Strona 1 z 3

Z O O M "oswajanie"

: środa 22 lis 2017, 07:30
autor: 1stein
Boom,
Zoom,

OK, z lekką trwogą, ale muszę. Wiem, że co trzeci post zawiera w sobie słowo 'zoom'. Wiem, że większość forumowiczów, w tym wszyscy "wiedzący", nie znoszą zoomów (stąd ta trwoga). Ale wiem (z postów), że wielu je lubi. W tym ja. Jestem jednak amatorem i mam nadzieję, że jedno nie wynika z drugiego :)

Dobra, powiedziano już m. innymi że:
- zoomy są trudne do uszczelnienia (pył, wilgoć)
- zoomy mają brzydki rozkład światła
- w tańszych zoomach soczewka zatrzymuje znaczną (kilkanaście %) część światła
- w tańszych ogniskowa jest ustawiona tak, że widać kształt (odbicie) diody
- często utrudniony dostęp do głowicy (mody)

Ale:
- zoomy mogą zastąpić 2 latarki: na bliż i na dal (tyle, że nie na raz)
- dają cudowną możliwość płynnej regulacji wiązki: wąska/daleko vs. szeroka/blisko

Zważając, że niektórzy (np. ja) nie za bardzo jeżdżą w deszczu (słaba frajda jak dla mnie), kurz i owszem - jest wszędzie, ale też można podjąć próby czyszczenia, zastanawiam się czy zoomy zostały słusznie zepchnięte na margines? Albo może jeszcze nie wszystko wyczytałem i są inne mankamenty?

Teraz pytanie do Was - czy faktycznie są tu tacy, którzy używali zoomów, zrazili się i dzisiaj mogą swoją niechęć podeprzeć złymi doświadczeniami? Czy przy pogodzeniu się z koniecznością czyszczenia, taki zoom mógłby faktycznie komuś "do the job"?
Pisano (a jakże) że niektóre latarki z zoomem dają radę, ale to te "wyższopółkowe" startujące od 250zł. Czy zatem warto się "napinać" na droższą? A może jednak coś z półki 100-150zł i modować?

Pytań jest wiele, zapraszam do dyskusji...

PS. Teoretycznie temat mógłby iść na "ogólny", ale jednak piszę go mocno pod kątem zastosowania rowerowego...
PS2. Tutaj też trochę o zoom
PS3. ZOOM - PALIGHT M900-S 2017 (by Mociumpel)

Re: Z O O M "oswajanie"

: środa 22 lis 2017, 08:27
autor: Mociumpel
Cytat z uzupełnieniem
- zoomy są trudne do uszczelnienia (pył, wilgoć) - obracane nie, przesuwne tak
- zoomy mają brzydki rozkład światła - zależy od soczewki i wymatowienia okolic diody
- w tańszych zoomach soczewka zatrzymuje znaczną (kilkanaście %) część światła - w tańszych raczej ponad 50-70% między rozproszonym a skupionym- powód - mała średnica soczewki asferycznej
- w tańszych ogniskowa jest ustawiona tak, że widać kształt (odbicie) diody - to nie jest wada - jest tysiąc ustawień posrednich gdzie tego nie widać ;)
- często utrudniony dostęp do głowicy (mody) - w tych b. dobrych na pewno - często albo konstrukcja albo są klejone.

Ale:
- zoomy mogą zastąpić 2 latarki: na bliż i na dal (tyle, że nie na raz) - tak ale obecnie tylko Led Lensery i Fenixy klasy FD40 i pochodne - czyli drogie powyżej 250 zł
- dają cudowną możliwość płynnej regulacji wiązki: wąska/daleko vs. szeroka/blisko - i równomierną płaszczyznę przy oświetleniu zalewowym.

Problemy z zoomami sę dwa:
1. patologiczne przekonanie osób świadomych tematu o ich niskiej jakości i efektywności wynikające ze stosowania najtańszych możliwych rozwiązań, często pozbawionych logiki i sensu - w tych przypadkach wszystkie możliwe wady w tanich zoomach są mocno widoczne
2. patenty na rozwiązania specjalistyczne (przykładowo najprostszy do realizacji Ledlenser i ich suwana "soczewka" z ledem w środku na szypułce jest opatentowana) uniemożliwiające prostą i skuteczną realizację TANICH i DOBRYCH i efektywnych zoomów.

