Strona 1 z 5

Witam i o ocenę mojego pomysłu pytam.

: środa 31 maja 2017, 22:26
autor: witek17
Witam ponownie.

Pewnego razu zauważyłem, jak wiele światła (=> energii elektrycznej => paliwa) jest marnowane, jak wiele można oszczędzić. Teraz ograniczę się do przedstawienia serii zdjęć i rysunków, przedstawiających istotę problemu i sposób jego rozwiązania. Liczę na to, że Szanowni Forumowicze włożą trochę wysiłku w zrozumienie tej ideii. Gdyby były wątpliwości, proszę pytać, wyjaśnię słownie później.

Przy okazji mam prośbę o Waszą opinię na ten temat, a wyjątkowo wdzięczny będę tym, którzy podadzą wiarygodne miejsca, w których jest informacja o tym, że takie coś jest zastosowane w praktyce lub zostało wymyślone, ale nie użyte.

pozdrawiam

http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 588753.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... f04355.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 796055.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... fb9544.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... d04710.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... f47686.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... a99348.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 4e3502.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 24f617.jpg
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 861109.jpg

: czwartek 01 cze 2017, 11:01
autor: Agauy
Drobna uwaga.
Nie zgadzam się, że oświetlenie pobocza jest bezużyteczne. Kiedy nie widzisz nic po bokach, nie czujesz się bezpiecznie. Znam to dobrze, zdarzało mi się wracać prostą drogą przez las, gdzie z przodu oślepiało oświetlenie centrum logistycznego. Droga była widoczna dobrze, ale ściana lasu była kompletnie czarna. Bardzo niekomfortowe.
Dlatego ja by, powiedział, że z boku jest po prostu zbyt dużo światła.

: czwartek 01 cze 2017, 13:03
autor: witek17
Dwa ostatnie rysunki przedstawiają przykłady zastosowań. Na dole są przykłady oświetlania pobocza z natężeniem oświetlenia według funkcji 1/x. Funkcja może być inna. Jest jeszcze inny aspekt sprawy, oświetlanie promieniowaniem odbitym i rozproszonym, to złagodzi pozornie wielkie kontrasty. Nie wspomniałem w pierwszym poście, ale soczewki będą robione jak słoiki, jako wytłoczki matrycowe. Ich jakość będzie niewysoka, cena znikoma, za to oszczędności energii mniejsze. Uboczny efekt to mniejsza precyzja rozsyłu światła, a stąd mniejsze kontrasty.
Przewidywane (ostrożnie) oszczędności energii to 30-40 %, w konkretnym przypadku od kilku do 90 % !! Obliczenia podam gdy będzie zainteresowanie, ale efekty zastosowania będą widoczne w skali planety. Zakładając, że bedzie to zastosowane na całej Ziemi, rocznie można oszczędzić setki milionów ton paliwa. To przyniesie realny, spory efekt w postaci zmniejszenia tempa zmian klimatu.

: czwartek 01 cze 2017, 13:21
autor: ptja
witek17 pisze:/.../ Zakładając, że bedzie to zastosowane na całej Ziemi, rocznie można oszczędzić setki milionów ton paliwa. To przyniesie realny, spory efekt w postaci zmniejszenia tempa zmian klimatu.
To na pewno jest projekt techniczny? :)

: czwartek 01 cze 2017, 13:26
autor: witek17
ptja pisze:
witek17 pisze:/.../ Zakładając, że bedzie to zastosowane na całej Ziemi, rocznie można oszczędzić setki milionów ton paliwa. To przyniesie realny, spory efekt w postaci zmniejszenia tempa zmian klimatu.
To na pewno jest projekt techniczny? :)
To moja wizja :) Liczyłem jakie korzyści może przynieść praktyczne zastosowanie pomysłu.

: czwartek 01 cze 2017, 14:01
autor: Mociumpel
Z praktyki i teorii oświetleniowej - matrycowe oświetlenie jest idea która pomału zyskuje uznanie i stosuje sie w samochodach:
1. odpowiednie ukierunkowanie wiązki następuje metodą odpowiedniego nałożenia pryzmatów/szkieł i ich ruchu celem doświetlenia drogi przed samochodem bez powstawania zjawiska olśnienia kierowców jadących z naprzeciwka - przykład praktyczny - https://www.youtube.com/watch?v=SPIFWeQ9SvE
Zaletą tego systemu jest najlepsze doświetlenie tego co widzimy w zależności od sytuacji na drodze (skręty, pieszy na drodze, jazda autostrada itp.)
Wadą - odpowiednie oprogramowanie zintegrowane z systemem siłowników do zwierciadeł i ogólnie skomplikowana koncepcja ...
2. matrycowe oświetlenie uliczne - za droga impreza jeszcze nawet na dzisiaj - wystarczy optymalnie dobrana ilość światła w konkretnym punkcie czyli dobry projekt z umiejscowieniem słupa i moc z uśrednionym miejscowym rozsyłem światła i jest dobrze.

