LM350 - skokowa regulacja napięcia-wzbudzanie stabilizatora?
LM350 - skokowa regulacja napięcia-wzbudzanie stabilizatora?
Witam.
Założenie - LM350 obniża napięcie z instalacji samochodowej z 14,1 V do 10V. Problem występuje w momencie regulacji np. Ustawiam napięcie wyjściowe na 10V - wszystko ok, zejdę z napięciem wejściowym do 13,8V a na wyjściu napięcie skacze odrazu do 12V. Minimalna różnica wejście / wyjście zachowana. Układ zbudowany w najprostszej wersji tj. rezystor + potencjometr. Elementy sprawne. Jakieś sugestie / wskazówki ? Układ wzbudza się czy może to być wina braku kondensatorów na wejściu i wyjściu ? Wiem że to gdybanie ale może pojawi się jakaś wskazówka.
Dzięki
Założenie - LM350 obniża napięcie z instalacji samochodowej z 14,1 V do 10V. Problem występuje w momencie regulacji np. Ustawiam napięcie wyjściowe na 10V - wszystko ok, zejdę z napięciem wejściowym do 13,8V a na wyjściu napięcie skacze odrazu do 12V. Minimalna różnica wejście / wyjście zachowana. Układ zbudowany w najprostszej wersji tj. rezystor + potencjometr. Elementy sprawne. Jakieś sugestie / wskazówki ? Układ wzbudza się czy może to być wina braku kondensatorów na wejściu i wyjściu ? Wiem że to gdybanie ale może pojawi się jakaś wskazówka.
Dzięki
ILPT
-
- Posty: 909
- Rejestracja: piątek 05 wrz 2008, 23:10
- Lokalizacja: POLAND
Powodem mogą być jakieś szpile, czy inne śmieci błąkające się po instalacji z układu zapłonowego, alternatora, czy innych komponentów. Z ciekawości podejrzyj oscyloskopem, co się pojawia. Jak chcesz mieć pewność, to prosty filtr - dławik, kondensatory elektrolityczne przed i za stabilizatorem, no i wspomniane już małe pojemności - 100 nF przy nóżkach. Niewykorzystana nóżka potencjometru oczywiście zwarta do ślizgu? No i zależy, kto układ wyprodukował. Jak jakiś chiński klon niepewnego pochodzenia, to wszystko możliwe. Układ może mieć problem ze stabilizacją bliską dolnego progu Uwe/Uwy.
Problem z regulacją występował już na zasilaczu laboratoryjnym. Nóżka oczywiście zwarta.
Po dodaniu kondensatora całość pracuje poprawnie. Na wejściu już wcześniej dodany filtr bazujący na kondensatorze "mokrym" + ceramik do tego cewka i znów dwa kondensatory i problem występował. Dopiero kondensator na wyjściu załatwił sprawę. Produkcja całego układu to moje wypociny.
Układ od 2 dni jeździ w aucie i sprawuje się należycie.
Po dodaniu kondensatora całość pracuje poprawnie. Na wejściu już wcześniej dodany filtr bazujący na kondensatorze "mokrym" + ceramik do tego cewka i znów dwa kondensatory i problem występował. Dopiero kondensator na wyjściu załatwił sprawę. Produkcja całego układu to moje wypociny.
Układ od 2 dni jeździ w aucie i sprawuje się należycie.
ILPT