http://www.swiatlo.tak.pl/artykuly/jak-odbijac/jak-odbijac.php )
Pozwoliłem sobie zaadoptować część tej wiedzy do naszych zwykłych latarkowych tematów kilkoma uwagami (pisane pogrubioną kursywą).
Autor:
mgr inż. Przemysław Oziemblewski
wrzesień 2005
Przy projektowaniu oświetlenia ważna jest znajomość właściwości światła związanych z jego odbiciem, pochłanianiem i przepuszczaniem. Szczególnie istotne jest odbicie, które towarzyszy każdemu projektowi wnętrza czy iluminacji obiektu.
Światło posiada szereg właściwości. Poniżej zostaną opisane te, z którymi najczęściej ma do czynienie oświetleniowiec.
Odbicie - światło padając na powierzchnię odbija się od niej. Dzięki temu możemy widzieć otaczające nas przedmioty. Zjawisko wykorzystywane generalnie w reflektorach naszych latarek, częściowo niepożądanie występujące też na szybkach, stąd powłoki AR (przeciw odblaskowe) mające ten efekt zminimalizować
Absorpcja (pochłanianie) - część światła, które pada na powierzchnię zostaje wchłonięte. Zjawisko to polega na przemianie energii promienistej w inną formę energii np. cieplną. Filtry barwne pochłaniają światło w określonym zakresie jego długości i przepuszczają tylko zgodne z jego kolorem. Nakładki, filtry np. jak do latarek Fenix dający nam przykładowo kolor czerwony, na który oko reaguje na swój sposób specyficznie (podejrzewam związane jest to z widokiem krwi i naszym zmianom ewolucyjnym w tym kierunku) ew. przy sygnalizowaniu danych zdarzeń różnymi kolorami dla obserwatora ze znacznej odległości. Po prostu filtrujemy daną składową tłumiąc pozostałe na filtrze (np. zjawisko czerwonego oświetlenie w samochodowym kloszu mimo iż żarnik w środku jest biały/żółty)
Transmisja (przepuszczanie) - pozostała część światła, która nie zostanie odbita i pochłonięta, zostaje przez substancję przepuszczona. W zależności od substancji, światło może zostać w niej dodatkowo rozproszone (tak jak w kloszach mlecznych dla opraw oświetleniowych). Przykładowo szybka naszej latarki, jakość szkła/materiału optycznego, wspomniane wcześniej powłoki AR aby przepuścić jak najwięcej. Dyfuzor (z "mlecznego" materiału) jako nakładka na latarkę mający przykładowo z latarki którą można postawić "na dupce" uczynić dookólne żródło światła
Rys. 1 Propagacja światła
Rys. 2 Rozszczepienie światła białego w pryzmacie
odbicie światła
Rys. 3 Całkowite wewnętrzne odbicie światła w światłowodach
Rysunek 4 przedstawia sposób odbijania się światła od różnych powierzchni. W zależności od ich własności refleksyjnych może to być:
Zjawisko wykorzystywane w budowie reflektora. Reflektory SMO wykorzystują zjawisko odbicia kierunkowego. OP (skórka pomarańczy) z kolei również odbicie rozproszone dla ujednolicenia uzyskanej wiązki kosztem mniejszego natężenia wiązki głównej.
* odbicie kierunkowe, przy którym kąt odbicia jest równy kątowi padania światła,
* odbicie rozproszone, występujące, gdy światło pada na powierzchnię odbijającą w sposób lambertowski (cosinusoidalny) i odbija się od niej we wszystkich kierunkach,
* odbicie kierunkowo-rozproszone, gdy światło odbija się częściowo w sposób kierunkowy, a częściowo w sposób rozproszony.
Rys. 4 Powierzchnie o różnym charakterze odbicia
Materiały źródłowe:
1. Correspondence Course Lighting Application "Light and Radiation", Philips Lighting B.V.,1985
2. Przemysław Oziemblewski "Podstawy Techniki Świetlnej", Philips Lighting Poland SA, 1997
3. materiały prezentacyjne Philips Lighting
4. PN-90/E-01005 - Technika