Ogólnie koncepcja oświetlania powierzchni zależnie od potrzeb wydaje się ciekawa ale ze względu na koszty nie uzasadniona ekonomicznie.
Rozumiem obecne tendencje automatyzacji wszystkiego łącznie z pobieraniem próbek odchodów podczas sikania na siedząca (w Japonii to już norma) z przesyłaniem ich do NFZ-u celem ustalenia czy nie powinniśmy iść na zwolnienie lekarskie - da się pewne rzeczy wykonać bez komplikowania zarówno budowy jak i wzrostu mocy urządzeń - wystarczy PRZED montażem dowolnego oświetlenia przemyśleć i zaprojektować oświetlenie miejscowe z doborem odpowiedniej mocy i obszaru oświetlenia aby uzyskać rezultat zadowalający ...

Najbliższy przykład to oświetlenie typu plafon czy latarnia z czujnikiem zmierzchowo ruchowym:
1. zapada zmierzch i oprawa zaczyna czuwać świecąc na 10%mocy
2. oprawa "widzi" COŚ w odległości zasięgu czujnika ruchu - zapala 50%
3. jeśli ruch jest powtarzalny i ciągły przechodzi w tryb 100% i świeci tak długo aż ostatnie COŚ z zasięgu czujnika ruchu zniknęło po np. 5 minutach
4. moc oprawy stopniowo - 50%-10% maleje az do wzejścia słońca
5. oprawa się wyłącza ...

Powyższe znam z praktyki ze zwykłych plafonier z funkcją 10%-100% (tu sie sprawdza doskonale) i eksperymentalnie w oprawach ulicznych w jednej z miejscowości (tu sie nie sprawdziło kompletnie - powrócono do tradycyjnych opraw ledowych).

Koncept ciekawy ale ...

: czwartek 01 cze 2017, 14:25
autor: witek17
To z Opla to nie to, ale dzięki za info.
Co do matrycowego oświetlenia ulicznego, właśnie o to mi chodzi. Czy było stosowane? Gdzie?

Nie będzie zbyt drogie, pierwsza oprawa będzie kosztować milion :o ;) następne tyle ile najtańsza, zwykła oprawa uliczna + 100 złotych (zysk ;) ). Projektowanie matrycy na etapie projektowania oświetlenia ulicy, ogródka, placu, ... Matryca może mieć regulowane soczewki i sterowanie komputerowe, ale to wersja rozwojowa, teraz mowa o podstawowej ideii. Soczewki o koszcie wykonania 5 groszy (matryca, miliony tanich wytłoczek). Sam nie wiem ile, szacuję na 100-200 typów soczewek w typoszeregu, komputer je dobiera na podstawie danych zebranych od klienta (nawet przez portal), w jednej oprawie 30-100 soczewek. Dane od klienta to: wymiary powierzchni do oświetlenia, wymagany poziom natężenia oświetlenia (stały, lub wg życzenia i fantazji klienta), wysokość słupa. Komputer dobiera soczewki, monter je składa, pracownik ekspedycji wysyła do Australii. Klient prosi montera, lub sam montuje.

: czwartek 01 cze 2017, 15:14
autor: marmez
witek17, nie za bardzo rozumiem, czy Ty chcesz coś zbudować, czy zaprojektować, czy już masz jakiś pomysł jak odpowiednio ukierunkować wiązkę światła, czy nie?

Po pierwsze zgadzam, się, że stare oprawy (parkowe najgorzej) słabo wykorzystują światło. Choć nawet sodowe nie mają rozkładu sferycznego, czy tam jak użyłeś funkcji 1/x, tylko w miarę możliwości technicznych (żeby oprawa nie była za wielka, ani za droga) starały się więcej światłą dawać dalej od latarni (na boki), (z odbłyśników) mniej w przód i tył.

Oprawy LEDowe jakie teraz się montuje na drogach mają ten rozkład już o wiele lepiej dopasowany do drogi, mniej światła idzie wprost pod słup. więcej na boki, a potem jest dość wyraźne ucięcie i szeroko już tylko znikome ilości światła lecą.

