Strona 1 z 1

Trochę OT: zasilanie GPS-a z dynama

: piątek 14 sie 2009, 23:33
autor: raj
Witam wszystkich i od razu przepraszam że trochę nie na temat,bo nie do końca o światełkach, ale poczytawszy posty na tym forum doszedłem do wniosku, że tu najprędzej znajdę kogoś, kto odpowie na moje pytania...
Do rzeczy. Otóż mam rower z dynamem w piaście Shimano DH3N20. Nie mogę nigdzie znaleźć bliższych danych technicznych tego dynama - wiem tylko że moc 3 W, z tego forum się doczytałem że napięcie 6 V, ale to jest prąd stały czy zmienny?

Wpadłem bowiem oto na taki pomysł, żeby to dynamo wykorzystać do zasilania nawigacji GPS. Dedykowany GPS do roweru - który potrafi długo wytrzymać na bateriach - kosztuje kupę kasy, a mam tani samochodowy GPS za 250 zł, którego wadą jest jednak to że wbudowany akumulatorek starcza na bardzo krótko, około 3 godzin. Potrzebne jest zatem do niego zewnętrzne zasilanie.
GPS jest zasilany ze złącza USB - czyli napięcie 5V. Jak to najlepiej podłączyć do tego dynama? Czy dobrze sobie wyobrażam, że powinien być jakiś opornik (jakiej mniej więcej wartości?), potem dioda Zenera stabilizująca na 5V (opornik wcześniej po to, żeby dioda Zenera nie zrobiła mi 5V na całej instalacji) i kondensator który będzie wyrównywał wahania napięcia? O ile jest to prąd zmienny, to jeszcze na samym początku jakiś mostek prostowniczy...
Czy też przy tak niedużej różnicy napięć (6V - 5V) zrezygnować z diody Zenera i liczyć że GPS sam sobie powinien poradzić z ustabilizowaniem napięcia?
Czy powinna być jeszcze przed kondensatorem jakaś zwykła dioda zabezpieczająca przed tym, żeby prąd się nie "cofał" do dynama?
Za wszelkie pomysły i pomoc będę bardzo wdzięczny.
Pozdrawiam
Jarek.

: sobota 15 sie 2009, 00:38
autor: lennin
Z tego co wiem mój lark (35.0 chyba) wytrzymuje 8.4V czyli dwa akumulatorki Li-ion w szeregu bez problemu :) Bez obciążenia dynamo to generuje chyba spore napięcie rzędu 20V i to moze być problem. Ekspertem nie jestem i proszę traktować to jako czyste herezje ;)

Rozwiązanie

: niedziela 23 sie 2009, 20:53
autor: raj
To tak żeby zamknąć wątek - zrobiłem, przetestowałem, działa. Schemat tutaj gdyby ktoś chciał:
http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat2.png
Tylko diodę Zenera za mostkiem lepiej dać o mocy 5W - 3W to trochę za mało... Jest to zabezpieczenie na wypadek pracy bez obciążenia, przy jeździe z podłączonym GPS-em ta dioda nie pracuje.
Oczywiście przed wszystkim jest jeszcze wyłacznik odłączający zasilacz od dynama gdy nie jest używany.

: poniedziałek 24 sie 2009, 10:17
autor: Biniu
lennin pisze:Z tego co wiem mój lark (35.0 chyba) wytrzymuje 8.4V czyli dwa akumulatorki Li-ion w szeregu bez problemu :) Bez obciążenia dynamo to generuje chyba spore napięcie rzędu 20V i to moze być problem. Ekspertem nie jestem i proszę traktować to jako czyste herezje ;)
Witam, jesteś pewien , że dwa Li-iony w szergu nie uszkodzą Larka 35.0.
Używam go w wycieczkach rowerowych i taki backup byłby bardzo wygodny.

pozdrawiam

: poniedziałek 24 sie 2009, 12:00
autor: lennin
Tak mam dwa ogniwa w szeregu 18650 i mój wytrzymuje. Grzeje sie ale nic poza tym nie dzieje sie dziwnego. Pamiętaj iż czynisz to na swoją odpowiedzialność :)

: wtorek 25 sie 2009, 00:40
autor: Voit
Biniu, gotowe rozwiązanie problemu zasilania Larka znajdziesz tu:
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=1829
:wink:

: wtorek 25 sie 2009, 08:09
autor: Biniu
lennin pisze:Tak mam dwa ogniwa w szeregu 18650 i mój wytrzymuje. Grzeje sie ale nic poza tym nie dzieje sie dziwnego. Pamiętaj iż czynisz to na swoją odpowiedzialność :)
Witam, dziękuję za informację, ale... chyba nie zaryzykuję takiego rozwiązania.
Zastanawiam sie nad jeszcze jednym wariantem.
Akumulator w Larku ma napięcie nominalne 3,6 V.
Czyli mogę pojedyńczego Li-iona podłączyć z akumulatorem wbudowanym równolegle?
Oczywiście konieczne jest rozkręcenie Larka co wiąże się z utratą gwarancji.
Czy są jeszcze jakieś inne przeciwskazanie dla takiego rozwiązania?
proszę o opinię

: wtorek 25 sie 2009, 08:24
autor: greg
Połącz 2 ogniwa w szereg, dodaj stabilizator impulsowy 5V, pudełko, gniazdo USB i gotowe.

: czwartek 27 sie 2009, 19:33
autor: raj
Czemu chcecie koniecznie zasilać te GPS-y z zewnętrznych akumulatorków?
Z dynama naprawdę wygodniej - nie zużywa się ;) a skoro i tak dynamo w piaście działa cały czas, to czemu by go nie wykorzystać?
To właśnie miałem na względzie robiąc mój układ, a działa naprawdę fajnie, już przy około 8-10 km/h GPS (Lark właśnie) zaczyna się doładowywać...

: czwartek 27 sie 2009, 19:51
autor: greg
Jest tylko jedna drobna wątpliwość... Ile cykli ładowania/rozładowania serwujesz baterii w ten sposób? Trudno to policzyć, bo rozładowanie o np. 0,20C, następnie doładowanie o 0,10C, kolejno rozładowanie o 0,50C i doładowanie o 0,15C to już jest 1 pełen cykl, czy nie? :)
Tak czy inaczej, liczba tych cykli jest jakoś tam ograniczona, 500, 1000, może więcej.

: czwartek 27 sie 2009, 20:02
autor: raj
Bateria rozładowuje się tylko wtedy gdy się zatrzymujesz.
W trakcie jazdy doładowuje się praktycznie cały czas, czyli działa to prawie dokładnie tak samo jak podłączenie GPS-a do gniazda zapalniczki w samochodzie, co jest normalnie przewidziane w sposobie jego użytkowania...

: piątek 28 sie 2009, 00:14
autor: Dominik
The E-WERK, the "Bike Mobile" Hub Dynamo
Powered Supply Unit from Busch & Mueller.
The E-WERK is connected to the hub dynamo. It makes
it possible to use the energy created by the cyclist's
muscular strength to power mobile electronic devices
(e.g. mobile phone, GPS, MP3) or to charge batteries.
Remarkably powerful: The E-WERK has an output of up
to 16W. Variably adjustable are current (0.1 to 1.5A)
and voltage (2.8 to 13.3V). With connection cables
(USB et al.) and adapter plugs for different hub
dynamos.
Bumm wypuściło takie urzadzoonko :)