Strona 1 z 1

LED w fotografii.

: niedziela 29 gru 2013, 21:24
autor: przemo-lukas
Wstęp.
Od razu przepraszam, że nie napisałem o jaki rodzaj fotografii chodzi, bo pewnie jeszcze mniej użytkowników zajrzałoby do tego tematu. Dokładnie chodzi mi o makrofotografię.
:twisted:

O co chodzi, czyli czemu takie rozwiązania?
2013 rok upłynął pod znakiem manualnego szkła, którym jestem zauroczony. Wykonywałem nim fotografie makro o stosunkowo małej skali odwzorowania. Problem przy fotografii makro jest taki, że trzeba mocno przymknąć przysłonę aby głębia ostrości była relatywnie duża, na przykład oko ważki całe ostre. ;) Do tego dochodzi manualne szkło, czyli najlepiej ostrość ustawiać na przysłonie roboczej, aby skrócić maksymalnie czas od ustawienia ostrości do naciśnięcia spustu migawki. Chcę uzyskiwać większe skale przy użyciu pierścieni pośrednich a to wiąże się z jeszcze mniejszą ilością światła na matrycy.

Rozwiązania stosowane:
- można zastosować różnej maści ring flashe. Jednak dla mnie problemem jest zbyt słabe światło i sama budowa ustrojstwa
- lampa błyskowa z dyfuzorem, super dla szkieł automatycznych, gdzie ostrzymy na przysłonie otwartej a w chwili wykonywania fotografii przysłona domyka się do wartości zadanej
- latarka plus lampa błyskowa z dyfuzorem, tu problemem może być światło mieszane, ewentualnie rozwiązanie techniczne jak wyłączyć latarkę przed samym wykonaniem fotografii, a chodzi tu o naprawdę bardzo krótkie czasy

Co sam kombinowałem:
Chcę zbudować uchwyt z aluminium, który będzie podtrzymywał dwie lampy led stosowane w oświetleniu kamer video. Będą one z dwóch stron obiektywu, aby możliwie najlepiej doświetlić ekspozycję. Myślałem o czymś takim jak Super Power HD-126 LED
lub temu podobne. Ale tu mam wiele wątpliwości. Pierwszą sprawą jest "jakość" światła. Czytałem sporo o zielonym zafarbie.

Co chcę wykonać?
Chcę wykonać oświetlenie z (kilkudziesięciu?) diod o wysokim współczynniku oddawania barw (CIR powyżej 90) zasilanych z popularnych ogniw. Ma to wyglądać mniej więcej tak:
http://www.flickr.com/photos/7929996@N07/7147419905

Pytanie: jakie ledy byście polecili, ewentualnie jak rozproszyć ich światło, jak byście to rozwiązali od strony technicznej?

: niedziela 29 gru 2013, 22:52
autor: marmez
Diody można by użyć np.:
Nichia NVSL219AT-H1 4500K, 92 CRI, B10 Bin
Albo Osram Oslon 95cri

Kilka linków w nieporządku:
http://www.led-tech.de/en/High-Power-LE ... 6_207.html
http://kaidomain.com/product/details.S022879

To tak na szybko znalezione na światełkach linki. Osobiście widziałem tylko światło z Nichii 219 i na oko faktycznie lepiej oddaje kolory niż "zwykłe" diody Cree.

Z realizacją zbytnio pomysłu nie mam. Ale jakis radiator... Przed ledy jakieś plexi matowe albo teksturowane. Dużo światła się straci, ale przy rozpraszaniu to i tak się tego nie uniknie.

Pozdrawiam

[ Dodano: 29 Grudzień 2013, 22:54 ]
Plexi teksturowane o jakim myślę sprzedają w marketach budowlanych jako "szyby" do drzwi.

: niedziela 29 gru 2013, 23:19
autor: Pyra
Witam
Może lepiej jednak wykonać pierścień wokół obiektywu i zamocować tam z 4 - 6 LEDów z kolimatorami (soczewki TIR). Uważam, że dało by to lepszy rozkład światła niż dwie takie lampy.
Co do samego pierścienia, to kwestia jak długo mają się te diody świecić. Jeśli będą to sesje długości jednej minuty, z kilkuminutowymi przerwami, to nie potrzeba nawet dużego radiatora.
6 LEDów ustawionych na 350 - 500mA da naprawdę sporo światła. Co do zasilania, to można dobrać odpowiedni zasilacz, zależnie od źródła energii.

Pozdrawiam

: poniedziałek 30 gru 2013, 09:28
autor: przemo-lukas
Dziękuję serdecznie za zainteresowanie. Co do oslon, to zastanawiałem się nad nimi. Informacje właśnie znalazłem na forum.
Dyfuzor będę raczej wykonywał z materiałów "jednorazowych" typu fartuchy kupowane w sklepach BHP. To będzie jedyna "prowizorka" ale ten wybór podyktowany jest moim doświadczeniem z różnymi materiałami.
Co do ringflesh tu bardziej sprawa się komplikuje, gdyż nie będzie możliwości nastaw kątów. A odległość ostrzenia w ekstremalnych przypadkach to tylko 4cm. Tu również obawiam się dużych źródeł mocnego światła, to będzie widoczne na chitynowych odwłokach i na oczach. Ale fakt, nie przewiduję dłuższego świecenia niż do kilku minut.
Raczej zależy mi aby wykonać panele jak firmy Neska czy Akurat.
Czym większa powierzchnia świecenia tym lepsza kontrola nad światłem (w sensie fotograficznym). :)