Strona 1 z 1

Jaka dioda do przeróbki reflektorów amerykańskich

: sobota 07 lis 2015, 23:18
autor: dcfan
Witam serdecznie wszystkich Światełkowiczów :) Znalazłem tu wiele cennych porad, a teraz sam o taką proszę ;)

Przymierzam się do przeróbki świateł w moim nowym wozidle prosto zza oceanu. Auto nigdy nie było sprzedawane na rynku europejskim, stąd brak gotowca do zamiany.

Muszę przerobić przednie lampy i "rozdzielić" kierunki oraz dostosować barwy. Nie chcę pruć lamp jak popadnie, stąd konieczność wykorzystania istniejącego otworu na światło. Nie sprawdziły się ledy typu "dual color" - światło nie trafiało w ogniskową odbłyśnika i generalnie słabo to było widać.

Chcę zamontować samodzielnie wykonane płytki, świecące diodami na wprost na rozpraszającą strukturę klosza od pozycyjnych/kierunków. Stąd pytanie z tematu: jakie diody wykorzystać?

1. 5mm diody przewlekane zimne białe + pomarańczowe o jasności minimalnej 15-20tys kandeli
2. Czy diody SMD o mocnym stumieniu świetlnym. W pierwszej chwili myślałem o diodach 5050 również zimna biała/pomarańczowa, ale ostatnio montowałem klientowi pasek ledowy pod szafką na diodach 2835 i zaskoczyło mnie ile światła dały dwa metry takich maleństw.

Za opcją 1 przemawia łatwość montażu i wykonania płytek (można nawet zrobić to na uniwersalnym laminacie) i brak problemu z ciepłem. Minus - diody o kącie 30 stopni, które będą świeciły mocno na wprost.
Opcja 2 na plus to szerokie kąty świecenia, niska cena diod SMD i wysoka sprawność. Minus problem z odprowadzeniem ciepła i więcej zachodu z pcb.

Płytki pod diody SMD wykonam sam metodą fotochemiczną. Robiłem już płytki więc to nie powinno stanowić problemu.

Końcowy problem to zasilanie - wstępnie myślałem o stabilizatorze i rezystorach ograniczających prąd na każdy szereg 3-4 diod w zależności od ich napięcia pracy . Potem pomyślałem o jednym mocniejszym stabilizatorze na cały panel i analogicznie rezystorach ograniczających prąd.

Jak to ugryźć?

: sobota 07 lis 2015, 23:28
autor: Fluxor
Najprościej i najszybciej byłoby gdybyś podał markę, model samochodu i dołączył zdjęcie lampy z miejscem gdzie chcesz to zamontować.

Wystarczy zrobić dyfuzor na te diody i już masz światło rozproszone albo przed diodą montujesz lustro, które odbija światło w odbłyśnik. Efekt powinien być bardzo dobry.

Głupi pomysł ale kiedyś pomalowałem diodę kolorowym mazakiem niezmywalnym i fajnie kolor zmieniała :mrgreen:

Nawet 1 dioda za 3 zł 10W warm white od chińczyka zasilana z 12V powinna załatwić sprawę. Jeśli to migacz to nawet specjalnie bogatego chłodzenia nie potrzebuje bo to więcej jest wyłączone niż świeci albo rozwiązanie takie jak kiedyś w jakieś latarce było, że dioda była nad lustrem i świeciła w lustro a nie odwrotnie. Do tego to już trzeba wytoczyć jakąś tulejkę, żeby diodę przykleić i odprowadzić ciepło. Od razu w takim czymś można wypiłować stożek do równomiernego rozsyłania światła.

: sobota 07 lis 2015, 23:33
autor: skaktus
Nawet led 10W który mruga, musi być chłodzony - ciepło też wytwarza.

: sobota 07 lis 2015, 23:52
autor: dcfan
Auto to Pacifica przed liftem. Lampa wygląda tak:

Obrazek

Kierunek/pozycja jest w dolnym lewym rogu lampy przy grillu.

Niestety odpadają jakiekolwiek power ledy, chociaż nie 10 a i 5W z kolimatorem zapewne załatwiłoby sprawę. Są tylko dwa "ale".

