Strona 1 z 1
Oświetlenie do terenówki
: sobota 29 paź 2016, 23:04
autor: kamil1636
Montował ktoś z was oświetlenie do samochodu terenowego na dachu do nocnego hasania po lesie, polach i na polowania? Czego proponujecie użyć, żeby nie było tandetnym plastikiem, który połamią gałęzie i miało zasięg jak l2 na XHP 35 z nieco większym rozproszeniem. Jaki rodzaj emitera byłby najlepszy?
: sobota 29 paź 2016, 23:30
autor: sp5it
Jakieś HID-y
: niedziela 30 paź 2016, 09:52
autor: endrju1
Albo jakieś ledbary, ale raczej coś markowego, bo od Chińczyków ponoć różnie z jakością i wytrzymałością. Ewentualnie porządne HID, co pewnie nawet wyjdzie taniej.
: czwartek 03 lis 2016, 08:16
autor: kamil1636
Czy kojarzycie tą firmę?
http://www.expedycja.pl/sklep/2377,refl ... a-red-55w/
Jak to będzie świecić?
Montaż koniecznie przez przekaźnik. Ciągnąć nowe kable od aku czy można wpiąć pod instalację przeciwmgielnych?
Znalazłem coś podobnego w Chinach, tylko nie wiadomo jak z jakością i brak gwarancji :
https://m.aliexpress.com/item/32705552045.html#autostay
: czwartek 03 lis 2016, 09:27
autor: BKK
W tej chwili hid jest wypierany przez technologię LED, która jest znacznie prostsza, tańsza i teoretycznie trwalsza, niż wysokociśnieniowe lampy wyładowcze. Tylko jeśli już LED, to nie tani chińczyk, a coś markowego, z gwarancją, z rzetelnymi parametrami. Nawet nasi krajowi producenci robią już mocne źródła światła oparte diodach. Widziałem je w akcji i robią robotę. Zajrzyj np do firmy WAŚ (was.eu) na lampy robocze (mają różne stopnie rozproszenia, trzeba czytać parametry dokładnie).
: czwartek 03 lis 2016, 17:08
autor: skaktus
BKK pisze:W tej chwili hid jest wypierany przez technologię LED, która jest znacznie prostsza, tańsza i teoretycznie trwalsza, niż wysokociśnieniowe lampy wyładowcze.
Od kiedy ?
Prostszy jest zestaw na bazie xenonu - jedno źródło światła, lustro i przetwornica, nic więcej. Ledy dodatkowo potrzebują chłodzenia które jest wbrew pozorom bardzo problematyczne. Tańsza - niestety nie. Trwalsza - zależy jakie warunki itd.
Obecnie wszystko co ma ledy jest promowane bo jest dobre bo tak. Wszyscy piszą że ledy lepiej świecą itp. Nawet w reklamach mówią (ostatnio Mokka od Opla) - "nawet 30% lepsza widoczność" i obok mała gwiazda. A w rogu pisze - w stosunku do halogenów...W wielu wypadkach w konfrontacji led vs xenon, to xenon wygrywa prostotą i ilością światła
: czwartek 03 lis 2016, 17:23
autor: Gregor887
Montowałem niedawno w dwóch autach metrowe belki led. Jakieś chińczyki ale wykonane poprawnie. Po dwóch nocnych rajdach działają
: czwartek 03 lis 2016, 21:21
autor: kamil1636
Gregor887 pisze:Montowałem niedawno w dwóch autach metrowe belki led. Jakieś chińczyki ale wykonane poprawnie. Po dwóch nocnych rajdach działają
Co to za belki? Mogłyby być jako dodatkowe, rozproszone źródło światła pod samochód. Przetestuję najprawdopodobniej zestaw dalekosiężny, który wymieniłem wyżej na HIDach. Na razie robię tylko rozeznanie na rynku, w pierwszej kolejności bryka idzie do góry.
: piątek 04 lis 2016, 08:45
autor: Gregor887
kamil1636 pisze:Mogłyby być jako dodatkowe, rozproszone źródło światła pod samochód
To musiałoby być duuże auto
: piątek 04 lis 2016, 23:53
autor: BKK
skaktus, każda z tych technologii ma swoje zalety i wady. Tylko nie pisz, że sterowanie żarnika ksenonowego jest prostsze, niż sterowanie diod! Przetwornica z prawdziwego zdarzenia, to jedna dość skomplikowany układ z monitorowaniem parametrów zapłonu i stabilizacją pracy. Poza tym żarnik ksenonowy potrzebuje dłuższej chwili do osiągnięcia pełnej wydajności. Jest delikatniejszy i bardziej wrażliwy na udary. Pod tym względem diody górują. Oczywiście zupełnie inna jest charakterystyka tych elementów, jako źródeł światła. Żarnik ksenonowy, to punktowe źródło światła, które promieniuje we wszystkich kierunkach, czyli bliżej mu do żarówki, czyli można wsadzić w pojedynczy klosz, zogniskować i otrzymać reflektor o charakterystyce ustalonej przez odbłyśnik i klosz. Jednak to pociąga za sobą rozmiar i kształt. Diody tutaj mają tę zaletę, że można je montować w dowolnych konfiguracjach uzyskując najwymyślniejsze kształty reflektorów. Jednak nie osiągną one punktowej jasności żarnika ksenonowego.
Dlatego też uważam, że w samochodzie terenowym, narażonym na wstrząsy, wodę, błoto i inne świństwa lepiej spisze się oświetlenie oparte na LEDach, niż na ksenonie. Choćby to, że taką długą belkę trudniej zapaćkać w całości błotem w jednej chwili niż projektor ksenonowy. I myślę, że w przyszłości półprzewodnikowe źródła światła definitywnie wyprą wyładowcze, gdyż te drugie są droższe w produkcji i jednak bardziej skomplikowane w obsłudze.
: sobota 05 lis 2016, 10:26
autor: lord_craven
Kamil1636, o ile mnie pamięć nie myli to Midi chyba kiedyś robił takie oświetlenie. Odezwij się do niego.
: niedziela 29 sty 2017, 17:41
autor: Minijoe
co prawda starszy temat, ale ogólnie w tym siedzę
Obaj macie rację i LED i HID w zależności gdzie do czego i ile kto ma kasy.
Na doświetlanie to raczej LED lub panele LED prędzej, ale na błoto to się nadaje HID. Mimo to dalej rządzą rasowane żarówki np 120W -150W dlaczego a
zbijemy klosz, to powycierasz, poskładasz, wymienisz żarówkę i jedziesz za 2 min =>pęknie LEd/hiD leżysz
Na pewno w przyszłości zostanie wyparte Ledami dużej mocy, po prostu na chwile jest to nieopłacalne w ciężki teren. W zawodach liczy się czas, urwiesz resor czy naprawiasz lightbara
??. Póki świeci cokolwiek- to na prawdę daleki priorytet
.
Najważniejszy parametr to trwałość obudowy i natężenie światła- mówimy tu o aucie gdzie po przejeździe najczystszą częścią pojazdu jest twarz w kasku
Im mniej elektroniki i im prostsze tym lepsze
Jeśli mówimy o terenie w formie szutrowej drogi, ew paru podjazdów i błotku do kostek to wolałbym leda, ponieważ mniej energii ciągnie i uszkodzenie raczej nie możliwe-