Budowa/ Modyfikacja Lampki na dynamo w piaście.
Budowa/ Modyfikacja Lampki na dynamo w piaście.
Witam. Jestem nowy na forum więc sorki, za ewentualny niewłaściwy dział, błędy w zawartości postu i mnogość pytań w pierwszym. Mam następującą zagwozdkę Chciałbym zmodyfikować swoją lampkę Busch & Muller LUMOTEC IQ2 LUXOS B 70 LUX, ponieważ nie wierzę, że lampka sprzedawana z mocą 90 LUX ma inne diody w środku..... Podejrzewam, że to te same diody ponieważ lampka nie różni się niczym jeśli chodzi o rozmieszczenie, ilość diod oraz odbłyśnik.
Moje dynamo to Shutter Precision PD-8. Oraz jeszcze jedno, może błache pytanie, ale nie znalazłem na nie odpowiedzi na forum. Jeśli chcę zbudować driver do led ze stony Pilom, układ nr 7, to parametry układu zawsze muszą być dobrane do ilości diod? I tak na ten przykład dioda MK-R 4500K jest liczona jedna czy jako 4 diody ponieważ ma wbudowane cztery segmenty? Z góry dzięki za odpowiedź.
Moje dynamo to Shutter Precision PD-8. Oraz jeszcze jedno, może błache pytanie, ale nie znalazłem na nie odpowiedzi na forum. Jeśli chcę zbudować driver do led ze stony Pilom, układ nr 7, to parametry układu zawsze muszą być dobrane do ilości diod? I tak na ten przykład dioda MK-R 4500K jest liczona jedna czy jako 4 diody ponieważ ma wbudowane cztery segmenty? Z góry dzięki za odpowiedź.
Dzień dobry
Również używam Luxosa w wersji B 70 lux. Podejrzewam, że diody będą te same co w Luxosie w wersji U 90 lux. Wersja U na wbudowany akumulator "buforowy" cokolwiek to znaczy i z tegoż akumulatora chwilowo (!!!) można mocniej zasilić układ i stąd te dodatkowe 20 lux (?). Generalnie wersja U z dodatkowym aku to możliwość doładowania komórki lub innego urządzenia przez USB lub owa dodatkowa moc (albo to, albo to).
Pozdrawiam, Grzegorz
Również używam Luxosa w wersji B 70 lux. Podejrzewam, że diody będą te same co w Luxosie w wersji U 90 lux. Wersja U na wbudowany akumulator "buforowy" cokolwiek to znaczy i z tegoż akumulatora chwilowo (!!!) można mocniej zasilić układ i stąd te dodatkowe 20 lux (?). Generalnie wersja U z dodatkowym aku to możliwość doładowania komórki lub innego urządzenia przez USB lub owa dodatkowa moc (albo to, albo to).
Pozdrawiam, Grzegorz
Re: Budowa/ Modyfikacja Lampki na dynamo w piaście.
Dioda może być taka sama ale sterownik może dawać większy prąd przez diodę co daje lepsze parametry.materna11 pisze:Chciałbym zmodyfikować swoją lampkę Busch & Muller LUMOTEC IQ2 LUXOS B 70 LUX, ponieważ nie wierzę, że lampka sprzedawana z mocą 90 LUX ma inne diody w środku..... Podejrzewam, że to te same diody ponieważ lampka nie różni się niczym jeśli chodzi o rozmieszczenie, ilość diod oraz odbłyśnik.
Tak.materna11 pisze:Jeśli chcę zbudować driver do led ze stony Pilom, układ nr 7, to parametry układu zawsze muszą być dobrane do ilości diod?
Na stronie jedna dioda oznacza jedną białą strukturę na ok. 3V. Diodę MK-R traktujesz zatem jako cztery diody połączone w szeregu czym de facto jest w rzeczywistości. Dobierasz zatem elementy do pozycji 4xledmaterna11 pisze: I tak na ten przykład dioda MK-R 4500K jest liczona jedna czy jako 4 diody ponieważ ma wbudowane cztery segmenty? Z góry dzięki za odpowiedź.