Wady najtańszych rozwiązań można nieco "wypłaszczyć" poprzez stosowanie soczewek o średnicy minimum 38-40 mm i krótkiej ogniskowej (co sprawia, że soczewka wygląda jak zaostrzony nos rakiety - wysokość jest równa prawie promieniowi soczewki i dodatkowo jeśli to szkło to ciężar jej jest równy 1/3 do połowy wagi samej latarki) z powłokami AR (poprawiają przepuszczalność przez redukcje odbić z 8% do 2% w przypadku tanich powłok)
Powyższe triki techniczne powodują że między trybem skupionym a zalewowym uzyskujemy straty na poziomie akceptowalnym - powiedzmy do 20%.

Kolejną wadą tanich zoomów jest "przesuwalność" na oringach gumowych (których jakość zazwyczaj jest taka sobie a bez silikonu tarcie powoduje szybkie niszczenie gumek) które oddzielają ruchomą głowicę od reszty korpusu uniemożliwiając jej nagrzewanie się i odpowiednie wypromieniowanie ciepła z korpusu (bo między korpusem a głowica jest niewielka szczelina powietrzna a powietrze to izolator)
Oringi nie muszą być wadą jeśli są dobrze nasmarowane a dioda o odpowiedniej mocy (nie za dużej - powiedzmy 5-6W) - wtedy taka "przesuwność" jest zaletą - bardzo szybko można zmienić ogniskowa uzyskując skupienie i zalew a zoom nie grzeje się nadmiarowo.

Następnym krokiem szczebel wyżej eliminującym "gumową wadę" jest zastosowanie zoomów z "kręconą głowica" - w tym przypadku obrót głowicy z soczewką powoduje zmianę ogniskowej.
Ponieważ połączenie śrubowe ruchomej głowicy jest zazwyczaj drobnozwojowe to znacząco poprawia transfer ciepła z metalu korpusu na metal głowicy umożliwiając zastosowanie ledów o wiekszych mocach.

Ostatnim szczeblem w eliminacji wad asferyków jest zastosowanie ledów o większej mocy "nadrabiającyh" straty z błędów powyżej - przy czym aby to miało sens MUSZĄ być zastosowane niemal wszystkie powyższe "eliminacze błędów" aby latarka przy mocy 10-20W pracowała sprawnie i właściwie.

I tu dochodzimy do sedna problemu - b. dobry mocny zoom "oldskulowy" na soczewce asferycznej MUSI mieć krótkoogniskowa soczewkę o średnicy minimum 38-40mm, przesuw głowicy "kręcony" a nie przesuwny, mocniejszą diodę i dobrej klasy sterownik - i tu powstaje problem bo jak się okazuje dostepność takich konstrukcji jest znikoma: https://img.banggood.com/thumb/water/up ... 92756d.jpg
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1ftEgJXXX ... -cznik.jpg
https://image.ceneo.pl/data/products/47 ... hlight.jpg
https://farm3.staticflickr.com/2827/333 ... ce1f_b.jpg
http://haikelite.top/media/catalog/prod ... g_1577.jpg

Ogromna zaleta takich zoomów jest mozliwość modyfikacji wg swoich upodobań - głównie zmiana diody i sterownika na mocniejsze.
Przyglądając się tradycyjnym rozwiązaniom natrafiamy na ZONK - ceny tych zoomów oscylują między 30-70 dolarów (im lepiej dopracowana konstrukcja tym drożej) i w pewnym momencie ocieramy się o granicę powyżej której nowoczesne rozwiązania oparte na TIR-ach z całkowitym odbiciem światła w "soczewce" są lepsze w każdym aspekcie.
Przykładem takiego "nowoczesnego technologicznie" zooma jest Fenix FD1 http://cdn3.bigcommerce.com/s-t7tzgd0/p ... 0.1280.jpg i następcy - tutaj nic nie trzeba nadrabiac, prostować czy manipulować - w cenie za 70 dolaró dostajemy latarkę "wszystkomającą" łącznie z wodoodpornością na pełne zanurzenie ...