1. Pozycja działa cały czas świecąc na biało i wyłącza się w momencie włączenia kierunku.
2. Kierunek rzeczywiście działa z przerwami, ale w lampie nie ma miejsca na montaż radiatorów itp. Nie rozbierałem jeszcze lamp, ale od klosza do mocowania żarówki jest mniej niż 10cm i nie da się tego powiększyć - bo za lampą jest już wzmocnienie poprzeczne.

Jak widać lampa ma dyfuzor na kloszu, ale testowałem 5 szt jasnych białych ledów THT i nawet 45 stopni wsadzone na sam tył daje widoczne "kółeczka" na froncie lampy. Zależy mi na ładnym wypełnieniu światłem. Można piłować soczewki ale tracimy cenne światło.

Dlatego skłaniam się ku większej ilości pracy, ale pójściu w SMD. W takim układzie przy kątach rzędu 120-140 stopni PCB może być bliżej, a za płytką znajdzie się miejsce i na jakiś radiator.
Pytanie jakie diody wybrać żeby pogodzić jasność, ciepło i cenę (a takich 2835 napchać można całkiem sporo).

: niedziela 08 lis 2015, 01:24
autor: skaktus
Możesz iść w chińszczyznę na bazie ledów typu 5630 itp w dwóch kolorach lub samemu coś wymodzić i robić od podstaw na dwóch osobnych przetwornicach itd. Nikt nic ci nie poleci dobrej jakości bo czegoś takiego nie ma - brak ideału. Jak sam coś nie zrobisz to nic tego nie wyjdzie.

PS-Pod hasłem Pacific występują Hondy, Nissany i inne - tak rzekło google :) Przynajmniej warto by było wspomnieć jaki rodzaj żarówki tam wchodzi. Na ebay pewnie znajdziesz jakiegoś chińczyka / zamiennika.

PS2-nie lepiej było by rozdzielić kierunek od pozycji i pozostawić kierunek tam gdzie jest fabrycznie i przygotować miejsce pod postoje po prawej stronie ? Na postojówkę wystarczy led 5050 pędzony prądem 20 - 30 mA lub na bogato coś w stylu 5630 z prądem 100 mA na jakimś aluminowym podkładzie.

: niedziela 08 lis 2015, 11:27
autor: dcfan
Chodzi o Chryslera Pacifica (nie pacific :) ). O taki:

Obrazek

Z przodu siedzi żarówka typu USA 3157 - czyli 8/28W. Chińszczyznę z typu gotowiec led już testowałem na diodach 5050 i zdaje egzaminu. W słoneczny dzień nie widać praktycznie kierunkowskazu, pozycji tym bardziej bo ma mniej chipów o połowę. Szkoda czasu, mógłbym inne wynalazki od chińczyka ściągać ale szkoda pieniędzy ;)

Rozdzielenie teoretycznie jest możliwe - na dole lampy powinny zmieścić się płytki z diodami SMD, bo na żarówki tam miejsca nie ma.

Jeśli pchać się w 5630 polecacie jakieś konkretne diody (firma?). Chciałbym kupić je w polsce np. w TME razem z paczką pozostałych klamotów - chyba, że jest jakieś inne sprawdzone i niezbyt drogie źródło.

Jakim napięciem i prądem to pędzić? Wolę dać więcej diod i mieć zapas mocy, niż pchać max prąd i zmagać się ze spadkiem sprawności i temperaturą. Pod płytkę planuję przyczepić przerobiony profil alu lub małe radiatory.

: niedziela 08 lis 2015, 14:31
autor: zabol
Tu masz wszystko co jest Ci potrzebne:)
http://www.ebay.pl/itm/High-Power-3535- ... SwpdpVW8Dw

: niedziela 08 lis 2015, 14:43
autor: skaktus
W miejsce gdzie jest kierunek dać P21Y jako kierunek a bok cokolwiek co będzie postojówką. Postojówki w dzień nie zobaczysz, dopiero w nocy.

