Strona 1 z 2
Tylna lampa na bazie czerwonej XP-E
: poniedziałek 25 maja 2015, 11:14
autor: pralat
Witam.
Potrzebuję mocnej lampy tylnej - mocnej na tyle, żeby już wieczorem było ją widać, nie tylko w ciemności. Mam obecnie
mactronic bright eye - jednak problem z nią jest taki, że ma bardzo mocno skupione światło i tylko na wprost jest bardzo jasna. Dlatego pomyślałem o zmontowaniu z hosta Convoy S2 i czerwonej XP-E lampy bez żadnej optyki i reflektora. Pigułę zostawiłbym bardzo "płytko", tak aby dioda była przy samej szybce. To wymagałoby kombinacji lekkich, bo zostanie w latarce trochę miejsca, ale może da się zastosować dwie piguły po prostu. Do tego sterownik 350 lub 700 mA, jakieś błyskające tryby + pomiar napięcia bezpośrednio po włączeniu latarki (żeby od razu wiedzieć, czy nie czas na wymianę baterii).
Chętnie jednak zamiast hosta S2 zastosowałbym coś małego, jakąś wodoodporną obudowę na sam emiter, a zasilanie po kabelku mogę przenieść gdzieś dalej - też zamknięte w czymś wodoodpornym. Takie coś też mógłbym łatwo przyczepić z tyłu fotelika rowerowego dla dziecka.
Czy znacie takie komponenty, na bazie których można przygotować taką dwuczęściową konstrukcję?
Pozdrawiam.
: poniedziałek 25 maja 2015, 12:53
autor: madkeinam
Może host od Convoy S2+ na 18350? Nie wiem czy jest tam reflektor ten sam co w wersji na 18650, jeśli tak to po pozbyciu się jego zyskujesz 20mm, może jeszcze brakujące 10mm da się zgubić na sprężynkach i 18650 wówczas się zmieści.
: poniedziałek 25 maja 2015, 13:03
autor: pietros
Przy takich małych prądach można by także spróbować skrócić trochę pigułę, zawsze pod sterownikiem zostaje trochę wolnego miejsca, które można usunąć i wtedy dałoby się pewnie upchać 18650.
: wtorek 26 maja 2015, 08:55
autor: skaktus
W sumie podstawowe pytanie - po co kombinować ? Brak lustra wpłynie na straty światła - będzie "szło" wszędzie i super efektu nie uzyskasz. Masz na rynku gotowe rozwiązania - WALLE - dwa ledy 0,5W, jeden w optyce skupionej, drugi w rozpraszającej. Widoczna i za dnia i w nocy i ma całkiem sporę kąty.
: wtorek 26 maja 2015, 10:27
autor: pralat
Właśnie o to mi chodzi, żeby szło wszędzie, a jeżeli będę miał tam diodę 2,5W to myślę, że brak optyki nadrobię mocą
: wtorek 26 maja 2015, 10:48
autor: Bocian
pralat, przepraszam za szczerość, ale pomysł z samym LEDem bez żadnej optyki jest bez sensu... W S2 nie wjedziesz pigułą za głęboko (gwint jest na stosunkowo małym obszarze wnętrza głowicy) i większość światła będzie się marnowało na ściankach. Nie pamiętam dokładnie ale kolorowy LED XP-E ma zapewne kąt emisji ~120st. Już lepiej dać jakiś bardzo szeroki kolimator pod format XP (coś 60st lub więcej) i zmontować lampkę klasycznie.
: wtorek 26 maja 2015, 13:49
autor: michal1
Albo dyfuzor, wtedy będzie widoczna też z boku.
: wtorek 26 maja 2015, 15:02
autor: marcus
ale po co ci światło cofania
350 czy mA tu kcesz tym po drodze jeździć także w nocy
: wtorek 26 maja 2015, 18:57
autor: skaktus
pralat pisze:Właśnie o to mi chodzi, żeby szło wszędzie, a jeżeli będę miał tam diodę 2,5W to myślę, że brak optyki nadrobię mocą
Więcej stracisz niż zyskasz - Bocian dał ci dalsze powody dla których nie warto.
Dyfuzor to również nie do końca dobry pomysł.
: wtorek 26 maja 2015, 23:35
autor: pegasus_sis
Dwie warstwy matowej taśmy klejącej na szybkę (z obu stron) i masz idealne rozproszenie.
: środa 27 maja 2015, 08:58
autor: Hetman
Lampka na tył musi być duża a nie mocna. Zrobiłem na bazie chińskiej czołówki, do tego duży klosz i dioda "1W" (gdzieś może znajdę symbol). Jest wygar - w Wawce do testów i obejrzenia możliwa
(porównawcze ze zdjęciami też, jak znajdę czas to można się ustawić).
: środa 27 maja 2015, 10:00
autor: pralat
marcus, chodzi o czerwoną lampę. Często jeżdżę późnym popołudniem po wiejskich drogach, dodatkowo zacienionych przez drzewa i boję się, że którego dnia trafi mnie jakiś beztroski VW Golf 2. Dlatego zależy mi na widoczności.
Rozważę opcję z soczewką 60 czy 90 stopni, ale też i opcja przeróbki czołówki jest ciekawa - fakt, że bez optyki trochę będzie zmarnowanego światła, ale mogę się z tym pogodzić. W czołówkach firmy Spark (np. SG5) również jest opcja użycia bez reflektora i to się sprawdza.
: środa 27 maja 2015, 11:01
autor: maciex93
Jeżeli nie będzie reflektora to dioda musi być maxymalnie blisko szybki.
: środa 27 maja 2015, 11:06
autor: Bocian
maciex93, ale chyba sam dobrze wiesz jak to wygląda w S2. Żeby to zrobić należałoby dać jakiś dystans podnoszący diodę. Ja bym kombinował jeszcze inaczej (albo najlepiej jedno + drugie) ale u nas ciężko z dostępnością: Osram Oslon 80 red
: środa 27 maja 2015, 11:08
autor: maciex93
Tak, trzeba toczyć pastylkę.