Strona 1 z 2

wymiana driverka

: środa 04 mar 2009, 12:07
autor: adam_us
Witam,

Kupiłem kiedyś na Allegro, lapeczkę z diodą Cree XR-E P4. link do archiwym aukcji: http://paa.pl/latarka_z_dioda_cree_xre_ ... 80576.html

Po rozebraniu, driver wygląda tak:
Obrazek

a po wyjęciu tak:
Obrazek

Nie posiadam niestety miernika elektronicznego i niestety nie wiem ile mA dochodzi do diody ale nie sądze aby to byl max co może otrzywać ta dioda.
Chciałbym aby dioda otrzymywala więcej prądu i dawała poprostu więcej światła.
Proszę o pomoc Szanowne Grono Użytkowników forum czy mogę zastosować 1000mA czy maxem będzie 700 mA np. z tej aukcji: http://www.allegro.pl/item560971843_dri ... owosc.html

Lampeczki uzywam oczywiście przy rowerze.

: środa 04 mar 2009, 13:27
autor: Calineczka
Witaj ;-)
Najważniejsze jest w jaki sposób masz przymocowaną diodę i czy jesteś w stanie zapewnić jej dobre chłodzenie. Fotka niewiele mówi.
Proponowane drivery to SKU15880 z DX bądź jego odpowiednik z Kaidomain(szybciej doślą), driverek Edima jak najbardziej ale zapytaj może o dolną granicę napięcia pracy. Na aukcji jest 3,5V, a akkusy smiało można do 1,0V/ogniwo rozładować...

: środa 04 mar 2009, 13:34
autor: lennin
Witam.

Przy zasilaniu z 3 AKU AAA napięcie będzie sie wahać w zależności od ich stanu miedzy 3 a 3,8V. Potrzebujesz drivera step-up. Przy takim napięciu zasilania nic więcej nie wymyślisz. A czy warto ładować więcej prądu? Miernikiem musisz sprawdzić ile teraz płynie przez diodę. Bez tego ani rusz. Poza tym CREE P4 nie jest że tak powiem topowym binem. Raczej warto wymienić emiter na bardziej "sprawny" ala Q4. Teraz policz ile dałeś za latarkę, ile byś musiał w nią zainwestować żeby poświeciła mocniej. A wystarczyło odkładać kasę i kupić coś bardziej przemyślanego :)

: środa 04 mar 2009, 13:44
autor: Calineczka
Lennin, prosze mi tu Kolegi nie tłumić, nie gasić :!:
Każdy od czegoś zaczyna, a własnoręcznie odrobione lekcje są najcenniejsze :wink: :wink: :wink:
przypuszczam, że twój obecny sterownik nie daje więcej jak 0,3A, a może i to nie...róznie bywa. Miernik by się przydał, na przyszłość też ;-) P4 też złe nie są i nie musisz od razu startować w wyścigu o najlepszy bin tym bardziej że oko nie wszystko widzi.
Tak więc wymiana driverka primo (jakiego nie dasz i tak pewnie będzie lepszy), ew. podmiana diody jak przyjdzie Ci na to ochota.... :wink:

: środa 04 mar 2009, 13:54
autor: adam_us
Dioda jest przyklejona do alumiowej gwiazdki a ta jest przykręcana do aluminiowego pierscienia w którym znajdował się driver.
Obrazek
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 384238.jpg

Obrazek
http://www.swiatelka.pl/upload_img/obra ... 107947.jpg

na zdjęciu z pierwszego postu widac dwa otworki na sróbki mocujące gwiazdkę. Obecny driver posiada tylko jeden tryb swiecenia, myśle ze nowy driver powinien miec trzy tryby swiecenia (lub wiecej :) )
Mysle ze odprowadzenie ciepła bedzie wystarczające... wkoncu nie jezdze 5 km/h :)

: środa 04 mar 2009, 14:31
autor: Calineczka
Hmm, widzę, że masz "kanapkę". Spróbuj zamocowac leda inaczej, teraz możesz mieć większą rezystancję termiczną bo leda masz zamocowanego na płytce, ta płytka lezy na gwiazdce i dopiero gwiazdka oddaje ciepło do body. Może zamiast gwiazdki udało by Ci się dopasowac jakiś miedziany krążek? Wszystkie styki oczywiście nalezy potraktowac silikonem, pastą termoprzewodzącą.