Jest. W opisie układu nr 12 znajdź "download the full documentation and the CAD files (CadSoft Eagle format).". W pliku excel masz zarówno BOM czyli spis wszystkich elementów oraz jak dobrać elementy w przypadku gdy mamy inny zestaw diod.materna11 pisze: I przy okazji jak dobrać odpowiednie rezystory do układu Pilom 12 dla ww. diody? Nigdzie o tym nie ma.
Czyli podstawowe informacje ogarnięte. Wszystko tak jak myślałem. Jeszcze raz dzięki za informacje od gruby
A teraz kilka kolejnych konkretów. Ktoś próbował podjąć się tuningu owej lampki B&M?
Lampka ta ma bardzo ciekawy rozkład światła. A może ktoś wie gdzie można znaleźć podobną lampkę bądź optykę z możliwością instalacji diody MK-R? Cenię sobie ciekawy, estetyczny wygląd więc wszelkie propozycje są jak najbardziej do rozpatrzenia.
I jeszcze jedno. Jak zauważyłem Pilom 12 można włączać podczas jazdy i stąd moje kolejne pytanie: ile czasu trzeba aby się odpalił na 100% przy prędkości min około 24km/h Myślę o ewentualnym przełączniku długie/krótkie- Połączenie dwóch Lampek. Moja lampka B&M ponieważ ma ona idealny strumień światła jako lampka na światła krótkie, natomiast "długie" zrobił bym z ręcznej latarki ze zmienną ogniskową z diodą MK-R i wspomnianym Pilomem 12. Czy taka opcja ma sens Przełączanie między dwiema lampkami?
Oraz, czy dynamo Shutter Precision PD-8 ma jakieś ograniczenia?, napięcie mierzone bez obciążenia prędkość około 30km/h to około 28V- czy to zabezpieczenie przy jeździe na "sucho", czy jakiś ogranicznik?
A teraz kilka kolejnych konkretów. Ktoś próbował podjąć się tuningu owej lampki B&M?
Lampka ta ma bardzo ciekawy rozkład światła. A może ktoś wie gdzie można znaleźć podobną lampkę bądź optykę z możliwością instalacji diody MK-R? Cenię sobie ciekawy, estetyczny wygląd więc wszelkie propozycje są jak najbardziej do rozpatrzenia.
I jeszcze jedno. Jak zauważyłem Pilom 12 można włączać podczas jazdy i stąd moje kolejne pytanie: ile czasu trzeba aby się odpalił na 100% przy prędkości min około 24km/h Myślę o ewentualnym przełączniku długie/krótkie- Połączenie dwóch Lampek. Moja lampka B&M ponieważ ma ona idealny strumień światła jako lampka na światła krótkie, natomiast "długie" zrobił bym z ręcznej latarki ze zmienną ogniskową z diodą MK-R i wspomnianym Pilomem 12. Czy taka opcja ma sens Przełączanie między dwiema lampkami?
Oraz, czy dynamo Shutter Precision PD-8 ma jakieś ograniczenia?, napięcie mierzone bez obciążenia prędkość około 30km/h to około 28V- czy to zabezpieczenie przy jeździe na "sucho", czy jakiś ogranicznik?
Dostępne optyki do diod mają rozkład albo okrągły albo owalny. Owal jest najlepszym rozwiązaniem z tych dostępnych.materna11 pisze:A może ktoś wie gdzie można znaleźć podobną lampkę bądź optykę z możliwością instalacji diody MK-R? Cenię sobie ciekawy, estetyczny wygląd więc wszelkie propozycje są jak najbardziej do rozpatrzenia.
Jeśli chcesz konkretnie rozkład jak w lampkach rowerowych to pozostaje ci zakup takiej lampki i wymianę diody. Obecnie nieznane mi są optyki z rozkładem stricte pod rower.
