Strona 1 z 4

Olight S30

: poniedziałek 09 lis 2015, 11:47
autor: Lord Vaako
Witam!

Nie wiem czy dobrze wrzuciłem temat ale mam problem z niewiedzą :D

Kusi mnie obecna cena S30 na Gearbest i tak sobie dumam czy można kupić samą "dupkę" do S30 taką jak ma wersja ze stacją dokującą S30R?
Za jakiś czas trafi do mnie S15R też z Gearbest, pełen komplet, stąd moje pytanie.
Chciałbym wykorzystać stację ładującą z S15R do S30 a nie widziałem nigdzie do kupienia samej "dupki" do S30R.

Będę wdzięczny za podpowiedź.

: poniedziałek 09 lis 2015, 14:49
autor: komor
Być może bardziej obeznani z budową tych latarek mnie naprostują, ale niekoniecznie sama wymiana dupki wystarczy. Nie wiem jak w pierwszej wersji S30R, ale w wersji S30R II (którą posiadam) do ładowania akumulatora potrzebny jest akumulator z minusem umieszczonym z tej samej strony co plus, w formie pierścienia:
Obrazek
Oznaczenie z boku:
Obrazek
Zwykły akumulator z minusem z tyłu nie ładuje się przy pomocy załączonego do kompletu S30R II docka, choć normalnie zasila latarkę, która w tubie, przy głowicy ma też sprężynkę do minusa (w tym modelu plus idzie w kierunku dupki, a nie głowicy). Nie wiem jaka jest tego przyczyna i z recenzji dostępnych w sieci wynika, że wersja pierwsza S30R nie miała takiego rozwiązania, więc być może dmucham na zimne.

W S15R (którą też przypadkiem posiadam) nie ma tego problemu, akumulator jest tradycyjny, z plusem z jednej strony i minusem z drugiej, więc sterownik w głowicy jest na pewno przygotowany na to, że do obwodu jest podawany prąd ładowania, bo pamiętać trzeba, że w momencie podpięcia do docka nic tam mechanicznie się nie rozłącza, więc prąd ładowania idzie w akumulator, ale też (jak sądzę) w sterownik. Tymczasem latarki nie da się włączyć podczas ładowania, więc jest ona na taką sytuację przygotowana i jakoś (ale nie mechanicznie) zabezpieczona przed pracą podczas ładowania. Wersja S15 (bez R) niekoniecznie ma to zabezpieczenie i być może podpięcie dupki z prądem ładowania jest w stanie coś rozwalić.

I teraz uwaga, S30R II da się włączyć podczas ładowania, co tłumaczyłoby (wg mnie) po co zrobili to rozwiązanie z nietypowym akumulatorem posiadającym minusa z tyłu i z przodu. Otóż prąd ładowania podawany przez dupkę idzie tylko do tego dodatkowego minusa na akumulatorze, ale nie idzie do minusa spiętego ze sterownikiem. Sterownik nie dostaje więc prawdopodobnie prądu ładowania tylko to, co daje mu ogniwo (które być może ma jeszcze jakąś dodatkową elektronikę separującą?).

Trochę więcej komentarzy napisałem na sąsiednim forum tutaj.

: poniedziałek 09 lis 2015, 14:52
autor: komor
Aha, zapomniałem dodać, że stacja dokująca od S15R podaje 750mA przy 4.55 V, a stacja od S30R daje 1000mA przy 4.2 V – według danych nominalnych z naklejek na spodzie.

: poniedziałek 09 lis 2015, 15:01
autor: Lord Vaako
Dziękuję za informacje. Czytałem już wcześniej twój artykuł na sąsiednim forum.
Świadomy też jestem, że w modelu S15R stacja ładująca ma mniejszy prąd.

Tylko nadal jestem ciekawy czy samą "dupkę", przygotowaną do S30R można kupić.

: poniedziałek 09 lis 2015, 15:54
autor: komor
Teraz jeszcze sprawdziłem miernikiem. W S30R II plus z dupki (pierścień) idzie na środkowy pin w środku (czyli dotyka plusa w aku) i na obudowę. Minus z dupki (środkowy pin) idzie tylko na odpowiedni styk łączący się się z pierścieniem (–) w dedykowanym akumulatorze.