: środa 04 mar 2009, 17:41
autor: adam_us
Płytka pod dioda jest wykonana z aluminium tak jak gwiazdka, Połączone ze sobą są silikonem, czy czymś podobnym... niestety jest tak mocne ze nie dam rady tego rozłączyć- boję się że uszkodze Leda... Szybciej wymienie diodę na taką przymontowaną bezpośrednio do płytki niż wykominuję coś z tą...

: środa 04 mar 2009, 17:50
autor: lennin
Ale wynalazek czegoś takiego jeszcze nie widziałem. Dioda na podwójnym PCB :D

: środa 04 mar 2009, 22:34
autor: EdiM
Witam
Ogólnie driver L700 pracuje poniżej 3V, ale on nie podwyższa napięcia i taki jest problem, ze względu na Vf diody.
Inny problem, to fakt, że z AAA można pociągnąć na prawdę niewiele prądu. Ogólnie nie ma z czego poszaleć.
W oryginale widać, że była jakaś przetwornica.
Można by jeszcze popróbować z U25, ale tam nie ma trybów ani nic takiego.
http://www.allegro.pl/search.php?string ... &country=1

: czwartek 05 mar 2009, 15:00
autor: adam_us
Dziekuję wszystkim za podpowiedzi...
W zawiązuk z tym, iż zarówno zasilanie tej latareczki i sama dioda nie bardzo nadają się do ''podkręcenia'' postanowiłem zachować ją w oryginale a do roweru zbudować własną latareczkę/ lampkę.
Postawiłem na dwie diody z binami Q5 lub R2 i driver z trzema trybami tłoczący w maksymalnym trybie w każdą diode 1000mA.
Lampeczkę w przysłości zamierzam rozbudować o kolejną trzecia diodę więc chciałbym aby driver był na to gotowy ;)

Zasilanie to oczywiście akusy 18650. Na początek 2 szt
Posiadam taka ładowarkę: http://www.varta-consumer.pl/content.ph ... onsumer.pl i nie wiem czy poradzi sobie z tego typu akusami... jesli nie- zakupie odpowiednią.

Co do wyboru diod to pogłebie wiedzę czytając forum lecz co do wyboru Drivera i sposobu zasilania bardzo liczę na pomoc bardziej doświadoczonych osób z forum Swiatełek.

: czwartek 05 mar 2009, 15:30
autor: Calineczka
ta ładowarka Varty do li-ion się nie nadaje.
Jak by co pytaj ;-)

: czwartek 05 mar 2009, 20:12
autor: lennin
Sory jak ona ładuje AKU w 10-15 minut to jakim prądem :/ Aż się boje liczyć.

: czwartek 05 mar 2009, 20:39
autor: Piotrek K.
Jest podane w linku :wink:
Prąd ładowania
AAA 3000 mA
AA 7500 mA

: czwartek 05 mar 2009, 21:51
autor: Fluxor
Takim pradem to nawet do akumulatora samochodowego sie nie podchodzi a co dopiero do akumulatorka AA. Chyba jedno zero im sie pomylilo.

: czwartek 05 mar 2009, 22:54
autor: Piotrek K.
adam_us pisze:Chyba jedno zero im sie pomylilo.
Chyba nie
Pisze tam że ładuje akumulatorek AA w 10-20min czyli 0,17-0,33h
7500mA x 0,17h=1275mAh
7500mA x 0,33h=2475mAh
czyli jakby się wszystko zgadzało :wink:

PS. Tylko akumulatorki po takim ładowaniu są na pewno "z lekka ciepławe" :lol: