Strona 1 z 1

Światełko dla żeglarza

: czwartek 12 sty 2017, 12:21
autor: plocki
Witam serdecznie wszystkich forumowiczów: Administratorów, Moderatorów i Pozostałych Niemniej Zacnych Uczestników.
Mam na imię Leszek i trochę lat na karku. Kontakt z forum zacząłem od zakupu akumulatorków i tu chylę czoła przed Woytazo.
Nasza świadkowa zażyczyła sobie, aby na prezent kupić jej "dobrą latarkę". Nie wiedząc co obecnie można nazwać dobrą latarką zacząłem szukać, no i trafiłem tutaj. Już lektura pierwszych postów wykazała moją totalną ignorancję w temacie. I kiedy po pobieżnym rozeznaniu tematu (czas naglił) zakupiłem S30R, i na próbę przed wręczeniem prezentu włączyłem sprzęt, szczęka mi opadła. Jeśli ona tak świeci, to co dopiero potrafią latarki z wyższej półki czy zmodowane.
Zakupem pochwaliłem się w pracy i z miejsca stałem się "ekszpertem" :mrgreen: .
Tyle, że nadal moja wiedza jest prawie zerowa :oops: .
Sprawa się trochę skomplikowała kiedy kolega - żeglarz morski poprosił o doractwo (po obejrzeniu możliwości mojego zakupu) w wyborze latarki, którą będzie mógł wykorzystywać w rejsach. Jakimi cechami powinna charakteryzować się taka latarka?
1. Zasięg - to chyba jak wywnioskowałem najważniejszy oczekiwany parametr. Kolega zbliżając się do brzegu lub pływając w skalistej okolicy chciałby móc z odległości co najmniej 200m identyfikować ukształtowanie brzegu czy przeszkody zagrażające bezpieczeństwu jachtu.
2. Moc - parametr ściśle związany z poprzednim
3. Wielkość - raczej mniejsza (tak do 20 cm długości)
4. Budżet - zakładany 600PLN +/-, a jeśli tańszy sprzęt podoła wyzwaniom to bardzo chętnie
Czy moglibyście pomóc w wyborze takiego spełniającego te kryteria światełka?
Obiecuje solennie, iż uczciwie poinformuję kolegę, skąd moja wiedza pochodzi :padam: .

Pozdrawiam
Leszek

: czwartek 12 sty 2017, 12:50
autor: rafalklis
Czy to ma być typowy szperacz? Czy latarka również będzie używana na pokładzie?

Jeśli typowy szperacz to bardzo dobre są między innymi: Olight M2x, Olight M3x z diodami XPL HI.

: czwartek 12 sty 2017, 13:36
autor: plocki
rafalklis pisze:Czy to ma być typowy szperacz? Czy latarka również będzie używana na pokładzie?

Jeśli typowy szperacz to bardzo dobre są między innymi: Olight M2x, Olight M3x z diodami XPL HI.
Ma to być raczej uniwersum (bo wielkość ma tu znaczenie) i do użytku pokładowego również, a może przede wszystkim, ale z możliwościami do obserwacji z odległości, bo jak się zapuszczą na północ Zatoki Botnickiej to dobrze by było nie nadziać się na skały (nocą). Tak mówi kolega, a ja go nie przekonuję, że za dnia lepiej żeglować.
A tak na marginesie jakie są podstawowe zalety i wady szperacza w porównaniu z uniwersum.

Leszek

: czwartek 12 sty 2017, 13:59
autor: rafalklis
Typowe szperacze mają duży zasięg i jednocześnie skupione światło. Takie rozwiązanie jest dobre podczas świecenia na odległość, ale przy stosowaniu w pomieszczeniach, lub do chodzenia oślepia użytkownika.

Model uniwersalny z niezłym zasięgiem to na przykład Fenix TK35. Latarka znana i ceniona.

: czwartek 12 sty 2017, 14:19
autor: plocki
rafalklis pisze:Czy to ma być typowy szperacz? Czy latarka również będzie używana na pokładzie?

Jeśli typowy szperacz to bardzo dobre są między innymi: Olight M2x, Olight M3x z diodami XPL HI.
I tu pojawia się pytanie totalnego laika: w danych technicznych Olight M3x wymienione są dwie długości światełka. O co chodzi?

: czwartek 12 sty 2017, 14:23
autor: plocki
rafalklis pisze:Typowe szperacze mają duży zasięg i jednocześnie skupione światło. Takie rozwiązanie jest dobre podczas świecenia na odległość, ale przy stosowaniu w pomieszczeniach, lub do chodzenia oślepia użytkownika.

Model uniwersalny z niezłym zasięgiem to na przykład Fenix TK35. Latarka znana i ceniona.
Czy oślepia też na mniejszych zakresach mocy?

: czwartek 12 sty 2017, 14:24
autor: rafalklis
Może być zasilany 1x18650 (krótszy), lub 2x18650 (dłuższy). Zasilany z dwóch akumulatorów świeci dłużej i światło ma bardziej stabilną moc.

Na niższym trybie oślepienie będzie mniejsze, ale rozkład światła ciągle z mocnym i jasnym środkiem.

: czwartek 12 sty 2017, 21:42
autor: tty5150
Jak na pokład to co najmniej 2 latarki :-) (tak się tu zaczyna)

Jako szperacz na żeglowanie na śródlądziu kupiłem Nitecore TM16GT http://flashlight.nitecore.com/product/tm16gt. Zasięg teoretyczny do 1000 metrów - przy 200m powinno coś być widać. Zaletą jest, że może startować z maksimum mocy (z minimum też) więc szybko jest dużo światła. I jest na 4 x 18650 - starcza na długo, jest krótka choć pękata. Sprzęt pokładowy, więc nie musi być lekki. Pewnie są już nowsze i lepsze modele.

A prace pokładowe to wyłącznie czołówka. Na śródlądziu i na morzu super daje radę HC50 http://flashlight.nitecore.com/product/hc50 . Trzy paski, więc się trzyma głowy mocno, duży przycisk, w rękawicach się ją włączy spokojnie. I co ważne - ma czerwone diody - akurat na nocnej wachcie można widzieć dookoła a jednocześnie nie tracić akomodacji.

Ahoj!

: piątek 13 sty 2017, 07:40
autor: 1984
Ja bym szukał czegoś z ciepłym światłem. Lepiej sprawdzi się podczas lekkiej mgły. Z "gotowych" szperaczy z ciepłym światłem:
1. Acebeam K40S, na 200m aż za dużo :mrgreen:, w PL niestety niedostępny.
2. Acebeam T20, parametry takie same jak K40S.
3. Armytek Barracuda warm, ponoć wytrzymuje zanurzenie 50m.

Wspomniany Olight M3XS też nieźle wymiata :twisted:
Można też pomyśleć nad Convoyem L6.

: środa 25 sty 2017, 18:52
autor: plocki
Dziękuję za podpowiedzi.
Chyba też zaraziłem się szperaczem :razz: