Strona 1 z 1

oświetlenie placu 400m2 z wysokości 9m

: poniedziałek 03 cze 2013, 18:39
autor: Calineczka
Panowie.
Mam Kuzyna za kilkoma wielkimi wodami :mrgreen: ....w kraju misia koala i kangura :-)
Zamierza On zając się sprzedażą samochodów. Jest potrzeba oświetlenia, dobrego oświetlenia placu o powierzchni około 400m2. Stoją tam trzy czy cztery słupy o wysokości około 9m. Myślał o LED-ach ale wybiłem Mu to z głowy. Wydaje mi się, że najlepsze będą metalohalogeny. Ma być jasno, światło ma zachęcać do oglądania aut, przyciągać uwagę. Możliwie wiernie oddawać wygląd (kolor) auta. Podpowiedzcie proszę, w co warto, waszym zdaniem, zainwestować?

: poniedziałek 03 cze 2013, 20:40
autor: fxxx
400W MH , jak na parkingach.

: poniedziałek 03 cze 2013, 20:49
autor: amisiek
Bezwzględnie metalohalogeny dużej mocy w dobrych oprawach. Proponuję naświetlacze dedykowane do oświetlenia placów albo oprawy uliczne wyższej klasy, takie jak Schreder Onyx.
Na zdjęciu - Schreder Onyx na kwiatku, sfotografowany w Budapeszcie (zdjęcie moje, pochodzi z forum Lighting-Gallery.pl)
Obrazek
A tak ta oprawa wygląda z bliska (zdjęcie użytkownika XXXJedXXX z forum Lighting-Gallery.pl, licencja CC-BY-NC-SA).
Obrazek
Ponieważ w Australii jest takie samo napięcie zasilania, jak w Europie (230V 50Hz), to europejskie lampy Osram HQI-BT 400W/D na typowym osprzęcie są jak najbardziej godne polecenia. Ra rzędu 90, strumień >33 tys lm, pracują na normalnym osprzęcie elektromagnetycznym. Podobne lampy posiada w swojej ofercie także firma Venture Lighting, ale należy wybrać te, które mają jednocześnie temperaturę barwy nie niższą niż 4000K i współczynnik oddawania barw >88, a najlepiej >90.
Na każdym z tych trzech słupów trzeba powiesić kilka opraw (tworząc duet lub kwiat opraw), skierowanych w dół. Taki plac musi być silnie oświetlony, dlatego uważam, że na każdym słupie powinny wisieć co najmniej dwie oprawy po 400W każda. To nie będzie tanie, ale akurat przy sprzedaży samochodów jakość i ilość światła ma kolosalne znaczenie. Poza godzinami pracy część opraw będzie można wyłączyć.
edit - 12 sztuk po 400W to nie jest wcale overkill - to sumarycznie daje 390 tys lm z lamp, sprawność oprawy=90% (optymistyczne!), czyli 350 tys lm w glebę. Zakładając idealne rozmieszczenie i brak innych strat, to będzie więcej niż 50, ale mniej niż 100lx. Zatem wg PN-EN_12_464-1:2004 wystarczy do prostych czynności.
Do wyeksponowania szczególnie ważnych samochodów proponuję naświetlacz (lub dwa) ze strumienicą, przykładowym takim naświetlaczem jest OQ1000 o mocy 1kW wyposażony w lampę PAR o wąskim strumieniu. Oto duet takich opraw ze strumienicami (zdjęcie ze Szwajcarii, z Genewy, autor - amisiek):
Obrazek
Oprawa taka powieszona na słupie umożliwi doświetlenie wybranego miejsca z najważniejszym eksponatem przyciągającym oko. Wadą jest koszt takiej oprawy i później także lamp.

Edit-
doczytałem dopiero teraz, że słupy mają zaledwie 9m. Jeśli jest możliwość ich podwyższenia, to wtedy oprawy takie jak Onyx będą działać świetnie. Jeśli nie ma, to trzeba zastosować naświetlacze, ale wtedy znajdują one się tak nisko, że ludzie będą zaglądać w silnie świecącą lampę...

: wtorek 04 cze 2013, 01:04
autor: Liro
400m2 to jest tylko 20x20m. 4xMH 400W zrobią z tego "stół operacyjny" :wink:

Ja ze swej strony proponuję jak najbardziej LEDy.

: wtorek 04 cze 2013, 09:33
autor: amisiek
Jeśli znajdziesz w akceptowalnej cenie LEDy, które mają jednocześnie dobry strumień i współczynnik oddawania kolorów ponad 90 przy barwie 4000K i wyżej, to wtedy tak. Ale żadna ze znanych mi opraw sensownych producentów nie posiada takich modułów diodowych, wszystkie mają Ra rzędu 70-80. Do miejsca, gdzie sprzedaje się coś, do czego faceci mają stosunek emocjonalny (czyli samochody, w tym kraju jest to ważna sprawa, podobnie jak w USA), należy sprawić, by lakier i wszystkie detale wyglądały jak na prospekcie. Bo nie każdy kupuje Złomka, prawda?
Poza tym tam musi być jasno, to musi się wyróżniać z innych miejsc, wszystkie samochody tam stojące muszą być doskonale widoczne, z jak najlepszym oddawaniem barw. To NIE jest oświetlenie uliczne.
Zresztą wg normy PN-EN 13201-3:2007 (trzecia część normy która zastąpiła PN-76/E-02032) drogi wymagające oświetlenia klasy CE0 według klasy CE muszą mieć minimum eksploatacyjne 50 luksów. Tak są oświetlane niektóre krytyczne skrzyżowania na ważnych ulicach w Warszawie. Na znacznie mniejsze skrzyżowanie ulic Cybernetyki i Postępu w Warszawie świeci kwiatek sześciu opraw po 250W każda i oświetlenie jest dostosowane do klasy CE1, czyli minimum 30 lx (zdjęcie z portalu Lighting-Gallery.pl, autor amisiek).
Obrazek

4x400W zrobi z tego parkingu co najwyżej odpowiednik dobrze oświetlonego newralgicznego skrzyżowania!

Dopóki nie ma diodek LED o wystarczającej jakości światła, to technologia diodowa nie może być zastosowana w takim miejscu. Z ilością światła też bywa kiepsko, chociaż pojawiają się już w eksploatacji konstrukcje o strumieniu ponad 20 tys lm.

Rachunek sprawności światła przemawia nadal za MH - >78lm/W sprawności systemowej przy lampach kwarcowych dziennego światła, które dają Ra>88, topowe metalohalogeny ceramiczne w barwie 942 (Ra>90, zazwyczaj 93) mają sprawność systemową około 90 lm/W. W przypadku diodek ta sprawność wynosi 56 lm/W (oprawy firmy Siteco) i 62 lm/W (oprawy Philipsa) przy Ra=72.
Rachunek ekonomiczny inwestycji również przemawia za MH - oprawa kosztuje ok. 450zł netto do tego lampa 80zł netto, wymieniana co dwa lata. Czas eksploatacji liczmy na pięć lat (amortyzacja), czyli inwestycja 710zł na punkt plus koszty montażu i konserwacji, takie same w obu przypadkach. Oprawa LED o takim samym strumieniu kosztuje nie mniej niż 1600zł, czyli zwrot z inwestycji będzie ciężki do uzasadnienia przy takich potrzebach. To wygląda inaczej w oświetleniu małych uliczek, ale to nie jest mała uliczka osiedlowa ale obiekt handlowy.

: środa 05 cze 2013, 10:00
autor: Liro
A nie będzie środek terenu relatywnie niedoświetlony? (o ile założymy że te słupy są na rogach)

Najtaniej byłoby rozpiąć linki między tymi słupami i powiesić świetlówki :mrgreen:

A najbardziej cool oczywiście LEDy, są takie lampy na 6 XML2 z Ra80 i 5000K i ok. 100lm/W z wymiennymi soczewkami, wziąłbym po 3 na każdy słup, z możliwością regulacji kierunku świecenia oddzielnie dla każdej lampy. Tylko pewnie rozbije się o cenę.

: środa 05 cze 2013, 11:15
autor: amisiek
Przy użyciu profesjonalnych opraw z asymetryczną optyką - nie będzie. Z oprawami świetlówkowymi nie jest zły pomysł (bardzo często spotykane w różnych miastach Europy: Genewa, Zurich, Wiedeń, Monachium, Berlin), ale nie wiemy jakie tam są warunki klimatyczne, jaki wiatr itd. Oprawa na słupie jest mniej wrażliwa na wpływ wiatru od przewieszki. Jeśli tam często są silne wiatry, to przewieszka absolutnie odpada. Poza tym świetlówki o Ra>90 mają niższą skuteczność od zwykłych trójpasmowych (przykład: trójpasmowa Osram Lumilux Active T8 z 36W daje 3500lm, ale wielopasmowe Philips TL-D Graphica 965 lub Osram De Luxe Color Proof 965 dają już tylko 2250lm).
XM-L świecą, ale nadal jest to Ra=80 i ciężko uzyskać 90 tys lm na słup z czegoś takiego. Zbyt kiepska jakość światła, za słabo do obiektów handlowych. Za dwie profesjonalne oprawy z XM-L o strumieniu 30 tys lm kupisz całe oświetlenie placu na metalohalogenach i prąd do jego oświetlenia przez rok.

: środa 05 cze 2013, 12:47
autor: Liro
Można zalać wszystko olbrzymią ilością lm, a można zastosować wiele małych lamp z umiarkowanym spotem bez ostrego odcięcia, na odpowiednich mocowaniach, które będzie można łatwo nakierować na co ważniejsze pojazdy stojące aktualnie na placu. Reszta też byłaby nieźle oświetlona. Na każdym słupie dałbym po 6 lamp każda 3x XML2. Dałoby to ciekawy wyrazisty efekt "studyjny".
Co do Ra to moim zdaniem jest wystarczające, a MH wogóle zmieniają swój kolor w trakcie eksploatacji, podejrzewam że nie trzymają długo tego 90.

: środa 05 cze 2013, 13:30
autor: amisiek
Liro pisze:Co do Ra to moim zdaniem jest wystarczające, a MH wogóle zmieniają swój kolor w trakcie eksploatacji, podejrzewam że nie trzymają długo tego 90.
Ra=80 przy barwie zimnej ABSOLUTNIE NIE JEST WYSTARCZAJĄCE do obiektów handlowych, kropka. Rozróżnianie barw jest tam krytycznie ważne, bo inaczej lakier, zwłaszcza czerwony i żółty (a takie są samochody sportowe, czyż nie?) będzie blady. Dlatego w niektórych salonach samochodowych oprócz lamp wyładowczych o wysokim Ra (używane są głównie HCI-T 150W/NDL oraz CDM-T 150W/942) nadal stosuje się żarówki halogenowe, bo mają one ciągłe widmo. Dodatkowym sposobem podciągnięcia czerwieni jest lampa sodowa ultrawysokociśnieniowa o oznaczeniu SDW-T firmy Philips. Stosowana jest w obiektach handlowych np. przy ekspozycji chleba, ale także przy kwiatach, takich jak róże. Żadna dioda LED, włącznie z eksperymentalnymi produktami firmy Nichia (czytałem ich materiały prasowe) nie zbliża się nawet pod względem jakości światła do kompozycji dobrych MH z białą sodą, bo wynikowe widmo takich lamp jest lepsze od światła słonecznego przez grubą szybę.
Co do zmian barwy: w topowych lampach dobrych producentów (a taką lampą jest Osram HQI-BT 400W/D czy Philips CDM-T 150/942 lub jej ścisły odpowiednik funkcjonalny Osram HCI-T 150NDL) zmian się nie obserwuje przez cały wyznaczony okres eksploatacji. Po to producent mówi o czasie eksploatacji lampy, by wymieniać ją grupowo po wyznaczonym okresie trwałości. Nawet jeśli jeszcze świeci.
A że MH zmieniają barwę - jak są podłej jakości, tanie, to taki efekt. Tanie mięso psy jedzą. Bo nawet kotom nie zawsze smakuje.

Co do oświetlenia z efektem studyjnym/teatralnym i odcinania w cień. Pomysł świetny, ale nie spełni jednego z założeń - nie ściągnie ludzi, by przyjechali. Zadziała dopiero na tych, którzy na parkingu już są. A silne, dobre oświetlenie zwraca na siebie uwagę i tak. Także według mnie trzeba zadziałać z silnym oświetleniem o bardzo dobrej jakości światła. Do tego można pomyśleć o postumencie, by jeden wybrany samochód było widać z większej odległości. Takie coś można doświetlić reflektorami diodowymi o różnej barwie (czerwony, zielony, niebieski). Główne oświetlenie placu moim zdaniem ma mieć tzw. mentolnięcie.

Można jeszcze pomyśleć o "światełku do nieba" z jakiegoś projektora.

: czwartek 06 cze 2013, 00:41
autor: Liro
Byłem właśnie na Statoilu (jest noc) i naprawdę przegięli tam z lumenami, jest po prostu nieprzyjemnie jak się wchodzi z zewnątrz. W środku przy półkach z towarami jest chyba ze 2000lux a może 10tys.? :mrgreen: przy okazji sprawdzę. Kolor światła biały mieszany z żółtawym, skutek jak mieszanie oleju z wodą. (dużo białych MH w suficie + podwieszane ciągi ciepłych świetlówek). Tak więc błąd popełnić można na różne sposoby...

Jeśli ma być tam otwarte po zmroku, to pomyślałem sobie że jaskrawe światło wydobywające się z 4 punktów będzie produkowało mnóstwo ostrych cieni oraz w pewien sposób przytłaczało klientów i w praktyce będzie jakoś tak "niehandlowo". Dochodzę do wniosku że jak ma być miło to tylko odpowiednia siatka z linek, i na niej odpowiednio dobrane świetlówki. No i linie świetlówek tak ładnie odbijają się od błyszczących karoserii :)

: czwartek 06 cze 2013, 01:38
autor: Calineczka
Panowie, dziękuję bardzo za wielkie zaangażowanie w temat :-)
Z tego co zrozumiałem, to światło nocne ma tylko i aż przyciągać klientów, zwracać na siebie uwagę...a bliższe oględziny mają zachęcać. W nocy chyba nikt tam, oprócz stróża, pracował nie będzie.

: niedziela 09 cze 2013, 23:25
autor: amisiek
Rozumiem,
tutaj coś świeżego, fotka zrobiona niedawno w Chicago. Parking trochę większy, ale na obszar ok 400mkw przypadają trzy słupy takie, jak na poniższym zdjęciu. W każdej z opraw siedzi metalohalogen o mocy 400W:
Obrazek

: niedziela 11 sie 2013, 15:14
autor: Liro
W Polsce można też oświetlić gazem łupkowym :lol:


Obrazek