Stroboskop na LED
Stroboskop na LED
Witam serdecznie.
Skierowano mnie na wasze forum z forum atnel z informacją, że jest ono pełne fachowców i na pewno ktoś pomoże mi z moim pytaniem.
Więc do rzeczy. Stanąłem przed problemem budowy lampy sygnalizacyjnej od razu pomyślałem o palniku błyskowym, ale wiadomo że wiąże się to z budową pogmatwanej przetwornicy napięcia. Obecnie mamy do dyspozycji mnóstwo diod LED więc pomyślałem sobie, że wybadam jeszcze ten temat.
Szukam baardzo mocnej diody której błysk byłby widoczny w dzień. Nie oczekuję, że będzie to mocno widoczne w słoneczny dzień ale w zachmurzony z odległości 3-5km byłoby fajnie. Przeglądam ofertę Maritex-u i nie bardzo wiem na co się zdecydować ponieważ bogata oferta i dość dużo pozycji wprowadziło zamęt w moich przemyśleniach. Początkowo myślałem żeby znaleźć diodę która oferuje najwięcej "lm". Znalazłem diody które oferują takie same wartości lm przy rożnych prądach i różnej konstrukcji, dlaczego które wybrać, które się nadają do takiego zastosowania? Podpowiedzcie jaki model powinien się sprawdzić. Czy dioda 10W będzie widoczna z takiej odległości oczywiście z jakimś reflektorem/kolimatorem?
Pozdrawiam
Skierowano mnie na wasze forum z forum atnel z informacją, że jest ono pełne fachowców i na pewno ktoś pomoże mi z moim pytaniem.
Więc do rzeczy. Stanąłem przed problemem budowy lampy sygnalizacyjnej od razu pomyślałem o palniku błyskowym, ale wiadomo że wiąże się to z budową pogmatwanej przetwornicy napięcia. Obecnie mamy do dyspozycji mnóstwo diod LED więc pomyślałem sobie, że wybadam jeszcze ten temat.
Szukam baardzo mocnej diody której błysk byłby widoczny w dzień. Nie oczekuję, że będzie to mocno widoczne w słoneczny dzień ale w zachmurzony z odległości 3-5km byłoby fajnie. Przeglądam ofertę Maritex-u i nie bardzo wiem na co się zdecydować ponieważ bogata oferta i dość dużo pozycji wprowadziło zamęt w moich przemyśleniach. Początkowo myślałem żeby znaleźć diodę która oferuje najwięcej "lm". Znalazłem diody które oferują takie same wartości lm przy rożnych prądach i różnej konstrukcji, dlaczego które wybrać, które się nadają do takiego zastosowania? Podpowiedzcie jaki model powinien się sprawdzić. Czy dioda 10W będzie widoczna z takiej odległości oczywiście z jakimś reflektorem/kolimatorem?
Pozdrawiam
Dokładnie to stroboskop na motolotni, masz mnie .
Musi być dość małe (ale bez przesady), na 12V. Punktowo to nie ale też nie na około. Myślałem, że kolimator taki około 30 - 45 stopni. Chętnie posłucham mądrych podpowiedzi. Bliższy mi jest temat elektroniki i zasilania niż samych diod więc jestem otwarty na propozycje.
Musi być dość małe (ale bez przesady), na 12V. Punktowo to nie ale też nie na około. Myślałem, że kolimator taki około 30 - 45 stopni. Chętnie posłucham mądrych podpowiedzi. Bliższy mi jest temat elektroniki i zasilania niż samych diod więc jestem otwarty na propozycje.
Tylko że on z tego nie uzyska więcej jak 1 km widoczności w dzień z chmurami w akcji. Do tego widoczność będzie w dość ściśle określonym punkcie.fotorondo pisze:Tom277, weź może na początek pożycz S2+/S3 na 2,8A z odpowiednim kolimatorem, ustaw strobo i błyskaj. Jak wynik będzie zadowalający to wtedy pokusisz się o budowę czegoś odpowiedniego.
Ostatnio był podobny temat na forum w którym ledy miały docelowo zastąpić lampę błyskową. Wyszło na to, że odpowiednik w ledach musiał by mieć moc w kilowatach...
ILPT
Bo w lampach błyskowych błysk trwa 1/1000 sek a tutaj może trwać on znacznie dłużej.skaktus pisze:Ostatnio był podobny temat na forum w którym ledy miały docelowo zastąpić lampę błyskową. Wyszło na to, że odpowiednik w ledach musiał by mieć moc w kilowatach...
Nie zmienia to faktu, że potrzeba duuuużej mocy dla uzyskania takiego zasięgu, o czym wspominałem na atnelu. Pomimo dużego szacunku do osób tamtego forum mam też wrażenie, że dla wielu fluxy są szczytem techniki i nie widzieli diody z prawdziwego zdarzenia Taka XM-L2 zastąpi kilkadziesiąt fluxów jak nie więcej w kwestii ilości światła a jeśli chodzi o oszczędność prądu to zostawi je daleko w tyle.
Kiedyś z Fluxorem świeciliśmy sobie prosto w oczy, w nocy, HIDami 35W (ok 3500lm), z odległości ok 3km. Razić nie raziło ale widoczne światła były dosyć dobrze. Kąty świecidełek pewnie w okolicy 10 stopni. Strzelam, że światło otoczenia to max 20 lux. W dzień pewnie będzie >1000lx a więc ponad 50x więcej.... myślę, że w dzień musiałbym patrzeć prawie w źródło światła, by stwierdzić, że świeci lub też nie. Przy chęci uzyskania widoczności z kilku km chyba trzeba by zastosować barwę np zieloną lub czerwoną, dużą świecącą powierzchnię i moc z 10k lm. Przy obecnych diodach, 100szt to wg mnie minimum. https://www.fasttech.com/p/1574702 lub https://www.fasttech.com/products/1609/10007033/1574705 Przy takiej ilości może by sprzedali je nieco taniej. Oczywiście trzeba by zrobić jakieś aluminiowe podłoże mieszczące wszystkie na raz (np umieszczone 10x10 w odstępie 22mm), do tego jakieś optyki no i oczywiście driver dający impulsy 0,2-0,5sek o prądzie z 2A (tak, powyżej normy).
Proponował bym na początku zakup 9szt zielonych lub 15szt czerwonych i zbudowaniu matrycy 3x3 dla zielonych lub 3x5 dla czerwonych. Do tego https://www.fasttech.com/product/1105800 i choćby https://www.fasttech.com/products/1606/ ... ens-5-pack. Jak efekty będą zapowiadały się dobrze, wtedy dokupił bym większą ilość.
eee zawsze mnie ktoś sprowadzi na ziemię
To może inaczej, podpowiedzcie co jest w miarę sensownym rozwiązaniem. Chodzi o to żeby nie wydawać grubych setek. Spróbuję zobaczymy jak to będzie świecić/błyskać jak będzie w miarę to ok a jak nie to to kolejne doświadczenie życiowe i jeszcze jeden sceptyk. Pytam was o radę bo jak wspomniałem nie mam kompletnie doświadczenia w LED-ach. Ledy o tyle są fajniejsze, że nie będę miał tyle zakłóceń w radiu jak od palnika, no i co istotne nie będę musiał budować przetwornicy, co też nie jest prosta sprawą.
W zasadzie to błysk nie musi oślepiać, ale motolotnią lata się zazwyczaj późnym popołudniem aż do wieczora i wtedy przydałoby się zaznaczy swoją obecność. Gdyby udało się coś zbudować na diodach gdzie cena nie byłaby porażająca pokusiłbym się o powielenie lampy w kilku miejscach czyli strona lewa, prawa, tył, przód. Od dołu to już tylko bajer. W tych kierunkach błyski byłby widziane w linii prostej mniej więcej z podobnego pułapu. Boczne lampy muszą być raczej małe ze względu że musiałby się zmieścić w końcówce skrzydła. nie mogą wystawać poza profil aerodynamiczny. Tu myślałem o pojedynczej diodzie typu Star lub te białe płaskie z żółtym środkiem (wciąż nie wiem jak się one fachowo nazywają ) Z tyłu i przodu może być coś większego, palnik zamierzałem włożyć do reflektora rowerowego, a diody może specjalny dedykowany "obiektyw". Co do kolorów to też nie zamierzam się trzymać zasad i chciałbym raczej wszystkie białe (zimne). Czy teraz jest jakaś nadzieja?
