Strona 1 z 2

Więcej/mocniej:dokupić 2-gą latarkę czy zmienić na rowerową

: niedziela 16 lut 2014, 20:52
autor: zlyzka
Jak wiadomo, światło uzależnia i kupując Baldera SE-2 zamiast Cateye mówiłem sobie "wystarczy ci, wystarczy, teraz już będzie zawsze jasno".
Z latarką jeździ się dużo lepiej, szczególnie jak pojedzie się w 3 osoby posiadające takie cuda.
Ale zdarzają się wypady turystyczne (głównie rower), gdzie kumple od "sakw" mają do dyspozycji zwykłe lampki żarówkowo-pozycyjne. Jeździmy raczej wolno, asfalt/teren z całym dobytkiem i z jednego XM-L światła jest jednak za mało.

Mam do wyboru dokupić drugą latarkę z 1 diodą (brałbym coś na XM-L2), lub wybrać zamiast Baldera typowo rowerową lampkę z paroma diodami typu Magicshine/SolarStorm itp.
Pytam się o wygodę, bo rowery zostawiamy pod chmurką i nie mamy dostępu do prądu codziennie.

Pytania:
1. czy te rowerowe są łatwo zdejmowalne razem z pakietami, żeby szybko zabrać do namiotu
2. czy z tych pakietów można wyjmować ogniwa (nie chcę brać dodatkowej ładowarki, wożę już PowerBank którym ładuje 18650 i ładowarkę microUSB)
3. co będzie lepsze waszym zdaniem - druga latarka na kierownicy, czy jednak dedykowana?
4. czy te rowerowe mają dużo lepiej ogarnięte światło? W obecnej przeszkadza mi rozkład światła - albo mam jasno pod kołami i nie widzę jak prowadzi droga, albo widzę drogę, ale nie widzę dziur i pułapek;)
5. co wyjdzie lepiej wagowo i z czasem świecenia - 2 latarki + zapas ogniw, czy 1 rowerowa + pakiet/dwa
6. w przypadku rowerowej, ile diod będzie rozsądną granicą, dwie czy trzy?

Kryteria:
- więcej od Baldera (500-600lum) i lepiej rozłożone światło
- rozsądna waga, wodoodporność, działanie przez 4-5 dni na pakiecie, na średnim trybie (~300lm do latarki zabieram 1 ogniwo/dzień)
- możliwość ładowania ogniw w PowerBank lub z microUSB
- cena 100-200zł
- zamiast 100lm więcej wolę produkt bardziej dopracowany, tj. wymagających ewentualnie niewielkich przeróbek, mogę dać pastę, coś dolutować łatwego, tylko bez rzeźbienia
- preferuję zakup w Azji, ze względu na lepszy stosunek cena/możliwości

Dorzucę parę fotek rowerowych:)
Tutaj o 2 w nocy dojeżdżaliśmy do celu przez problemy z mapami, lepsze światło podniosło by morale zespołu - prawie 100km zrobione po zmroku.
Obrazek

Tutaj chcę zamontować kolejną lampkę - pakiet musiałby trzymać się na cieńszych niż alu rurach:
Obrazek

Podkreślę jeszcze raz - nie szukam maksymalnej ilości światła na wyjazd MTB, gdzie prujemy z górki na złamanie karku, tylko optimum dla turystyki.

: niedziela 16 lut 2014, 21:39
autor: vin324pl
Niestety ostatnio chińskie rowerówki cierpią na dziurawe piguły.
A Tobie potrzeba długiego działania na pakiecie hmmm więc convoy s2 odpada. A z kolimatorem świeci fajnie szeroko :mrgreen:

Najlepiej sprawdziłaby się na długie świecenie rowerówka na 2 diody w osobnych reflektorkach.
Jedna z kolimatorem na bliski zasięg a 2 z głębszym refem jako długie. Całość w dobrej przesłonie żeby nie oślepiać. Ale do 200 zł będzie ciężko o tak dopieszczony zestaw z pakietem ogniw.

