Strona 1 z 3

Noktowizor samochodowy

: czwartek 14 lis 2013, 05:57
autor: Mantom
http://www.e-autonaprawa.pl/artykuly/16 ... ganie.html
System Boscha jest drogi i montowany na razie w wybranych modelach luksusowych samochodów. Istnieją też noktowizory samochodowe do kupienia i samodzielnego montazu, np. FLIR http://www.opticsplanet.com/flir-pathfi ... amera.html ale sporo kosztują. Lub wynalazki z Aliexpress typu http://www.aliexpress.com/item/Hottest- ... 39015.html
Zastanawiam się, czy nie dałoby się samemu skonstruowac takiego systemu. Okulary chyba odpadaja, bo światła samochodów jadących z przeciwka chyba by strasznie waliły po oczach. Pozostaje kamera IR, jakis doświetlacz z latarek na diodach IR mocy no i monitorek - tu juz sprawa najprostsza, bo mozna uzyć GPS z duzym ekranem czy wykorzystać monitor od radia czy kamer cofania.
Zapraszam do dyskusji, może coś wymyslimy ;)

: czwartek 14 lis 2013, 08:49
autor: Joachim
Witam.
Nie sprawdzałem w praktyce, ale wydaje mi się, że kamery tzw. przemysłowe, używane do monitoringu obiektów, mogą pracować w samochodzie, ponieważ ich zasilanie to 12v. Niektóre, a teraz już chyba większość (przykład), mają również tryb nocny i diody IR doświetlające, więc można by taką kamerę wspomóc latarką lub panelem na takich właśnie diodach. Wyjście sygnałowe obrazu też jest, jedynie rozdzielczość może być słaba.
Pozdrawiam.

: czwartek 14 lis 2013, 08:58
autor: Mantom
http://tablica.pl/oferta/monitoring-kam ... 20JJX.html

IMO ta byłaby odpowiednia
KAMERA KOLOROWA KOPUŁKOWA
KG-515-YCM-PX2-G
PRZETWORNIK ULTRAFIO 700 LINII
ZASIĘG IR DO 30M, OBIEKTYW 2,8-12MM
Kamera KG-515-YCM-PX2-G wykorzystuje najnowszą, zaawansowaną technologię cyfrowego przetwarzania obrazu „Ultrafio”. Urządzenie pracuje w wysokiej rozdzielczości poziomej sięgającej nawet 700TVL i oferuje funkcje 3-DNR, WDR, HLBS, tryb prywatności itd. Zaawansowane menu ekranowe (opcjonalne) umożliwia konfigurowanie różnych funkcji kamery. Jeśli zmiany oświetlenia osiągną określoną wartość, diody LED IR uruchomią się automatycznie. Takie rozwiązanie ułatwia prowadzenie monitoringu 24 godziny na dobę, w dzień i w nocy.
CECHY:
Bardzo wysoka rozdzielczość: 700TVL.
Wysokowydajna dioda LED IR, oferująca kilkakrotnie wyższą jasność i dłuższą żywotność w porównaniu ze zwykłymi diodami LED.
Zaawansowane menu ekranowe umożliwiające konfigurację wszystkich funkcji kamery.
Zewnętrzna regulacja funkcji zoom i ostrości obiektywu.
Zaawansowana cyfrowa technologia WDR znacząco poprawia jakość obrazu w warunkach słabego oświetlenia.
Specjalny algorytm redukuje zakłócenia obrazu wideo i kolorów, zwiększając rozdzielczość, wyrazistość oraz ostrość obrazu.
Kamera automatycznie wykrywa obszary nadmiernej jasności i zakrywa je, zwiększając rozdzielczość całego obrazu,a tym samym umożliwiając skuteczniejsze prowadzenie monitoringu i zapewniając wyraźniejszy obraz.
Za dnia, kiedy warunki oświetleniowe są wystarczające, kamera pracuje w trybie KOLOROWYM. Nocą, kiedy oświetlenie jest słabe, czułość kamery i jakość obrazu muszą być większe, dlatego kamera samoczynnie przełącza się w tryb czarno–biały i uruchamia funkcję podczerwieni. Maksymalny zasięg podczerwieni wynosi 30 m.
To automatyczne wykrywanie obszarów nadmiernej jasności i zakrywanie ich mogloby sluzyc do eliminacji zakłocen od reflektorów samochodów jadących z przeciwka...

