Strona 1 z 2

Mod latarki philips

: wtorek 25 sie 2009, 21:47
autor: adam123
Witam serdecznie drogich kolegów! :mrgreen:
Mam troszke kasy (Pomagałem przy zniwach :wink: )I kupilem sobie latareczke philips i swieci super :grin: Tylko wiadomo ze z "plaskiej bateryji" to dlugo nie pociagnie :mrgreen:
Narzie przerobilem ja na szybko na akumumulatorki(zamiaast 3 ogniw wstawilem 4 akumulatorki 2100mAh)
I teraz chcialbym ja przerobic na diode Cree Q5 :razz:
Driverek to z allegro oparty o uklad AMC7135 tylko nie wiem dwa uklady=700mA koszt 14zł ,czy 3 uklady=1000mA koszt 16zł ,slyszalem ze róznica miedzy 700mA a 1000mA jest znikoma a przy 700mA bateria dluzej "pociagnie" I bedzie trzeba odprowadzic mniej ciepla :?: .
I teraz kolimator nie wiem jaki bo orginalny ma srednice 5cm wiec chyba nie znajde kolimatora o takiej srednicy do Q5 :???:
Zasilanie raczej "płaska" bateria albo 4xakumulatorki :grin:


Pozdrawiam serdecznie Adam!
Obrazek
Obrazek
Obrazek

: środa 26 sie 2009, 06:01
autor: Pyra
Witam

Może być bardzo trudno zrealizować Twój projekt, którego sens jest dyskusyjny.

Przede wszystkim, przedstawiona latarka ma plastykową obudowę, co w znacznym stopniu utrudnia odprowadzanie ciepła z diody.
Jak wiesz istotą pracy żarówki jest wysoka temperatura żarnika, czyli elementu, który świeci, w przypadku diody jest odwrotnie większą skuteczność oświetlenia osiąga przy niższej temperaturze, zbyt wysoka, może doprowadzić do zniszczenia diody. Tak więc o ile żarówkę zostawiamy "na pastwę losu" i sobie dobrze radzi, to o diodę musimy dbać i ją chłodzić.
Można założyć dodatkowy radiator, jedanak o ile w przypadku lampki rowerowej ma to jakiś sens, to w przypadku latarki przenośnej jest to bardzo mało praktyczne rozwiązanie. Chyba, żeby całą tylną część zastąpić blachą aluminiową :roll:
Wyłącznik tej latarki jest wyjątkowo podłej jakości i raczej nie poradzi sobie ze skutecznym przesyłem prądu o wartości 1A, bardzo szybko ulegnie uszkodzeniu i będzie powodował znaczne straty energii.
Kolimatora o tej średnicy napewno nie dostaniesz, a i reflektor o podanych wymiarach (przede wszystkim mała głębokość) jest raczej nie do zdobycia. Jedynym wyjściem jest przeróbka oryginalnego reflektora.
Przy kosztach, które będziesz musiał ponieść na zakup elementów i dużego wkładu pracy z miernym efektem końcowym, jest to więc dyskusyjne rozwiązanie.

Moja propozycja: Podarować sobie, i kupić coś, co bardziej nadaje się do przeróbki. Jeśli jednak się nie rozmyślisz to:

Założyć dokładnie dopasowany kawałek blachy aluminiowej w miejsce tylnej ścianki, do niej przykręcić diodę na odpowiednim dystansie. Prerobić oryginalny reflektor i dopasować do diody (będzie wtedy bardzo płaski z dużym otworem po środku).
Zamontować dobry włącznik, zasilanie przerobić na 4 x AA lub, zakupić akumulatroki Li-Poly (modelarskie, do helikopterów) ładnie się tam zmieszczą bo są płaskie i dostarczają napięcia 12,6V co jest idealnym rozwiązaniem do zastosowania przetwornicy step-down, duża wada to konieczność zakupu odpowiedniej ładowarki, ale będziesz dysponował żródłem zasilania zdolnym napędzić trzy diody MC-E :twisted:

Pozdrawiam

: środa 26 sie 2009, 08:12
autor: Calineczka
Ta latareczka jest plastikowa?Oj... :neutral:
Jak bardzo Ci zależy na ledzie to rzeczywiście pomyśl o dorobieniu aluminiowej tylnej ścianki-okładziny(musi być połaczona z ledem). Zastanawiam się też nad wsadzeniem do środka leda na możliwie dużym podłożu ale zasilanego powiedzmy do 350mA.Komfortowo to mu nie będzie ale światła powinno być zdecydowanie więcej jak z żarówki i pracować będzie.

: środa 26 sie 2009, 09:19
autor: greg
Przy 350mA wystarczy, jak włożysz do środka blachę aluminiową 50x100mm i na to LED. To będzie tyko 1W mocy do rozproszenia. Myślę, że nawet 700mA można przy takim wewnętrznym radiatorze puścić w LED-a bez żadnego problemu.
W Myo RXP idzie w diodę 700mA, radiatorek jest malutki, wszystko zamknięte w plastiku i działa znakomicie. Nie przesadzajmy.