Pozdrawiam
To może inaczej, podpowiedzcie co jest w miarę sensownym rozwiązaniem. Chodzi o to żeby nie wydawać grubych setek. Spróbuję zobaczymy jak to będzie świecić/błyskać jak będzie w miarę to ok a jak nie to to kolejne doświadczenie życiowe i jeszcze jeden sceptyk. Pytam was o radę bo jak wspomniałem nie mam kompletnie doświadczenia w LED-ach. Ledy o tyle są fajniejsze, że nie będę miał tyle zakłóceń w radiu jak od palnika, no i co istotne nie będę musiał budować przetwornicy, co też nie jest prosta sprawą.
W zasadzie to błysk nie musi oślepiać, ale motolotnią lata się zazwyczaj późnym popołudniem aż do wieczora i wtedy przydałoby się zaznaczy swoją obecność. Gdyby udało się coś zbudować na diodach gdzie cena nie byłaby porażająca pokusiłbym się o powielenie lampy w kilku miejscach czyli strona lewa, prawa, tył, przód. Od dołu to już tylko bajer. W tych kierunkach błyski byłby widziane w linii prostej mniej więcej z podobnego pułapu. Boczne lampy muszą być raczej małe ze względu że musiałby się zmieścić w końcówce skrzydła. nie mogą wystawać poza profil aerodynamiczny. Tu myślałem o pojedynczej diodzie typu Star lub te białe płaskie z żółtym środkiem (wciąż nie wiem jak się one fachowo nazywają ) Z tyłu i przodu może być coś większego, palnik zamierzałem włożyć do reflektora rowerowego, a diody może specjalny dedykowany "obiektyw". Co do kolorów to też nie zamierzam się trzymać zasad i chciałbym raczej wszystkie białe (zimne). Czy teraz jest jakaś nadzieja?
Pozdrawiam
Witam
Z czego masz tą motolotnię, bo jeśli są tam rurki aluminiowe, to można je wykorzystać do chłodzenia.
Co do długości impulsu, to myślę, że 0,2s to trochę długo. Z drugiej strony, aby uzyskać sensowną jasność, trzeba by mocno przekroczyć parametry znamionowe. Nie obawiam się przy tym o półprzewodnik, ale o druciki przy strukturze.
Błyski są lepiej widoczne, niż stałe światło, bo oko lepiej rejestruje chwilową zmianę jasności, niż punkt o innej jasności.
Pozdrawiam
Z czego masz tą motolotnię, bo jeśli są tam rurki aluminiowe, to można je wykorzystać do chłodzenia.
Co do długości impulsu, to myślę, że 0,2s to trochę długo. Z drugiej strony, aby uzyskać sensowną jasność, trzeba by mocno przekroczyć parametry znamionowe. Nie obawiam się przy tym o półprzewodnik, ale o druciki przy strukturze.
Błyski są lepiej widoczne, niż stałe światło, bo oko lepiej rejestruje chwilową zmianę jasności, niż punkt o innej jasności.
Pozdrawiam
Izali miecz godniejszy niżli topór w boju?
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Piszmy po polsku, wszak jesteśmy Polakami.
Aluminium jest i owszem, ale z tym chłodzeniem to już nie za bardzo, konstrukcyjnie będzie problem. O wierceniu i innym ingerowaniu w rury skrzydła nie ma mowy. Trudno jest też znaleźć "gołe" aluminium, wszystko przykryte jest przez poszycie skrzydła.
ptja gdzie można kupić ledy o których piszesz? Po wpisaniu w google wyskakują różne informacje, ale nie mogę znaleźć sklepu i ceny.
ptja gdzie można kupić ledy o których piszesz? Po wpisaniu w google wyskakują różne informacje, ale nie mogę znaleźć sklepu i ceny.
TME, np. CLL042: http://www.tme.eu/pl/katalog/#search=CL ... 916&page=1Tom277 pisze:ptja gdzie można kupić ledy o których piszesz? Po wpisaniu w google wyskakują różne informacje, ale nie mogę znaleźć sklepu i ceny.
--
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski
pozdrawiam,
Jarek Andrzejewski