Strona 1 z 1
prosty sterownik z AMC7135
: poniedziałek 10 lut 2014, 13:24
autor: magus
Witam,
Moim pierwszym krokiem do zbudowania satysfakcjonującego mnie sterownika LED jest przygotowanie najprostszej konstrukcji, zapewniającej jednak minimum zabezpieczeń. Poniżej przedstawiam efekt mojej pracy w KiCAD.
Założenie generalne jest takie, że płytka sterownika ma posiadać dwa złącza do podpięcia zasilania z jednej strony i LED'a z drugiej. Do tego chce zlecić wykonanie układu w technice SMD.
Schemat:
Lista elementów i wybrane obudowy:
C1 - 1uF, obudowa SM1206
D1 - dioda prostownicza BYS10-45, obudowa DO214AC
U1 - AMC7135, obudowa sot89
połączenie z zasilaniem i diodą LED (Cree), konektorami dwupinowymi
wygląd PCB:
grubość ścieżki to 0,254mm
Proszę o ocenę/uwagi dot. tego projektu.
pozdrawiam
: poniedziałek 10 lut 2014, 13:30
autor: ElSor
Po co dioda prostownicza w tym układzie?
Jeśli przewody będą "długie" to wg specyfikacji AMC7135 należy dodać kondensator także na wyjściu.
Za grubość ścieżki się nie płaci także możesz je pogrubić a masę "rozlać" na całą powierzchnię. Układ AMC7135 wymaga chłodzenia i "rozlana" masa może właśnie pełnić tą funkcję. Jeśli napięcie zasilania będzie większe niż ok 4,5-5V to zrobiłbym płytkę dwustronną i przelotki metalizowane odprowadzające ciepło na drugą stronę, na której będzie miedź na całej powierzchni.
: poniedziałek 10 lut 2014, 13:43
autor: magus
Dioda prostowniczą chciałem zabezpieczyć przed odwrotnym wpięciem zasilania.
W dokumentacji do AMC7135 nie mam wzmianki o dodatkowym kondensatorze. Przy jakiej odległości do LED'a jest potrzebny?
Dzięki za zwrócenie uwagi na kwestie chłodzenia, faktycznie przegapiłem ten aspekt.
: poniedziałek 10 lut 2014, 13:50
autor: ElSor
magus pisze:W dokumentacji do AMC7135 nie mam wzmianki o dodatkowym kondensatorze. Przy jakiej odległości do LED'a jest potrzebny?
Bo są 2 dostępne dokumentacje
Przy przewodzie dłuższym niż 3cm od wyjścia układu (nie PCB) do diody należy dodać kondensator 0,1-1µF. Także jest on potrzebny jeśli przewód zasilający jest dłuższy niż 10cm. Wpina się go pomiędzy OUT i GND.
O ile mnie pamięć nie myli, to AMC7153 jest odporny na odwrotną polaryzację a nawet jeśli nie, to dioda nie jest najlepszym pomysłem z racji dużego spadku napięcia.
: poniedziałek 10 lut 2014, 16:41
autor: Pyra
Witam
Jeśli już chcesz dać diodę zabezpieczającą, to daj ją tylko na zasilaniu AMC. Sam LED też jest diodą, więc do pewnego napięcia jej się nic nie stanie, a zabezpieczy też wyjście AMC.
Aktualnie tracisz sporo na tej diodzie.
Pozdrawiam
: czwartek 13 lut 2014, 16:28
autor: magus
W takim razie przenoszę diodę na zasilanie AMC, dodatkowo zmienię ją na diodę Schotky'ego.
Schemacik po poprawkach:
Teraz pytanie jeszcze co do konkretnych elementów, czy następujący wybór jest ok?:
Dioda prostownicza Schottky 10BQ040PBF; 40V; 1A; SMB
Kondensator ceramiczny CC1210KKX7R9105; 1uF; 50V; X7R; ±10%; SMD; 1210
: czwartek 13 lut 2014, 16:42
autor: ElSor
Diodę możesz ew zamienić na mniejszą i "słabszą". Nadal nie dodałeś na wyjściu kondensatora, który może tylko pomóc, choć zawsze można będzie go dolutować bezpośrednio na wyprowadzenia AMCka. Kondensator 1uF dałbym za diodą czyli przed AMCkiem.
: czwartek 13 lut 2014, 17:45
autor: magus
Czyli kondensator 1uF podpiąć pomiędzy masą oraz wejściem 1 (Vdd) od AMC?
Drugi kondensator pomiędzy OUT a masą? Jaka pojemność?
Nie bardzo wiem, co znaczy "słabsza" dioda
Proszę o jakąś konkretną diodkę dostępną w TME.
dzięki serdeczne za pomoc
: czwartek 13 lut 2014, 18:16
autor: ElSor
magus pisze:Czyli kondensator 1uF podpiąć pomiędzy masą oraz wejściem 1 (Vdd) od AMC?
Tak.
Drugi kondensator pomiędzy OUT a masą? Jaka pojemność?
Tak, 0,1-1uF w zależności od długości przewodu do diody, przyjmij 0,1uF na każdy 1cm.
http://www.tme.eu/pl/details/bas86-gs08 ... md/vishay/#
http://www.tme.eu/pl/details/rb521s30t1 ... conductor/#
: czwartek 13 lut 2014, 20:16
autor: magus
Podsumowanie (mam nadzieje)
Schemat:
Zakładam, że odległość diody LED od wyjścia AMC nie przekroczy 3cm, a więc zgodnie ze wzorkiem (0,1uF na każdy 1cm) C2 ma pojemność 0,3uF.
Proszę o potwierdzenie, że schemat jest ok.
Następny krok to zamówić części i do roboty
BTW pytanie, lepiej lutować pastą ze strzykawki (system no clean), czy kupić spoiwo w postaci cienkiego drucika? Pytam na wypadek, gdybym jednak zdecydował się samodzielnie nalutować te parę elementów.
: czwartek 13 lut 2014, 20:22
autor: fredek
magus pisze:BTW pytanie, lepiej lutować pastą ze strzykawki (system no clean), czy kupić spoiwo w postaci cienkiego drucika? Pytam na wypadek, gdybym jednak zdecydował się samodzielnie nalutować te parę elementów.
Cienki drucik, czyli tinol
Pasta przydaje się jak lutujesz hotair.
: czwartek 20 lut 2014, 17:38
autor: magus
Mam prośbę do bardziej doświadczonych elektroników o zaprojektowanie PCB dla schematu.
Dla ułatwienia lutowania amatorom, jak ja, proponuję zastosować jakieś duże obudowy SMD, np 2512 dla kondensatorów i diody.
Załączam moje pliki z KiCAD.