Strona 1 z 2
Budowa lampki rowerowej - dobór odpowiednich elementów
: niedziela 12 maja 2013, 17:42
autor: favorite01997
Z tego powodu, że jest to mój pierwszy post na tym forum chciałbym wszystkich serdecznie przywitać ! Nazywam się Rafał i mieszkam w niewielkiej miejscowości niedaleko Oświęcimia
Od długiego czasu zastanawiałem się nad zrobieniem oświetlenie do roweru, gdyż moja słaba 1-o watowa lampka przestała mi wystarczać. Potrzebuję oświetlenia, które sprawdziło by się na drodze- tzn. dobrze oświetlało powierzchnię asfaltu. Po lesie nocą raczej nie jeżdżę, także na razie nie ma potrzeby budowy świateł długich o dużej mocy
Na stronie
www.ledim.pl znalazłem kilka ciekawych propozycji, lecz nie jestem pewny czy się sprawdzą w praktyce. Wobec tego bardzo proszę, abyście podpowiedzieli mi co wybrać. Obudowę planuję zrobić z kwadratowej rury aluminiowej, gdyż nie mam dostępu do tokarki. Co o tym sądzicie ? Co do budżetu, to jestem w stanie przeznaczyć na to do 150zł MAX, lecz wolałbym mniej.
Co do kwestii zasilania. Zasilane będzie to z 10 akumulatorów Sanyo Eneloop. 2 pakiety po 5 akumulatorków, czyli około 4000mAh ~6,5V.
Poniżej zamieszczam moją propozycję:
Dioda:
http://sklep.ledim.pl/?misc=70 CREE XP-G R5 biała zimna.
Optyka:
http://sklep.ledim.pl/?misc=69 Soczewka serii CXP do XPG o kształcie "Oval".
Zasilanie
Na pierwszy front trafił ten układ, lecz niestety z tego co widzę nie wykorzystam całkowitego potencjału diody. Wybrałem go ze względu na cenę i dwa tryby.
http://sklep.ledim.pl/?misc=7
Napiszcie co sądzicie o powyższym zestawieniu, co ewentualnie zmienić ?
Pozdrawiam !
: niedziela 12 maja 2013, 18:13
autor: marmez
Cześć
Ja jako sterownik dałbym Grega sterowany mikrostykiem:
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t=10069 (w standardzie ma 2,8A, ale po odlutowaniu odpowiedniej liczby źródeł prądowych (na pewno można o to poprosić sprzedawcę), można ustawić odpowiedni prąd do XP-G(2),) - ma (dla mnie) fajniejsze sterowanie.
Zasilanie do tego sterownika (Gregowego), powinno wystarczyć 3x1,2 z Eneloopów (3,6V), można dopytać (do XM-L by lepiej wystarczyło, do XP-G2 też lepiej niż do XP-G, chodzi o napięcia przewodzenia). No to można dopytać i dać albo 3 w szeregu, albo 4. Chyba, czym mniej tym lepiej. Czyli może można 3s3p, albo 4s2p.
Nie wiem jak bardzo jest potrzebne balansowanie Eneloopów łączonych szeregowo, pewno mniej ważne niż w Li-ionach. i pewno czym więcej w szeregu, tym ważniejsze...
ktoś wie?
Profil aluminiowy - czemu by nie. tylko, żebyś nie miał problemu z uszczelnieniem przeciw zawilgoceniu w deszczu.
Co do kolimatora / soczewki to nie stosowałem takich i się nie wypowiem.
Pozdrawiam
Kuba
=====================
Dodano:
Jeszcze się zastanawiam nad zasilaniem...
Jak chcesz to ładować? pakiet na stałę zlutowany? jakie/jaką masz ładowarkę?
Taniej by było (nie licząc ładowarki...) na ogniwach od woytazo (
link ), każde z tych ogniw gromadzi tyle energii ile 3 Eneloopy, a są lżejsze trochę i 3 razy tańsze. Można by chyba z 3-4 takie połączyć równolegle i przez sterownik Grega (ma (chyba) zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem - co przy Li-Ionach ważne) podłączyć.
Na 3 takich ogniwasz XP-G powinien świecić przy 1,4A (pojedyncze źródło prądowe w tych sterownikach daje 350mA, temu akurat 1,4A, bo to łatwo uzyskać przy 4 źródłach) z 4 godziny. (duże przybliżenie).
Tylko pozostaje kwestia ładowania.
Tanie ładowarki do Li-Iononów (będące OK) kosztują ok 30zł +KW w Polsce, albo taniej np tutaj:
http://www.fasttech.com/products/1421/1 ... ry-charger
Można by zrobić pakiety po 2 ogniwa... zależy jak długo na rowerze jeździsz i na jak długo na raz światło potrzebujesz.