Nie wiem czy przypadkiem w S30R wersja I nie ma akumulatora wkładanego odwrotnie, plusem w stronę głowicy?

Analogicznie jest w S15R, czyli środkowy pin na dupce to minus, idzie on na sprężynę z drugiej strony, gdyż w S15R akumulator ma minus w stronę dupki. Ale jest jedna zasadnicza różnica mechaniczna, która uniemożliwi Ci używanie docka od S15R z latarką S30R (w wersji II) - mianowicie środkowy pin w dupce S15R wymaga mechanicznego dociśnięcia w docku, wtedy chowa się lekko w obudowie i dopiero wtedy jest elektrycznie odseparowany od obudowy (na której jest plus). W pozycji spoczynkowej, kiedy przykładam styki miernika do obydwu styków na dupce S15R, to pierścień (obudowa) i środkowy pin są zwarte!

W dupce S30R II nie są zwarte i środkowy pin jest mechanicznie nieruchomy, natomiast ruchomy jest jego odpowiednik na docku. Ze zdjęć w recenzjach wnioskuję, że S30R w wersji I mechanicznie jest analogiczny do S15R, więc jeślibyś miał szukać tej nieszczęsnej dupki, to tylko w wersji I, inaczej nie użyjesz docka od S15R.

: poniedziałek 09 lis 2015, 16:14
autor: Lord Vaako
Dzięki wielkie!
Rozjaśniłeś mi w głowie.
Myślałem o tym żeby mieć jedną ładowarkę do 2 lub więcej latarek serii Baton ale widzę, że to nie takie proste jak myślałem.

Pozdrawiam!

: poniedziałek 09 lis 2015, 22:43
autor: komor
Chyba rozkminiłem to do końca, przy okazji ucząc się czegoś. :) Oto rysunek:

Obrazek

Na górze S30R II ze swoim dość nietypowym układem. Jak widać na obudowie jest +, spięty na stałe ze środkowym pinem na dupce, który jest nieruchomy i na stałe zwarty z plusem baterii (bateria plusem w kierunku dupki). Podczas gdy z docka podawany jest prąd ładowania, to sterownik w głowicy nic nie musi o tym wiedzieć, bo – z dupki dodatkowym pierścieniem idzie bezpośrednio do dedykowanego akumulatora. Tradycyjny akumulator bez minusa na pierścieniu wokół plusa nie będzie ładowany, ale może być bez problemu używany do zasilania (świecenia). Lampka podczas ładowania na docku może normalnie świecić.

Poniżej jest S15R w dwóch trybach. Na górze tryb roboczy, czyli świecenie. Tutaj wszystko tradycyjnie, zakrętka w pozycji spoczynkowej ma środkowy pin zwarty z resztą obudowy, czyli pracuje jako tradycyjna, jednolita elektrycznie zakrętka zwierająca – z akumulatora z obudową. Natomiast + z akumulatora idzie sprężynką bezpośrednio do głowicy (bateria plusem do głowicy, jak w większości latarek).

Na dole mamy S15R w trybie ładowania. Postawienie na docku powoduje wepchnięcie środkowego pina do środka, przez co traci on kontakt elektryczny z obudową i jedynie łączy pin z [–] akumulatora. Tymczasem reszta zakrętki zmienia najwyraźniej swoją rolę z minusa na [+]. Dalej jest czarna magia dla mnie, bo nie mam odpowiedniej wiedzy, w każdym razie w jakiś sposób sterownik odcina diodę i przekierowuje styk z obudowy (podczas świecenia to jest minus) na plus akumulatora, pozwalając na ładowanie, jednocześnie uniemożliwiając świecenie diody.

Sprawdziłem, że jeśli podczas świecenia latarki wcisnę paznokciem środkowy pin na dupce, to latarka gaśnie, bo przerywam po prostu mechanicznie obwód pokazany na środkowym rysunku – minus z akumulatora traci kontakt z obudową. Podsumowując, zakrętka S15R ma ruchomy środkowy pin zmieniający sposób pracy, a zakrętka S30R II jest w pełni nieruchoma i poza obsługą środkowego pinu zwartego z obudową ma dodatkowy pierścień stykający się z odpowiednim pierścieniem na akumulatorze (lub nie stykającym się, jeśli włożymy zwykłe aku).

