Strona 1 z 1
Modyfikacja latarki 6V
: środa 30 kwie 2014, 19:03
autor: wolfram
Witam ,wpadłem na pomysł modyfikacji latarki żarówkowej (pewnie nie pierwszy i nie ostatni) zasilanej ogniwem Ni-Cd 6V.
Modyfikacja miała by polegać na zmianie żarówki na diodę powiedzmy Xp-g. Ze skupieniem diody nie powinno być problemu gdyż w miejsce oryginalnego lustra idealnie sie mieści odbłyśnik z latarki C8. W diodę najchętniej puścił bym prąd 1,4A (większego trochę sie boję bo kiepsko z odprowadzeniem ciepła a chciałbym uniknąć toczenia nowej piguły) Zastanawiam sie czy mogę zastosować sterownik 4* AMC7135 ?czy problemem będzie zasilanie go 6V a nie jak mówi specyfikacja 3-4.5V? Czy nie spowoduje to spalenia drivera? Uprzedzając ewentualne pytanie ogniwo oznaczone jest: NI-Cd 1/3C (L5x1)6.0V ma dł120mm i 22mm średnicy. Wypatrzyłem taki sterownik
http://www.fasttech.com/products/1612/1 ... ver-tr-001, lecz ma on przy 6V- 2,2A ponadto nie wiem czy nie będzie za wysoki. Pseudo piguła ma od strony drivera 5mm głębokości i 25mm średnicy.
: środa 30 kwie 2014, 19:47
autor: smokuxx1987
Pomijając kwestie ekonomii, bo żadna przeróbka latarki żarówkowej na diodową nie jest opłacalna, ale piguła jakaś musi być żeby odprowadzić ciepło z diody na zewnątrz, inaczej latarka za długo nie poświeci.
Tym bardziej przy prądzie 2,2A.
: środa 30 kwie 2014, 20:49
autor: Zbychur
Przy przejściu z żarówki na Led, cały problem leży w ustawieniu ogniskowej. Chodzi o to. że diodę trzeba ustawić mniej więcej tam gdzie był żarnik żarówki, żeby nie było spotu z czarną dziurą w środku. Tez problem da się rozwiązać. Robiłem już kiedyś próby i nie każdy reflektor chciał się z diodą dogadać. Ja lutowałem diodę na miedzianym podłożu, które z kolei było zalutowane do miedzianej rurki lub pręta i ten z diodą wprowadzony do otworu refa. Generalnie spory fragment reflektora od podstawy jest przy diodzie bezużyteczny i można go nawet ściąć, stoczyć spiłować ale nie jest to konieczne. Rurka z diodą musi oczywiście być zamontowana do jakiegoś radiatora i tu pojawia się kolejny problem, bo w plastikowej obudowie ciężko ciepło odprowadzić na zewnątrz. Jednak jeśli mamy miejsce na radiator w budowie, to można się pokusić o 1-1,4A, ale sterownik najlepiej z kontrolą temperatury. Mam też pomysł jak wyprowadzić ciepło na zewnątrz, ale jeszcze go nie testowałem.
: środa 30 kwie 2014, 21:01
autor: wolfram
Zbychur pisze:Przy przejściu z żarówki na Led, cały problem leży w ustawieniu ogniskowej. Chodzi o to. że diodę trzeba ustawić mniej więcej tam gdzie był żarnik żarówki, żeby nie było spotu z czarną dziurą w środku.
Z tym nie powinno być problemu ,gdyż chce zastosować reflektor od latarki C8,a więc dedykowany diodom. Problemem jest to czy sterownik 4* AMC7135 wytrzyma 6V, czy też jest to dla niego zbyt wiele?
Zbychur pisze: Mam też pomysł jak wyprowadzić ciepło na zewnątrz, ale jeszcze go nie testowałem.
Jeśli to nie tajemnica patentowa to proszę podziel się pomysłem.
: środa 30 kwie 2014, 21:44
autor: Zbychur
wolfram pisze:Jeśli to nie tajemnica patentowa to proszę podziel się pomysłem.
Po prostu wyprowadzenie płaskownika aluminiowego lub miedzianego na zewnątrz o grubości ok. 3-4mm i szerokości 25-30mm w zależności od ilości miejsca i wtedy można się pokusić o 2A. Zwykły driver na AMC i Atiny chyba tylko do 4,5-5V więc raczej odpada, ale coś w stylu AX2002 powinno dać radę i do 2A można podkręcić.
: środa 30 kwie 2014, 21:53
autor: ptja
A ile jest ogniw? Jeśli to 6V to 5x1,2 (znamionowe), to po naładowaniu może być ponad 7V.
: środa 30 kwie 2014, 22:51
autor: wolfram
ptja pisze:A ile jest ogniw? Jeśli to 6V to 5x1,2 (znamionowe), to po naładowaniu może być ponad 7V.
Jest jedno ogniwo o wymiarach dł120mm i 22mm średnicy.(z czego się składa w środku to nie wiem ale pewnie kilka mniejszych akumulatorów złożonych w pakiet bo ogniwo ma "karbowania" )Po naładowaniu sprawdzałem multimetrem i trzyma równiutko 6V.
: czwartek 01 maja 2014, 00:04
autor: Zbychur
wolfram pisze:Po naładowaniu sprawdzałem multimetrem i trzyma równiutko 6V
Po naładowaniu to powinno mieć ok 7,5V moim zdaniem, ale zależy też od ładowarki, czy ona kończy ładowanie automatycznie?
: czwartek 01 maja 2014, 08:29
autor: wolfram
Zbychur pisze:wolfram pisze:Po naładowaniu sprawdzałem multimetrem i trzyma równiutko 6V
Po naładowaniu to powinno mieć ok 7,5 moim zdaniem, ale zależy też od ładowarki, czy ona kończy ładowanie automatycznie?
Trudno powiedzieć , ładowarka nie posiada żadnej kontrolki ładowania, odłączyłem ją "na oko" po kilku godzinach ładowania. Natomiast te 6V to chyba jej max bo na tabliczce znamionowej prąd ładowania jest podany jako 6V.
: czwartek 01 maja 2014, 08:35
autor: ElSor
wolfram pisze:Natomiast te 6V to chyba jej max bo na tabliczce znamionowej prąd ładowania jest podany jako 6V.
Podstawową jednostką natężenia prądu elektrycznego jest A (Amper), często występujący z przedrostkiem mili - mA. Natomiast V (Volt) jest jednostką napięcia elektrycznego. To jest techniczne forum i takie detale dla większości osób tutaj mają znaczenie, dlatego zwracam na to uwagę.
Jakie napięcie daje ładowarka bez podpiętego akumulatora?
: czwartek 01 maja 2014, 09:10
autor: Zbychur
Wygląda jakby akumulator miał 4 ogniwa, też mam lampkę na aku 6V i po naładowaniu imaxem ma dużo ponad 7V
: czwartek 01 maja 2014, 14:33
autor: wolfram
ElSor pisze:Podstawową jednostką natężenia prądu elektrycznego jest A (Amper), często występujący z przedrostkiem mili - mA. Natomiast V (Volt) jest jednostką napięcia elektrycznego. To jest techniczne forum i takie detale dla większości osób tutaj mają znaczenie, dlatego zwracam na to uwagę.
Jakie napięcie daje ładowarka bez podpiętego akumulatora?
_________________
Zastosuję się do uwagi
i postaram zapamiętać.
Dzisiaj nie zmierzę napięcia, ładowarka została w pracy. Ma ktoś jeszcze jakieś propozycje odnośnie sterownika?