Zatem konsternacja - nie da się zrobić taniego, dobrego mocnego zooma?
Ano moim zdaniem w cenie do 50 zł NIE, do 100 zł NIE ALE (Sipik68 i Sipik98 mają wady ale konstrukcyjnie to krok naprzód), do 200 zł TAK ALE, powyżej 300 zł TAK NA PEWNO ...
Więc gdzie szkopuł - ano jak zwykle w pomysłowości - kupuje sie takiego zooma https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1.1veHVXX ... h-Lamp.jpg kupuje sie diodę XP-L HI lub mocniejsze, kupuje sie dobry sterownik FET DD lub https://led4power.com/product/ld-a4-6am ... ed-driver/
po czym wydłubuje się z piguły latarki stary sterownik i starego leda i po modyfikacji otrzymujemy oldskulowego zooma z najwyższej półki (za ok. 45-50 dolarów nie licząc pracy własnej) o słusznym ciężarze (soczewka) - i świecimy ciesząc oczy ...

To tyle podsumowania dlaczego tanie jest złe a droższe wcale nie lepsze bo dopiero drogie jest OK a najlepsze kosztuje 300+ ...

PS. obecnie mam eksperymentalną https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1bF7DPXXX ... re-For.jpg z oskalpowaną diodą XHP50 na prądzie 2,2A (na 2x18350 bo mi są potrzebne do innych latarek stąd taka a nie inna dioda i taki a nie inny sposób zasilania) i uważam, że jest to minimum minimalne (cena całości bez ogniwa idzie zamknąć do 35 dolarów) aby cieszyć oko ...
PS2 często poruszana "wadą" zoomów jest "kwadratowość" skupionej wiązki - to nie jest wada tylko tendencyjność wykorzystywania tego aspektu jako wady - między rozproszonym a skupionym jest tyle pośrednich stanów że istniej możliwość eliminacji tegoż. Poza tym zoomując na "pośrodku", zazwyczaj otrzymujemy delikatnie mocniejszy środek (szczególnie to widać w XPL-HI gdzie środek jest bardzo wyraźnie zaznaczony) co pozwala asferykowi świecić nieco mocniejszym spotem i delikatniejszym spilem - różnice w jasności nie są może tak widoczne jak w latarce z reflektorem, niemniej taki stan "pośrodku" jest równie interesujący jak dwa skrajne - o tym nikt nie mówi bo zawsze albo zasięg albo zalew i siup worek wad gotowy ;)
PS3 Dodatkowo jeśli nie uwzględniać mocno wad latarek małych to odsyłam do viewtopic.php?t=20056&highlight=palight gdzie głównym aspektem miała być uniwersalność, poręczność, długa praca w trybie ok. 300 lm - 7h do odcięcia i ... ładny wygląd ;) - całość wyszła ok 160 zł przeróbkami nowa dioda i sterownikiem ale ... jest to najczęściej używana latarka ;) oprócz rowerowego Convoya S3.

: środa 22 lis 2017, 09:43
autor: krzyspi25
W tanim zoomie nawet na "szeroko" dużo światła traci się jeszcze w "latarce", już nie wspominając ile się traci przy ustawieniu na "daleko". Obstawiam że przy maksymalnym skupieniu w soczewkę trafia 10% światła z diody. W sumie dobrze to ujął kolega Mociumpel, cena = jakość.
Jako pierwszą latarkę miałem taniego zooma, posiada dwa plusy.
Pierwszy to jednorodna plama światła na szeroko (co bywa przydatne na bliskie odległości, ale tak naprawdę to jak kto lubi), a drugi to ten na ogniwie.
Do tego moje osobiste dość makabryczne przeżycie miało miejsce z zoomem w ręku i od tamtej pory stwierdziłem że w ciemnych miejscach muszę mieć więcej światła.
Zoom SK98 był na 6xAMC, teraz mam BLF A6 - chyba nie muszę mówić że jest międzygwiezdna różnica :)

: środa 22 lis 2017, 11:20
autor: murgrabia1410
Mam convoy c8 2.1A xm-l t6 oraz zoom mxdl sa-28 q5 xr-e. I ten mxdl ma dalszy zasięg niż convoy. A w dodatku dla mnie jest praktyczniejszy zoom. Często na szlakach wykorzystuję rozproszony tryb. Przy c8 nie da się wędrować. Sa-28 jest przesuwany i nieraz wędrowałem w mega ulewie. I jakoś nigdy nic się złego nie stało. A mam tego mxdl chyba wcześniej niż powstało to forum. Prezencik zza wielkiej wody :mrgreen: Soczewka szklana.