Zależy to od pojemności kondensatora wejściowego. Jeśli zastosujesz tylko jako filtr do wartości rzędu kliku mF to dioda zacznie świecić praktycznie od razu. Przy prędkości ok. 7km/h potrzebne jest 0,5sek do naładowania kondensatora.materna11 pisze:I jeszcze jedno. Jak zauważyłem Pilom 12 można włączać podczas jazdy i stąd moje kolejne pytanie: ile czasu trzeba aby się odpalił na 100% przy prędkości min około 24km/h
Jeśli natomiast chciałbyś użyć superkondensatora o pojemności kilku F to już trzeba się liczyć z opóźnieniem więcej niż sekundy zależnie od jego upływności.
Sens ma i będzie działać prawidłowo. Z drugiej jednak strony układ 12 piloma pozwala na wykonanie dwóch trybów 50% i 100%. Może się okazać, ze to ci wystarczy. Ja tak mam i wystarcza. 50% na oświetlone drogi, 100% na nieoświetlone i daje radę przy 50km/h. Z układem 12 piloma MKR wypluje ok. 800lm.materna11 pisze:Myślę o ewentualnym przełączniku długie/krótkie- Połączenie dwóch Lampek. Moja lampka B&M ponieważ ma ona idealny strumień światła jako lampka na światła krótkie, natomiast "długie" zrobił bym z ręcznej latarki ze zmienną ogniskową z diodą MK-R i wspomnianym Pilomem 12. Czy taka opcja ma sens Przełączanie między dwiema lampkami?
Oraz, czy dynamo Shutter Precision PD-8 ma jakieś ograniczenia?, napięcie mierzone bez obciążenia prędkość około 30km/h to około 28V- czy to zabezpieczenie przy jeździe na "sucho", czy jakiś ogranicznik?[/quote]Zajrzyj tutaj: pomiary prądnicy
Wynik się zgadza czyli raczej nie ma zabezpieczenia ale dla pewności warto zwiększyć prędkość.
jednak w przypadku układu piloma potrzebujesz i tak ok. 12V więc problemu mieć nie będziesz.
Zastanów się nad diodą XHP35 lub XHP50. Parametry nieco lepsze niż MKR ale mają mniejszy rozmiar emitera: MKR to 7mm, XHP50 5mm, XHP35 3,5mm. Im mniejszy emiter tym lepszy efekt odcięcia wiązki.
O funkcji 50 % na podwajaczu wiem. Ale zależało by mi na tym, aby światło było ustawione albo szeroko i do przodu, albo poniżej linii wzroku, jako światła krótkie. Dlatego myślę jednak o połączeniu dwóch lampek. Mam lampkę z soczewka która jest ruchoma z marnym rudym reflektorem.
Ale czy taka lampka z soczewką będzie lepsza, czy z reflektorem i płaską szybką?
Jeśli się nie nadaje to podpowiesz jakąś, w którą wcisnę Piloma 12 z zestawem kondensatorów i zaświeci przyzwoicie jako światła długie? Myślę, o Convoy M1, ew. C8
I ostatnie...
Ale czy taka lampka z soczewką będzie lepsza, czy z reflektorem i płaską szybką?
Jeśli się nie nadaje to podpowiesz jakąś, w którą wcisnę Piloma 12 z zestawem kondensatorów i zaświeci przyzwoicie jako światła długie? Myślę, o Convoy M1, ew. C8
Przy 50km masz max? Wykres wykazuje że max jest około 20-25 km/h? Co do diod... mam też HP70, ale głupi ja dopiero później spojrzałem, że hp50 i xhp35 są wydajniejsze, więc XHP35 dopiero w drodze Tak więc Pytanie czy soczewka, czy reflektor będzie lepsza? Diody mam w wersji HD. XHP35 poważnie wypluje około 1k Lumenów? (tak wynika z tabelek)Ja tak mam i wystarcza. 50% na oświetlone drogi, 100% na nieoświetlone i daje radę przy 50km/h. Z układem 12 piloma MKR wypluje ok. 800lm.
I ostatnie...
Chodzi chyba o kondensor Wyjściowy montowany przy diodzie ten o wartości 2200uF na 16V?Zależy to od pojemności kondensatora wejściowego. Jeśli zastosujesz tylko jako filtr do wartości rzędu kliku mF to dioda zacznie świecić praktycznie od razu. Przy prędkości ok. 7km/h potrzebne jest 0,5sek do naładowania kondensatora.
