Ogranicznik prądu do silnika DC - 25A, oraz regulacja RPM
Ogranicznik prądu do silnika DC - 25A, oraz regulacja RPM
Hej,
Mam kosiarkę GARDENA 34A ACCU, oraz uwalony sterownik i zużyte akumulatory.
Standardowo jest zasilana z połączonych szeregowo 2x12V 9AH
Silnik nominalnie pobiera 25A przy 24V ~ 600W mocy.
Zbuduję pakiet z 18650 - 6S11P ~ 20Ah (nominalnie 22.2V), więc to nie problem.
Ale potrzebowałbym jakiś sterownik, myślałem nad PWM, czy są jakieś przeciwwskazania odnośnie stosowania PWM w silniku DC ?
Moje wymagania do niego:
- softstart
- regulację przedziału pracy - obrotów/natężenia min/max (chodzi mi o to żeby bez dodatkowego sterownika nie przeciążyć silnika powyżej 25A)
- regulację wypełnienia
90% czasu będzie działał przy obciążeniu 20A + sporadycznie na 25A. (ważne aby to 20A było osiągalne bez większego przegrzewania się, gdyż będzie pracował przez ok. 30min)
Mam osobę która by się podjęła budowy takowego, ale koszt ot ~300zł, a niestety nie stać mnie, czy macie w głowie jakaś alternatywę do 100zł ?
Mam kosiarkę GARDENA 34A ACCU, oraz uwalony sterownik i zużyte akumulatory.
Standardowo jest zasilana z połączonych szeregowo 2x12V 9AH
Silnik nominalnie pobiera 25A przy 24V ~ 600W mocy.
Zbuduję pakiet z 18650 - 6S11P ~ 20Ah (nominalnie 22.2V), więc to nie problem.
Ale potrzebowałbym jakiś sterownik, myślałem nad PWM, czy są jakieś przeciwwskazania odnośnie stosowania PWM w silniku DC ?
Moje wymagania do niego:
- softstart
- regulację przedziału pracy - obrotów/natężenia min/max (chodzi mi o to żeby bez dodatkowego sterownika nie przeciążyć silnika powyżej 25A)
- regulację wypełnienia
90% czasu będzie działał przy obciążeniu 20A + sporadycznie na 25A. (ważne aby to 20A było osiągalne bez większego przegrzewania się, gdyż będzie pracował przez ok. 30min)
Mam osobę która by się podjęła budowy takowego, ale koszt ot ~300zł, a niestety nie stać mnie, czy macie w głowie jakaś alternatywę do 100zł ?
Ostatnio zmieniony wtorek 12 sty 2016, 23:05 przez Issac, łącznie zmieniany 2 razy.
Ja osobiście bym zrobił układ z
-arduino nano (albo nawet anttiny + lm7805 i dwa kondensatory)
-Potencjometr
-mosfet typu N 1,5W ciepła przy wypełnieniu 100% i 25A (radiator potrzebny)
Może nie spełnia wszystkich założeń ale koszt poniżej 50 zł i mała liczba elementów
-arduino nano (albo nawet anttiny + lm7805 i dwa kondensatory)
-Potencjometr
-mosfet typu N 1,5W ciepła przy wypełnieniu 100% i 25A (radiator potrzebny)
Może nie spełnia wszystkich założeń ale koszt poniżej 50 zł i mała liczba elementów
lumenoman, Dzięki za cynk, ale zbyt skomplikowane.
Bardziej bym się schylał ku gotowcom:
http://allegro.pl/regulator-do-hho-45a- ... 60782.html
Bardziej bym się schylał ku gotowcom:
http://allegro.pl/regulator-do-hho-45a- ... 60782.html
Witam
Aby ograniczyć prąd silnika, należy zmniejszyć napięcie zasilania. O ile PWM, ma odpowiednio wysoką częstotliwość, może to realizować, bo silnik jest indukcyjnością.
Silniki elektryczne prądu stałego (komutatorowe), mogą pobierać tyle prądu, ile popłynie przez rezystancję uzwojeń, przy danym napięciu, czyli bardzo dużo.
Trudno jednoznacznie określić, jaki tam jest silnik, podejrzewam, że ze stałymi magnesami, czyli odmiana silnika równoległego. Te silniki nie mają bardzo dużych prądów zwarciowych, więc nie powinno być źle.
Pozdrawiam
Aby ograniczyć prąd silnika, należy zmniejszyć napięcie zasilania. O ile PWM, ma odpowiednio wysoką częstotliwość, może to realizować, bo silnik jest indukcyjnością.
Silniki elektryczne prądu stałego (komutatorowe), mogą pobierać tyle prądu, ile popłynie przez rezystancję uzwojeń, przy danym napięciu, czyli bardzo dużo.
Trudno jednoznacznie określić, jaki tam jest silnik, podejrzewam, że ze stałymi magnesami, czyli odmiana silnika równoległego. Te silniki nie mają bardzo dużych prądów zwarciowych, więc nie powinno być źle.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
@Pyra
Dziękuje za jak zawsze rzeczową odpowiedź.
Napięcie nominalne przy wykorzystaniu pakietu LI-ion będzie niższe niż przy wykorzystaniu AGM, więc użyję jedynie sterowania PWM'em.
Odnosnie soft startu to też sobie podaruję, więc z pakietu silnik będzie tylko przez PWM sterowany.
Na wiosnę jak sie z tym pozbieram poinformuje jak się sprawuje.
Dziękuje za jak zawsze rzeczową odpowiedź.
Napięcie nominalne przy wykorzystaniu pakietu LI-ion będzie niższe niż przy wykorzystaniu AGM, więc użyję jedynie sterowania PWM'em.
Odnosnie soft startu to też sobie podaruję, więc z pakietu silnik będzie tylko przez PWM sterowany.
Na wiosnę jak sie z tym pozbieram poinformuje jak się sprawuje.