Strona 1 z 4

Oświelenie na rower szosowy (kolarzówkę)

: poniedziałek 09 lis 2015, 12:30
autor: no3e
Witam.

Na wstępie witam wszystkich bardzo serdecznie ;).
Super forum i cała masa wiedzy !

Zamierzam zakupić w sklepie fasttech różne produkty.
Większość informacji "zaczerpnąłem" z tego forum po długiej i pouczające lekturze ale mam też kilka dodatkowych pytań:

Na rowerze szosowym (kolarzówce) jeżdżę dość szybko - średnia 30km/h - a na zjazdach czasem 40-60km/h. Zależy mi na sensowym oświetleniu.
Zamierzam zakupić 2 latarki : 2x convoy s2+ lub kombinację S2+ +S3 lub S2+ + S8.
Jedna jako "krótkie" a d-ga jako "długie".

Czy te kolimatory pasują do S2+/S3 ?
https://www.fasttech.com/products/1187501
https://www.fasttech.com/products/1144800
i czy faktycznie zwiększą,poszerzą kąt świecenia latarki kosztem długości/odległości.

Czy do latarki Convoy S2+ wejdą akumulatorki zabezpieczone ?
A może czy do latarki Convoy S2 (starszy model) wejdą akumulatorki zabezpieczone ?
Albo inaczej - do których modeli S2/S3/S4/S6/S8 pasują acu zabezpieczone ?

Jakie są różnice między S2 a S2+ (poza nowszą diodą XM-L vs XM-L2?)

Czy łatwo uszkodzić akumulatorki bez zabezpieczania ?
https://www.fasttech.com/products/0/100 ... 00mah-3-7v
W zasadzie jak można je uszkodzić (pomijając upadek, zalanie) ?
https://www.fasttech.com/products/0/100 ... chargeable

Wymiarami to:
protected są dłuższe 69,4mm vs 65mm
czyli są dłuższe o 4,4mm.


Przymierzam się to tego modelu:
https://www.fasttech.com/products/1826901
Convoy S2+ 1*Cree XM-L2 T6-4C 996-Lumen 2-Group 3/5-Mode LED Flashlight

T6-4C - to wydaje mi się najbardziej bliska światłu słonczemu kosztem jasności w stosunku do 1C

Teoretyczne zestawienie czasów dla zasilania 2.1A vs 2.8A (bo nad takim opcjami się zastanawiam) - pewnie praktyczne jest 10-20% gorsze bo sprawności całości nie jest 100% tylko cześć leci w ciepło.
Chciałby aby całość w trybie 40% działał mi około 4 godzin.
Aku Panasa ma 3,4 Ah

3,4 / 2.8 1,21 h = 81 minut
3,4 / (2.8 x 0,4) 3,03 h = 185 minut

3,4 / 2.1 1,61 h = 96 minut
3,4 / (2.1 x 0,4) 4,04 h = ponad 240 minut (czyli ten tryb teoretycznie będzie ok)


Kupując wersję 2.8A będzie 8 układów zasilających ....
Czy aby ograniczyć prąd trzeba wlutowywać cały układ czy wystarczy odciąć/odizolować jedną z nóżek układu ? (lutownica nie jest mi obca).
Wolałbym kupić wersję 2.8A i sobie jednak posprawdzać co i jak ;) a potem ew. ograniczyć prąd ;).

Czy w tej konkretnej latarce są tylko te tryby tj.
100 - Hi
40 - LO
?

Czy może da radę uzyskać jakieś tryby pośrednie tj. np.
33%
66%
100%
mocy ?

A może jest inne lepsze rozwiązanie ?
Dodam, że nie za bardzo chce mi się przekładać akumulatorki podczas jazdy ...
(jest zimno - ograniczone ruchy rękawiczki itp).
Dlatego idealna byłyby takie Convoy S2+ ale na 3 acu ;) 3,4Ah.

Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi/podpowiedzi.
Pozdrawiam Serdecznie ;).

: poniedziałek 09 lis 2015, 13:01
autor: vin324pl
Witamy
Na rower to najlepszym rozwiązaniem będzie:
S2+ z optyką 20*60st
S2 OP

Dariusz70 wrzucił fajne beamy na ścianę
link

Optyka będzie pasować

Co do ogniw Protected to jeśli skróci się sprężynkę od włącznika to wejdą bez problemu , ale po co ?
Sterownik ma zabezpieczeni odcinające napięcie przy 2,9V

Ogniwa świetnej jakości są w naszym sklepiku
Sprzedaje Woytazo
3500 NCR18650GA po 18 zł http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t ... sc&start=0

Barwa 4c to dobry wybór na rower

Co do mocy to dobrze kombinujesz , każde dodanie / odlutowanie AMC zmienia prąd w module 350mA
Najlepiej wylutować całość bo to element SMD

Jeśli siedzi tam taki driver LINK
To mamy 5/50/100

Moc trybów można zaprogramować samemu pisząc oprogramowanie do sterownika lub korzystając z Opensource do 105c
Potrzebny do tego jest :
- środowisko oprogramowania C++ np Eclipse
- programator np USBASP i sterowniki np AVRDUDE
- Klips do programowania attiny 13A

