projekt lampki

Oświetlenie przednie i tylne w rowerze, zasobniki na baterie. Komfort i bezpieczeństwo nocnej jazdy.
Awatar użytkownika
kuba575
Posty: 50
Rejestracja: środa 04 wrz 2013, 02:14
Lokalizacja: Starachowice

projekt lampki

Post autor: kuba575 »

Witam ponownie
Jakiś czas temu kupiłem convoy s2 2.8A, świetna lampka byłem zaskoczony jej mocą ale już chce coś mocniejszego na rower/motor.
zrobiłem wstępny pomysł na body, co o tym myślicie ? Do każdego otworu będzie wkręcana piguła miedziana w kształcie prostego walca która dociśnie reflektory do szyb a one uszczelkę opierającą się o krawędź w body. Od tyłu po środku miejsce na driver fi32mm, oraz dwa przejścia na przewody. Diody połączone szeregowo. Jeszcze jakaś klapka na o-ringuna cały tył. Zamierzam użyć driver mr elektronik 3A oraz diody xm-l2 na sinkPad. Waham się jeszcze czy dać 4 czy 5 xm-l2 czy może uprościć i dać okrągły moduł 4x m-l2 na jednym podłożu, czy może led engine od mrelektronik 3x xm-l2 na jednym podłożu z wbudowanym driverem. Liczę na wasze rady !

Pozdrawiam.

[ Dodano: 20 Październik 2013, 15:16 ]
Obrazek



[ Dodano: 20 Październik 2013, 15:46 ]
Widok tyłu.
Obrazek

I od przodu

Obrazek
Awatar użytkownika
Flora
Posty: 221
Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 13:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Flora »

Przy takiej ilości emiterów warto zastanowić się nad modyfikacją kątów świecenia dla poszczególnych diod. Światła będzie sporo, ale jeżeli to wszystko ma świecić w jeden punkt to efekt końcowy może być średni.
Awatar użytkownika
kuba575
Posty: 50
Rejestracja: środa 04 wrz 2013, 02:14
Lokalizacja: Starachowice

Post autor: kuba575 »

Chyba jednak postawię na 4 diody, powinno być wystarczające. Chce dać dwa odbłyśniki chropowate, jeden rozpraszający na boki do doświetlania zakrętów, oraz jeden odbłyśnik gładki dalekosiężny. Jak montowany jest odbłyśnik do podłoża diody ? Tylko na docisk czy przykleja się go ?
Awatar użytkownika
smokuxx1987
Posty: 2113
Rejestracja: środa 16 maja 2012, 19:04
Lokalizacja: Krosno

Post autor: smokuxx1987 »

Popieram wypowiedź Flora.
Jeśli wszystkie diody będą na jednej płaszczyźnie efekt może być taki że będziesz miał mase światła na środku któe będzie cie oślepiało i niewiele po bokach.
I nawet różna optyka ci wtedy nie pomoże bo i tak wszystkie diody będą ustawione tak samo.
Ja bym to zrobił w ten sposób że 2 diody z optyką typu kolimator najlepiej dający owalną wiązke od świateł krótkich, a 2 pozostałe diody w reflektorach od świateł długich, najlepiej z regulacją konta góra-dół, ewentualnie na stałe ustawione wyżej od tych z kolimatorami
Awatar użytkownika
ologda
Posty: 356
Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 08:38
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: ologda »

A jak już będziesz robił -zastanów sie nad zrobieniem 2-3 takich oświetleń:-).
Największa latarka świata( fotka)
4metry wysokości

Idę w stronę światła
Awatar użytkownika
bandit
Posty: 638
Rejestracja: środa 15 paź 2008, 10:47
Lokalizacja: Tychy

Post autor: bandit »

Pomysł generalnie bardzo dobry. Jednak jak już koledzy wspomnieli, ustaw ledy pod różnymi kątami.
Jeśli będziesz jej również używał na motor, to może zrób światła krótkie i długie ?
Ledy po bokach ustaw niżej, bardziej pod koło, środkowe poziomo.
Jak zrobisz sterowanie niezależne, krótkie, długie oraz wszystkie na raz, będziesz miał bardziej uniwersalne oświetlenie.
Jasne, z tym legalnie po drogach publicznych nie będziesz się mógł poruszać, ale chociaż na krótkich nie będziesz wszystkich oślepiał. Tym bardziej, że z 4,5 xm-l2 będzie bardzo dużo światła.
Kolimatory się nakłada, bądź klei, oryginalnie jest taśma dwustronna. Ale i tak je dociśniesz do szybek, uszczelek jak będziesz wkręcał piguły.
Jak te wszystkie pomysły zbierzesz w jedną całość, to jak ologda napisał, zrób więcej. Może koszty produkcji wtedy będą tańsze, a na pewno będą chętni na taką konstrukcję :)
Awatar użytkownika
kuba575
Posty: 50
Rejestracja: środa 04 wrz 2013, 02:14
Lokalizacja: Starachowice

Post autor: kuba575 »

Coś w tym stylu zewnętrzne diody odchylone 12* Teraz jakieś zamykanie od tyłu muszę wymyślić.

Obrazek

Obrazek


Obrazek


Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
bandit
Posty: 638
Rejestracja: środa 15 paź 2008, 10:47
Lokalizacja: Tychy

Post autor: bandit »

Tylko lepiej, jakby boczne były zamontowane pod kątem, czyli powinny świecić niżej niż środkowe. Chyba, że tak jest, to ok. Przez ten ciemny kolor, słabo widać. Zawsze możesz jeszcze dorobić "daszki" w 2 środkowych ledach, gdzie będą światła długie. Odetnie trochę wiązkę i powinna wyjść fajna lampka.
studzin
Posty: 546
Rejestracja: sobota 17 kwie 2010, 11:45
Lokalizacja: Gdańsk/Tczew

Post autor: studzin »

Pytanie czy jest sens dawać otwory na przelot i osobne piguły, czy nie lepiej zrobić konstrukcji jako monolit (termika).
Awatar użytkownika
kuba575
Posty: 50
Rejestracja: środa 04 wrz 2013, 02:14
Lokalizacja: Starachowice

Post autor: kuba575 »

Nie ma potrzeby dawać świateł długie/krótkie bo używana będzie tylko w lesie zarówno rower jak i motor :). Dobra wymyśliłem mniej więcej jak zamknąć tył, po prostu płaska klapka na uszczelce. Wywaliłem użebrowanie i skupiłem się na tym co ważne, esy floresy i inne później.

Obrazek

studzin Możesz jakoś rozwinąć ?
Awatar użytkownika
Flora
Posty: 221
Rejestracja: wtorek 25 wrz 2012, 13:38
Lokalizacja: Bydgoszcz

Post autor: Flora »

Lampka rozwija się w dobrym kierunku. Jeżeli masz możliwość (części) to dobrze byłoby sprawdzić doświadczalnie jak w rzeczywistości będzie rozkładało się światło - złożyć na chwilę taki układ w powietrzu i poeksperymentować z kątami. Moja lampka posiada regulację kąta nachylenia w pionie dla poszczególnych diod, optykę o owalnej charakterystyce oraz dwie skupione, a mimo wszystko ciężko to ustawić żeby świeciło dobrze. Właśnie dokładam oświetlenie na boki roweru, ponieważ całe światło kierowane było przed rower i w moim przypadku poziomy kąt odchylenia bocznych diod wynosi prawie 45°, a do tego dochodzi regulowane pochylenie w pionie. Wydaje mi się, że 12° nie zrobi wielkiej różnicy chyba, że wszędzie będą optyki o wąskim kącie. W każdym razie warto sprawdzić chociaż w przybliżeniu jak będzie świeciła lampka zanim zostanie wykonana.
studzin
Posty: 546
Rejestracja: sobota 17 kwie 2010, 11:45
Lokalizacja: Gdańsk/Tczew

Post autor: studzin »

Chodzi mi o to, że moim zdaniem zamiast frezowac otwory na przelot przez cały korpus i wkręcac/wprasowywac mosiężne/miedziane piguly można podfrezowac zagłębienia pod optykę i diody + przewiercic otwory na przewody. Chyba takie rozwiązanie będzie miało lepsze właściwości termiczne i będzie prostsze w realizacji.
Awatar użytkownika
bandit
Posty: 638
Rejestracja: środa 15 paź 2008, 10:47
Lokalizacja: Tychy

Post autor: bandit »

Tylko, że z przodu musiałbyś zrobić gwinty i nakrętkę, która dociśnie leda, kolimator, soczewkę i uszczelkę.
Awatar użytkownika
kuba575
Posty: 50
Rejestracja: środa 04 wrz 2013, 02:14
Lokalizacja: Starachowice

Post autor: kuba575 »

Zauważyłem że najbardziej w konstrukcji body ograniczają mnie reflektory. Musze dobrać najpierw reflektory konkretne, a następnie myśleć o body. Stąd moje pytania:
Z kąd zamówić ?
Jakie wybrać ? alu/ plastik ? kolimator reflektor ? Mało o tym wiem....
Awatar użytkownika
bandit
Posty: 638
Rejestracja: środa 15 paź 2008, 10:47
Lokalizacja: Tychy

Post autor: bandit »

http://allegro.pl/kolimator-lxm-do-diod ... 91266.html polecam stąd. Możesz spokojnie wyciągnąć z tych czarnych plastików, jak będą Ci przeszkadzały.
ODPOWIEDZ