: środa 26 sie 2009, 09:40
autor: igi
Wydaje mi się że jest to blaszana wytłoczka, co nie zmienia faktu że cuda z tego nie zrobisz.
Moim zdaniem zamiast kupować takie wynalazki, lepiej kup raz a dobrze coś co się nada do przeróbki, bo z tego co już kupiłeś pewnie byś nazbierał na normalną latarkę.

: środa 26 sie 2009, 10:00
autor: lennin
greg ale tam masz element który czuwa nad temp diody by nie wzrosła za bardzo i przycina prąd zapewne. Nie przesadzajmy? W Apexie wyciąłem właśnie ten element i jest mała buba bo grzeje sie tak ze czoło mi spływa potem ;)

: środa 26 sie 2009, 11:00
autor: greg
RXP również jest ciepłe, ale jak na razie zabezpieczenie termiczne u mnie nie zadziałało mimo tych około 700mA i pracy w jednej sesji po 1,5-2 godz. A radiatorek w środku ma powierzchnię może 30cm2. Tutaj proponuję 50cm2, przy tym obudowa jest znacznie większa niż w czołówce.

: środa 26 sie 2009, 11:44
autor: lennin
Ciekawe że prąd ten sam radiator w APEXie dużo wiekszy do tego na zewnątrz wystający i sie grzeje jak ...piiii... wszystko do tego stopnia iż prąd jest ograniczany a w RXP pozamykany w obudowie ala radiator i sie nie włacza ternistor (?) przy tym samym prądzie :) Cuda jakieś.

: środa 26 sie 2009, 12:10
autor: greg
No, cuda niechybnie, a jednak. Pomiary Dominika:

Zasilanie ze świeżo naładowanych akumulatorków NIMH

Kod: Zaznacz cały

        V-in   I-In     P-In   V-led  I-led    P-led  Eff. 
high    3,50   0,7431   2,60   3,25   0,7183   2,33   89,8%
Wydziela się coś koło 2,5W w środku. Czołówka jest wyraźnie ciepła. Na czole nic nie czuć, konstrukcja nie przenosi ciepła na użytkownika (na szczęście). I takie coś działa sobie np. 2 godziny i nie przełącza się w żaden niższy tryb ani nie przygasa, czy też zmniejsza jasności (zabezpieczenie termiczne nie uruchamia się). Może w 32*C zadziała? Nie wiem, w nocy jest jednak chłodniej.

: środa 26 sie 2009, 13:48
autor: Calineczka
Panowie, oczywiście że ma prawo działać. Moim zdaniem warunki pracy tego leda o którym piszesz greg są mooocno niekomfortowe. Świeci, jasne.Tylko nie wiadomo kiedy skończy swój żywot. Ledy po pierwsze świecą jaśniej gdy są chłodniejsze, po drugie w im wyższej temperaturze pracują tym szybciej zaczną gasnąć. Każdy półprzewodnik "wypracowuje" się szybciej w wyższych temperaturach,sama fizyka. Pytanie więc, kiedy to cudo pompujące 0,7A w diodę na malutkim PCB zacznie...słabnąć. Podejrzewam, że PO OKRESIE GWARANCYJNYM :mrgreen:

: środa 26 sie 2009, 14:37
autor: adam123
Witam!
Jak zwykle koledzy chetnie odpowiadaja co mnie bardzo cieszy :wink:
Latarka jest z metalu.
Kiedys chyba na tym forum widzialem przeróbke takiej wlasnie latarki ale kozystajac z szukajki nic nie znalazlem :neutral:
Ale jednak da sie ja przerobic .Latarka bedzie uzywana zeby poswiecic przy naprawie auta(tata ma halogen ale nie wszedzie swiatlo dociera :wink: ),Poswiecic pod nogi ,w razie braku pradu itp......

Pozdrawiam!

: środa 26 sie 2009, 15:06
autor: Calineczka
adam123 pisze:Kiedys chyba na tym forum widzialem przeróbke takiej wlasnie latarki ale kozystajac z szukajki nic nie znalazlem :neutral:
za słabo korzystałeś ;-)
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t ... light=3r12

: środa 26 sie 2009, 18:18
autor: adam123
Czy móglby mi ktos doradzic diode z oferty np ttego sklepu : maritex.com.pl

: środa 26 sie 2009, 23:50
autor: Piotrek K.
Najlepsza będzie jakaś CREE XR-E lub XP-E barwa zimna lub neutralna (osobiście polecam neutralną :wink: ). Jeżeli wybierasz zimną to polecam bin Q5 a jak neutralną to Q2 lub Q3.

: czwartek 27 sie 2009, 00:07
autor: adam123
Witam!
A co da wiecej swiatla przy 700mA?
Osobiscie tez wybralbym neutralna bardziej zblizona do barwy cieplej :wink:
Czy slyszal ktos o tym sklepie ? Jego oferta wydaje sie byc obiecujaca :?:
Ale wydaje mi sie to dziwne bo za 12 zl dostaje diode i kolimator :?: A obok diody pisze 60lm troche malo :neutral:
Pozdrawiam!