Czy ktoś obeznany z elektryką i możliwościami elektronicznych sterowników LED może potwierdzić, że to się trzyma kupy? Chodzi o ten fragment zamiany polaryzacji w sterowniku, zaznaczyłem znakiem zapytania na rysunku co tam może się dziać. Resztę na 99.9% zweryfikowałem organoleptycznie :) i miernikiem, sprawdzając co się z czym zwiera i jakie części są ruchome, a jakie stałe.

: wtorek 10 lis 2015, 11:57
autor: Lord Vaako
Ciekawe spostrzeżenia!

Z tego co zauważyłem to w S30R pierwszej wersji akumulator wkładany jest tak jak w S15R czyli plusem do góry, odwrotnie niż w S30R II.
Zatem jedynym zabiegiem Olighta w nowszej wersji jet zmuszenie klientów do kupowania dedykowanych aku z dodatkowym minusem u góry. Ewentualnie trzeba by samemu taki dodatkowy styk minusowy poprowadzić co dla niektórych użytkowników w grę nie wchodzi.

: wtorek 10 lis 2015, 12:51
autor: komor
Obawiam się, że teoria spiskowa o dedykowanych akumulatorach będzie ciężka do obrony, bo aku zawsze jest w komplecie w przypadku Olighta, a podejrzewam, że 90% użyszkodników nigdy nie kupuje dodatkowego ogniwa, szczególnie w latarce z własnym dockiem.

Natomiast nie da się ukryć, że ruchomy pin w konstrukcji takiej jak w S15R jest potencjalnym źródłem problemów – może tam wchodzić brud, jak dostanie się ziarenko piasku to może skutecznie rozłączyć latarkę, na pewno też trudniej utrzymać uszczelnienie przy ruchomym elemencie. Być może mieli za dużo reklamacji i dlatego przeszli na system taki jak w S30R II, gdzie zakrętka jest w pełni mechanicznie nieruchoma i na stałe uszczelniona.

: wtorek 10 lis 2015, 14:39
autor: Lord Vaako
Norma szczelności IPX7 w S15R może w takim razie być lekko na wyrost. Z czasem ruchomy element może się rozszczelnić i przepuszczać wilgoć.
W S30R II jest norma taka sama IPX7 ale pewnie będzie to ze względu na konstrukcję lepsze/trwalsze.

Nie zmienia to faktu, że i tak chyba zamówię sobie S30 bez ładowania. Będzie to fajne uzupełnienie S1 i S15R.

: wtorek 10 lis 2015, 17:22
autor: komor
Wg danych ze strony https://olightworld.com/store/flashligh ... 00mah.html model S30R II ma IPX8.

: wtorek 10 lis 2015, 23:45
autor: Lord Vaako
komor pisze:Wg danych ze strony https://olightworld.com/store/flashligh ... 00mah.html model S30R II ma IPX8.
Ja sprawdziłem tylko na militaria. Tam podają IPX7

: czwartek 24 gru 2015, 15:49
autor: hoka
Pozwole sobie odgrzebać temat. Rozważałem zakup tej latarki jednak w recenzjach trafiłem na pewnie szkopuł mówiący o tym że 1000 lumenów można uzyskać tylko z 2x CR123A, natomiast na ogniwie 18650 dostajemy max 600 lumenów. To jest prawdopodobnie źródło tej plotki:
https://www.youtube.com/watch?v=tvQZt3sCeeM

Czy ktoś z posiadaczy może potwierdzić jak wygląda stan faktyczny? Naprawdę z 18650 dostajemy max 600 lumenów? Wydaje mi się to dziwne ;)

: czwartek 24 gru 2015, 18:07
autor: Argennto
Chyba kolega wie o tym, że te 1000 lumenów to tylko przez pierwsze kilkanaście sekund tkz. tryb turbo potem jest stopniowo zmniejsza do ok. 600 lumenów. Ta latarka by się zagotowała dająć cały czas taką wartość. Czy to CR123 czy 18650 nie ma znaczenia. Mam na myśli dobrej jakości ogniwa.

: czwartek 24 gru 2015, 22:15
autor: hoka
Po prostu zdziwiła mnie opinia że na 18650 nie wyciągnie 1000 lumenów natomiast na CR123A tak i chciałbym to potwierdzić lub zdementować ;)