Natężenie światła wiązki latarki vs temperatura głowicy
: niedziela 21 kwie 2013, 21:19
Witajcie szanowni forumowicze.
Zrobiłem kilka pomiarów natężenie światła i temperatury głowic kilku latarek tj. Convoy M1 oraz Convoy C8 (jakoś przypadła mi do gustu ta 'marka' )
Obie latarki były po poprawkach, polerka piguły i MCPCB diody, nałożona pasta termo między podłoże a pigułę oraz na gwinty piguły. Dodatkowo zmostkowana sprężynka.
Convoy M1:
- dioda XM-L2 T6 3C na MCPCB 20mm (nie wiem do końca jakie podłoże, może Greg się wypowie)
- driver max 2.8A
- UCL lens
Convoy C8:
- dioda XM-L U2 1B na MCPCB 16mm, podłoże takie jakie przyjechało z FastTech
- driver max 2,8A
- UCL lens
Pomiary wykonywałem w pokoju, temp powietrza 22 - 23 stopnie [C]
Latarka świeciła prostopadle w czujnik luksomierza z odległości 1m
Latarka w bezruchu, chłodzona typowo pasywnie, beż żadnego nawiewu, okno zamknięte itp. Temperaturę mierzyłem w najcieplejszym miejscu głowicy latarek.
Akumulatorki naładowane do 4,18 - 4,2V
Załączam wykresy, które obrazują natężenie światła oraz temperatury w czasie.
Zrobiłem po 18 pomiarów odpowiednio w czasach [s]:
0
10
20
30
40
50
60
90
120
150
180
240
300
360
420
480
540
600
Oś oy bezwymiarowa, w zasadzie obrazuje i kluxy (kilo luxy) i temp.[C]
Jak widać latarki świeciły po równo 10 minut. Wszystko mamy na wykresach.
Dodam jeszcze, że w Convoy M1 akumulator rozgrzał się do 52 stopni [C],
a w C8 do 43 stopni [C]
Łatwo można zauważyć, że w M1 w ciągu tych 10 minut świecenia i grzania natężenie światła w centrum wiązki spadło o około 5,5%, a w C8 o około 6%
C8 nagrzała się do niższej temp, co pewnie jest spowodowane większą powierzchnią oddawania ciepła (większa głowica i całą latarka)
M1 'startowała' z wyższej temp. bo musiałem ją przez przypadek rozgrzać trzymając ją w dłoni.
Nie mam odniesienia i nie wiem czy zaliczyć te wyniki do kiepskich, dobrych czy rewelacyjnych Stawiam raczej na dobre W normalnym użytkowaniu na dworze myślę, że spadek jasności byłby jeszcze mniejszy co w zasadzie i tak nie jest do wychwycenia przez ludzkie oko w tym przypadku.
Niestety nie mogłem dokonać takich pomiarów na oryginalnych sprzętach jakie otrzymałem bezpośrednio od chinczyka bo nie posiadałem wtedy urządzeń pomiarowych.
Faktem jest, że ponad 60 stopni [C] dla latarki typu Convoy M1 to już bardzo dużo, trzyma się ją zdecydowanie nie komfortowo, aż strach pomyśleć co by było po kolejnych 10 minutach
Proszę o opinie na temat tych wyników, co o nich myślicie, może macie pomysły na inne pomiary itp. Może ktoś, kto ma możliwość przeprowadzi takie pomiary u siebie itp.
BTW: nie wiem czy to odpowiedni dział dla tego tematu, proszę zatem Admina o ewentualne przeniesienie.
Zrobiłem kilka pomiarów natężenie światła i temperatury głowic kilku latarek tj. Convoy M1 oraz Convoy C8 (jakoś przypadła mi do gustu ta 'marka' )
Obie latarki były po poprawkach, polerka piguły i MCPCB diody, nałożona pasta termo między podłoże a pigułę oraz na gwinty piguły. Dodatkowo zmostkowana sprężynka.
Convoy M1:
- dioda XM-L2 T6 3C na MCPCB 20mm (nie wiem do końca jakie podłoże, może Greg się wypowie)
- driver max 2.8A
- UCL lens
Convoy C8:
- dioda XM-L U2 1B na MCPCB 16mm, podłoże takie jakie przyjechało z FastTech
- driver max 2,8A
- UCL lens
Pomiary wykonywałem w pokoju, temp powietrza 22 - 23 stopnie [C]
Latarka świeciła prostopadle w czujnik luksomierza z odległości 1m
Latarka w bezruchu, chłodzona typowo pasywnie, beż żadnego nawiewu, okno zamknięte itp. Temperaturę mierzyłem w najcieplejszym miejscu głowicy latarek.
Akumulatorki naładowane do 4,18 - 4,2V
Załączam wykresy, które obrazują natężenie światła oraz temperatury w czasie.
Zrobiłem po 18 pomiarów odpowiednio w czasach [s]:
0
10
20
30
40
50
60
90
120
150
180
240
300
360
420
480
540
600
Oś oy bezwymiarowa, w zasadzie obrazuje i kluxy (kilo luxy) i temp.[C]
Jak widać latarki świeciły po równo 10 minut. Wszystko mamy na wykresach.
Dodam jeszcze, że w Convoy M1 akumulator rozgrzał się do 52 stopni [C],
a w C8 do 43 stopni [C]
Łatwo można zauważyć, że w M1 w ciągu tych 10 minut świecenia i grzania natężenie światła w centrum wiązki spadło o około 5,5%, a w C8 o około 6%
C8 nagrzała się do niższej temp, co pewnie jest spowodowane większą powierzchnią oddawania ciepła (większa głowica i całą latarka)
M1 'startowała' z wyższej temp. bo musiałem ją przez przypadek rozgrzać trzymając ją w dłoni.
Nie mam odniesienia i nie wiem czy zaliczyć te wyniki do kiepskich, dobrych czy rewelacyjnych Stawiam raczej na dobre W normalnym użytkowaniu na dworze myślę, że spadek jasności byłby jeszcze mniejszy co w zasadzie i tak nie jest do wychwycenia przez ludzkie oko w tym przypadku.
Niestety nie mogłem dokonać takich pomiarów na oryginalnych sprzętach jakie otrzymałem bezpośrednio od chinczyka bo nie posiadałem wtedy urządzeń pomiarowych.
Faktem jest, że ponad 60 stopni [C] dla latarki typu Convoy M1 to już bardzo dużo, trzyma się ją zdecydowanie nie komfortowo, aż strach pomyśleć co by było po kolejnych 10 minutach
Proszę o opinie na temat tych wyników, co o nich myślicie, może macie pomysły na inne pomiary itp. Może ktoś, kto ma możliwość przeprowadzi takie pomiary u siebie itp.
BTW: nie wiem czy to odpowiedni dział dla tego tematu, proszę zatem Admina o ewentualne przeniesienie.