Strona 1 z 1

Dioda czy żarówka? Co wybrać?

: czwartek 14 maja 2009, 17:36
autor: PiotrekPoz
Witajcie!
Przegladałem forum, szukałem za pomoca szukajki ale nie znalazłem dopowiedzi na moje pytanie ktore jest następujące:
Za ok. tygodnia, kiedy rower wróci z serwisu, zabieram sie do produkcji oswietlenia, chciałbym zamontowac dwa swiatla "dalekosiężne" - które oswietlały by tez trase przedemną (jedno"swiatło" skierowane dalej a drugie tak aby swiecilo bliżej) + do tego jedna lampa ktora swieciła by słabiej ale służyła by do poruszania sie po chodniku, bym byl widoczny i nie oslepiał przechodniów. Więc, o co mi chodzi: Czy stosowac diody czy zarówki? Co lepiej swieci? - prosze nie patrzec na zuzycie energi! chodzi mi o ilosc swiatła. Niechce sie raczej bawic z Driverem. zródło swiatła bedzie umieszczone w odbłysnikach z latarek, ktore nabyłem i zarówka (niby Halogenowa - philips) swieci w nich tak jak mi sie podoba, natomiast lampa "słabsza" bedzie w odbłysniku z marketowej lampki rowerowej o owalnym kształcie.

To moj pierwszy temat, prosze o wyrozumiałość. Pozdrawiam! :smile:

: czwartek 14 maja 2009, 19:02
autor: DNF
Witaj.
Zarowka bedzie Ci bardzo szybko przygasac, nawet na akumulatorze zelowym. Przy takiej ilosci energii jaka zgromadzi akumulator np 6V 4Ah to dioda juz naparwde niezly czas dzialania wykreci.
Ja stawialbym na diody i odpowiednia optyke. Moim zdaniem nie warto przerabiac reflektorow ktore masz, gdyz sa one dedykowane pod zarowki, ktore maja zupelnie inna charakterystyke swiecenia niz diody LED.
Jeszcze takie pytanko z mojej strony. Jaki budzet na ten cel przenaczyles? Wtedy mozemy pokombinowac co dalej:)
Pozdrawiam
DNF

: piątek 15 maja 2009, 14:50
autor: PiotrekPoz
więc dioda powiadasz.. Mam w domu dużo pierdół elektrycznych i elektronicznych (ojciec jest elektrykiem) wiec nie zamierzałem dokupywac nic prócz żarowki lub diody. Moge wydac ok. 50zł - nie zamierzam inwestowac duzo z powodu cienkiego portwela i malych wymagań, myśle ze tyle wystarczy. Czy zarówka naprawde nie wytrzyma chociarz godziny dobrego swiecenie? (dwie żarówki 2,4v 0.7A - "halogenowe" philipsy, Połączone równolegle pod mały akumulator 6v - jeszcze nie wiem jaki duzy kupie, ale zalezy mi na wadze i objetości by nie było problemu z zamontowaniem go) a co do tej słabszej lampy to jeszcze pomysle czy wogle ją robić.. mysle ze zaistaluje potencjometr i nim bede sciemniał swiatło w zaleznosci od tego gdzie jezdze. :wink:

: piątek 15 maja 2009, 16:28
autor: czarny_kruk
PiotrekPoz pisze:Witajcie!
Czy stosowac diody czy zarówki? Co lepiej swieci? - prosze nie patrzec na zuzycie energi! chodzi mi o ilosc swiatła.
PiotrekPoz pisze:Moge wydac ok. 50zł- nie zamierzam inwestowac duzo z powodu cienkiego portfela i malych wymagań, myśle ze tyle wystarczy. Czy zarówka naprawde nie wytrzyma chociaż godziny dobrego swiecenie? (dwie żarówki 2,4v 0.7A - "halogenowe" philipsy, Połączone równolegle pod mały akumulator 6v - jeszcze nie wiem jaki duzy kupie, ale zalezy mi na wadze i objetości by nie było problemu z zamontowaniem go) a co do tej słabszej lampy to jeszcze pomysle czy wogle ją robić.. mysle ze zaistaluje potencjometr i nim bede sciemniał swiatło w zaleznosci od tego gdzie jezdze. :wink:
Cos sie tu kloci w Twoim toku rozumowania, bo nizsze zuzycie energii = mniejsza waga i objetosc accu.
Za 50zl cudow nie uzyskasz. Nie ma tu raczej szans na poszalenie w opcjach- chce miec tak i tak. Zobacz na strone Dominika jak swieci 2W halogen - opis "Sigma Cubelight II".
Wyjsciem jest moim zdaniem latarka na 1-2AA na diodzie mocy zakupiona bezposrednio w chinach (DX - poszukaj). Da to z 80-100lumenow, ktore jest potrzebne aby jechac w nocy.

Na przyszlosc badz tak dobry i jesli nawet masz dysortografie, zainstaluj sobie chociazby przegladarke Firefox, ktora automatycznie zaznacza bledy ortograficzne. Dosc ciezkie bledy Ci sie zdarzaja.

edyta: poprawiłem nazwę Sigmy na właściwą.

: niedziela 17 maja 2009, 22:05
autor: PiotrekPoz
Dobra, dzięki za odpowiedzi. Z tą objetością aku to sie nie rozumiemy, ale juz nie będę pisać bo nie ma sensu :) pokombinuje coś sam, jeżeli bedzie zainteresowanie to wrzuce kilka zdjęć, ale nie licze na oklaski -.-

: poniedziałek 18 maja 2009, 20:25
autor: Piotrek K.
PiotrekPoz pisze:... dwie żarówki 2,4v 0.7A - "halogenowe" philipsy, Połączone równolegle pod mały akumulator 6v ...
Dwie żarówki 2,4V 0,7A (2,4V x 0,7A = 1,68W) podłączone równolegle pod 6V NAPEWNO się spalą.
Nawet jeśli podłączył byś szeregowo to też się prawdopodobnie spalą lub ich żywotność bedzie bardzo krótka.

Jeżeli koniecznie upierasz się przy żarówkach to lepiej zastosuj 2 żarówki na 6V połączone równolegle np. TAKIE 6V 0,5A (3W) lub TAKIE 6V 2,4W (0,4A)
PiotrekPoz pisze:... mysle ze zaistaluje potencjometr i nim bede sciemniał swiatło w zaleznosci od tego gdzie jezdze.
Dużo energii na tym nie zaoszczędzisz, no chyba że zależy ci tylko na zmiennej jasności (ściemnianiu :wink: ). Jeżeli mimo wszystko zdecydujesz się na potencjometr to zwróć uwagę by był on odpowiedniej mocy.
PiotrekPoz pisze:Czy zarówka naprawde nie wytrzyma chociarz godziny dobrego swiecenie?
To zależy jaka będzie żarówka i jaki akumulator.
Dla aku 6V 4Ah (6V x 4Ah = 24Wh) i 2 żarówek 3W będzie to teoretycznie 24Wh / (2 x 3W) = 4h
Inne opcje sam możesz sobie policzyć.
podam jeszcze przybliżoną jasność jaką otrzymasz
Dwie 3 Watowe żarówki (ok. 10 lm/W) 6W x 10lumenów/Wat = 60 lumenów
Jedna dioda (CREE Q5 przy 1A daje około 250 lumenów) 1A (ok. 4W) + driver (sprawność zakładam 80%) 4W / 0,8 = 5W. Czyli 5W i 250 lumenów

: wtorek 19 maja 2009, 15:21
autor: PiotrekPoz
Piotrek K. Bardzo dzięki za odpowiedz! Takiej (m.in.) oczekiwałem! kupie jednak te zarówki co poleciłes (2.4w 6v) Pozdrawiam Piotrze (Masz bardzo fajne imie :razz: )

:mrgreen: