Dobra to po kolei.
Dioda XR-E ma mały emiter o kacie świecenia 90°, dzięki temu układa się pięknie w skupienie w reflektorze i efektem tego jest snop jak laser. Dlatego własnie nadaje się do budowania szperaczy czyli latarek dalekiego zasięgu. Dioda XM-L czy nowsza nieco wydajniejsza XM-L2 ma dużo większy emiter i kąt świecenia do spadku jasności 125°. Świeci szerzej i może dać, przy dedykowanym prądzie, ponad 300% światła emitowanego z diody XR-E. Na pewno do zastosowań rowerowych będzie o wiele lepsza.
Co do wspomnianej dziury pod diodą. Ledy to genialne źródło światła ale mają też swoje słabe strony. Jedną z nich jest temperatura. Wbrew twierdzeniu niektórych "fachowców" ledy się grzeją i co gorsza to nadmierne ciepło koniecznie trzeba z nich odprowadzić na zewnątrz latarki. Dioda oddaje ciepło przez pad termalny na podłoże do którego jest przylutowana, z tego podłoża powinno ono być, w przypadku twojej latarki, przekazane na pigułę, czyli element, na którym jest osadzone. Tutaj właśnie pojawia się problem, bo podłoże opiera się minimalnie o rant tejże piguły i na pewno nie jest w stanie w wystarczającym tempie przekazywać tego ciepła, bo powierzchnia styku jest zbyt mała. Piguła powinna być pełna (choćby 1.5-2mm materiału pod całą powierzchnią podłoża), później z piguły nadmierna temperatura przekazywana jest na korpus latarki, co skutkuje odczuwalnym i pożądanym jego nagrzewaniem się. Jesli te zasady nie są zachowane, żywotność diody a co za tym idzie bezawaryjność latarki będzie poddana ciężkiej probie.
Jeśli dałeś 20zł to nie tragedia, widzę 2 opcje. Pierwsza, to modyfikacja latarki, co będzie się wiązało z pewnymi kosztami (zakup diody, sterownika i raczej wizyta u tokarza) i twórczym wkładem własnym, chyba że chcesz to komuś zlecić co jeszcze koszty zwiększy chociażby o przesyłki. Druga opcja, chyba tańsza, to zakup nowej latarki. Żeby świeciła podobnie do tej z mojego zdjęcia, to taka opcja.
http://www.banggood.com/Convoy-C8-AK47- ... 08245.html
Tutaj wystarczą tylko kosmetyczne poprawki i latarka jak ta lala. Chociaż jeśli ma być na rower, to można też iść w tym kierunku
http://www.banggood.com/buy/convoy-s2.html
lub
http://www.banggood.com/buy/convoy-s3.html.
Po za tym warto też zastanowić się nad posiadanymi ogniwami i ładowarką. Może być tak, że ogniwa, które dawały radę przy sterowniku w Twojej latarce (myślę że jakieś 1-1,3A w diodę), nie koniecznie mogą sobie poradzić z prądami rzędu 2,1-2,8A, jakie będą pobierane prze w/w latarki na XM-L2.
Co do ładowarek, to w tanich zestawach występują też czasem kiepskie ładowarki, takie jak ta
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=13078
Aby było dobrze i bezpiecznie, wszystkie w/w warunki muszą być spełnione. Ot tyle
[ Dodano: 16 Marzec 2014, 00:07 ]
donald7000 pisze:Jaka dioda zaświeciłaby szerzej i czy łączyło by się to z wymianą sterownika - drivera ?
No to już odpowiedziałem wyżej. Podstawa, to doprowadzenie piguły do porządku, więc albo zakup nowej
http://www.fasttech.com/products/1616/1 ... hlight-diy
niestety tu już wyprzedane, może komuś rzuciło się w oczy gdzie indziej.
Lub wypełnienie obecnej, czy też toczenie zupełnie nowej poprawnej piguły.