Strona 1 z 2

zestaw li-ion 3s mocno się grzeje

: czwartek 28 sty 2016, 12:25
autor: Robert_76_pl
Witam
Złożyłem prosty zestaw 3s do samochodu RC. Wcześniej było nam ni-cd 9,6v 8 sztuk 1,2v 700mA. W tech chwili mam 11,1v 2200mA ale zestaw się grzeje. Czy jak dołożę 2p czyli 3s2p
to zmniejszę prąd pobierany z pojedynczej baterii o połowę a zarazem zmniejszy się wydzielanie ciepła?

: czwartek 28 sty 2016, 12:27
autor: Manekinen
Napisz jaki to model ogniw i w jakim są stanie. I jaki prąd te autko pobiera, bo pewnie niemały.

: czwartek 28 sty 2016, 13:51
autor: vin324pl
Robert_76_pl,
Można się też posiłkować ogniwami wysokoprądowymi, taki tok rozumowania ( pakiet na 2 szeregi) także powinien odciążyć termicznie poszczególne ogniwa (tutaj zależy to od parametrów silnika).

: czwartek 28 sty 2016, 15:21
autor: Robert_76_pl
Baterie to Samsung ICR18650-26D od Mappy. Ale myślę że jest duży pobór prądu przez samochód ponieważ to nie jest mała wyścigówka tylko terenowy na dużych kołach. Po trawie idzie aż miło. Rezystancja po złożeniu w pakiet 3s i podłączeniu pod balanser imaxa b6ac+v2 pokazała 75 80 i 83. Pojemność deklarowana przez sprzedającego to ok 2600mA. Jaki pobór prądu nie wiem, za bardzo nie mam możliwości sprawdzić w tej chwili.

: czwartek 28 sty 2016, 15:33
autor: vin324pl
No te ogniwa z rozbiórki to szału robić nie będą w zastosowaniach prądożernych ;)

: czwartek 28 sty 2016, 15:36
autor: Manekinen
Takich ogniw nie używa się do takich zastosowań, bynajmniej nie w takim pakiecie. To tak jak by ogniwa z laptopa wsadzić do wkrętarki. Musisz zrobić większy pakiet, albo zaopatrz się w porządne wysokoprądowe ogniwa, zobacz u Woytazo.

: czwartek 28 sty 2016, 15:46
autor: Pyra
Witam
Pakiet 9,6V zastępuje się raczej 2s. Przy 3s, masz dużo wyższe napięcia i prądy realne.
Do zastosowań modelarskich, z małymi wyjątkami, tylko LiPol. Jeśli masz tam silnik klasy 540, to on potrafi pociągnąć nawet 40 - 60A. U mnie przewody się robią gorące...

Pozdrawiam

: czwartek 28 sty 2016, 16:09
autor: FreeMagenta
Wydaje mi się, że jeśli była to zamiana z NiCd 700 mAh, to raczej nie pociągnie 40A...
Może jakiś pakiet modelarski LiFePO4? Napięcie z 3s powinno być porównywalne z poprzednim z NiCd...

: czwartek 28 sty 2016, 17:03
autor: Pyra
Witam
FreeMagenta pisze:Napięcie z 3s powinno być porównywalne z poprzednim z NiCd...
Niestety, nie. LiPol i LiIon (wysokoprądowe), mają znacznie bardziej sztywne napięcie.

Robert_76_pl oczywiście zdajesz sobie sprawę, że musisz mieć regulator obrotów z ochroną ogniw LiIon.



Pozdrawiam

: czwartek 28 sty 2016, 17:24
autor: Robert_76_pl
Po prostu zamieniłem baterie. Jeśli uważacie że 2s2p bedzie wydajniejsze to zamienie. Zabezpieczenie mam tylko przed rozładowaniem. Mam sporo ogniw 18650 i chciałbym je wykorzystać. Więcej jeździ nim syn 12lat niż Ja.

: czwartek 28 sty 2016, 18:41
autor: skaktus
Robert_76_pl pisze:Po prostu zamieniłem baterie.
Tak po prostu się niestety nie da.

: piątek 29 sty 2016, 10:45
autor: Robert_76_pl
Rozumiem. Czy oprócz tego że się grzeją i skraca się ich żywotność czy mi to grozi pożarem lub wybuchem? Czy łącząc je w większy pakiet równoległy zmniejszam prąd pobierany np 2s3p z każdej baterii?.

: piątek 29 sty 2016, 11:07
autor: plecho1
Nie zmniejszasz prądu pobieranego a zwiększasz wydajność prądową pakietu czyli będzie mógł oddać o kilka amper więcej ( o tyle więcej ile maoże oddać dodatkowe ogniwo). Prąd pobierany zależy od parametrów silnika i od aktualnego zapotrzebowania (czym większe obciążenie na silniku tym większy prąd potrzebny.

: piątek 29 sty 2016, 11:36
autor: ww296
plecho1 pisze:Nie zmniejszasz prądu pobieranego a zwiększasz wydajność prądową pakietu czyli będzie mógł oddać o kilka amper więcej ( o tyle więcej ile maoże oddać dodatkowe ogniwo). Prąd pobierany zależy od parametrów silnika i od aktualnego zapotrzebowania (czym większe obciążenie na silniku tym większy prąd potrzebny.
To błędna odpowiedz na Twoje pytanie.

Tak, zmniejszasz proporcjonalnie obciążenie pojedynczych ogniw - pytanie czy wystarczająco?

Tak, jest to niebezpieczne - jesli temperatura wzrośnie za bardzo i wbudowane zabezpieczenie ciśnieniowe nie zadziała to może być niebezpiecznie - gdybym to ja bawił się tym samochodem to ryzyko mogłoby być akceptowalne - oczywiście przy założeniu, że zdajemy sobie sprawę z konsekwencji i eksploatujemy je w taki sposób i w takich warunkach, że możliwa jest skuteczna reakcja w razie czego. Natomiast jesli powierzamy całe urządzenie dziecku - nie ma mowy...

: piątek 29 sty 2016, 12:24
autor: plecho1
Pisałem w kontekście całego pakietu a nie poszczególnych ogniw bo z całego pakietu dalej silnik będzie ciągnął ile potrzebuje. Dalej, jak zauważono wcześniej, będzie to raczej za mało.