: niedziela 12 maja 2013, 18:20
autor: favorite01997
Co do zasilania. Jest już wykonane tzn. baterie są połączone poprzez koszyki baterii. Także przy zasilaniu nie chciałbym nic zmieniać. Jest tak a nie inaczej, gdyż zrobiłem sobie do telefonu ładowarkę z baterii z myślą o tym, że przyszłościowo podepnę również pod te akumulatorki diodę. Co do uszczelnienia to myślałem o jakimś sylikonie odpornym na wysokie temperatury.
Właśnie jak nadmieniłem akumulatory już mam i to jest poskładane. Co do ładowania to mam ładowarkę do aku Ni-cd, także przy tym zasilaniu na razie pozostanę.
: niedziela 12 maja 2013, 18:33
autor: marmez
Kurcze, nie pamiętam dokładnie napięcia przewodzenia XP-G, może by tak dwie w szeregu dać? jedną na Owal, drugą bardziej skupioną (żeby świeciło i daleko i szeroko), obie puścić na mniej, np. 700mA... tylko czy te 6,5V chyba nie wystarczą, bo musi być o 1,1 wyżej niż przewodzenia diod...
Tak się tylko zastanawiam
Gryzło i sprawdziłem, napięcie przewodzenia XP-G przy 700mA i 25st to 3,05V, czyli za dużo, by przy tym zasilaniu dwie w szeregu diody włączyć
: niedziela 12 maja 2013, 18:45
autor: favorite01997
Pozostańmy na razie przy jednej diodzie
Jeśli już to może wybrać jakąś mocniejszą jeszcze ? Zastanawiam się tylko, czy ma to jakiś sens... Może dałoby się to jakoś kompromisowo pogodzić (odległość świecenia z szerokością). Co sądzicie o zrobieniu takiego "daszku"
z przodu obudowy. Może zmniejszyłoby to trochę oślepianie kierowców, przechodniów i trochę polepszyło rozkładanie się światła ?
: niedziela 12 maja 2013, 18:56
autor: Kali
Jakiś czas temu zrobiłem sobie coś takiego:
http://www.swiatelka.pl/viewtopic.php?t ... c&start=15 . Jak chcesz mogę Ci jutro pokazać na zdjęciach jak to świeci i wygląda. Szkoda, że uparłeś się na ten swój sterownik bo ten, który kolega wyżej polecał (na AMC od grega) jest na prawdę OK. Rozumiem, że sterownik i dioda będą schowane w profilu aluminiowym. Myślałeś jak chcesz usprawnić chłodzenie diodki?
PS. Jeśli jednak chciałbyś jeszcze zmienić koncepcję to mogę się postarać o wytoczenie radiatorka (coś na wzór mojego tylko trochę mniejszy) za na prawdę niewielką opłatą (tyle co weźmie znajomy tokarz). Ja w swojej latarce trochę przesadziłem z wielkością żeber bo podczas jazdy powietrze je skutecznie chłodzi ale podczas testu w pomieszczeniu po 10 minutach świecenia nie utrzymam jej w ręku co wydaje mi się świadczy o dobrym rozchodzeniu się ciepła po obudowie. Swoją latarkę zasilam pakietem 4x18650 li-ion od woytazo co wystarczy na ponad 2h jazdy w trybie max. (tylko na takim jeżdżę
). Aha no i została dorobiona zdejmowana osłonka z wypolerowanej stali nierdzewnej żeby odciąć wiązkę i zbytnio kierowców nie oślepiać.
Pozdrawiam
: niedziela 12 maja 2013, 19:07
autor: marmez
favorite01997 pisze: Co sądzicie o zrobieniu takiego "daszku"
z przodu obudowy. Może zmniejszyłoby to trochę oślepianie kierowców, przechodniów i trochę polepszyło rozkładanie się światła ?
Sądzę, że to dobry pomysł. Popatrz
tutaj klapka na lampkę ręczną (do rowerów), ale ideę można by wykorzystać oczywiście.
: niedziela 12 maja 2013, 19:09
autor: favorite01997
Szczerze mówiąc nie mam nic przeciwko sterownikowi grega, tylko nie wiem, czy 6,5V to nie jestem zbyt dużo do jego zasilania. Jako stały element musimy przyjąć to zasilanie(10 baterii eneloop). Na wszystkie inne pomysły co do zmiany diody, soczewki, obudowy itd. jestem otwarty
Prosiłbym abyś zamieścił zdjęcia. Co do obudowy to miło mnie zaskoczyłeś. Przyznam, że prezentuje się bardzo fajnie. Jeśli pokazał byś trochę więcej zdjęć to może bym się na nią zdecydował. Co do diody i sterownika - będą schowane w profilu. Nad chłodzeniem diodki się jeszcze nie zastanawiałem. Może byś coś doradził
?