Kilka uwag:
- Pod podłożem leda najlepiej byłoby trochę pomodzić - polerka piguły/podłoża i dobra pasta termo
- warto wymienić przewody sterownika na grubsze np 22AWG
- warto zalutować mosiężny styk do sprężynki włącznika żeby polepszyć kontakt ( zwłaszcza do użytku rowerowego)
- ew. nałożyć jakąś pastę termo na część gwintu piguły

Alternatywą dla 2 latarek może być modowany Solarstorm x2 , tam mamy koszyk z 4 ogniwami
Widzę że Kolega DNF ma taki w sklepiku - to pewny towar zatem :mrgreen:
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=17312

: poniedziałek 09 lis 2015, 13:40
autor: max4max
no3e pisze:Jakie są różnice między S2 a S2+ (poza nowszą diodą XM-L vs XM-L2?)
S2+ ma krótszy reflektor ( całość też jest ciut krótsza) niż S2 i świeci w związku z tym szerzej - jak Convoy S3 kosztem zasięgu.

: poniedziałek 09 lis 2015, 14:16
autor: Mociumpel
S3/S2+ świecą podobnie - wczoraj zrobiłem próbę i S3 na krótkim reflektorze świeci szeroko plus środek - fajnie pod siebie na krótki dystans a S2 na SMO świeci dość daleko wiec można jako długie, przy czym dla kolarza na szose powinna wystarczyć S3 bo baran jest dość wysoki więc spot na "dalekość" a split na szerokośc powinien wystarczyć.
Ja jeżdżę bliżej ziemi więc używam ZOOM-a bo nisko nad ziemią nie razi a lepszy rozkład ma na szosie.

: wtorek 10 lis 2015, 00:01
autor: piciex
Witaj no3e.
Jakiś czas temu robiłem koledze latarkę na szosę z kolimatorem 20°x60°. Po jakimś czasie poprosił o zdjęcie kolimatora i zastąpienie go fabrycznym reflektorem, bo brakowało zasięgu. Takie rozwiązanie jakie proponujesz, czyli dwie latarki, jest zdecydowanie najlepsze- jeśli tylko starczy Ci miejsca na kierownicy. Spis potrzebnych elementów, oraz porównania obu latarek znajdziesz w moim temacie tutaj: http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=15965
Są tam też na 6 stronie zdjęcia porównawcze, które obrazują różnice w rozkładzie światła, oraz zasięgu Convoya z kolimatorem, lub bez.

wątpliwości ...

: wtorek 10 lis 2015, 01:13
autor: no3e
Dziękuję Kolegom za informacje ...
Mam "baranka" zamiast klasycznej kierownicy.
Mam zamontowaną też lemondkę na baranku i latarki muszą być zamontowane "do góry nogami" poniżej górnej części baranka.
Miejsca starczy na 2 sztuki symetrycznie po obu stronach (starczy też na 4 sztuki ;))

Obecnie jeżdżę z jedną starą latarką (ma chyba 150-200 lumenów - ciemność pełna) - zasilania z 3xaaa - koszyczek.

I tak ogarniają mnie wątpliwości ;)
Ja nie chcę budować latarek od zera ;) tylko:

1) kupić gotowe convoye - działające
2) pozmieniać w nich optykę/rozkład światła (kolimatory) - Czy zrobię to bez większych prac mechanicznych ?

Czy te standardowo sprzedawane convoye S2/S2+/S3 trzeba koniecznie poprawiać ?

Myślę też o latarce Grega ... 3xXP-L 1800 lumenów... ale ....
W tej cenie mam 4x convoy S2+ 2.8A 900lm na fasttechu .
I czas pracy dużo dłuższy podczas jazdy (bez wymiany acu) - nie wiem czy sumarycznie też nie będzie więcej światła z dwóch convoy'i pomimo tylko 2.8A.
Na pewno będzie inny/bardziej kontrolowany rozkład światła.

Nie zależy mi tak bardzo na 1800 lumenach - bo one zjedzą acu w 50 minut - tylko na 900-1000 lumenach i dobrym doświetleniu drogi i jak najdłuższym czasie pracy bez wymiany acu.

Już sam nie wiem co zrobić ;).
Pewnie poczytam jeszcze troszkę to forum ;) i zobaczę co mogę zyskać dzięki zmodowanym latarkom .....

: wtorek 10 lis 2015, 08:56
autor: vin324pl
Dla niemodowanych Convoy s na rower w trybie 100% jako ciągłym będzie bezpieczne 2.1A.

Dwie latarki z innymi optykami (OP/15st i rowerowa) dadzą dużo fajniejszy rozkład niż 1*3xpl ;)

Jak już zamierzasz zmieniać optykę to i tak musisz wykręcić pigułę z body wtedy wymiana kleju pod podłożem na pastę nie będzie jakimś sporym problemem

Co do wnętrza to filozofii tam nie ma
Zobacz na przykładową galerię tu http://www.torch.pl/forum/index.php?top ... ;topicseen
Piciex też Ci dobry temat podlinkował

: wtorek 10 lis 2015, 09:46
autor: gruby
Zastanów się nad prądnicą.