Może by takie coś zakupić i oddać w dobre ręce do modyfikacji ( chłodzenie , strumień światła ) ta

: niedziela 16 lut 2014, 22:11
autor: fazi
Jeżeli chodzi o czasy działania, to raczej nie ma znaczenia czy to pakiet, czy taka sama ilość ogniw zapasowych. Zależne jest to od wykorzystywanej mocy, a konkretnie jak są skonfigurowane tryby i sprawności sterownika.
Ja bym brał S2 bo ma dobry rozkład światła, jest mała, dobrze wykonana i w każdej chwili możesz ją wykorzystać w inny sposób (namiot) Do tego mając dwie "zwykłe" latarki masz możliwość bardziej zapanować nad rozkładem światła przed rowerem ustawiając je tak jak Tobie wygodnie :)
A tutaj masz dobry argument ElSor-a link
Jest to chyba najprostsza droga do osiągnięcia celu i w miarę tania. A i tak używasz do jazdy już jednej latarki więc problem ładowania ogniw już masz rozwiązany.

Pzdr

: niedziela 16 lut 2014, 22:12
autor: vin324pl
JAk wchodzi w gre wymiana ogniw to oczywiście lepszym wyborem osobne latarki :mrgreen:

: niedziela 16 lut 2014, 23:45
autor: ElSor
zlyzka pisze:1. czy te rowerowe są łatwo zdejmowalne razem z pakietami, żeby szybko zabrać do namiotu
2. czy z tych pakietów można wyjmować ogniwa (nie chcę brać dodatkowej ładowarki, wożę już PowerBank którym ładuje 18650 i ładowarkę microUSB)
3. co będzie lepsze waszym zdaniem - druga latarka na kierownicy, czy jednak dedykowana?
4. czy te rowerowe mają dużo lepiej ogarnięte światło? W obecnej przeszkadza mi rozkład światła - albo mam jasno pod kołami i nie widzę jak prowadzi droga, albo widzę drogę, ale nie widzę dziur i pułapek;)
5. co wyjdzie lepiej wagowo i z czasem świecenia - 2 latarki + zapas ogniw, czy 1 rowerowa + pakiet/dwa
6. w przypadku rowerowej, ile diod będzie rozsądną granicą, dwie czy trzy?
1 Taka ręczna na uchwyt rowerowy jest zdejmowalna w 0,5 sekundy a zakładana w max 2 (np Convoy S2)
2 Z tych pakietów na 99% nie wyjmuje się ogniw pojedynczo (trzeba by zakupić odpowiedni pojemnik za ok 10$)
3 Najlepiej będzie mieć 2-3 latarki na kierownicy o odpowiednim kącie świecenia i odpowiednio ustawione
4 Rowerowe poza kilkoma wyjątkami mają wg mnie światło w ogóle nieoptymalne do przyjemnej jazdy na rowerze - po prostu świecą do przodu, bez doświetlania boków
5 Kupisz 2 Convoye ze sterownikiem 2100mA, do tego 6 ogniw Panasonic 3100mAh i w trybie 5% poświecisz obiema na raz przez ~60-80h
6 Rowerowe mają kiepski rozkład światła, więc bez znaczenia ile będzie diod, lepiej 2-3 diody ale każda odpowiednio ustawiona.

Zobacz link do mojej rowerowej wizji, którą podał fazi 2 posty wyżej. Odkąd stosuję takie oświetlenie, to nie jest mi straszna żadna nocna wyprawa rowerowa w pojedynkę nawet przez najciemniejszy las. :razz: Na 1 noc nawet nie biorę zapasowych ogniw, bo nie potrzeba więcej światła.

Dodam, że w takich extremalnych sytuacjach, gdzie liczy się każda minuta i każdy lumen warto włożyć driver zmodowany wg pomysłu Pyry, gdzie tryby najniższe są zrealizowane tylko na 1-2 układach AMC. Wzrasta wtedy sprawność sterownika w tych trybach pozwalając na uzyskanie większej ilości światła przy tym samym średnim prądzie (dłużej działa stabilizacja ilości światła/prądu).

