 sty 2019, 09:48
autor: contar323
Czasem bawię się tokarką u brata, ale o czymś takim jak frez stołowy to szczerze nie słyszałem.
Jeżeli chodzi o podlinkowaną lampkę - to o takim czymś myślałem. Tylko jaka elektronika i dioda - mój największy problem, bo z metalem dobro poradzę. Druga kwestia to ilość akumulatorów i czas świecenia, żeby nie okazało się, że podczas wyjazdu do lasu, kilkanaście kilometrów od domu, zabraknie mi "prądu" 😀.

: wtorek 29 sty 2019, 14:13
autor: Mociumpel
To może zamiast "grzebać w metalu" wykorzystać gotowca i jedynie mocno poprawić wykorzystując elementy już istniejące np. https://pl.aliexpress.com/item/SolarSto ... 70040.html "dopieścić" konstrukcję poprzez dołożenie innej optyki.
Powyższe z tego co wiem jest bardzo podatne na łatwe przeróbki - kwestia samozaparcia.

: wtorek 29 sty 2019, 14:40
autor: contar323
Raczej skusiłbym się na wersję bez akumulatora w zestawie. Wydaje się być fajną bazą pod modyfikacje. Jeden reflektor świeciłby szeroko, jako krótkie, a drugi dosyć wąsko, jako światło drogowe. Diody zmieniać czy zostawić takie, jakie są? Ewentualnie diodę do oświetlania poboczy dać mocniejszą. Nie wiadomo jaka optyka, w sensie jakie wymiary.

: wtorek 29 sty 2019, 14:45
autor: Mociumpel
https://pl.aliexpress.com/item/5000-Lum ... 97288.html - zestaw bez akumulatora - potrzebny CI będzie "pacek bateryjny" np. taki https://pl.aliexpress.com/item/4x18650- ... 77883.html (jest tego od groma mniej lub bardzie dopracowanych - chodzi o ideę)