Strona 1 z 1

Problem z naprawą opalarki

: czwartek 07 maja 2015, 14:32
autor: adekbws
Mam problem z opalarką , zepsuła się po prostu przestała dmuchać i grzać, więc ją rozkręciłem żeby zobaczyć co jest zepsute.
Jest tam silniczek i grzałka , silniczek jest na 17V DC z diodami prostowniczymi , po podłączeniu pod 12V DC działa a po przyłożeniu 230V AC przed diody nie działa , więc wnioskuje, że ta elektronika się popsuła.
Dla elektronika to pewnie banał a ja mam problem, z naprawą, próbowałem przelutować kondensatory i sprawdzić diody czy przewodzą tylko w jednym kierunku ,są niby ok i dalej nie działa.
Wie ktoś co może być przyczyną ?
Jak moge sprawdzić też grzałkę czy jest sprawna ?
Opalarka taka kosztuje pewnie jakieś 60zł ,ale mam do niej wszystko wystarczała do moich potrzeb więc jeśli to jakaś błahostka to szkoda wyrzucić .

Zdjęcia jak to wygląda:
http://oi57.tinypic.com/2u5ulmv.jpg
http://oi61.tinypic.com/13yhxf6.jpg
http://oi60.tinypic.com/b8kzfm.jpg

: czwartek 07 maja 2015, 14:45
autor: ptja
Prawdopodobnie silnik zasilany jest jest przez spiralę grzejną- zacznij od sprawdzenia tego elementu.

: czwartek 07 maja 2015, 15:05
autor: adekbws
jak ją moge bezpiecznie podłączyć wychodzi dużo kabli , jak powinny być pospinane ?

: czwartek 07 maja 2015, 15:40
autor: ptja
Przyznam się, że nie rozumiem Twojego pytania.
Jeszcze jedna uwaga: możliwe, że w obwodzie jest bezpiecznik termiczny, który zadziałał. Sprawdź czy jest i - jeśli tak - to zacznij od niego.

Re: Problem z naprawą opalarki

: czwartek 07 maja 2015, 19:11
autor: skaktus
adekbws pisze: Jest tam silniczek i grzałka , silniczek jest na 17V DC z diodami prostowniczymi , po podłączeniu pod 12V DC działa a po przyłożeniu 230V AC przed diody nie działa
Boże, co ty robisz ? Jak mostek Graetza ma zasilić silnik ? Grzałki robią za duzy rezystor. Podłączenie silnika bezpośrednio do prądu grozi zwarciem, zapaleniem, porażeniem itd...

Bez podstawowej wiedzy, lepiej tego nie ruszaj bo zrobisz sobie krzywdę lub stracisz życie.

: czwartek 07 maja 2015, 19:46
autor: adekbws
ptja, jest bezpiecznik termiczny ale przewodzi prąd wiec rozumuje że jest sprawny.

No moje pytanie faktycznie możę nie jest najlepsze ale chodzi mi o to że jak powinienem podłączyć te kable by grzałka zaczęła grzać, bo próbowałem tak żę kabel 230V normalnie podpiąłem pod kostke , czerwony z czarnym podpiąłem do niebieskiego a te białe co szły do silniczka zwarłem i dalej grzałka nie działa, może po prostu się spaliła , w końcu to chińszczyzna.

Mam uprawnienia sepowskie do 10kV (nie chwale się tylko coś tam z prądem miałem doczynienia);p .Doświadczenie mam tylko z prądem stałym , coś już tworzyłem, jakoś zmienny jest mi obcy, ale wiem jak z nim się obchodzić.

Do tej pory byłem świadom, że mostek Graetza zamienia zmienny na stały tak ? Wiadomo że 230V nie zamienię samym mostkiem na 17V , rozumiem że grzałka sprawia że napięcie spada a później jest prostowane na silniczek ?

: czwartek 07 maja 2015, 19:51
autor: n0rbi666
Sprawdź spirale grzewczą, czy się gdzieś nie przerwała - albo organoleptycznie, albo multimetrem.

U mnie w opalarce właśnie spirala się przerwała - założyłem obie zerwane końcówki drutu na zakładkę i póki co działa :-)

: czwartek 07 maja 2015, 19:51
autor: ptja
adekbws pisze:/.../może po prostu się spaliła , w końcu to chińszczyzna/.../
no to ją zmierz (samą grzałkę). Powinna mieć około U^2/P omów (około: bo na zimno ma mniej, a i silnik w szeregu powinno się uwzględnić, gdyby chcieć dokładnie).

: czwartek 07 maja 2015, 20:24
autor: Pyra
Witam
adekbws pisze:Mam uprawnienia sepowskie do 10kV...
:roll: :-|
adekbws pisze:Do tej pory byłem świadom, że mostek Graetza zamienia zmienny na stały tak ?
NIE!
Mostek prostowniczy, "zmienia" prąd przemienny na zmienny (pulsacyjny), nie jest w stanie dać prądu stałego.
Sporo tego typu urządzeń (suszarki, opalarki) używa grzałki jako dzielnika napięcia, w związku z występującą czasem koniecznością regulacji wydajności wentylatora, stosuje się odczepy.
Na razie mam propozycję, zaprzestań doświadczeń rodem ze średniowiecza, a na początek dokonaj porządnych pomiarów.
Zasil silnik poprzez mostek ze źródła napięcia około 12V, i sprawdź, czy kręci się w tą samą stronę niezależnie od kierunku podpięcia zasilania. Potem pomierz dokładnie rezystancje pomiędzy poszczególnymi odczepami grzałki, a wyniki zamieść na forum.

Pozdrawiam

: czwartek 07 maja 2015, 22:00
autor: adekbws
Sprawdziłem organoleptycznie (w tym jestem dobry) grzałkę i się przepaliła w takim jednym miejcu , byłem bliski naprawienia tego ale łączenie by wyszło na zgięciu i to problem bo zamało jest druciku , jakbym miał taki drucik też bym to zrobił ale daruje sobie , pewnie i tak się zaraz zepsuje znowu, lepiej kupić coś markowego i przynajmniej być zadowolonym z pracy a taką chińszczyzną można jeszcze wyjść na minus z powodu straconego czasu i nerwów.
Dzięki za pomoc przynajmniej rozwiązałem zagadkę ;p