Różnicę widać bardzo wyraźnie jadąc drogą daleko oświetloną LEDami czy sodą, dalekie lampy sodowe dużo więcej nam świecą po oczach, niż dalekie lampy LEDowe (przynajmniej takie jakie są w Szczecinie, bo wiadomo, że w każdej technologii można coś spartolić).

Niestety nie znalazłem rozkładów opraw Philipsa jakie się stosuje w zachodniopomorskiem np. BGP303 BGP204 itp.

ale znalazłem rozkłady soczewek innych firm, np. LEDIL ma wiele soczewek dedykowanych do oświetlenia drogowego:

https://www.google.pl/search?q=ledil+st ... 20&bih=950

http://www.comet.rs/ckfinder/userfiles/ ... ATWING.JPG

Poza tym tych opraw LEDowych z różnymi rozkładami światła jest pełno, do bardzo różnych zastosowań, a pewno będzie ich jeszcze więcej, i jeszcze równomierniejsze rozkłady to będą.

Oczywiście wszystkie firmy produkujące oprawy LEDowe starają się uzyskać jak najlepiej rozłożone światło, i potem się chwalą ile to się prądu zaoszczędzi ;)

Jeszcze tylko dodam, że ostatnio wracając do domu po ciemku własnie żonie pokazywałem, jak ledowe oświetlenie przed blokiem komplenie nic nie oświetlało elewacji, za to było bardzo jasno na chodniku i trawniku przed blokiem.

btw. mam gdzieś zdjęcia jakiś opraw skandynawskich na diodach CREE XHP o soczewkach chyba z 4cm albo większych, oczywiście osobna soczewka na każdą diodę.

Pozdrawiam, Kuba

: czwartek 01 cze 2017, 16:48
autor: Mociumpel
Tutaj przykład standardowej oprawy ulicznej w cenie bardzo akceptowalnej (szczególnie przy zakupie ponad 50 sztuk - wtedy 260-280 zł brutto jedna oprawa może kosztować - a to poziom bardziej zaawansowanych latarek jest - paranoja prawda? ;) ) dla Kowalskiego - https://brilum24.pl/pl/p/Oprawa-uliczna ... -80W-/2920
Sens wciskania matrycy sterowanej kontrolerem w zależności od ... czego właściwie? - rozkład ma być szeroko na boki i sterowanie na siłę zamiast JEDNEGO COB-a wieloma malutkimi poprzez włączanie i wyłączanie jak adresowanie pamięci RAM - sekcjami w szeregu i kolumnach? - nie widzę sensu tym bardziej, że sterowanie PWM-em COBA jest proste jak cep, wydajne i obecnie łatwo w oprawie "wsadzalne".
Myślę że to pieśń przyszłości bardziej skierowane do świadomej burżuazyjnej cywilizacji zachodniej z oprawami na słupach parkowych do 3-4 metrów - tam doświetlenie miejscowe i kierunkowe ze wzbudzaniem określonych kierunków i miejsc ma sens - a i to dla małych mocy rzędu co najwyżej 30W (3500-4000 lumenów wystarczy do naprawdę dobrego doświetlenia terenu wkoło słupa 4m w promieniu 10-12m na poziomie kilkudziesięciu luxów)

W samochodzie to inna bajka - tam wszystko jest dynamiczne i sprzężenie matryc z lidarem, kamerą, radarem i skrętem kół powoduje dynamiczną zmianę warunków oświetlenia dopasowana do potrzeb kierowcy.

: czwartek 01 cze 2017, 17:36
autor: GanzConrad
witek17, powiem tak:
- za mało danych technicznych aby ocenić szczegóły tego rozwiązania, ale nie jest to kluczowa sprawa, ponieważ szczegóły koncepcji wyklarują się podczas pierwszej burzy mózgów i zmienią kilkunastokrotnie podczas kolejnych ;-).
- dziś słyszałem w radiu, że na wymianę oświetlenia na pomorzu (kilka miast) przeznaczą 90mln zł. Decyzja o wydaniu takich pieniędzy nie padła wśród maniaków oświetlenia, tylko wśród urzędników... Domyślam się, że przetarg już rozpisano.
- istnieje spory rynek zbytu na produkty najwyższej jakości, wyszukane i luksusowe, więc swoje pytanie powinieneś zadać raczej przedstawicielom handlowym, podpisującym umowy w milionach.
- uważam, że warto iść w tym kierunku, na pewno coś z tego wyjdzie, pewnie w innej postaci ale jest to dobry kierunek.