Jeśli natomiast chciałbyś użyć superkondensatora o pojemności kilku F to już trzeba się liczyć z opóźnieniem więcej niż sekundy zależnie od jego upływności.
Jeśli nie potrzebujesz oświetlania powyżej linii wzrosku to jedna lampka z soczewką owal w zupełności wystarczy.materna11 pisze:O funkcji 50 % na podwajaczu wiem. Ale zależało by mi na tym, aby światło było ustawione albo szeroko i do przodu, albo poniżej linii wzroku, jako światła krótkie. Dlatego myślę jednak o połączeniu dwóch lampek. Mam lampkę z soczewka która jest ruchoma z marnym rudym reflektorem.
Soczewka jest korzystniejsza dla rozkładu świadła gdyż led emituje tylko do przodu i wtedy łatwiej jest uformować wiązkę z sensownym odcięciem. Reflektor ma sens w przypadku bocznego umiejscowienia leda i skierowaniu wiązki w innym kierunku. W innym wypadku reflektor musi być dośc długi i fizyczne odcięcie. Sprawdź mój podpis jak to wygląda.materna11 pisze:Ale czy taka lampka z soczewką będzie lepsza, czy z reflektorem i płaską szybką?
Tą lampkę to masz z zoomem skoro jest ruchoma soczewka? Jak tak do do wywalenia, lepiej dać stałą. Sądzę, że w tej lampce da radę wymienić cały kolimator.
W żadną nie wciśniesz. Pilom nawet w wersji smd ma sporo kondensatorów elektrolitycznych. Do latarki tylko i wyłącznie przetwornica. Ale najlepiej sterownik poza lampką.materna11 pisze:Jeśli się nie nadaje to podpowiesz jakąś, w którą wcisnę Piloma 12 z zestawem kondensatorów i zaświeci przyzwoicie jako światła długie? Myślę, o Convoy M1, ew. C8
Max jest gdzieś przy 22-25. W zupełności wystarcza to przy 50km/h. Z zaznaczeniem, że na asfalcie a nie w lesie.materna11 pisze:Przy 50km masz max? Wykres wykazuje że max jest około 20-25 km/h?
Z jednej strony niższy numerek ma troche lepsza wydajność ale tego raczej nie zauważysz. Do tego lepiej zrobić odcięcie przy mniejszym emiterze. Ale wyższy numer i większy emiter to mniejsza rezystancja złącze pad więc nieco lepsze chłodzenie.materna11 pisze:Co do diod... mam też HP70, ale głupi ja dopiero później spojrzałem, że hp50 i xhp35 są wydajniejsze, więc XHP35 dopiero w drodze
Na krótkie z odcięciem kolimator owalny lub ewentualnie to co ja mam z fizycznym odcięciem. Na długie bez znaczenia.materna11 pisze:Tak więc Pytanie czy soczewka, czy reflektor będzie lepsza?
Nie. Z pradnicy prąd ok. 550mA więc przy najzimniejszym binie dostaniesz coś około 950lm przy założeniu temperatury 25C. Realnie minimalnie mniej.materna11 pisze:Diody mam w wersji HD. XHP35 poważnie wypluje około 1k Lumenów? (tak wynika z tabelek)
Więcej lumenów pójdzie z przetwornicy obniżającej napięcie gdy przetworzy na większy prad.
Tak, moja pomylka.materna11 pisze:Chodzi chyba o kondensor Wyjściowy montowany przy diodzie ten o wartości 2200uF na 16V?
