Strona 1 z 3
lampka na dynamo do predkosci 55km/h
: niedziela 03 maja 2015, 11:39
autor: drulaka
Witam.
Bardzo proszę o pomoc i poradę czy mogę zamontować oświetlenie rowerowe na dynamo jeśli mam rower elektryczny a moja prędkość "przelotowa" to około 50km/h.
Jeśli tak to jakie to powinny być żarówki ? lampki ? i jakie dynamo które to wytrzyma ?
Mam koło 26'' , nie chce oświetlenia na baterie z uwagi na konieczność ładowania chyba że zna ktoś prosty i tani sposób jak podłączyć oświetlenie pod główną baterię 48V 10Ah , jak mierzę miernikiem to napięcie na baterii waha się od 57V do 48V.
: niedziela 03 maja 2015, 13:54
autor: tisher
Np kupić za kilka dolarów przetwornicę na 12-60V->12V, a nie bawić się w jakieś dynama?
: niedziela 03 maja 2015, 14:37
autor: maciex93
Dynamo rowerowe nie jest szczególnie wydajne, tym bardziej butelkowe, w piaście są lepsze, przy czym koszt latarki np convoy + ładowarki do ogniw 18650 na pewno będzie mniejszy niż dobrego dynama w piaście.
Śmigasz 50km/h więc powinieneś mieć dobre światło a nie jakąś lampeczkę na dynamo.
Druga dobra opcja to przetwornica, ale trzeba by znaleźć dobrą rowerową lampkę, którą można zasilać z 12V.
: niedziela 03 maja 2015, 15:57
autor: michal1
maciex93, albo zmodować pod np. XH-P
: niedziela 03 maja 2015, 16:00
autor: tisher
Każdy sterownik pod 2s działa na 12v
: niedziela 03 maja 2015, 16:03
autor: maciex93
No to Tas, zapodaj jakąś sprawdzoną przetwornicę, bo lampkę proponuję
http://www.gearbest.com/led-flashlights/pp_133573.html z kuponem "Yinding" za 26$ bez pakietu zasilającego.
Jest całkiem niezła
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=12717
: niedziela 03 maja 2015, 20:46
autor: pegasus_sis
A może jednak coś z odcięciem, żeby nie wypalać siatkówek innym uczestnikom ruchu? Bo 50 km/h raczej nie śmiga po leśnych dróżkach.
: niedziela 03 maja 2015, 23:15
autor: maciex93
Daszek lub zmiana kolimatorów na takie o kącie 20x60.
: poniedziałek 04 maja 2015, 10:16
autor: drulaka
ok widze że pomysł z dynamem odpada.
Znalazłem taką przetwornicę
http://www.jsel.pl/PL,33,48,dc3hv__step ... 40pln.html napięcie wejściowe do 60V a wyjściowe do wyboru, max prąd 3A, cena 40zł. Czy to dobry wybór ?
Jaką konkretnie lampkę powinienem kupić aby to działało "od ręki" tzn jak najmniej grzebania i przeróbek ?
Chciałbym podłączyć zarówno białą z przodu oraz tylną czerwoną.
Dodam żę droga po której jadę w nocy jest wzdłóż ulicy która jest dobrze oświetlona, na ścieżce rowerowej nie panują egipskie ciemności, da się wolno jechać nawet bez świateł.
: poniedziałek 04 maja 2015, 10:52
autor: maciex93
Łap taką
http://www.gearbest.com/development-boa ... 69248.html - będzie w jednym sklepie.
Z przeróbek by było nałożenie dobrej pasty termoprzewodzącej pod diody w lampce. Ewentualnie dodanie daszka
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t ... sc&start=0 który ogranicza oślepianie innych użytkowników drogi.
Lampka normalnie działa z pakietem 2S czyli 8,4V i tyle możesz nastawić na przetwornicy.
: poniedziałek 04 maja 2015, 10:53
autor: gruby
maciex93 pisze:Dynamo rowerowe nie jest szczególnie wydajne, tym bardziej butelkowe, w piaście są lepsze, przy czym koszt latarki np convoy + ładowarki do ogniw 18650 na pewno będzie mniejszy niż dobrego dynama w piaście.
Wystarczające dynamo w piaście to koszt mniejszy niż 100zł. Można kupić sensowne gotowe koła z piastą za 130zł. Z oświetleniem i sterownikiem wyjdzie 200-250zł. Ile zaoszczędzisz na latarce ze wszystkimi akcesoriami?
Śmigasz 50km/h więc powinieneś mieć dobre światło a nie jakąś lampeczkę na dynamo.
Prądnica przy 50km/h wygeneruje ok. 15W. Mało?
