Strona 1 z 3
[kilka pytań] pierwsza lampka
: środa 29 kwie 2009, 10:32
autor: Polon
Witam! Piszę tutaj po raz pierwszy... Więc jeszcze raz się witam ^^
Chciałem wykonać sobie lampeczkę na rower, ale mam kilka pytań:
1. Czy wystarczy spiąć diodę+driver+zasilanie, aby wszystko zadziałało?
2. Czy dioda cree xr-e da dużo światła przy 1A?
3. Czy driver edima (Przetwornica uP LED 1000mA - UP100) będzie dobrze mi służył?
4. Jak obliczyć ile wytrzyma bateria/akumulator?
5. Co zrobić z odprowadzeniem ciepła?
6. Jak grube/szerokie (nie wiem jak to nazwać) muszą być kable?
7. Co zrobić żeby nie oślepiać innych kierowców?
Może niektóre pytanie są banalne, ale ja mam właściwie pierwszy raz styczność z "bardzie niż mniej" zaawansowaną elektroniką...
Z góry dzięki za odpowiedzi
Re: [kilka pytań] pierwsza lampka
: środa 29 kwie 2009, 11:23
autor: rzymo
Polon pisze:(...)
1. Tak.
2. Dużo - chociaż to pojęcie względne.
3. Tak.
4. Przykład - 6x AA 2000mAh każdy, spadek napięcia na diodzie 3.5V przy 1A:
- pojemność akumulatora: 6 * 1.2V * 2000mAh = 14.4 Wh
- moc na diodzie: 3.5V * 1A = 3.5 W
- uwzględniamy sprawność, niech będzie 80%: 3.5 / 0.8 = 4.375 W
- obliczamy szacunkowy czas: 14.4 Wh / 4.375 W = 3.29h
5. Dioda musi mieć radiator, przy 1A najlepiej jak obudowa lampki będzie cała metalowa (zobacz na popularne 'kwadraciaki' - obudowa to profil aluminiowy o przekroju kwadratu).
6. Przy tych mocach nie ma to większego znaczenia, zwłaszcza że połączenia w lampce są rzędu pojedynczych centymetrów.
7. Zasilanie diody niższym prądem i/lub wąska optyka i/lub skierowanie lampki w dół.
: środa 29 kwie 2009, 11:37
autor: Felipe
1. Dodaj obudowe, mocowanie, przelacznik i kable i bedzie ok
2. Do normalnej jazdy na rowerze po miescie, szosie, lekkim terenie TAK. Do jazdy w gorach itp to trzeba wg mnie ok 3x tyle swiatla. Duzo zalezy od optyki. Musisz sam sprawdzic czy Ci wystarczy. Jak nie to zrobisz cos na 3xXRE lub 1xMCE
3. Mi sluzyl, az mi spadl w czasie zabawy i odpadla ta duza cewka
ale to raczej moje zdolnosci . W lampce jest bezpieczny.
4. Nie bede sie rozpisywal. Edim wszystko opisuje w pdf ktory znajduje sie na stronie aukcji.
5. Zapewnic je ? Aluminiowa obudowa i dobre jej polaczenie ze starem + pasta spokojnie wystarcza.
6. Im grubsze tym lepsze w ramach rozsadku. Ja uzywam 0.5-1mm zalezy co pod reka.
7. Dobre pytanie. Jesli lampka na szose to waska optyka lub owalna, dodatkowo mozna zrobic taki "daszek" nad soczewka. Widzialem tutaj taki projekt kwadraciaka ze skosnie scieta przednia czescia: ( o taki: przod \####] tyl) Proste i skuteczne.
Pozdro
: środa 29 kwie 2009, 12:09
autor: DNF
Rzymo, Ty obliczyles jaki bedzie czas do calkowitego rozladowania akumulatorow-do 0V! i do tego zakladajac ze akumulator ciagle bedzie oddawal taki sam prad!
Charakterystyka rozladowania zalezy od wielu czynnikow, np od rodzaju ogniw oraz od tego jakim pradem bedziesz je rozladowywal. Bezpieczne napiecie rozladowania ogniw Ni-MH to o ile dobrze pamietam 1V. Takze nie przesadzaj z tym czasem dzialania, zwlaszcza, ze im bardziej rozladowany akumulator, tym mniejszy prad oddaje.
Pozdrawiam
DNF
: środa 29 kwie 2009, 14:59
autor: Polon
Chyba zrobię kwadraciaka... Może jak uzbieram kasy to dwa
Ale jeszcze pytanie:
1. Jeżeli wielkości:
Soczewka LEDIL CRS-M +/- 14* dla XLamp = Kompaktowe wymiary 21,6 x 21,6mm; długość: 13,8mm
XLamp XR-E Cool White Q5 + MCPCB = wymiary MCPCB: średnica = 20mm, grubość = 2mm;
Kawałek miejsca na kabelek za obudowę = 10mm
To razem daje 21,6mm x 21,6mm x 50mm...
Czyli będę potrzebował tyle miejsca w środku?