: poniedziałek 17 lut 2014, 06:55
autor: kisi
Dokupiłbym drugą na pewno nie rowerową na takie samo ogniwo jakie używasz teraz w tej pierwszej, bo:
- druga latarka to jednak większa niezawodność na wypadek uszkodzenia pierwszej
- mając dwie jedna świeci pod koła druga dalej - ustawiasz jak chcesz

: poniedziałek 17 lut 2014, 06:56
autor: vin324pl
Tylko koniecznie zrób przysłonę żeby nie oślepiać.
Np taką :Przysłona

: poniedziałek 17 lut 2014, 08:16
autor: zlyzka
Dzięki, latarka wygląda na papierze lepiej, tylko po co w takim razie robią dedykowane rowerowe :razz:
Nie mogę znaleźć w wyszukiwarce tego sterownika od Pyra, chodzi o "Sterownik programowalny na Attiny13A" od Bociana na spółkę z Pyra?
ElSor które kolimatory doradziłbyś, jeśli miałbym mieć tylko 2 latarki na kierownicy? Wymieniam tylko szybkę na kolimator i to wszystko?

Myślę też nad wymianą diod, tylko musiałbym sprzedać poprzednie. Czy wstawienie SinkPADa przy standardowym prądzie da mi zauważalną poprawę?

: poniedziałek 17 lut 2014, 08:32
autor: vin324pl
Wymienia się nie szybkę tylko reflektor.
Przy prądzie poniżej 2,1A nie potrzeba inwestycji w sinkpad/noctigon.
Wystarczy pasta termo pod podłożem i na gwincie piguły.
Ja w galerii wrzuciłem wczoraj foto jak swiecą 2*s3 z kolimatorami 30st.
Myślę że to dobre rozwiązanie.

[ Dodano: 17 Luty 2014, 08:35 ]
Przy 2 latarkach to chyba optymalnie:
Na krótkie Convoy s3 2.1A kolimator 30st
Na długie Convoy M1 lub C8 reflektor OP.

: poniedziałek 17 lut 2014, 09:31
autor: ElSor
zlyzka pisze:Nie mogę znaleźć w wyszukiwarce tego sterownika od Pyra, chodzi o "Sterownik programowalny na Attiny13A" od Bociana na spółkę z Pyra?
Chodzi o ideę przedstawioną tutaj > http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=3084.
zlyzka pisze:ElSor które kolimatory doradziłbyś, jeśli miałbym mieć tylko 2 latarki na kierownicy? Wymieniam tylko szybkę na kolimator i to wszystko?
Po swoich doświadczeniach wiem, że 3 latarki (2x 30° + 1x reflektor) to optimum jeśli chodzi o naprawdę przyjemny rozkład światła, bo soczewki 30° obcinają światło dosyć brutalnie i nie dają praktycznie wcale światła poza szerokim spotem i mogą spokojnie robić jako krótkie bez oślepiania osób z naprzeciwka. Wadą będzie to, że nie zauważysz gałęzi przed oczami odpowiednio wcześnie. 1 kolimator daje światło o podobnej szerokości jak spill z latarek serii S Convoya więc w terenie przy 2 szt musiałbyś świecić wysoko i na boki ale ciągle będzie brakowało czegoś świecącego w przód.
Standardowy Convoy S/C8 daje natomiast wyraźny spot i spill i dobry będzie do przyświecenia na ok 30/50m do przodu i jednocześnie pozwoli zauważyć gałęzie itp. Będzie natomiast oślepiał w takim ustawieniu.
Możliwe, że na 2 latarki 1 musiała by mieć jakiś reflektor owalny typu 60x10° i robiła by wtedy za krótkie odpowiednio dobrze ale testów takowych nie robiłem i gwarancji na to nie dam. Pewne jest natomiast to, że wyższa moc musiałaby wtedy iść w diodę i na 1 aku świecił byś już wtedy nie 25h a ~5h.
Reflektor jest dłuższy niż kolimator i albo podkładasz dystans pomiędzy szybkę i kolimator (mniej polecane) albo kawałek przewodzącego ciepło metalu pomiędzy diodę a pigułę.

Przy 2,1A jaki polecam wstawienie SinkPada nie da zauważalnej różnicy ale oczywiście można, bo polepszy coś tam minimalnie.

Ostatecznie jako 2 latarki wziąłbym 1x C8, bo świeci najdalej a jej spill pozwoli na doświetlenie bliskiego planu i szybkie dostrzeżenie przeszkód przed oczami i jako 2gą coś z serii S z kolimatorem 30 stopni albo owalnym ale lepiej wg mnie 2 sztuki dać na obrotowych uchwytach. Nie wszyscy w zespole muszą mieć 3 i takie same. Ostatnia osoba może mieć 2szt z kolimatorami 30° i wtedy 1wsza osoba będzie widziała boki. 1wsza osoba natomiast może mieć C8, żeby widzieć "daleko" do przodu i np S2 z kolimatorem 30°.

Kolimatory nie są takie drogie więc myślę, że warto kupić na próbę jakieś i dobrać pod siebie. Możliwe, że wtedy dojdziesz do podobnych wniosków jak ja i 3-4 latarek na kierownicy ;)

: poniedziałek 17 lut 2014, 21:37
autor: zlyzka
Ok, pójdę w 2 sztuki na kierze - S2 z kolimatorem:
http://www.fasttech.com/products/1606/1 ... ml-t5-t6-u
+ szybka: http://www.fasttech.com/products/1606/1 ... glass-lens

To wystarczy żeby było szerzej i pasowało?

Mam jeszcze wolną diodę XM-L na podłożu (średnica 15mm)- czy kupując to body:
http://www.fasttech.com/products/0/1000 ... light-host
wtedy dokładam moją diodę i kupuję gdzieś driver i mam już dwie latarki, tak;)?

: poniedziałek 17 lut 2014, 23:32
autor: vin324pl
Tylko pamiętaj że modując convoy s2 na kolimator trzeba sobie poradzić z luką która jest różnicą pomiędzy wysokością refa a kolimatora ;)
A szybkę po co chcesz kupić?, w hoście jest w zestawie zapewne taka sama :mrgreen:
Te z fasttecha AR raczej nie mają pochlebnych opinii ( powłoki - pic na wodę )

: wtorek 18 lut 2014, 01:40
autor: ElSor
Nie kupuj tego szkiełka, jeśli masz oryginalne. Nie daje żadnego zysku światła.
http://www.fasttech.com/p...flashlight-host
wtedy dokładam moją diodę i kupuję gdzieś driver i mam już dwie latarki, tak;)?
Driver też kupisz przy okazji na FT i będzie dobrze.
PS zlyzka, ignorowanie kliknęło mi się przypadkiem zamiast cytowania (nie jesteś ignorowany przeze mnie) ;-)

: wtorek 18 lut 2014, 11:47
autor: zlyzka
vin324pl a co radzisz zrobić z różnicą? Kolimator ma 13mm, a ref 17,4mm, albo będę miał cofniętą szybkę, albo podniosę driver wsadzając miedziany element pod niego.

ElSor - dlaczego? Chodzi o to, że ten z Fasttech to pic na wodę, czy ogólnie o sens powłok? Byłem dziś w paru zakładach optycznych, ale nie chcieli się podjąć wykonania takiego szkiełka, jeden potrzebował skanu(?) do wzoru, a drugi mówił że zerówki za wypukłe żeby z tego robić.

: wtorek 18 lut 2014, 11:58
autor: vin324pl
Trzebaby najlepiej zalutować na pigule podkładkę miedzianą i na to dopiero podłoże z diodą.
Cofanie szybki to strata światła na wyjściu bardzo spora .....