Odnośnie parametrów układu:
Z xlsa bierzesz parametry dla 4 ledów. Ewentulanie możesz przeliczyć nastepujące
1. R16 + C10 - filtr dolnoprzepustowy ma odcinać nieco powyżej maksymalnej częstotliwości z prądnicy, możesz spokojnie przyjąć f=200Hz co odpowiada ok. 100km/h
2. R14 + R15, potencjometr R15 warto dać precyzyjny np. 20k. Sumę tych rezystancji obliczasz ze wzoru lm'ki Vout = Vcc * f * R * C9. C9 masz podane, Vout = 1/2*Vcc bo z takim lm'ka porównuje, f to częstotliwość przełączania z 50% na 100%. Z mniej więcej 12-13km/h czyli 24-26Hz. Wyjdzie coś około R=60k. Jeśli R15 =20k to ustawiasz R na zakres 50-70k czyli R14 = 50k czyli 47k.
3. C1/3 = 330u, C2/4 = 150u, takie daj, porobiłem symulacje, najlepsze efekty daje, na 50V wystarczy
4. Możesz jeszcze dopasować histerezę przez R10, im większy tym mniejsza histereza ale nie przesadź by nie zaczęło mrugać, 4,7Meg powinno być ok.
Sorki miałem zbyt dużą przenośnię w głowie. Domyślam się że nie da się ich połączyć Chodziło mi bardziej o przetwornicę podwyższająco-obniżającą Przeglądając forum wpadłem kiedyś na Twój post w tym Temacie odnoszący się do tego układu
Miałeś czas wykonać doświadczenia w tej kwestii? Czy dalej tylko obniżająca napięcie na diody do około 6V- co prawda załączony schemat jest na 10V? (jak na moje bariera dla tego układu) bo w ogóle tak jak patrzałem na charakterystyki tego układu z linka to na diody powyżej 12V to ten układ tak sobie się sprawdza.... Czas oczekiwania na światło.
Wiemy coś więcej, czy dalej mamy wybór albo sam układ obniżający i dioda do ok 6V, albo układ Pilom 12 i dioda na 12V i więcej?
Miałeś czas wykonać doświadczenia w tej kwestii? Czy dalej tylko obniżająca napięcie na diody do około 6V- co prawda załączony schemat jest na 10V? (jak na moje bariera dla tego układu) bo w ogóle tak jak patrzałem na charakterystyki tego układu z linka to na diody powyżej 12V to ten układ tak sobie się sprawdza.... Czas oczekiwania na światło.
Wiemy coś więcej, czy dalej mamy wybór albo sam układ obniżający i dioda do ok 6V, albo układ Pilom 12 i dioda na 12V i więcej?
Najlepiej jak podłączysz układ pod generator przebiegu sinusoidalnego bez ledów. Regulujesz częstotliwością i patrzysz czy ci się układ prawidłowo przełącza. Albo oscyloskopem, multimetrem a jak nie masz to czerwona dioda.
1. Czy masz zabezpieczenie na tyrystorze? Czy nie dałeś zbyt małego napięcia na zenerze? Być może przy przełączeniu załącza się zabezpieczenie i zwiera wyjście.
Dioda zenera powinna chronić lm'ke przy odłączeniu ledów lub ich spaleniu. Lm'ka jest na 28V to zabezpieczenie spokojnie może być do ok. 25V (patrzeć na górną odchyłkę diody i przy jakim prądzie bazy załącza się tyrystor). Niżesz tylko jeżeli masz kondensator wyjściowy na niższe napięcie, np. 16V.
2. Posprawdzaj ewentualne zwarcia.
3. Czy dokładnie to samo się dzieje jak wymusisz tryb podwajacza poprzez zwarcie wyjścia lm'ki??
Jak nie to, to musisz sprawdzić po kolei czy lm'ka prawidłowo przełącza a póżniej czy odpowiednio włączają się mosfety.
Ciężko wywnioskować ale na szybko:materna11 pisze:przy zwalnianiu lampka gaśnie i czasami sporo czasu trwa zanim lampka przełączy się na podwajacz
1. Czy masz zabezpieczenie na tyrystorze? Czy nie dałeś zbyt małego napięcia na zenerze? Być może przy przełączeniu załącza się zabezpieczenie i zwiera wyjście.
Dioda zenera powinna chronić lm'ke przy odłączeniu ledów lub ich spaleniu. Lm'ka jest na 28V to zabezpieczenie spokojnie może być do ok. 25V (patrzeć na górną odchyłkę diody i przy jakim prądzie bazy załącza się tyrystor). Niżesz tylko jeżeli masz kondensator wyjściowy na niższe napięcie, np. 16V.
2. Posprawdzaj ewentualne zwarcia.
3. Czy dokładnie to samo się dzieje jak wymusisz tryb podwajacza poprzez zwarcie wyjścia lm'ki??
Jak nie to, to musisz sprawdzić po kolei czy lm'ka prawidłowo przełącza a póżniej czy odpowiednio włączają się mosfety.
Czy to nie jest to samo co wyżej? Przy zwalnianiu?materna11 pisze:zauważyłem też, że jest spora dziura (przy pewnej prędkości lampka gaśnie i nie przełącza się na podwajacz). Jakieś rady?
Niby to samo, ale jednak nie. Jeden problem już rozwiązałem- Funkcja Automatyczne przełączenie na podwajacz. Zmiana tyrystora na S4010L- dziwna sprawa, sugerowany BT151 robił problem. Raczej jakiś przypadek, bo to nie tyrystor zmienia tryb. To był problem zmiany podczas gdy rower zwalnia Lampka gasła i spory czas minął zanim włączył się podwajacz (zapewne czas wygasania tyrystora).
Kolejnym problemem jest przełączenie manualne podczas jazdy na podwajaczu (włącznik zwierający nóżki nr 5 i 8 ) Lampka gaśnie zamiast przełączyć się na 50%.
Edit:
Więc tak:
Usunięcie zabezpieczenia całkowicie rozwiązuje problem- wylutowałem diodę. Próbowałem zmienić na 15V, 24V jak i na 18V Na każdej jednej ten sam problem, z tym że w innych momentach się pojawia (o dziwo im mniejsza tym problem nie taki dokuczliwy)
Wygląda to tak, jakby przy zbyt wysokiej prędkości zabezpieczenie załączało się podczas zmiany trybu pracy lampki ze 100% na 50%.
Brak zabezpieczenia ma ten minus, że przy gwałtownym wyłączeniu trybu 100% pojawią się pik na diodę. Co za tym idzie na LM'kę również
Zapewne ten sam pik załącza zabezpieczenie. Jakieś podpowiedzi?
Kondensatory C7 i C8 są Tantalowe, ale to chyba nie problem.
Edit2:
Moje podejrzenia potwierdziły się w pliku Piloma,
Problem Rozwiązany - Kondensatory 10u 16V na Q1 i Q2 oraz dioda 24V załatwiają sprawę piku.
Kolejnym problemem jest przełączenie manualne podczas jazdy na podwajaczu (włącznik zwierający nóżki nr 5 i 8 ) Lampka gaśnie zamiast przełączyć się na 50%.
Edit:
Więc tak:
Usunięcie zabezpieczenia całkowicie rozwiązuje problem- wylutowałem diodę. Próbowałem zmienić na 15V, 24V jak i na 18V Na każdej jednej ten sam problem, z tym że w innych momentach się pojawia (o dziwo im mniejsza tym problem nie taki dokuczliwy)
Wygląda to tak, jakby przy zbyt wysokiej prędkości zabezpieczenie załączało się podczas zmiany trybu pracy lampki ze 100% na 50%.
Brak zabezpieczenia ma ten minus, że przy gwałtownym wyłączeniu trybu 100% pojawią się pik na diodę. Co za tym idzie na LM'kę również
Zapewne ten sam pik załącza zabezpieczenie. Jakieś podpowiedzi?
Kondensatory C7 i C8 są Tantalowe, ale to chyba nie problem.
Edit2:
Moje podejrzenia potwierdziły się w pliku Piloma,
Kod: Zaznacz cały
The easiest fix is increasing the D5 zener voltage. No extra components needed.
Alternatively (untested !), the surge current (and so the resulting voltage peak) can be reduced by adding low-impedance resistors at X1 and X6 or adding capacitors from S to G of Q1, Q2 for soft turn-on of these switches.