Tyle wyciągnie latarka? Ile czasu poświeci z maksymalną mocą?
Prądnica w zakupie wyjdzie nieco drożej. W użytkowaniu się zwróci i nie ma problemów z rozładowaniem aku, ładowaniem itp.
Jeśli lampka ma działać z mkasymalną mocą przy 50km/h to wskazana jest przetwornica. Podpinamy pod to np. MK-R na 12V/6V (mniejsze napięcie może być korzystniejsze przy bardzo niskich prędkościach) i pompujemy maksymalny prąd 1,25A/2,5A. Przy 50km/h osiągniemy ok. 15W, przy 25km/h ok. 7,5W przy 10km/h ok. 3W. Świecić powinna od ok. 4-5km/h. Czego chcieć więcej?
Zastanowiłbym się nad wykorzystaniem baterii głównej. Np. podpiąć pod to MK-R2 na 36V. Jedyny problem to co w przypadku gdy bateria rozładuje się?
Druga dobra opcja to przetwornica, ale trzeba by znaleźć dobrą rowerową lampkę, którą można zasilać z 12V.[/quote]
: poniedziałek 04 maja 2015, 11:26
autor: maciex93
Masz rację, że można zrobić dobrą, mocną lampkę na diodach MK-R, jest gotowiec na forum,
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=15401 można podpatrzeć i zrobić to samo, ale
drulaka, raczej chce rozwiązanie działające od ręki, a nie składanie latarki od podstaw. Chyba że jest jakaś propozycja gotowej przyzwoitej lampki zasilanej z prądnicy.
Uważam, że pakowanie dynama do elektryka to trochę nieporozumienie. Najpierw przetwarzamy energię elektryczną na mechaniczną żeby znów przetworzyć na elektryczną dla oświetlenia...
Więc jak dla mnie opcje są 2:
-przetwornica + gotowa lampka i moja propozycja:
http://www.gearbest.com/development-boa ... 69248.html
http://www.gearbest.com/led-flashlights/pp_133573.html z kuponem "Yinding" za 26$
lub po porstu convoy S2+
https://www.fasttech.com/products/1601/10002364/1826803 (4xAMC, jakieś 480lm)
uchwyt
https://www.fasttech.com/p/1181500
ładowarka
https://www.fasttech.com/products/1421/10000969/1331700
2-3 akumulatory
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=14169
: poniedziałek 04 maja 2015, 12:04
autor: drulaka
Przetwornica którą znalazłem ma do wyboru ustawienie napięcia wyjściowego : 3V, 5V, 9V, 12V, 13V , chciałbym już zamówić ale nie wiem z jakim napięciem wybrać 5V, 9V czy 12V
Znalazłem latarki z diodą Led XR-E Q5 3W zasilanie z 3x AAA czyli 4,5 V ale w opisie jest też że można zasilać z 1,2 x3 czyli 3,6V ?
Więc jakie zasilanie na wyjściu z przetwornicy będzie odpowiednie i najbardziej uniwersalne żeby podpiąć oświetlenie ?
: poniedziałek 04 maja 2015, 12:05
autor: gruby
Przecież nie musi robić "latarki" a wystarczy kupić diodę na mcpcb, radiator i kolimator oraz przetwornicę. Ze złożeniem każdy powinien sobie poradzić. Plusem takiego rozwiązania jest brak problemów z chłodzeniem więc możemy jechać na maksymalnej mocy bez ograniczeń.
Jeśli lampka ma wyglądać ładnie to wtedy faktycznie pozostają gotowe rozwiązania.
Pakowanie prądnicy do roweru elektrycznego ma taki sam sens jak latarkę na aku. Przy czym prądnica jest o tyle lepsza, że światło mamy nawet jak się wyczerpie bateria. Wyjątek stanowi możliwość wykorzystania latarki poza rowerem.
Wszystko zależy teraz od oczekiwań autora.
: poniedziałek 04 maja 2015, 12:29
autor: drulaka
Znalazłem sobie coś takiego:
http://allegro.pl/latarka-cree-zikon-zo ... 07532.html
Temu podobnych jest cała masa, wszystko oparte na diodzie XR-E Q5 lub XP-E Q5 (swoją drogą czym to się różni ?)
wybiorę taką z możliwością podpięcia zasilania aby łatwiej doprowadzić kabelek z przetwornicy), pytanie czy dobrze kombinuję ? Czy jak ustawię napięcie na przetwornicy 5V to pojdzie z dymem ?
Na początek chcę sprawdzić taką zwykłą lapmkę za 50zł jak będzie za mało to wymienię na inną lub dołożę drugą