: środa 22 lis 2017, 12:24
autor: 1stein
Mociumpel - ogromne podziękowania, napracowałeś się, ale (jak dla mnie) efekt świetny. O czymś takim myślałem zakładając post - teraz wiem więcej (choć wciąż mało).

Pomysł z Uniquefire - jak dla mnie bomba. Tyle, że już chyba ciężko dostać ten model...

Muszę przemyśleć cały temat i przetestować ostatni zakup (od Darek70) abym wiedział czego dokładnie mi brakuje. Natomiast jestem podniesiony na duchu, że jest nadzieja na zooma do 200zł...

Niech moc będzie z wami...

: czwartek 23 lis 2017, 02:21
autor: WB
Dopiero co się zarejestrowałem na forum i raczkuję w temacie i jak na złość nie znam blisko mnie żadnego poważniejszego latarkowca, ale dzisiaj akurat byłem w środku lasu na testach mojego zmodyfikowanego taniego chińskiego zooma, który dostał wypełnienie piguły, nową diodę cieplutką 3200K xm-l2 oraz sterownik 2.8A.

Porównywałem go z WF-502B z barwą neutralną
(na YT widziałem porównanie tego UF z Convoy M1 i świeciły bardzo porównywalnie)

Testy mojej latarki wyszły zaskakująco dobrze,
- żeby sobie mocniej doświetlić szeroką wiązką, światła jest naprawdę sporo i tu kolega sam stwierdził, (bo wcześniej na oryginalnych gratach widział jak świeci) " no teraz daje bardzo podobnie jak moja" ucieszyłem się, a co.
Za to jak wyciągnąłem soczewkę dalej i pięknie oświetliłem wąskim promieniem ścianę lasu oddaloną o dokładnie od 100 do 150m, kolega wrzasnął "ku..wa dlaczego moja tak nie oświetla?"
Objaśniłem mu w czym rzecz i zaczął kombinować żeby moją soczewkę wszczepić do jego latarki :mrgreen: .
Zoom ma swoje plusy jako latarka ręczna gdzie można zaświecić i blisko i daleko to wie każdy, ale musi być w mocnej wersji z powodu w/w strat światła żeby mocą świecenia szerokiej wiązki, zbliżyć się do wersji z reflektorem. Osobiście też jakoś widzę większą funkcjonalność w zoomach.

PS. Z dzieciństwa pamiętam latarki żarówkowe które miały reflektory w głowicach, które to można było przekręcać po krzywce i mieliśmy piękną regulację ogniskowej.
Trzeba tak w ledowej wersji pokombinować.
U mnie takie subtelne różnice w świeceniu. [youtube]https://youtu.be/M_SYc7qTJiI[/youtube]

: czwartek 23 lis 2017, 07:41
autor: pietros
WB pisze:PS. Z dzieciństwa pamiętam latarki żarówkowe które miały reflektory w głowicach, które to można było przekręcać po krzywce i mieliśmy piękną regulację ogniskowej.
Trzeba tak w ledowej wersji pokombinować.
Fenix już to zaadoptował w swojej latarce.
Obrazek
Z cichą nadzieją czekam aż któryś z chińskich producentów to skopiuje. Wydaje się mieć dużo mniej wad niż rozwiązanie z soczewką.

: czwartek 23 lis 2017, 10:18
autor: WB
No bomba :wink:
Ja myślałem jedynie o ruchomej diodzie, a tu proszę mały reflektorek plus dokładka i mamy duży.

: czwartek 30 lis 2017, 21:56
autor: 1stein
Czołem,

Planów co do zooma nie porzuciłem. Przeciwnie, poszukałem, poczytałem, ale wciąż przydałaby mi się jakaś porada...

Latarkę planuję na kierownicę, do roweru. Zastanawiam się, czy ta soczewa nie będzie za ciężka. Co gorsza, mocno zastanawiam się nad HaikeLite HT35 - ma 2x18650, co mnie bardzo zachęca, chociaż sama latarka ma opinie średnie. Myślicie że ta waga nadaje się na kierownicę? Nie będzie za długa?

Jeżeli 2x18650 odradzicie, zostanie 1x18650. Tu z kolei w okolicy 100zł można "pogrymasić". Jednak chciałbym kupić coś przyszłościowego, więc myślę o modzie. Z półki ca. 100zł, co byście polecali? Wyszukałem takie: Brynite B128 , UniqueFire UF-1503 , czy HaikeLite HT08 . Którą byście wzięli? Która na moda by się nadała?

