Strona 1 z 3

Budowa 2 żarówek do samochodu na 12(14,4)V

: sobota 01 lis 2014, 21:30
autor: trucha0
Witam potrzebuję porady chodzi mi o polepszenie widoczności podczas cofania w lampie wstecznego w samochodzie Skoda Fabia 2,o ile w Fabii I są 2 lampy z dużym odblaskiem to w Fabii 2 zrobili wsteczny na jednej lampie z prawej strony z malutkim odblaskiem wielkości 4x9cm i w nocy jest dramat do tego jeździ nią żona i ma przyciemnione szyby więc widoczności praktycznie zero,myślę myślę i głowa mnie już boli bo nic nie mogę mądrego wymyślić na tą chwilę dołożyłem z wersji angielskiej drugą lampe z światłem wstecznym ale nie mam teraz przeciwmgłowego z tyłu a efekt nadal jest mizerny,budowałem już lampę do quada na modułach XM-L2 3 moduły po 30w i efekt jest piorunujący,pomyślałem że skoro mam już 2 lampy z tyłu to można byłoby zrobić 2 lampki o wyglądzie latarkowym tylko że zasilane z napięcia samochodowego 12-14v,żadne inne doczepiane lampy ledowe nigdzie nie mogę wcisnąć bo nie ma na to miejsca i psuje wygląd,miejsca na taką lampkę mam 3cm średnicy i 8cm długości i żeby dała przynajmniej 500-600 lumenów więcej też mile widziane,znalazłem takie moduły na COB http://allegro.pl/modul-cob-led-48-supe ... 47413.html i zainstalować po 2 takie moduły na lampę co da pewnie w granicach 600lumenów na lampę ale czy to się sprawdzi czy zaraz spali,co do tej lampki o wyglądzie latarkowym pozostawiam dowolność diody,kolimator żeby skupił wiązkę chociaż na 60-80 stopni,myślałem też o takiej żarówce plug&play http://allegro.pl/zarowka-led-10w-p21w- ... 65345.html ale też nie chcę mi się wierzyć że da to więcej jak 300 lumenów i zaraz się spali,a może da radę w jakiś łatwy sposób przekształcić takie latarki czołówki lub inne w taką żarówkę pierwsza z brzegu http://allegro.pl/50-latarka-czolowa-le ... 05369.html
tu zdjęcie lampy tył i przód wsteczny to te małe białe oczko na dole http://allegro.pl/lampa-skoda-fabia-ii- ... 13008.html proszę o jakąś pomoc i ewentualne koszty takiej zabawy byłbym w stanie to sam zrobic ale wolałbym powierzyć to osobie która zna się na radiatorach diodach kolimatorach i prądach pozdrawiam i czekam.

: sobota 01 lis 2014, 23:04
autor: pegasus_sis
Ludzie mieli już podobne problemy, stanęło na montażu gotowej lampki:

http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=13607

chyba o takie chodziło:

http://allegro.pl/listing/user/listing. ... -p-mt-1029

: sobota 01 lis 2014, 23:23
autor: skaktus
Lampa wsteczna ma za zadanie informować o manewrze cofania a nie nie oświetlać. Kombinacje nic nie dadzą bo światło będzie oślepiać inne osoby.

Rozwiązanie jest proste - tylna szyba z inną folią przyciemniającą albo montaż kamery cofania. Osobiście posiadam kamerę i moim zdaniem jest to najlepsze rozwiązanie. Montaż różnych źródeł światła nie dało zadowalającego efektu.

: niedziela 02 lis 2014, 09:48
autor: PawelG.
skaktus pisze:Lampa wsteczna ma za zadanie informować o manewrze cofania a nie nie oświetlać.
Niby od kiedy?
Lampa cofania ma oświetlać przestrzeń za autem.
Gdyby to było światło ostrzegawcze, to żarówka by miała 5W, a nie 21W.
Zresztą istnieją też homologowane lampy cofania z żarówkami halogenowymi
Takie lampy z homologacją na lampę cofania robi nawet Wesem.
http://sklep.wesem.pl/7/6662/halogenowe ... a_typu_hk1

: niedziela 02 lis 2014, 11:52
autor: Polsky
Ja zamontowałem dość mocne Ledy w zderzaku. Wiem, że to całkiem inne auto itd. Ale możesz zamontować dodatkowo nawet dobrej jakości światła do jazdy dziennej i sporo doświetlą. Moje rażą (wsteczne) innych z pewnością ale nie jeżdżę po autostradzie tylem. Bylem na OSKP I nie jest określona jasność świateł cofania :mrgreen:
Dodatkowo przydaje się taki szok świetlny bo inni od razu widzą, że cofasz i należy "im" zachować szczególną ostrożność lub mogą się lekko odsunąć pomagając mi wykonać manewr cofania.
Tak to wygląda u mnie:

Obrazek
free picture hosting


oraz dzienne, które są bardzo jasne

Obrazek
image hosting 5mb

: niedziela 02 lis 2014, 12:39
autor: pegasus_sis
Lampa wsteczna ma za zadanie informować o manewrze cofania a nie nie oświetlać.
No chyba nie :mrgreen:

Znalazłem, że te lampy są homologowane według E20, co doprowadziło mnie do dyrektywny EWG z 1976 76/756/EWG, która jest podstawą dla przepisów homologacyjnych w EU. Czytamy w niej:

1.5.10. Światło cofania
„Światło cofania” oznacza światło stosowane dla oświetlenia drogi z tyłu pojazdu oraz aby ostrzec innych użytkowników drogi o tym, że pojazd cofa lub zamierza cofać.



Dalej uszczegółowienie:

4.4. Światło cofania
4.4.1. Stosowanie
Obowiązkowe na pojazdach silnikowych.
4.4.2. Liczba
Jedno lub dwa.
4.4.3. Układ
Żadnych specyfikacji szczególnych.
4.4.4. Pozycja
4.4.4.1. Szerokość:
Żadnych specyfikacji szczególnych.
4.4.4.2. Wysokość:
Nie mniej niż 250 mm i nie więcej niż 1 200 mm nad ziemią.
4.4.4.3. Długość:
Z tyłu pojazdu
4.4.5. Widoczność geometryczna
Określona kątami  i , wymienionymi w ppkt 1.9:
 = 15° w górę i w dół,
 = 45° w prawo i w lewo, jeśli jest tylko jedno światło,
 = 45° na zewnątrz i 30° do wewnątrz, jeśli są dwa światła.
4.4.6. Ustawienie
Do tyłu
4.4.7. Może być „zgrupowane”
z dowolnym światłem tylnym.
4.4.8. Nie może być „kombinowane”
z innymi światłami.
4.4.9. Nie może być „wzajemnie sprzężone”
z innymi światłami.
4.4.10. Połączenia elektryczne
Może być zapalone jedynie wtedy gdy włączony jest wsteczny bieg oraz jeśli urządzenie, które kontroluje uruchamianie i zatrzymywanie silnika znajduje się w pozycji umożliwiającej działanie silnika.
Nie może się zapalić ani pozostać zapalone, jeżeli żaden z powyższych warunków nie jest spełniony.
4.4.11. Urządzenie ostrzegawcze włączenia
Nieobowiązkowe.

http://old.rodm.rzeszow.pl/plyta3/Sekto ... 756-PL.doc

Jeszcze jest regulamin nr. 48 EKG ONZ, który obecnie obowiązuje po serii poprawek i suplementów (tu wersja z 2011 roku):
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 152:PL:PDF

Natomiast do samych świateł cofania odnosi się Reg. nr. 23:
http://www.nettax.pl/serwis/imgpub/duue ... 340054.pdf
gdzie znajdziemy regulacje dotyczące m.in. natężenia światła


Tak więc można montować coś dodatkowego, ale byle było zgodnie ze zdrowym rozsądkiem. Nie ma co być hiperdokładnym, bo sami producenci żonglują przepisami i dostają dopuszczenia np. na światła dzienne położne na samym skraju auta (a powinno być 400mm od skraju).