: czwartek 14 lis 2013, 23:35
autor: MCSubi
Może kamera termowizyjna? Byłoby widać pieszych i zwierzęta, a w nocnej jeździe to w sumie podstawa.

Re: Noktowizor samochodowy

: piątek 15 lis 2013, 09:08
autor: seba_x
Mantom pisze:http://www.e-autonaprawa.pl/artykuly/16 ... ganie.html
System Boscha jest drogi i montowany na razie w wybranych modelach luksusowych samochodów. Istnieją też noktowizory samochodowe do kupienia i samodzielnego montazu, np. FLIR http://www.opticsplanet.com/flir-pathfi ... amera.html ale sporo kosztują. Lub wynalazki z Aliexpress typu http://www.aliexpress.com/item/Hottest- ... 39015.html
Zastanawiam się, czy nie dałoby się samemu skonstruowac takiego systemu. Okulary chyba odpadaja, bo światła samochodów jadących z przeciwka chyba by strasznie waliły po oczach. Pozostaje kamera IR, jakis doświetlacz z latarek na diodach IR mocy no i monitorek - tu juz sprawa najprostsza, bo mozna uzyć GPS z duzym ekranem czy wykorzystać monitor od radia czy kamer cofania.
Zapraszam do dyskusji, może coś wymyslimy ;)


Potrzebna jest kamera b/w o bardzo dużej czułości , ilość linii nie jest najważniejsza , na zakładzie mam stare tayamy i praktycznie przy zerowym oświetleni widać co nieco a gdyby teren był oświetlony reflektorami samochodu to widoczność powinna być bardzo duża . Kolorowe się nie nadają bo w trybie nocnym muszą wspomagać się diodami ir i na 20m nic nie zobaczysz .

Re: Noktowizor samochodowy

: piątek 15 lis 2013, 14:12
autor: Mantom

: piątek 15 lis 2013, 14:25
autor: neutrinus

: piątek 15 lis 2013, 14:48
autor: Mantom
neutrinus pisze:http://hackaday.com/2013/10/26/a-jeep-m ... ir-camera/
albo wymontować z cadilaca
Niezłe ;) Tylko IMO powinna byc możliwośc umieszczania monitorka w innym miejscu, bo troche niewygodnie zezować raz przez siebie a raz na monitor w miejscu radia

Re: Noktowizor samochodowy

: poniedziałek 18 lis 2013, 20:39
autor: seba_x
Jeśli piszą prawdę w opisie to jak najbardziej ok , tylko ta cena :o

Re: Noktowizor samochodowy

: wtorek 19 lis 2013, 06:25
autor: Mantom
seba_x pisze: Jeśli piszą prawdę w opisie to jak najbardziej ok , tylko ta cena :o
Na pewno nie jest to 3000 USD ;)
Gdyby ktos mógł wypozyczyc taką kamere i przetestować ... ;)

: wtorek 19 lis 2013, 08:48
autor: seba_x
Na początku lat 90 można było od "ruskich" kupić czołgowy wzmacniacz światła , zakładało się to na głowę (coś jakby lornetka) , wszystko było widać nawet przy świetle księżyca , ale w zupełnej ciemności już nie działało. Kolega jeździł na komarku bez świateł z tym urządzeniem :mrgreen:
Gdyby udało się zdobyć taki sprzęt może dałoby się go przerobić tak żeby wyświetlał obraz na jakimś monitorku :?:

: środa 20 lis 2013, 06:23
autor: Mantom
seba_x pisze:Na początku lat 90 można było od "ruskich" kupić czołgowy wzmacniacz światła , zakładało się to na głowę (coś jakby lornetka) , wszystko było widać nawet przy świetle księżyca , ale w zupełnej ciemności już nie działało. Kolega jeździł na komarku bez świateł z tym urządzeniem :mrgreen:
Gdyby udało się zdobyć taki sprzęt może dałoby się go przerobić tak żeby wyświetlał obraz na jakimś monitorku :?:
Na Allegro są, przykład http://allegro.pl/wojskowy-noktowizor-c ... 22973.html
A ten kolega nie był olśniewany jak jechał jakiś samochód z przeciwka?

: czwartek 21 lis 2013, 09:06
autor: seba_x
Ja miałem inne , było jak lornetka. Tak czy inaczej można się tym zainteresować.

: czwartek 21 lis 2013, 16:33
autor: Tomeqp
seba_x pisze:Ja miałem inne , było jak lornetka. Tak czy inaczej można się tym zainteresować.
Pewnie chodzi Ci o noktowizor kierowcy PNW-57A, są nadal dostępne w cenach od 100 do 200 zł za cały komplet.

: sobota 23 lis 2013, 09:55
autor: Claymore
Panowie w postach mylicie/mieszacie pojęcia i sprzęt.
1 - Termowizor rejestruje i wizualizuje promieniowanie cieplne; przedmiotów, zwierząt, otoczenia, itp. i po chłopsku (im cieplejsze tym jaśniejsze).
2 - Noktowizor wzmacnia światło odbite.

1 - to jest termowizor.
Mantom pisze: Istnieją też noktowizory samochodowe do kupienia i samodzielnego montazu, np. FLIR http://www.opticsplanet.com/flir-pathfi ... amera.html ale sporo kosztują.
2 - a to noktowizor
Mantom pisze: Lub wynalazki z Aliexpress typu http://www.aliexpress.com/item/Hottest- ... 39015.html
I tego 2 w aucie bym nie montował, ani Tym Bardziej na głowę podczas prowadzenia auta nocą nie radzę zakładać, bo światła samochodu zakłóca pracę urządzenia które jest stworzone do wzmacniania światła szczątkowego i (lub) światła emitowanego przez oświetlacze IR (Infra Red), i po mimo tej ceny jego jakość i zasięg "widzenia" są wątpliwe.

Technika wysokiej jakości noktowizorów nie jest dostępna na rynku cywilnym, a poza tym skonfigurowanie noktowizora, aby współpracował ze światłami samochodu i do tego miał zasięg większy niż to co widzi kierowca w obrysie swoich świateł dla "domowego elektronika" będzie potężnym wyzwaniem inżynieryjnym.

Z dużym budżetem przekraczającym wartość większości aut na polskich drogach skupiłbym się na 1 wynalazku opartym o kamerę termowizyjną, jest to powszechnie stosowany system w amerykańskich pojazdach wojskowych typu MRAP (w Afganistanie używa je również Wojsko Polskie), działa to genialnie zarówno z włączonymi światłami jak i w ciemnościach - widać nawet ślad termiczny opon pojazdu przejeżdżającego wcześniej.
Mantom pisze:
seba_x pisze:Na początku lat 90 można było od "ruskich" kupić czołgowy wzmacniacz światła , zakładało się to na głowę (coś jakby lornetka) , wszystko było widać nawet przy świetle księżyca , ale w zupełnej ciemności już nie działało. Kolega jeździł na komarku bez świateł z tym urządzeniem :mrgreen:
Gdyby udało się zdobyć taki sprzęt może dałoby się go przerobić tak żeby wyświetlał obraz na jakimś monitorku :?:
Na Allegro są, przykład http://allegro.pl/wojskowy-noktowizor-c ... 22973.html
A ten kolega nie był olśniewany jak jechał jakiś samochód z przeciwka?
:!: Ze starymi "po ruskimi" noktowizorami też nie kombinujcie - na pewno nie uzyskacie zamierzonego efektu, a na drogę z tym... to niech was Ręka Boska... :zly: :!: