wskaźnik naładowania akumulatora
: poniedziałek 17 gru 2007, 11:59
...na potrzeby Bociana i przyszłe.....wygrzebane z elektroda.pl
wskazania są typu "świecąca linijka" a nie wędrujący punkt,
prawdą jest że jako pierwsza zapala się dioda żółta, potem kolejno zielone aby na końcu gdy zapali się czerwona świeciły wszystkie.
kolejny to kit Jabela:
NE555 WSKAŹNIK NAŁADOWANIA AKUMULATOR
Ten prosty projekt wskaźnika wykorzystuje w swej konstrukcji timer NE555 w układzie nadzorującym poziom napięcia baterii akumulatorowej (kwasowej, zasadowe) o napięciu 12V. Naładowany akumulator ma napięcie większe od 12V więc dioda zenera DZ1 znajduje sie w stanie przewodzenia powodując wlączenie tranzystora T2 co powoduje dołączenie wejścia wyzwalającego TRIG (pin2) do masy układu, na wyściu Q (pin3,OUT) IS1 pojawia się stan wysoki powodując włączenie diody LED2 (AKUMULATOR DOBRY). Jednoczesnie dioda DZ2 C11V znajduje sie również w stanie przewodzenia powodując włączenie tranzystora T1i podanie na wejście R (reset, pin4) US1. Obniżające się napięcie na akumulatorze do wartości mniejszej niż 12V powoduje zablokowanie diody DZ1 wylączenie tranzystora T2 i rozpoczęcie procesu ładowania kondensatora C2. Po osiągnięciu napięcia na C2 równego 2/3Uz na wyjściu Q zostaje ustalony stan niski który powoduje zadziałanie diody LED1 (za niskie). Po obniżeniu sie napięcia poniżej 11V dioda zenera przestaje przewodzić T1 zostaje wyłączony co jednoczesnie spowoduje zablokowanie układu NE555.
źródło: http://www.elb.vectranet.pl/~krzysztofg ... ra_12v.htm
ten poniżej jest jak dla mnie podejrzany-trzeba by sprawdzić
# Dla napięcia wzrastającego:
* 0...11,66V D1 świeci
* 11,66...14,46 D2 świeci
* 11,46...20V D3świeci
# Dla napięcia malejącego:
* 20...14,34V D3 świeci
* 14,34...11,54 D2 świeci
* 11,54....0V D1 świeci
źródło:
http://www.elektroda.net/samochod/mini_wsk_akum.html
wskazania są typu "świecąca linijka" a nie wędrujący punkt,
prawdą jest że jako pierwsza zapala się dioda żółta, potem kolejno zielone aby na końcu gdy zapali się czerwona świeciły wszystkie.
kolejny to kit Jabela:
NE555 WSKAŹNIK NAŁADOWANIA AKUMULATOR
Ten prosty projekt wskaźnika wykorzystuje w swej konstrukcji timer NE555 w układzie nadzorującym poziom napięcia baterii akumulatorowej (kwasowej, zasadowe) o napięciu 12V. Naładowany akumulator ma napięcie większe od 12V więc dioda zenera DZ1 znajduje sie w stanie przewodzenia powodując wlączenie tranzystora T2 co powoduje dołączenie wejścia wyzwalającego TRIG (pin2) do masy układu, na wyściu Q (pin3,OUT) IS1 pojawia się stan wysoki powodując włączenie diody LED2 (AKUMULATOR DOBRY). Jednoczesnie dioda DZ2 C11V znajduje sie również w stanie przewodzenia powodując włączenie tranzystora T1i podanie na wejście R (reset, pin4) US1. Obniżające się napięcie na akumulatorze do wartości mniejszej niż 12V powoduje zablokowanie diody DZ1 wylączenie tranzystora T2 i rozpoczęcie procesu ładowania kondensatora C2. Po osiągnięciu napięcia na C2 równego 2/3Uz na wyjściu Q zostaje ustalony stan niski który powoduje zadziałanie diody LED1 (za niskie). Po obniżeniu sie napięcia poniżej 11V dioda zenera przestaje przewodzić T1 zostaje wyłączony co jednoczesnie spowoduje zablokowanie układu NE555.
źródło: http://www.elb.vectranet.pl/~krzysztofg ... ra_12v.htm
ten poniżej jest jak dla mnie podejrzany-trzeba by sprawdzić
# Dla napięcia wzrastającego:
* 0...11,66V D1 świeci
* 11,66...14,46 D2 świeci
* 11,46...20V D3świeci
# Dla napięcia malejącego:
* 20...14,34V D3 świeci
* 14,34...11,54 D2 świeci
* 11,54....0V D1 świeci
źródło:
http://www.elektroda.net/samochod/mini_wsk_akum.html