Strona 1 z 3

Budowa przedniego oświetlenia do roweru

: wtorek 28 lip 2015, 19:04
autor: forrest
Witam.
Mam na imię Rafał (tutaj: forrest). W temacie oświetlenia niestety nie wiem jeszcze nic.
Chciałbym zadać pytanie, które - chyba niefortunnie - napisałem w starych wątkach forum.
Otóż po dłuższym poszukiwaniu reflektora rowerowego skłaniam się do podjęcia decyzji o wykonaniu własnej konstrukcji.
Chciałbym, żeby ten reflektor spełniał następujące wymogi:
  • Skoncentrowana wiązka światła (potrafię to uściślić jedynie w następujący sposób: lampa Sigma PowerLED ma jak dla mnie bardzo dobrze uformowaną wiązkę, natomiest lampa MJ-872 - zdecydowanie za bardzo rozbieżną).
  • Reflektor musi emitować na tyle silne światło, aby przy zjazdach z góry (prędkości rzędu 60-70 km/h) zapewniało komfortowe warunki jazdy na rowerze.
  • Sterownik ma być poza obudową reflektora.
W związku z tym mam następujące pytania:
  1. Jaki układ optyczny wybrać?
  2. Jaką diodę kupić?
  3. Czy są przeciwwskazania dla wyboru układu z jedną diodą na rzecz wyboru układu zwielokrotnionego?
  4. Czy ktoś może polecić zakład w Warszawie, który przyjąłby zlecenie anodowania jednej obudowy?
Jak się coś wyklaruje na tym etapie i będę znał wytyczne dla geometrii wnętrza latarki, to ew. poproszę o dodatkowe nakierowanie...

: środa 29 lip 2015, 00:39
autor: michal1
Ja proponuję ze 5szt. XP-L. Moduł 3xXp-L będzie świecił szeroko i do tego dwie diody w reflektorach na zasięg.
Diody znajdziesz na int. outdoor
Sterowniki na fast tech lub bardziej wypasione na forum z przydatną funkcją zabezpieczenia przed przegrzaniem. Do pierwszej diody będziesz potrzebował sterowników ok. 4A pierwsze 3 diody razem równolegle i następne dwie tak samo. Dzięki temu będziesz mógł włączać długie oddzielnie. Proponuję całość zasilić z ogniw 18650 dostępnych tanio w sklepiku.
Taki pomysł mi przyszedł do głowy na szybko.
Pozdrawiam

: środa 29 lip 2015, 11:25
autor: forrest
Dzięki za odpowiedź.
Nakierowała mnie na wątki tego forum, w których poruszono interesujące mnie temeaty. Mimo wszystko czuje się zdezorientowany...

Zależy mi na możliwie oszczędnym obciążeniu źródła napięcia, dlatego chodzi mi o wąską wiązkę światła. A ze zdjęć wynika, że 3x XP-L szeroko świeci (?): http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=16183

: środa 29 lip 2015, 11:32
autor: max4max
forrest pisze:Zależy mi na możliwie oszczędnym obciążeniu źródła napięcia, dlatego chodzi mi o wąską wiązkę światła.
Kompletnie tego nie rozumiem.
Dla bezpiecznej jazdy z normalnymi prędkościami pożądana jest szeroka i jednorodna w miarę wiązka, a co dopiero przy zjazdach.
Im większa prędkość tym szersza i dalsza.
Wąska wiązka to się nadaje do wypatrywania obiektów na duże odległości, patrolowania terenu - czyli typowy szperacz.

Generalnie na rower przy większych prędkościach powinny być co najmniej 2 różne źródła światła - światła krótkie szerokie , ale oświetlające tak do 30 metrów i światła długie trochę bardziej skupione, ale oświetlające dalszą perspektywę.
Do tego zalecane jest też światło nagłowne - czołówka z uwagi na "podążanie światła" za naszymi ruchami głowy/oczu.

: środa 29 lip 2015, 12:45
autor: ElSor
forrest pisze:A ze zdjęć wynika, że 3x XP-L szeroko świeci
Świeci szeroko, nawet bardzo i do dużych prędkości po prostej raczej się nie nadaje jako 1 źródło światła (co innego w krętych ścieżkach). Jeśli chcesz samodzielnie coś budować i ma to mieć sensowny zasięg to proponuję 3xXM-L2 ew 3xXP-L + 2 reflektory SMO do Convoya S2 ew (jak się uda zdobyć) to 2 reflektory z Convoya M1 lub M2 (z C8 wg mnie będą za wąskie) i do tego 1x soczewkę owalną. Głupio by było jechać 50km/h i najechać np na szklaną butelkę z powodu braku światła "zaraz przed kołem" albo ominąć "zjazd" w boczną uliczkę.

: środa 29 lip 2015, 13:21
autor: forrest
Przecież przy większej prędkości i tak nie wykonam gwałtownego skrętu.
Niestety moje rozeznanie, jaka wiązka jest szeroka, a jaka wąska, ogranicza się do znajomości trzech latarek:
  • Led Lenser V2 oświetla kołowy obszar, przy czym w jego obrębie gęstość strumienia jest mniej więcej jednakowa; poza tym kołem nagle jasność spada
  • Magicshine MJ-872 świeci "na wszystkie strony" (rozczarowałem się nią...)
  • Sigma PowerLED ma jak dla mnie super uformowaną wiązkę -- w osi latarki jest pewien obszar intensywnie oświetlony (znacznie węższy, niż w Led Lenser V2). Poza ten centralny obszar też jest emitowany strumień światła, i nie jest on ucięty ostro, jak w Led Lenser V2. W każdym razie Sigma PowerLED węziej świeci i to jest dla mnie idealna wiązka. Ale nawet gdybym ją rozkleił, to i tak nie dowiem się, jakie zwierciadło w niej zastosowano (bo się nie znam...).
Szkoda, że nie mam przyrządu, żedy zmiarzyć charakterystykę kątową strumienia emitowanego przez te latarki :/ Może wieczorem spróbuję zrobić zdjęcie, jak one świecą i w ten sposób wysłowię się, o co mi chodzi...

: środa 29 lip 2015, 18:09
autor: forrest
ElSor pisze:
forrest pisze:A ze zdjęć wynika, że 3x XP-L szeroko świeci
Świeci szeroko, nawet bardzo i do dużych prędkości po prostej raczej się nie nadaje jako 1 źródło światła (co innego w krętych ścieżkach). Jeśli chcesz samodzielnie coś budować i ma to mieć sensowny zasięg to proponuję 3xXM-L2 ew 3xXP-L + 2 reflektory SMO do Convoya S2 ew (jak się uda zdobyć) to 2 reflektory z Convoya M1 lub M2 (z C8 wg mnie będą za wąskie) i do tego 1x soczewkę owalną. Głupio by było jechać 50km/h i najechać np na szklaną butelkę z powodu braku światła "zaraz przed kołem" albo ominąć "zjazd" w boczną uliczkę.
Dzięki za te podpowiedzi. Nakierowały mnie na słownik terminów: http://budgetlightforum.com/node/26669
I zacząłem myśleć o diodzie XM-L2 z układem optycznym C12: http://budgetlightforum.com/node/14067
Tylko ze zdjęć wynika, że ona ma tę wadę, której nie ma Sigma PowerLED (tj. poza "główną wiązką" natężenie strumienia maleje gwałtownie).
A czy układ optyczny wykonany z tworzywa sztucznego jest w stanie pracować w temperaturze, jaka panuje przy XM-L2?
W ogóle to chciałbym na maszcie przerzutki umieścić jedną lampę (nie całą choinkę).

: środa 29 lip 2015, 21:18
autor: michal1
A co Ci przeszkadza jak światło świeci szeroko? Ważne żeby światło było wszędzie tam gdzie go potrzebujesz. Jedna XM-L2 przy tak dużych prędkościach nie wystarczy.
Optyka stworzona do Ledów dobrze z nimi współpracuje, ale oczywiście trzeba pamiętać o dobrym odprowadzanie ciepła.
Nikt nie każe Ci mieć całej choinki na rowerze. Jak wytoczyć sobie odpowiednią obudowę to będziesz miał lampkę taką jak chcesz.
Pozdrawiam

: środa 29 lip 2015, 22:03
autor: Hefajstos
Obejrzyj sobie projekty midiego, naszego forowego kolegi, może coś cię zainspiruje. Kilka przykładów:
Troli
Nowy projekt
Rowerowa 5xXM-L
Walle

: środa 29 lip 2015, 22:31
autor: forrest
Rozumiem. Czyli bez ukrotnienia tego oświetlenia nie obędzie się...
Ograniczyć szerokość wiązki chciałbym, ponieważ przewiduję, że lampa ma chodzić przez kilkanaście godzin (w jakimś "trybie oszczędnym") jako przednie światło pozycyjne, a po zmierzchu jeszcze jako oświetlenie. Dotychczasowe doświadczenie przy jeździe ze znacznie mniejszymi prędkościami podpowiada mi, że wiązka z lampy Sigma PowerLED jest w sam raz. Właśnie dlatego żałuję, że nie potrafię ustalić, jakie jest w niej zwierciadło :(
Jechałem raz z tą lampą na Słowacji drogą 584 i mało nie wyleciałem z tej drogi (pewnie miałem z 60, ale to było na rowerze terenowym). Ponieważ lampa świeciła już przez cały dzień, a nie miałem drugiej baterii, to przez cały czas była na najniższą moc ustawiona.

Oto, co miałem na myśli w poprzednich postach:

Sigma PowerLED daje taki rzut wiązki na ścianę (wiązka jest wąska, ale nie "urwana" poza jej "rdzeniem", tylko łagodnie gaśnie dla coraz większych kątów):
Obrazek

Led Lencer V2 świeci z tej samej pozycji tak (świeci kołem, a poza tym kołem - prawie nic...; tego nie chcę):
Obrazek

Natomiast MJ-872, tak (wali na wszystkie strony - jak dla mnie marnowanie zasilania):
Obrazek

Przyglądam się zdięciom, jak świeci C12, i niestety przypomina mi to świecenie kołem, a poza tym kołem prawie nic... Może jednak to C8... (?)

: środa 29 lip 2015, 22:34
autor: michal1
Po to masz różne tryby żeby je używać. Poza tym możesz sobie zbudować bardzo pojemny pakiet tylko kosztem wagi

: środa 29 lip 2015, 23:03
autor: forrest
michal1 pisze:Po to masz różne tryby żeby je używać. Poza tym możesz sobie zbudować bardzo pojemny pakiet tylko kosztem wagi
No tak, ale tryby nie zmieniają rozbieżności wiązki, tylko moc dostarczaną diodzie/diodom.

Hefajstos, dzięki za zebranie linków.

: środa 29 lip 2015, 23:16
autor: michal1
Nie rozumiem... A po co Ci zmiana wiązki światła

: środa 29 lip 2015, 23:52
autor: ElSor
forrest pisze:rzecież przy większej prędkości i tak nie wykonam gwałtownego skrętu.
Ale praktycznie natychmiastowo zorientujesz się, że miałeś skręcić, zahamujesz, nawrócisz i pojedziesz prawidłową ścieżką.
forrest pisze:wali na wszystkie strony - jak dla mnie marnowanie zasilania
Dla Ciebie marnowanie zasilania, dla mnie raczej źle ukształtowana wiązka ale "odpowiednio ukształtowane walenie na wszystkie strony" w lesie/pustkowiu ma tą zaletę, że nic nie zaskoczy cyklisty pędzącego kilkadziesiąt km/h. Też przechodziłem długą drogę w wyborze najodpowiedniejszej opcji oświetlenia rowerowego ale teraz mam 3 główne lampki, w nich 3 akusy i nie zdarzyło mi się żebym musiał wymieniać je na zapasowe po czasie krótszym niż 1 letnia noc. Na szybsze jazdy jedynie u siebie dokładam 4tą (akurat mam C8), żeby nie nadwyrężać tej obecnie jedynej "długiej" S4 a 2 krótkie tak czy owak zostawiam, bo lubię widzieć także szeroko na boki. Jak nie lubisz przesadnie szeroko to receptę opisałem w poprzednim poście. Jedynie musiał byś zastosować sterownik z regulowanym prądem wyjściowym (np od Dareltek-a z allegro czy MRElektronika) i skręcić go np na 500mA, bo wbrew pozorom jest to "tylko" 17% max prądu/mocy ale oko odbiera to jako ok 40-45% mocy świetlnej (odsyłam do lektury na temat kwadratowego prawa ściemniania) a jest to nadal bardzo dużo światła. Do tego powiedzmy 4-8 aku z odzysku "za grosze" i lampka będzie jak marzenie.

: czwartek 30 lip 2015, 15:17
autor: vin324pl
ElSor,
Bardzo dobry wykres dla niezdecydowanych między 2,1A a 2,8A w convoy serii S ;-)