Strona 1 z 1

Przerobienie halogenu 12V na 230V

: poniedziałek 04 lis 2013, 10:26
autor: baszek
Witam
Posiadam halogen, który oryginalnie miał dwa akumulatory po 6V, połączone szeregowo i pracował na 12V. Jednak akumulatory mi się już wylały i chciałbym przerobić tą lampke na wtyczkę pod 230V. Czy będzie to bezpieczne? Obudowa jest plastikowa, soczewka metalowa ze szkiełkiem (prawidzwe szkło). Właściwie cała procedura przerobienia właściwie polegała by na wymienieniu żarówki halogenowej 12V na 230V (oryginalnie siedział tam halogen 55W), jednak mam obawy czy samo mocowanie żarówki i podłączenie będzie ok, ponieważ przewód ramka żarówki jest tak skonstruowana, że jedną żyłe z dwóch (przewodu 230V) musiał by być podłączona pod całą soczewkę - czy takie podłączenie będzie ok ?

Załączam zdjęcia halogenu:
Obrazek
Obrazek
Obrazek

: poniedziałek 04 lis 2013, 11:24
autor: Bocian
Chyba prościej byłoby, w miejsce usuniętych akumulatorów, zamontować zasilacz 12V 5A i zostawić oryginalne źródło światła :wink:

: poniedziałek 04 lis 2013, 11:45
autor: baszek
Bocian pisze:Chyba prościej byłoby, w miejsce usuniętych akumulatorów, zamontować zasilacz 12V 5A i zostawić oryginalne źródło światła :wink:
Taki zasilacz to koło 45zł będzie kosztował - a żarówka halogenowa 230V to koszt ~6zł :-) + dolutowanie wtyczki 5 minut roboty.

: poniedziałek 04 lis 2013, 11:54
autor: Bocian
Witam. Halogen 230V raczej nie występuje w tej obudowie (jest to żarnik samochodowy). Dodatkowo jeden z biegunów zasilania jest sprzężony z reflektorem i przy przejściu na zasilanie 230V nie będzie to bezpieczne. Ciężko też będzie odizolować nową żarówkę od reflektora i odpowiednio wypoziomować aby skupiło się w tym refie. Kalkulacja 6zł vs 45zł wydaje mi się nazbyt optymistyczna ;) Ja szczerze, poszedłbym w kierunku zasilania 12V jak pisałem wcześniej.

: poniedziałek 04 lis 2013, 12:15
autor: baszek
Bocian pisze:Dodatkowo jeden z biegunów zasilania jest sprzężony z reflektorem i przy przejściu na zasilanie 230V nie będzie to bezpieczne.
Właśnie głównie o ten problem mi chodziło - montaż żarówki 230V jest bez problemowy - wszystko pasuje, ponieważ żarówka halogenowa 230V jest identyczna w stosunku do tej 12V.

Iść w stronę zasilacza za 45zł się nie opłaca głównie z tego względu, że w tej cenie widziałem już na allegro nowe halogeny 230V led 10W w obudowie wodoszczelnej metalowej.

: poniedziałek 04 lis 2013, 12:58
autor: Fluxor
Z innej beczki, jaki jest sens robienia latarki-szperacza na 230V? Zero mobilności i uwiązanie do gniazdka elektrycznego.

"Właśnie głównie o ten problem mi chodziło - montaż żarówki 230V jest bez problemowy - wszystko pasuje, ponieważ żarówka halogenowa 230V jest identyczna w stosunku do tej 12V."

Żarówka, która jest tam fabrycznie zamontowana to H3 i występuje na napięcia 6, 12, 24, 48V.

Gdzie znalazłeś żarówkę pasującą zamiast H3, która jest zasilana z 230V?

: poniedziałek 04 lis 2013, 13:08
autor: pier
To ja podpowiem jeszcze inaczej.
Jeśli odbłyśnik jest w dobrym stanie to sprzedaj ta latarę, ktoś zrobi sobie HID-a.
A Sam kupisz tego leda 10w.

: poniedziałek 04 lis 2013, 13:10
autor: Fluxor
Na HIDa się nadaje bo mam dokładnie taką samą obudowę przerobioną, tylko że w kolorze czerwonym.

: poniedziałek 04 lis 2013, 15:55
autor: baszek
Macie racje - zostawie ją w spokoju, to nie ma w ogóle sensu. Podpiąłem sobie tylko na chwile pod nią zasilacz atx żeby sprawdzić czy działa. A co do przerabiania to ciekawe jakby się tu spisała jakaś porządna dioda np. XR-E ?
Fluxor pisze:Gdzie znalazłeś żarówkę pasującą zamiast H3, która jest zasilana z 230V?
Faktycznie tam jest H3 - ale ja myślałem żeby wyciągnąć samą żarówkę z tej ramki H3 i wtedy można dokupić taką identyczną pod 230V (są na pewno bo w lampach w domu takie mam). Nawet udało mi się rozbroić to i złożyć spowrotem :-)
Obrazek

: środa 06 lis 2013, 06:03
autor: marmez
baszek pisze:A co do przerabiania to ciekawe jakby się tu spisała jakaś porządna dioda np. XR-E
Spill by był dość szeroki, bo reflektor jest dość płytki (tzn, w stosunku do szerokości). Samo skupienie powinno być OK, choć XR-E ma kąt dość wąski i mało by na reflektor światła leciało, to już lepiej XP-E2, albo XP-G2,

Oczywiście mamy problem z chłodzeniem, ale jakiś duży kawał aluminium by tam wszedł, i przy małej mocy (do 3W dłużej, chwilowo więcej) było by chyba nie tak źle.

Pozdrawiam

: czwartek 07 lis 2013, 07:40
autor: Fluxor
Nawet z XM-L nie skupia się to w ogóle w tym reflektorze. Sprawdzałem jak składałem HIDa.