Tak, czy inaczej, wciąż mam budżet około 200zł na latarkę z zoomem i wciąż nie wiem co... ;)

: czwartek 30 lis 2017, 22:07
autor: Mociumpel
Na kierownice zooma nie warto - "wycina" z przestrzeni przed Tobą elipsę nie dając wiedzy co poza - poza jasnością jest ciemność. Latarka z refem z szerokim spotem lub z szeroką "soczewką TIR" jest lepsza - przejście światła na boki jest "mgliste i stopniowe" przez co "nie gubisz" informacji o otoczeniu.
Zoom jest dobry do ręki jak masz zobaczyć coś konkretnego w otoczeniu - wycinasz wtedy i oświetlasz konkretny cel obejmując go plama światła na odpowiednim trybie mocy - wtedy nic nie rozprasza Twojej uwagi poza oświetlanym obiektem - poza tym to obrazy statyczne więc "wycinanie" obiektu nie przeszkadza.
Światło w ruchu lepiej aby było z mocniejszym spotem i spillem po bokach - w razie "nagłych okoliczności"zdążysz dostrzec "w mglistości" przynajmniej ruch - w świetle wyciętym zoomem zdarzenie pojawia się "nagle, wtem i znienacka".
Jedyną trudnością w latarkowym oświetleniu jest dopasowanie reflektora danej latarki do najlepszego przez Ciebie odbierania szerokości spota (środka świecenia latarki) i spilla (reszty światła z latarki) - na krótkie odległości do 10-15 metrów Convoy S2+ z reflektorem OP jest dobrym kompromisem.
Mocny Zoom z mojego doświadczenia jest dobry do statycznego oświetlania konkretnych obiektów.
Zoom to dość uniwersalne światełko ale i ono ma swoje granice zastosowania - w statycznych moim zdaniem bezkonkurencyjne, w ruchu dobry ref na odpowiedniej odległości jest lepszy - wprawdzie dałoby się zooma asferycznego czyli w miarę taniego, dobrze wykorzystać do wielu zadań ale aby spełniał zarówno te z bliska na dużym obszarze jak i te daleko bez strat musiałby być mocny - na oko 1500-1600 lumenów na wyjściu co najmniej, z dużą soczewką - niestety duże wszystko to masa i nieporęczność a mała masa i duża moc to dużo ciepła i krótki czas działania na mocnym trybie.
Z pobieżnych przemyśleń można odpowiednie zaargumentować, że powyżej 15-20W
mocy (1500-2000lm) asferyczne zoomy są chyba najlepsze bo:
1. rozmiar soczewki zazwyczaj pozwala zbudować ciężką latarkę co pozwoli odebrać sporo ciepła
2. pojedyńcza dioda pozwoli skupiać do niewielkiego punktu spota
3. straty przy odpowiednio dobranych parametrach cąłości nie będa zbyt duże.
Moim ideałem jest UF-1503 https://ae01.alicdn.com/kf/HTB16EnoJFXX ... 40x640.jpg - w miarę kompaktowa, krótkoogniskowa, na ogniwo 18650 i przystępna cenowo. Niestety sterownik do niej to TYLKO 17mm co nie pozwala za bardzo rozwinąć skrzydeł jej - jedyne sensowne sterowniki to FET i diody na 3V ale ...
Właśnie ale - ponieważ dostałem zapotrzebowanie na coś takiego więc pomysł jest taki:
1. host UF1503 - na ali za 20 dolców
2. piguła z fasstecha - mosięzny brzydki ;) za 3 dolary lub na ali oryginalny za 8 dolców
3. sterownik LD-A4 - moim zdaniem obecnie najlepszy liniowy dla 17 mm rozmiaru - nad podobnym zapewne pracuje Greg więc będzie "drajwer po polsku"
4. do tego dioda Luxeon V bo ma być inaczej i dużo światła i neutralnie.
Ponieważ idzie toto powoli więc w styczniu zapewne całość będzie bez pospiechu złożona.

Możliwe że sprawdzę jak to działa w swojej UF1407 bo sterownik LDA4 6A już mam z diodą ale nie chcę rozbrajać piguły z obecnej konfiguracji - piguła jest łatwo wymienialna więc kusi ale nie mam drugiej piguły ...

PS - na rower nie bierz zooma ;) ale aby mieć to:
1. Brinyte 158 - bardzo dobre opinie bo ma niewiele artefaktów i jest dobrze wykonana i lekka - ma plastikowa ale dobrej klasy soczewkę - ogólnie postrzegana jako rekordzista do rzucania kropek światła na odległość :)
2. UF 1503 i mniejszy brat UF 1407 - niedoceniane - wykorzystywane po macoszemu ale moim zdaniem maja potencjał - niestety ciężkie bo soczewki to szkło - nie jest specjalnie gorsze czy lepsze od dobrego plastiku ale latarka jest przez to ciężkawa, poza tym sterownik 17 mm nie pozwala mimo sporej soczewki wydusić z niej prawdziwej mocy.
3. Haikelite HT08 - omijaj z daleka - badziew bez perspektyw
4. jeśli szukasz czegoś taniego do modów dla początkującego zacznij od tego https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1iv6nc2BN ... 40x640.jpg - diodę oskalpuj mechanicznie (utnij połowę kopułki żyletką - równo) - zamiast zimnego dostaniesz cieplejszy odcień - dioda będzie świecić cieplej, sterownik ma b. przyzwoity więc nie potrzeba wymieniać (może później - ma 22mm).

: czwartek 30 lis 2017, 22:37
autor: 1stein
No tak. Tyle że ja bym to musiał zlecić... :|
Nie chcesz może w zamówieniu zamiast 1 wstawić 2? Na wszystko?

P.S. Tego zooma traktuję jako "zachciankę". Mam już S2+ z koli 60x20 od Darka (robi mi jako światło mijania). Czekam na dostawę Nitecore P36 (zakładam że to da radę jako "długie"). W drodze też Skilhunt H03. A tego zooma widzę jako dodatek do jazdy po lesie - tam i tak nie widać niczego, poza tym co oświetlisz...

: czwartek 30 lis 2017, 23:08
autor: Mociumpel
No nie da się - 11.11, Black Fridaye i Cyber Mondaye jak były promocje to zrobiłem tańsze o 15-25% zakupy :
1. https://pl.aliexpress.com/item/UniqueFi ... 51780.html - 1 sztuka
2. https://led4power.com/product/ld-a4-6am ... ed-driver/ - 1 sztuka
3. https://led4power.com/product/luxeon-v- ... dtp-mcpcb/ - 2 szt.
4. https://www.fasttech.com/products/1208600 - 1 szt.

i teraz czekam na dostawę.

: piątek 01 gru 2017, 07:16
autor: 1stein
No spoko. Nie śpieszy mi się, poszukam, popatrzę, ale dobrze wiedzieć że nie jestem sam :D

3majta się!

: sobota 02 gru 2017, 18:24
autor: 1stein
Cześć,

Dobra, wybrałem, kupiłem. Padło na UniqueFire UF-1405 Zoom. Na Ali udało mi się za dostać. Zwyciężyło 2 x 18650 i możliwość modowania (@Mociumpel).116zł. (zastanawiałem się też nad UF-1505 )

Mociumpel. pewnie się odezwę na PW z pytaniem czy byłbyś zainteresowany. Póki co, czy jesteś w stanie poradzić jakie "klamoty" do tego dokupić? Te same co Ty? Czy barwa 4K nie będzie żółtawa? Chyba bym wolał koło 5K. Duża dioda - chętnie, one chyba dobrze na boki dają?

: sobota 02 gru 2017, 19:09
autor: Mociumpel
Co do 1405 tu masz stare ale jare skoro jedziesz w klocka 1405 viewtopic.php?t=14936 - moim zdaniem to klocek z gigasoczewką, nijak nieporęczny ale skoroś wybrał Twój zysk ;) lub strata.
Pytanie zasadnicze - co chcesz wyciskać z tej latary - większość standardowych sterowników 17mm nie da Ci mocy, bo do takiej soczewy aż kusi wsadzić coś na XHP50.2 z prądem 4-5A bo dwa ogniwa 18650/26650 to olbrzymi potencjał i możliwość zastosowania diody na 6V a nie na 3V z jednym ogniwem.
Jedyny znany mi "fabryczny" 17mm sterownik zdolny do "bezpiecznego" i wydajnego wyplucia 5A w diodę to http://www.mtnelectronics.com/index.php ... uct_id=554 - niestety pieruńsko drogi bo z transportem ponad 30 dolarów - nie widzę sensu pchać tego z USA do Europy po tej cenie chociaż gdybym miał fanaberię to czemu nie ...
Drugi wariant to modyfikacja przez któregoś z naszych moderów tzw. "Zener mod" czyli przystosowanie sterownika 3V do pracy na 6V przez odpowiednie dolutowanie kilku elementów do płytki - ktoś tu robił takie coś dla kogoś.
Trzecim wyjściem jest zastosowanie takiego sterownika http://www.kaidomain.com/p/S025942.CF-F ... cuit-Board - zastosowanie 2 ogniw 18650 spowoduje wygenerowanie 6V i max. 2,2A - nie wydusisz więcej niż ok. 1600 lumenów z diody XHP50.2 ale w części wykorzystasz potencjał latarki - na moje oko w połowie ;)
To ostatnie rozwiązanie mam swojej małej UF-1407 jako eksperyment na 2x18350 - wprawdzie działa, nie nagrzewa się zbytnio i daje sporo światła ale skupienia na tym nie uzyskuję - nie taki miałem cel - miała to być mała latarka, nie grzejąca się zbytnio, wykorzystująca posiadane bateryjki 18350 (aby nie stały bezużyteczne na półce) i dająca więcej światła niż jakikolwiek prosty "zoom z sąsiedztwa" - swoje zadanie spełnia znakomicie.

W "jednosilnikowej" latarce klasy np. 1503 (poręczna z w miarę dużą soczewką - 50mm) stosowanie 17mm sterownika typu FET DD czyli z napędem bezpośrednim do diody 3V jest w stanie wydusić naprawdę dużo (w diodach z niskiem Vf nawet 5-6A i 2000 lm na diodzie) w tym i zasięg. W wersji mocno zaawansowanej nowy sterownik LD-A4 na 6A ze stałym prądem na diodzie klasy XP-L2 , Luminus SST-40 lub Luxeon V powinien dać naprawdę dobry efekt w sposób "kontrolowany" - mam już jak napisałem wcześniej sterownik i diodę ale czekam na pigułę i 1503 aby to wsadzić i się pobawić - efekty pewnie opiszę - Ty już zakup poczyniłeś więc... nic nie powiem ;)

Przedostatnim w miarę sensownym choć nie wyciskającym soków sterownikiem który "łyknie" CI dwa ogniwa i da nie za duży ale stabilny prąd to takie coś https://pl.aliexpress.com/item/Flashlig ... 21508.html - taki schludny bez fajerwerków sterownik - niestety jak dla mnie to silnik malucha wepchany do poloneza - niby pojedzie ale wyrywny nie będzie ...

Ostatnim zaś rozwiązaniem będzie zapewne modyfikacja oryginalnego sterownika - jakiś "rezystor mod" który wydusi więcej niż ma obecnie - niestety tu nie pomogę bo nigdzie nie doszukałem się co należałoby zrobić i gdzie dolutować - tutaj któryś z naszych zaawansowanych elektroników powinien zerknąć celem "wspomożenia"- spytaj Zbychura z tematu na samym początku - on wie gdzie co zmodować bo to zrobił - jest to najtańszy i na początek dobry początek moda.

Jest jeszcze jedna tzw. opcja sprytna - piguła od spodu gdzie jest sterownik jest dość "chuda" i po znalezieniu odpowiedniej "rurki miedzianej" (poszukaj w rurach miedzianych na hydraulicznym w Caastoramie ;) ) dałoby się zapewne "na wcisk" zrobić szerszy kołnierz i wcisnąć sterownik 20mm ale to bez konkretnej piguły jedynie teoria bo trzeba mieć precyzyjne dane (wprawdzie można dotaczać i zrobić ów wałek u tokarza ale ... to metoda dla posiadającego albo warsztat albo kogoś kto to potrafi bo ma maszyny - stąd w rurce szansa ..))

Podsumowując - w latarce na jedno ogniwo wskazałbym Ci pewniaki, w dwubateryjnej zaś - za wiele jest opcji z czego żadna nie dająca pełnego potencjału a ten sterownik http://www.mtnelectronics.com/index.php ... uct_id=554 jako gotowiec wyciska "soki na maxa" w sposób kontrolowany z 2 ogniw z każdej diody na 6V - ale jak wspomniałem to taki troche GRAL ...