: niedziela 08 lis 2015, 16:18
autor: dcfan
zabol pisze:Tu masz wszystko co jest Ci potrzebne:)
http://www.ebay.pl/itm/High-Power-3535- ... SwpdpVW8Dw
Coś podobnego już mam i nie spełnia swojego zadania. Niestety. Może konstrukcja odbłyśnika, może zbyt mała jasność układów. Fakt jest taki, że ładnie wygląda na długiej ekspozycji w nocy. W dzień mogę nie używać kierunków, bo i tak ich nie widać ;)
skaktus pisze:W miejsce gdzie jest kierunek dać P21Y jako kierunek a bok cokolwiek co będzie postojówką. Postojówki w dzień nie zobaczysz, dopiero w nocy.
Musiałbym przerabiać mocowania w reflektorze pod P21Y, dorobić nowe pod pozycję i znaleźć na to jakieś miejsce. No i na przegląd jeździć nocą :)

Ma to być zrobione raz a dobrze, nawet jeśli ilość pracy komuś wyda się bezsensowna ;)

: niedziela 08 lis 2015, 20:35
autor: zabol
dcfan pisze:
zabol pisze:Tu masz wszystko co jest Ci potrzebne:)
http://www.ebay.pl/itm/High-Power-3535- ... SwpdpVW8Dw
Coś podobnego już mam i nie spełnia swojego zadania. Niestety. Może konstrukcja odbłyśnika, może zbyt mała jasność układów. Fakt jest taki, że ładnie wygląda na długiej ekspozycji w nocy. W dzień mogę nie używać kierunków, bo i tak ich nie widać ;)
Może masz coś podobnego ale...kupowałem już od tego sprzedawcy zylion "żarówek" i dają radę...tego konkretnego modelu nie kupowałem ale mam pozakładane w samochodach coś takiego:
http://www.ebay.pl/itm/2X-3157-760LM-Hi ... 2c9d5c0d5a
i takiego:
http://www.ebay.pl/itm/2X-3157-High-Pow ... 4d34aa040c
i takiego jako dzienne:
http://www.ebay.pl/itm/331595995965?_tr ... EBIDX%3AIT
i wszystkie dają radę...jasność przewyższa standardowe żarówki i działają już od jakiegoś czasu bezawaryjnie:)

: poniedziałek 09 lis 2015, 14:21
autor: skaktus
dcfan pisze:
zabol pisze:Tu masz wszystko co jest Ci potrzebne:)
http://www.ebay.pl/itm/High-Power-3535- ... SwpdpVW8Dw
Coś podobnego już mam i nie spełnia swojego zadania. Niestety. Może konstrukcja odbłyśnika, może zbyt mała jasność układów. Fakt jest taki, że ładnie wygląda na długiej ekspozycji w nocy. W dzień mogę nie używać kierunków, bo i tak ich nie widać ;)
skaktus pisze:W miejsce gdzie jest kierunek dać P21Y jako kierunek a bok cokolwiek co będzie postojówką. Postojówki w dzień nie zobaczysz, dopiero w nocy.
Musiałbym przerabiać mocowania w reflektorze pod P21Y, dorobić nowe pod pozycję i znaleźć na to jakieś miejsce. No i na przegląd jeździć nocą :)

Ma to być zrobione raz a dobrze, nawet jeśli ilość pracy komuś wyda się bezsensowna ;)
To na czym Tobie tan naprawdę zależy ? Mam wrażenie że koniecznie chcesz tam wrzucić ledy...

Zrób najprościej jak się da - pozostaw oryginalną żarówkę jako kierunek, pozycję przenieś w drugą część reflektora i tyle. To najprostsze rozwiązanie, inaczej będzie kombinowanie. Jako pozycji użyj W5W i uniwersalnych gumowych oprawek, jak będziesz chciał, wciśniesz sobie w to jakiegoś leda.

: piątek 23 mar 2018, 20:48
autor: perez14314
Cześć ;)

Szukam strony gdzie kupię porządne diody SMD czekam na auto ze USA i będę musiał przelutować diody na pomarańczowe w tylnych lampach (mowa o fordzie fusion odpowiednik mondeo mk5) chciałbym otrzymać taki efekt jak na filmie. Może ktoś z Was akurat robił coś takiego, z góry dziękuję za pomoc.

https://www.youtube.com/watch?v=E0wU4Ty4bH4

Myślałem jeszcze o zrobieniu dynamicznych kierunkowskazów ale nie mam pojęcia skąd wziąć układ, może podpowiecie? (https://www.youtube.com/watch?v=2tzBccm27Do)