: wtorek 10 lis 2015, 10:54
autor: max4max
gruby pisze:Zastanów się nad prądnicą.
Nie do klasycznej szosówki ;)
no3e pisze:Nie zależy mi tak bardzo na 1800 lumenach - bo one zjedzą acu w 50 minut - tylko na 900-1000 lumenach i dobrym doświetleniu drogi i jak najdłuższym czasie pracy bez wymiany acu.
900-1000 lumenów to sterownik powyżej 2,8 A i on też zje aku , dobre aku w godzinę.
Lepiej mieć 2 latarki na 40-50% wtedy dopiero czas wydłuża się o połowę.

: wtorek 10 lis 2015, 11:46
autor: Mociumpel
gruby pisze:Zastanów się nad prądnicą.
W kolarzówce prądnica?? - toż to profanacja idei maksymalizacji prędkości przy minimum oporów ;)
Do treka lub miejskiego taka idea a nie do czystej krwi "araba".
Taka ode mnie uwaga:
1. MTB na szosie to średni pochył tułowia w przód i ogólnie wzrok na wprost - tutaj b. szerokie boki i wąski przód ma sens - powinna wystarczyć S2+ lub S3 - jedna sztuka na 2.1A
2. szosa - głównie głęboki pochył z racji aerodynamiki i oglądanie koła - tutaj głównie boki z duża plamą plus wąski spot na przód S3 (szeroko) + S2 (wąsko - na odległość)

: wtorek 10 lis 2015, 11:51
autor: ptja
max4max pisze:
gruby pisze:Zastanów się nad prądnicą.
Nie do klasycznej szosówki ;)
a dlaczego nie? Serio pytam: mocowanie piasty się różni?

: wtorek 10 lis 2015, 12:17
autor: max4max
Zależnie od konstrukcji kół mocowanie też się trochę może różnić a generalnie inna szerokość piasty niż w górskich, trekingach i krosach, sprawy wizerunkowe to trzy , a cztery opory mimo wszystko generowane przez prądnicę, które przy większych prędkościach zaczynają grać coraz większą rolę na szosie.
Poza tym raczej nie ma gotowych kół z prądnicą pod szosę, da się zrobić na zamówienie ale szosa to jest szosa.
Można mieć krosa, fitness czy nawet o zgrozo cx-a czyli przełajówkę z prądnicą ( choć tu już niektórzy będą kręcić nosem), ale IMHO nie szosę.
Mociumpel pisze:W kolarzówce prądnica?? - toż to profanacja idei maksymalizacji prędkości przy minimum oporów ;)
Dokładnie :)

: wtorek 10 lis 2015, 12:27
autor: madkeinam
ptja pisze:
max4max pisze:
gruby pisze:Zastanów się nad prądnicą.
Nie do klasycznej szosówki ;)
a dlaczego nie? Serio pytam: mocowanie piasty się różni?
Oni tam w szosówkach o każdy gram walczą a ty chcesz im jeszcze taką kobyłę podpinać? :-P

: wtorek 10 lis 2015, 13:04
autor: Mociumpel
troche temat się rozlazł na sprawy rowerowe typowo:
1. Są prądnice SON których opory w trakcie pracy/obciążenia są równe oporom standardowych prądnic bez obciążenia - niestety cena jednego wynalazka to prawie 250Euro
2. znam kogoś kto ma dwa kółka na przód do kolarki właśnie - zmienia na jazdę nocną - śmiejemy się czasem że niby nocą aby nikt profanacji nie widział;)
3. rower to temat rzeka - sam korzystam z zupełnie innej idei roweru aby zadowalać swoje ego - ważne aby się przednie z tylnym kręciło - reszta to dodatek ;)
4. waga samego rowera po płaskim jednostajnie nieważna - pod górkę lub na przyśpiecha ma sens - można i kobyłą o wadze 20 kilo długo jechać ponad 35+ bez zmęczenia - kwestia nogi ...

: wtorek 10 lis 2015, 13:17
autor: no3e
madkeinam pisze:
ptja pisze:
max4max pisze: Nie do klasycznej szosówki ;)
a dlaczego nie? Serio pytam: mocowanie piasty się różni?
Oni tam w szosówkach o każdy gram walczą a ty chcesz im jeszcze taką kobyłę podpinać? :-P
Dokładnie - mam ramę z karbonu ;).
Lemondka spowodowała, że jeżdżę średnio 2-3 km/h szybciej to prądnica by to wszystko zjadła ;).
poza tym szosa ma bardzo wąskie opony/koła ;).
Kombinuję dalej i czytam .... czytam ......
Bardziej zaczynam myśleć czy by nie zabierać/zrobić koszyczka na 4 acu i np. rozwiercić z boku takiego convoya s2/s3 (maluka dziurka) i wyprowadzić jakieś kabelki na jack'u (w środku fake bateryjka/koszyk do której by były montowane końce jack'a).
Kombinuję dalej i czytam .... czytam ......