: niedziela 02 lis 2014, 15:12
autor: trucha0
Wszystko to co napisaliście powyżej to już wiem,sam jeżdżę Grand Vitarą i mam pod zderzakiem dołożony led 10w http://allegro.pl/lampa-robocza-cree-le ... 49675.html ale tak że nie wystaje nigdzie i go nie widać a daję fajnie radę oświetlić tył a niestety w Fabii nie ma go gdzie wcisnąć bo już oglądałem nie raz podwozie,folia i tak ma tylko 20% przyciemnienia więc jest delikatnie ciemniejsza niż bez folii to niewiele zmieni,jestem osobą której zależy na wyglądzie samochodu i każdy zwisający doczepiony element psuje wygląd co innego jak byłaby to terenówka.Pozostaje mi chyba jednak wyrzeźbić samemu coś na module LED Engine np.
http://www.mrelektronik.com/led-engine/ ... l=&start=1
średnica tylko 20mm,gotowy do podpięcia do instalacji 12v,jasność biorąc ten 10,5w daje nam w barwie 3700-5000k ok.750-800lumenów i razy 2szt. powinno robić robotę,tylko czy taki radiator z pręta alu powiedzmy średnica 30mm i długość 70-80mm ponacinanego czy powierconego da radę ochłodzić ten moduł przez te 10-30s bo ile tego wstecznego się używa myślę że tak i jak założe takie coś to wreszcie bedzie coś widać,wczoraj na próbę wyjąłem lampę wziąłem taki halogenik domowy GU10 o mocy 4,3w i 310lumenów na diodzie COB kolimator skupiony na 38stopni i przyłożyłem w miejsce żarówki to efekt już był ekstra w porównaniu do zwykłej żarówki która tam siedzi P21W,a montując takie moduły jak w linku powyżej w liczbie 2szt myślę że będzie robić dzień z nocy.

: niedziela 02 lis 2014, 20:52
autor: pegasus_sis
Przed diodami można pomyśleć jeszcze o halogenie:

oprawka G4 albo GY6.35 okrągła

Obrazek

wpasować ją w gniazdo od P21W (u siebie okręciłem taśmą izolacyjną ognioodporną) i włożyć halogen z serii eko. Taki 25W świeci jak 35W a 35W jak 50W. A ciepła odpowiednio mniej.

: poniedziałek 03 lis 2014, 13:42
autor: skaktus
Jeśli koniecznie chcesz coś wykombinować, zakup żarówkę P21W z ledem na pokładzie. W dziurę pod ledem wbij krążek i popraw chłodzenie. W takim układzie w leda można puścić 1A. Zamiast soczewki użyj jakiś płaski reflektor i będzie ok bez więlkiego kombinowania.

: piątek 07 lis 2014, 20:09
autor: trucha0
Kupiłem to http://allegro.pl/lampka-48-led-cob-pan ... 59304.html
efekt ekstra,posadziłem to na pręcie aluminiowym fi30 długość 7cm ponacinane z pastą przewodzącą pod moduł i hula że aż miło zero grzania teraz jest dzień w nocy z tyłu samochodu oczywiście w oryginalnych lampach czyli to o co mi chodziło te moduły od mr.elektronik też mam w pamięci gdybym potrzebował jeszcze coś innego wymodzić dzięki za podpowiedzi pozdrawiam.

: piątek 07 lis 2014, 23:42
autor: pegasus_sis
Poxilina przyjacielem druciarza :lol:

Obrazek

: piątek 07 lis 2014, 23:55
autor: PawelG.
Nie dziaduj, zwiąż na drut :D

: sobota 08 lis 2014, 12:30
autor: zxcvb
PawelG. pisze:
skaktus pisze:Lampa wsteczna ma za zadanie informować o manewrze cofania a nie nie oświetlać.
Niby od kiedy?
Od czasu oszczędzania przez koncerny samochodowe na cynku, stali, aluminium i... żarówkach. Czyli od czasu rozpoczęcia produkcji na potrzeby recyklingu. Aby było co przetwarzać...

P. S.: Nie zauważyłem, aby ktoś narzekał na brak homologacji. Wszak takie modyfikacje są nielegalne...

: sobota 08 lis 2014, 13:37
autor: pegasus_sis
Bez przesady, po prostu projektant wymyślił designerskie lampy, a lampę stopu wcisnął "na odwal się"...bo mu biały kolor burzył estetykę a światło nie ma znaczenia dla bezpeiczeństwa. :P

Ciekawostka - w Golfie 3 lampa stopu nie ma odbłyśnika, tylko srebrną farbę ;) spiseg z 1991 roku?

: sobota 08 lis 2014, 18:33
autor: skaktus
Srebrna farba też odbija światło :) I to całkiem skutecznie :)