Strona 1 z 2
Budowa ledowej lampy warsztatowej
: piątek 19 wrz 2014, 22:09
autor: ...kuba...
Witam, nie od dziś wiadomo, że "potrzeba jest matką wynalazku". Od dłuższego czasu chodzi mi po glowie pomysł, żeby zbudować lampkę na diodach LED zasilaną z sieci, którą mógłbym posługiwać się na co dzień w garażu przy naprawie pojazdów. Do rzeczy, zastanawiam się na jakich diodach zrealizować projekt, czy wykorzystać diody 1 czy 3W np. 12 sztuk, czy np dwie diody 20W? Przyznam się, że nie miałem jeszcze do czynienia z diodami o stosunkowo dużej mocy. Chciałbym zapytać czy drivery dostępne na allegro są warte uwagi? i czy gotowe bazy pod diody tj. płytka PCB ma znaczenie na chłodzenie, czy raczej to pomijalny aspekt, w przypadku montowania jej na radiatorze??
Pozdrawiam.
Re: Budowa ledowej lampy warsztatowej
: sobota 20 wrz 2014, 08:43
autor: Pyra
Witam
...kuba... pisze: ... żeby zbudować lampkę na diodach LED zasilaną z sieci, którą mógłbym posługiwać się na co dzień w garażu przy naprawie pojazdów.
Zastanów się nad zasilaniem z sieci. Z mojego doświadczenia wynika, że to bardzo zły pomysł. Przetarte kable we wszelkiego rodzaju urządzeniach, to najczęstszy widok na warsztatach samochodowych (nie mówię o tych, gdzie się liczy po 200zł/h). Najkorzystniej użyć zasilania 12V z buforem w postaci jakiegoś akumulatora, przetwornice do LED na to napięcie są łatwo dostępne.
...kuba... pisze:Do rzeczy, zastanawiam się na jakich diodach zrealizować projekt, czy wykorzystać diody 1 czy 3W np. 12 sztuk, czy np dwie diody 20W?
Nie ma tu ograniczeń, choć użycie diod 1 lub 3W daje największe pole manewru, co do mocy ogólnej i skupienia światła. Przybliżony przelicznik, to około 15W LED daje tyle światła co halogen 60W (np. "długie" w H4), ale to już sporo z dużo światła, do doświetlania.
...kuba... pisze:Chciałbym zapytać czy drivery dostępne na allegro są warte uwagi?
Zależy które...
...kuba... pisze:i czy gotowe bazy pod diody tj. płytka PCB ma znaczenie na chłodzenie, czy raczej to pomijalny aspekt,
MCPCB, bo tak nazywa się płytka do której lutowana jest dioda, ma zasadnicze znaczenie przy odprowadzaniu ciepła z LEDa, a koszt płytki, w stosunku do reszty układu jest znikomy, więc raczej warto stosować dobre produkty.
Pozdrawiam
Pozdrawiam
: sobota 20 wrz 2014, 13:34
autor: skaktus
Należy też wspomnieć że MCPCB czyli płytka o której piszesz, nie jest sama w sobie radiatorem a jedynie wspomaga montaż leda do radiatora. Bez odpowiedniego chłodzenia, sam led z MCPCB szybko ulegnie uszkodzeniu.
Moim zdaniem lepiej zastosować kila ledów o mniejszej mocy niże jeden mocny, tym bardziej że ledy o mocy 20W, popularne COBy pracują przy napięciu 30 - 36 V. Ja bym kombinował z ledami 5630 i standardowymi lampami na ledach. Użył bym laminatu o większej grubości miedzi, na nim "położył" jakieś 10 - 20 ledów i podał w każdego leda 30 - 40 mA. Dało by to możliwość łączenia równoległego i zasilenia całości z prostego sterownika, np. AMC7135. Przy tak małym prądzie, różnice w VF nie są takie znaczne. Z takiej lampy uzyskał być przynajmniej 200 lumenów, w porównaniu do popularnych lamp z Biedronki jest to naprawdę dużo światła.
Do lepszej zabawy należało by wykombinować odpowiednie chłodzenie ledów itd i można by się pokusić o 3 razy tyle światła.
: niedziela 21 wrz 2014, 17:25
autor: ...kuba...
W kwestii źródła zasilania nie chciałbym pchać się w akumulatory, być może mam do nich uraz po ostatnich dwóch "bezprzewodowych" ledowych lampach, szybko skróciła się ich żywotność, i ładowanie stało się uciążliwe. Korzystam obecnie z lampy neonowej 230V, ale jest bardzo wrażliwa na wstrząsy, i często przez nieuwagę muszę wymieniać świetlówki;/ wiec doprowadzenie 230V nie stanowiłoby problemu.
Co do diod faktycznie lepiej będzie zastosować większa ilość o mniejszej mocy. A jeśli zdecydowałbym się na diody POWER LED 1 lub 3W warto założyć do nich soczewkę/kolimator, czy przy tym projekcie to zbędny element?? Zastanawiam się też czy po prostu nie wymienić w jendej ze starych lamp led diod na diody 5630 które zaproponował kolega skaktus i zmienić driver.
: niedziela 21 wrz 2014, 17:28
autor: skaktus
Tanie lampy mają tylko jedną zaletą - są tanie. Mają akumulatory z odrzutów produkcyjnych, dzięki czemu są tanie. To samo z ledami.
