Dynamo-piasta wymiana oświetlenia B+M na Supernova
Dynamo-piasta wymiana oświetlenia B+M na Supernova
Witam.
Na początku dodam, że forum światełka przeglądam od dłuższego czasu, ale dopiero teraz postanowiłem o coś zapytać, bo nie znalazłem odpowiedzi na moje pytania.
Mam rower wyposażony w dynamo-piastę (Shimano DH-3D72) wraz z zamontowanym oświetleniem Busch & Muller:
1. Przód B+M Lumotec fly Senso plus (dioda Led, czujnik zmierzchu, potrzymanie na postoju, prawdopodobnie daje to 20 lux);
2. Tył B+M Toplight Flat+ (podtrzymanie na postoju).
Układ powyższy działa idealnie, ale... rower żony świeci mocniej;) Dlatego wpadłem na genialny pomysł, że przerobię przednią lampkę tak, aby świecił mocniej. Okazało się, że jest to tak zmontowane, że bez wyłamania czegoś się nie obędzie. Dlatego pomysł ten zaniechałem (bo szkoda zniszczyć lampkę za 150 zł).
Najprostszym rozwiązanie byłoby kupić jakąś lampkę B+M z IQ - i po sprawie (np. LUMOTEC IQ Fly RT senso plus, która potrafi wygenerować 40 lux). Ale, że nie do końca podoba mi się design tej lampki, postanowiłem sobie skomplikować życie...
Czekam właśnie, na dostawę lampki przedniej Supernova E3 Pro2. I tu zaczyna się pierwszy zgrzyt (mam nadzieję, że jedyny). Na stronie
http://www.peterwhitecycles.com/supernova.asp jest napisane, że lampka ta "prostuje" prąd przemienny (AC) na prąd stały (DC). Wyjście z tej lampki kablami na lampkę tylną też jest na prąd stały (DC). Dlatego nie poleca się stosowania tej lampki (DC) z lampką tylna innego producenta, bo inni producenci zasilają swe lampki prądem przemiennym (AC).
I tu moje pierwsze pytanie (a nawet ciąg pytań): czy mogę prądem stałym zasilić lampkę B+M Toplight Flat+?
Czy jest to bezpieczne? Czy lepiej jakoś przekonwerterować ten prąd (DC) z powrotem na prąd przemienny (AC)?
Drugie pytanie, które mnie nurtuje: czy użytkując rower z dynamo-piastą w dzień lepiej jest mieć włączone światła czy nie (pomijam opory)? Czy wyłączenie odbiorników (w tym przypadku lampek) nie powoduje grzania się dynamo-piasty? Gdzie "ucieka" indukujący się prąd?
P.s. Dodam, że podział mocy w Supernova jest standardowy 2,4W na przód i 0,6W na tył.
Na początku dodam, że forum światełka przeglądam od dłuższego czasu, ale dopiero teraz postanowiłem o coś zapytać, bo nie znalazłem odpowiedzi na moje pytania.
Mam rower wyposażony w dynamo-piastę (Shimano DH-3D72) wraz z zamontowanym oświetleniem Busch & Muller:
1. Przód B+M Lumotec fly Senso plus (dioda Led, czujnik zmierzchu, potrzymanie na postoju, prawdopodobnie daje to 20 lux);
2. Tył B+M Toplight Flat+ (podtrzymanie na postoju).
Układ powyższy działa idealnie, ale... rower żony świeci mocniej;) Dlatego wpadłem na genialny pomysł, że przerobię przednią lampkę tak, aby świecił mocniej. Okazało się, że jest to tak zmontowane, że bez wyłamania czegoś się nie obędzie. Dlatego pomysł ten zaniechałem (bo szkoda zniszczyć lampkę za 150 zł).
Najprostszym rozwiązanie byłoby kupić jakąś lampkę B+M z IQ - i po sprawie (np. LUMOTEC IQ Fly RT senso plus, która potrafi wygenerować 40 lux). Ale, że nie do końca podoba mi się design tej lampki, postanowiłem sobie skomplikować życie...
