HID w skuterze
: wtorek 21 paź 2008, 09:32
Witam!
Jestem posiadaczem skutera, peugeot elyseo 50ccm.
Skuter ma oświetlenie przednie na Ba20d, 35W/35W. Klosz gładki, wiązka kształtowana przez reflektor. W wersjach z mocniejszym silnikiem 125ccm i 150ccm Ba20d jest zastąpiona przez H4 55W/60W.
W skuterze są dwa obwody zasilania: stałonapięciowy (ładowanie aku, światła z tyłu, kierunki i jeszcze kilka drobnostek) i zmiennonapięciowy (zasilanie głównie światła przedniego). Zresztą na arbitrze opisano to dość dokładnie.
Nastał czas jesienny, często jeździ się po ciemku. A żarówka Ba20d to nieporozumienie, chyba że nie przekracza się 20km/h.
Nabyłem więc drogą kupna HID do jednośladów na alledrogo (H4) oraz reflektor pod H4.
W przeciwieństwie do Arbitra nie chcę zasilać HIDa tylko z akumulatora - nie mam świateł do jazdy dziennej, więc na długo by to nie starczyło. Trzeba więc przerobić zmiennonapięciowy obwód zasilania na stałonapięciowy, dołożyć drugi aku.
Taki oto schemat blokowy wyszedł:
[img=http://img411.imageshack.us/img411/5764/blokowywo3.th.png]
Pierwszy problem to zbyt małe napięcie z magneto: w porywach 12V AC - nie nadaje się do ładowania aku ołowiowego. Dołożyłem więc trafo podwyższające napięcie. Szuflada wydała jakiegoś w miarę pasującego toroida.
Drugi problem to zbyt mała wydajność std. regulatora napięcia. Na wyjściu maksymalnie 600mA. To się nadaje do podładowania aku, ale do zasilania HIDa kapkę przymało (nb. to skubie 45W po zapłonie).
I do tego momentu dotarłem jak na razie. Dziś mam zamiar kupić większy regulator (shunt do alternatorów, wykorzystam tylko dwie gałęzie, bo trzech faz nie mam) i zrobić próbę w takiej konfiguracji. Nie chce mi się samemu rzeźbić regulatora (były plany na liniowy na LM338 lub shunt na tyrystorach).
Jeśli opanuję zasilanie, sprawdzę jak świeci HID w reflektorze pod H4 (czy ma granicę światła i cienia). Jeśli będzie kiepsko, trzeba będzie jeszcze soczewkę rzeźbić (czego wolałbym uniknąć).
Pozdrawiam i przepraszam za długi wywód, ale sobie musiałem też wszystko uporządkować
Marcin S.
Jestem posiadaczem skutera, peugeot elyseo 50ccm.
Skuter ma oświetlenie przednie na Ba20d, 35W/35W. Klosz gładki, wiązka kształtowana przez reflektor. W wersjach z mocniejszym silnikiem 125ccm i 150ccm Ba20d jest zastąpiona przez H4 55W/60W.
W skuterze są dwa obwody zasilania: stałonapięciowy (ładowanie aku, światła z tyłu, kierunki i jeszcze kilka drobnostek) i zmiennonapięciowy (zasilanie głównie światła przedniego). Zresztą na arbitrze opisano to dość dokładnie.
Nastał czas jesienny, często jeździ się po ciemku. A żarówka Ba20d to nieporozumienie, chyba że nie przekracza się 20km/h.
Nabyłem więc drogą kupna HID do jednośladów na alledrogo (H4) oraz reflektor pod H4.
W przeciwieństwie do Arbitra nie chcę zasilać HIDa tylko z akumulatora - nie mam świateł do jazdy dziennej, więc na długo by to nie starczyło. Trzeba więc przerobić zmiennonapięciowy obwód zasilania na stałonapięciowy, dołożyć drugi aku.
Taki oto schemat blokowy wyszedł:
[img=http://img411.imageshack.us/img411/5764/blokowywo3.th.png]
Pierwszy problem to zbyt małe napięcie z magneto: w porywach 12V AC - nie nadaje się do ładowania aku ołowiowego. Dołożyłem więc trafo podwyższające napięcie. Szuflada wydała jakiegoś w miarę pasującego toroida.
Drugi problem to zbyt mała wydajność std. regulatora napięcia. Na wyjściu maksymalnie 600mA. To się nadaje do podładowania aku, ale do zasilania HIDa kapkę przymało (nb. to skubie 45W po zapłonie).
I do tego momentu dotarłem jak na razie. Dziś mam zamiar kupić większy regulator (shunt do alternatorów, wykorzystam tylko dwie gałęzie, bo trzech faz nie mam) i zrobić próbę w takiej konfiguracji. Nie chce mi się samemu rzeźbić regulatora (były plany na liniowy na LM338 lub shunt na tyrystorach).
Jeśli opanuję zasilanie, sprawdzę jak świeci HID w reflektorze pod H4 (czy ma granicę światła i cienia). Jeśli będzie kiepsko, trzeba będzie jeszcze soczewkę rzeźbić (czego wolałbym uniknąć).
Pozdrawiam i przepraszam za długi wywód, ale sobie musiałem też wszystko uporządkować
Marcin S.