Pamiętaj że te Twoje "power ledy"
wymagają dobrego chłodzenia. Przy prądzie 350 mA jeden led będzie wymagał mniej więcej blaszki o wymiarach 5 na 5 cm.
: niedziela 21 wrz 2014, 17:33
autor: Pyra
Witam
...kuba... pisze:W kwestii źródła zasilania ...
Z tego co pamiętam, to nie wolno stosować lamp warsztatowych na napięcie wyższe niż 24V. Mam kilku znajomych mechaników, i albo mają na 12 albo 24V.
...kuba... pisze:A jeśli zdecydowałbym się na diody POWER LED 1 lub 3W warto założyć do nich soczewkę/kolimator, czy przy tym projekcie to zbędny element??
Wszystko zależy co chcesz uzyskać. Stosując starsze, lecz bardzo tanie diody XR-E, dostaniesz kąt około 90°, nowsze XPE, ponad 100°. Stosując kolimatory, może być dużo węziej.
Pozdrawiam
: niedziela 21 wrz 2014, 19:35
autor: Calineczka
...radzę też zwrócić uwagę na to, by potencjalna przetwornica pracująca z ledami miała na tyle wysoką częstotliwość pracy by nie powodowało to efektu stroboskopowego, by nie zdarzyło się, że obracający się szybko element wydaje się nam być nieruchomy.
: niedziela 21 wrz 2014, 21:32
autor: ...kuba...
skaktus pisze:blaszki o wymiarach 5 na 5 cm.
A wystarczy aluminiowa blaszka 50x50 o grubości 2-3mm ? czy lepiej jakby byl to typowy radiator z żeberkami?
Co do bezpiecznego napięcia, myślałem, żeby zejść do 12V (np. zasilaczem komputerowym - nie wiem czy to będzie dobry zasilacz do tego) a potem w lampie zastosować jakiś gotowy driver do zasilania diod. Ale chyba drivery z 230V są łatwiej dostępne
Co powiecie o czymś takim:
http://allegro.pl/zasilacz-driver-ac-9- ... 81250.html
Mógłbym zasilać tym diody o różnej mocy, np. 4x1W+2x3W? dobrej jakości jest ten zasilacz, niestety nie widać "na czym" jest zbudowany..
Myślę, że zakupie te POWER LED, oraz 5630 i popróbuję, bo szczerze mówiąc do tej pory nie miałem bezpośredniego kontaktu z żadną z tych diod.. Polecicie mi jakieś Power led godne uwagi? bo 5630, pewnie Samsunga?? I możecie polecić jakiś drivery do tych diod??
: poniedziałek 22 wrz 2014, 06:18
autor: marmez
Komputerowy zasilacz byłby ok, ale hałasuje.
taki:
http://allegro.pl/listing/listing.php?o ... p-3-e-0904 jest tani i dobry. Do tego sterownik któryś od Dareltek na przykład:
http://allegro.pl/listing/user/listing. ... -3-ce-0904
Do niektórych można łatwo potencjometr do regulacji mocy założyć.
Diod dobrych jest bardzo dużo. Np. Cree XP-G, Cree XM-L, Nicha 219B i wiele innych... Jeżeli zależy CI na dobrym świetle, to patrz na CRI, Np. Nicha są o bardzo ładnym swietle, dzienne i CRI >90.
: poniedziałek 22 wrz 2014, 10:33
autor: skaktus
...kuba... pisze:skaktus pisze:blaszki o wymiarach 5 na 5 cm.
A wystarczy aluminiowa blaszka 50x50 o grubości 2-3mm ? czy lepiej jakby byl to typowy radiator z żeberkami?
Bardzo jestem ciekaw, jak będziesz operował lampą pół na pół metra pod autem
: poniedziałek 22 wrz 2014, 10:58
autor: fotorondo
skaktus, kolega podawał wymiar w mm.
: poniedziałek 22 wrz 2014, 11:42
autor: skaktus
Podałem w cm więc myślałem że również podaje w cm
Taka blaszka o takich wymiarach wystarczy na jednego leda, w którego idzie około 1 - 2 W. Trzeba brać pod uwagę że w obudowie takiej lampy, przepływ powietrza jest żaden.
: poniedziałek 22 wrz 2014, 11:48
autor: marmez
Może coś tego typu:
http://allegro.pl/radiator-profil-alumi ... 34830.html sprzedawca sprzeda nam w jednym kawałku o długości jaką chcemy, sprzedaje tez metrowe całe.
I na to pleksi przykręcić, żeby zasłonić LEDy. W środku mamy szerokość 30mm to nawet sterownik od Darelteka wejdzie, przynajmniej ten na 2,1A
: poniedziałek 22 wrz 2014, 12:04
autor: skaktus
Wada pleksy jest taka, że zaraz się porysuje, lampa upadnie i pleksa odklei się.
Zasadnicze pytanie jest takie - ta lampa ma pracować na biurku czy może ma to być lampa, z którą wchodzisz pod pojazd, wkładasz w wąskie przestrzenie, świecisz nią w zakamarki itd ?
: poniedziałek 22 wrz 2014, 14:52
autor: marmez
skaktus pisze:Wada pleksy jest taka, że zaraz się porysuje, lampa upadnie i pleksa odklei się.
Pisałem o przykręceniu pleksi, a nie klejeniu. Porysowanie to nie wiem co za problem, światło będzie bardziej rozproszone, a jaka szyba się nie porysuje? Szklana, która popęka
Co proponujesz w zamian za "plastikową szybę"?