: niedziela 12 maja 2013, 19:19
autor: Kali
Niestety jest za dużo. Max. 4,5V. Jeśli chcesz mieć wytoczoną obudowę i sterownik w obudowie (tak jak w mojej) to ten twój nie bardzo pasuje bo jest prostokątny. Jeszcze raz polecam zastanowić się nad zasilaniem li-ion. A zdjęcia wstawię jutro jak będę miał chwilkę czasu bo za chwilę do Poznania lecę.
Pozdrawiam
: niedziela 12 maja 2013, 19:50
autor: favorite01997
Dobra, doszedłem do wniosku, że trochę przebuduję połączenie moich akumulatorków
z tych 10 zrobię 2 koszyczki po 3 baterie x2 do zasilania diodek, a te 4 zostaną do ładowania telefonu
Czyli uzyskam ~4V ~4000mAh. Wtedy można by użyć tego drivera i wszystko powinno być ok. Od razu bardzo dziękuję za pomoc i proszę o dalsze wypowiadanie się
Sklejając wszystko co napisaliście:
zasilanie: sterownik Grega,
dioda: CREE XP-G R5 biała,
soczewka: Soczewka z serii LXP do XPG REC (zmieniłem na okrągłą o największym rozproszeniu światła)
http://sklep.ledim.pl/?misc=68
radiator: od użytkownika Kali
: niedziela 12 maja 2013, 21:15
autor: marmez
favorite01997 pisze:Czyli uzyskam ~4V ~4000mAh. Wtedy można by użyć tego drivera i wszystko powinno być ok
będziesz miał 3,6V (przy obciążeniu), Vf XP-G przy 1,5A jest 3,25V nie wiem czy różnica nie za mała. Przed zakupem spytaj się Grega, to Ci wszystko powie
A może XP-G2 ma niższe napięcie przewodzenia - może starczy, no i wyższą ciut sprawność...
Aaa, ja tam nie upieram się przy Gregowym sterowniku, ten pierwszy, który linkowałeś zły się nie wydaje, tylko to, że max 1,1A tylko, i nie wiem jak ze sprawnościami, ale chyba nie najgorzej.
Dlaczego soczewkę na okrągłą zmieniłeś? Wydaje mi się, że ktoś na tym forum był bardzo zadowolony z owala do roweru, ale nie wiem konkretnie jakiego i w jakiej konfiguracji (może tylko do krótkich... nie pamiętam).
DODANO:
Sprawdziłem, XP-G2 przy 1,5A (85st) powinno mieć 3,1V, czyli o 0,15V mniej niż poprzednia wersja. Zawsze coś ;P (btw. XM-L2 przy 3,05, czyli wielkiej różnicy nie ma)
: niedziela 12 maja 2013, 21:33
autor: favorite01997
Soczewkę zmieniłem z myślą o tym, że obudowa zostanie wytoczona
Użytkownik Kali zaproponował, że ma znajomego tokarza
Z tego co widzę, to soczewkę okrągłą z kątem "Oval" też można kupić u Edima.
Jeszcze jest druga opcja (baterie pozostają w takim układzie jakim są). Mógłbym kupić przetwornicę step-down 2A o napięciu wyjściowym np 4,2V w JSelektronik. Tylko w niej ze sprawnością może być troche krucho.
http://www.jsel.pl/PL,33,64,dc2a_stepdo ... 20pln.html
Ale najprawdopodobniej pozostanę przy tym układzie który napisałem
, czyli 4V.
: niedziela 12 maja 2013, 21:39
autor: Pyra
Witam
Panowie, ja rozumiem, że AMC są fajne, ale zważcie, że wyższe napięcie zasilania jest lepsze ze względu na mniejsze prądy w obwodzie. Trzeba wziąć pod uwagę, że to nie latarka, i trzeba to połączyć przez dodatkowe kable, jakąś złączkę itp.
Pozdrawiam
PS: Temat przeniosłem do rowerowych
: niedziela 12 maja 2013, 21:45
autor: favorite01997
Użytkowniku Pyra może i ty mi coś doradzisz w kwestii latarki, którą chcę zbudować
?
Wszystkie propozycje mile widziane.
: niedziela 12 maja 2013, 22:17
autor: Pyra
Witam
Zasilanie z 5 akumulatorków możesz zostawić, do tego przetwornica na AX2002 i sterowanie mikroswitchem. Z AXa możesz spokojnie pociągnąć 1,5A. Najkorzystniej jest umieścić sterowanie na kierownicy blisko manetki, ale to wymaga dodatkowego elementu, który musi być szczelny. Można to zrobić z takiej małej silikonowej lampki rowerowej.
Ogniwa NiMH wybaczają więcej błędów podczas eksploatacji niż LiIon, z tym, że te drugie mają większą gęstość energii, czyli z mniejszego ciężaru uzyskujesz dłuższy czas świecenia.
Co do rodzaju diod i rozkładu światła, to każdy ma swoje preferencje, i trudno tu znaleźć jakiś kompromis.
Pozdrawiam