2. Jakie wymiary mają aku 18650? Bo na aukcjach jakoś nigdzie nie pisze
: środa 29 kwie 2009, 15:03
autor: Bocian
Polon pisze:
2. Jakie wymiary mają aku 18650? Bo na aukcjach jakoś nigdzie nie pisze
Ogniwo cylindryczne, średnica 18mm, długość 65mm
: środa 29 kwie 2009, 17:38
autor: SzymonHK
DNF pisze:Rzymo, Ty obliczyles jaki bedzie czas do calkowitego rozladowania akumulatorow-do 0V! i do tego zakladajac ze akumulator ciagle bedzie oddawal taki sam prad!
Charakterystyka rozladowania zalezy od wielu czynnikow, np od rodzaju ogniw oraz od tego jakim pradem bedziesz je rozladowywal. Bezpieczne napiecie rozladowania ogniw Ni-MH to o ile dobrze pamietam 1V. Takze nie przesadzaj z tym czasem dzialania, zwlaszcza, ze im bardziej rozladowany akumulator, tym mniejszy prad oddaje.
Pozdrawiam
DNF
Niezupełnie, kolega
rzymo ma rację, ponieważ liczy z watogodzin a nie prądu, jedyne założenie to takie że driver stabilizuje prąd diody i co za tym idzie moc traconą na diodzie. A to zupełnie możliwe w realizacji.
: wtorek 05 maja 2009, 09:38
autor: Dziq
Witam poraz pierwszy wszystkich forumowiczów
Chcę sobie kupić jakieś rasowe światełko na rower. Dużo dobrego znalazłem nt. Bocialarki jednak nie wiem czy 220zł to dla mnie czasem nie za dużo tym bardziej, że już mam odpowiednie ogniwa i ładowarkę a pokrowiec reszta tych drobnych akcesoriów nie jest mi potrzebna. Jedynym ważnym akcesorium to jest tylko uchwyt do montażu.
Powiedzcie mi czy można coś podobnego zastosować byle tańszego jednak liczącej się na rynku marki a no ucieszyłbym się jak by było również na ogniwa 18650 i dzięki temu miała podobną a nawet większą żywotność na trybie high który jak by miała +/- 150lm , no i ogólnie miała kilka trybów mi by wystarczyło spokojnie
: wtorek 05 maja 2009, 12:05
autor: czarny_kruk
Witamy na forum
Dziq
Rasowe swiatelka na rower to nie chcac Cie martwic zaczynaja sie powyzej 500pln.
Ponizej ceny Bocialarki nie znajdziesz nic sensownego i dedykowanego na rower, z wyjatkiem najnowszej lampki
Sigma Pava na 4AA. Firmowa, z dioda Rebel i niezla optyka, dobrze wykonana - warto przemyslec, ew. szukac latarek na ogniwo 18650 na diodzie Cree (lepsze od Seoula), ktorych na alledrogo nie brakuje.
: wtorek 05 maja 2009, 12:23
autor: Dziq
No własnie też mi to zaproponowano
Fakt słowo "rasowe" chyba nie do końca pasowało tutaj no cóż nie szukam nic rasowego
Powiem tak ja bym kupił Bocialarkę ale bez zbędnych akcesoriów czyli sama latara i uchwyt a resztę mam i więc nie jest mi potrzebne tylko taniej .
A macie jakieś ciekawe propozycje zwykłych latarek właśnie na to największe ogniwo o fajnych właściwościach świetlnych, które sprawdziły by się na rowerze? Bo nie chcę swojego Raidfire'a Spear przykręcać do kierownicy bo to byłaby chyba przesada
Ps. nie ukrywam Pava wygląda naprawdę niczego sobie, i zresztą beamshoty też fajnie wypadają co może bocialarka świeci szerzej chyba.
: wtorek 05 maja 2009, 12:40
autor: czarny_kruk
Sigma Pava - 185pln widze w 'kup teraz'.
Latarki na Cree od 60zlotych - moze warto rozwazyc zakup i ew. dostosowanie do porzeb rowerowych, skoro chcialbys mniej wydac? Z dokupiem uchwytu i odpowiedniej soczewki nie ma duzego problemu - sa na allegro.
: wtorek 05 maja 2009, 12:56
autor: Dziq
wolę coś gotowego:)
Mam nieużywanego Romisena RC-I3 rozmiarowo był by niczego sobie ale wiem że światłem to raczej bym nie pozamiatał
nawet na CR'ce
: wtorek 05 maja 2009, 13:26
autor: czarny_kruk
Napisz PW do Calineczki na tym forum - byc moze ma cos sensownego na 18650. Ew. wpisz "cree mod" na alle*, bedziesz zadowolony z tych latarek.
: wtorek 05 maja 2009, 19:34
autor: Dziq
Na allegro dużo tego aktualnie nie ma tylko te dwie propozycje
http://allegro.pl/item622097595_super_m ... 2_mod.html
http://allegro.pl/item621074649_super_m ... ee_r2.html
Cenowo i specyfikacyjnie fajne ale czy mają snop jak na rower?
: wtorek 05 maja 2009, 20:49
autor: rafalklis
Ja używam AURORA V6 MOD CREE R2 od Tonia ( a właściwie to dwóch jednocześnie) do jazdy na rowerze. Szerokość światła jest odpowiednia, można je dodatkowo rozszerzyć. Spisuje się wyśmienicie