: czwartek 01 cze 2017, 17:47
autor: witek17
No dobra. Pytanie było podstępne :) Otóż złożyłem wniosek patentowy na takie COŚ :) i przez długi czas szukałem czegoś podobnego. Oprawa COBRA to nie to, widziałem ją i wiele innych stron odwiedziłem. Znalazłem patent amerykański, gdzie funkcję celowego rozsyłu realizowały dziesiątki ustawianych indywidualnie mikroreflektorów. Teraz pewnie byłyby to diody. Trudniej uzyskać pożądany rozkład oświetlenia, wykonanie strasznie pracochłonne, nawet w przypadku diod, trzeba by je ręcznie ustawiać. Moje rozwiązanie nie ma tej wady. Generalnie chodzi o wykonanie oprawy dokładnie ! do konkretnego miejsca zastosowanie (np. Szczecin, Parkowa, druga latarnia od początku ulicy), matryca będzie odpowiednia tylko ! dla tego miejsca. Klient (projektant) nie będzie wybierał spośród setek typów opraw, nie będzie wybierał setek kształtów, rozkładów. Opraw będzie 1, max 3 typy, resztę załatwi matryca, wykonywana NA ŻYCZENIE KLIENTA. Proste odcinki dróg to miejsce do zastosowania standardowych opraw, bo warunki są powtarzalne. Miałem okazję rozmawiać z inżynierami z branży oświetleniowej, mieli problemy ze zrozumieniem ideii (albo ja kiepsko tłumaczyłem ;) ). Oprawa stała, rozkład stały. To ze sterowaniem to jedna z wersji, ale nie wersja podstawowa.
Teraz więcej informacji. Szukałem inwestora i managera, byli chętni, ale gdyby istniała już taka firma. Chętnie by się podłączyli do działającego biznesu. Sęk w tym, że biznes trzeba uruchomić, a tu chętnych nie było. Tak więc moim zdaniem potencjalnie świetny biznes nie ma już szans. Prawo pierwszeństwa do patentowania w innych krajach przepadło. Rynek polski ma bardzo nieciekawą cechę, tutaj ceni się włoskie i niemieckie badziewie, własne produkty są ośmieszane.
Ponawiam pytanie. Czy Koledzy widzieli oprawę z indywidualnie projektowanym rozsyłem światła?

: czwartek 01 cze 2017, 18:47
autor: marmez
witek17, po tym tłumaczeniu dopiero zrozumiałem o co chodzi.
witek17 pisze:Czy Koledzy widzieli oprawę z indywidualnie projektowanym rozsyłem światła?
Nie widziałem, nie słyszałem. Postaram się spytać jutro kolegę, który ciut z projektowaniem oświetlenia drogowego ma do czynienia.

Pozdrawiam.

: czwartek 01 cze 2017, 19:17
autor: ptja
Stadionowe "jupitery". Nic nowego.

: czwartek 01 cze 2017, 20:22
autor: Mociumpel
Widziałem pewne projekty sprawdzone eksperymentalnie na zasadzie:
1. panel z ledami mniej więcej jak to https://ledecco.com/pl/prostokatne/147- ... 30vac.html
2. na to nakładana maska z pleksy jako szybka z wydrukowanymi elementami typu soczewka (drukarka 3D) - miejsce oraz kształt każdej soczewki zbieżny z wyliczeniami dla danego projektu oraz umiejscowiony nad konkretnym ledem - całość wygladała jak szybka z wypustkami/soczewkami
3. całość wsadzona do prostego naświetlacza - powstawało takie coś https://www.led.micros.pl/led-naswietla ... 30350.html
i voila.

Gdyby uzupełnić dodatkowo o sterowanie ledami osobno lub polami matrycy z kilku diod w kwadracie byłby gotowiec z nieruchomymi ale podobny w wykonaniu naświetlacz.

Z prób wyszło że koszty takiego rozwiązania sa wprawdzie niewiele większe niż zwykłej szybki ale z braku zainteresowania pomysł zarzucono - powstała raptem jedna czy dwie próbki inżynieryjne.

: czwartek 01 cze 2017, 20:50
autor: witek17
Dzięki za linki, sprawdzę jutro. Możecie wierzyć, lub nie, ale mam Win98 i prostą przegladarkę :mrgreen: Tak jak kiedyś byłem pionierem informatyki, tak dzisiaj czuję do niej obrzydzenie. To wszystko przez Bila Gatesa i jego produkty :-) Więc sprawdzę na komputerze w pracy.

Co do jupiterów stadionowych. Muszę zdjęcia zrobić, jak jest mecz w Policach, na stadionie przy szkole, to połowa Polic jest oświetlona :grin: .