Czekam właśnie, na dostawę lampki przedniej Supernova E3 Pro2. I tu zaczyna się pierwszy zgrzyt (mam nadzieję, że jedyny). Na stronie
http://www.peterwhitecycles.com/supernova.asp jest napisane, że lampka ta "prostuje" prąd przemienny (AC) na prąd stały (DC). Wyjście z tej lampki kablami na lampkę tylną też jest na prąd stały (DC). Dlatego nie poleca się stosowania tej lampki (DC) z lampką tylna innego producenta, bo inni producenci zasilają swe lampki prądem przemiennym (AC).
I tu moje pierwsze pytanie (a nawet ciąg pytań): czy mogę prądem stałym zasilić lampkę B+M Toplight Flat+?
Czy jest to bezpieczne? Czy lepiej jakoś przekonwerterować ten prąd (DC) z powrotem na prąd przemienny (AC)?
Drugie pytanie, które mnie nurtuje: czy użytkując rower z dynamo-piastą w dzień lepiej jest mieć włączone światła czy nie (pomijam opory)? Czy wyłączenie odbiorników (w tym przypadku lampek) nie powoduje grzania się dynamo-piasty? Gdzie "ucieka" indukujący się prąd?
P.s. Dodam, że podział mocy w Supernova jest standardowy 2,4W na przód i 0,6W na tył.
Dzięki za odpowiedź. Podłączę się normalnie pod tylną lampkę - chyba, że są jakieś inne sugestie?
Co do ceny lampki - kupiłem z drugiej ręki, więc na kilku czteropakach ... ... zaoszczędziłem (których zresztą i tak nie piję);)
Co do ceny lampki - kupiłem z drugiej ręki, więc na kilku czteropakach ... ... zaoszczędziłem (których zresztą i tak nie piję);)
Ostatnio zmieniony poniedziałek 04 mar 2013, 12:16 przez murdock4, łącznie zmieniany 1 raz.
W mojej dynamopiaście bez obciążenia potrafi się zaindukować około 120V- podczas deszczu potrwfiło popieścić.Drugie pytanie, które mnie nurtuje: czy użytkując rower z dynamo-piastą w dzień lepiej jest mieć włączone światła czy nie (pomijam opory)? Czy wyłączenie odbiorników (w tym przypadku lampek) nie powoduje grzania się dynamo-piasty? Gdzie "ucieka" indukujący się prąd?
Więc światło świeci się cały czas - oporu dynamopiasty prakrycznie nie czuć a 3 XP-G daje sporo światła, przy okazji nawet w słoneczny dzień jestem widoczny.
Dzięki za odpowiedź:)
Wcześniej, gdy nie miałem w ogóle jakiegokolwiek źródła zasilania w rowerze, to się nad tym nie zastanawiałem. A teraz: co się "dzieje" z prądem, jeśli odbiorniki prądu są wyłączone a dynamo-piasta się kręci? Uzwojenia się przez to dodatkowo nie grzeją?
P.s. A 3x XP-G zasilane dynamo-piastą to jakiś "home made", czy E3 triple - tak z ciekawości?
Wcześniej, gdy nie miałem w ogóle jakiegokolwiek źródła zasilania w rowerze, to się nad tym nie zastanawiałem. A teraz: co się "dzieje" z prądem, jeśli odbiorniki prądu są wyłączone a dynamo-piasta się kręci? Uzwojenia się przez to dodatkowo nie grzeją?
P.s. A 3x XP-G zasilane dynamo-piastą to jakiś "home made", czy E3 triple - tak z ciekawości?
Dynamo nowszej generacji ma zabezpieczenie przed znacznym wzrostem napięcia.
Wystarczy zmierzyć napięcie bez obciążenia na wyjściach z dynama. Nie powinno przekroczyć 30V.
Jeśli nie indukują sie znaczne wartości napięcia to i opory są niewielkie przy odłączonych lampkach.
W dziale Lampek Rowerowych jest sporo opisów i projektów.
Pierwotnie miałem lampke zasilaną z dynama LINK . Można wyciągnąć z dynama sporą moc - 8W - 10W.
Wystarczy zmierzyć napięcie bez obciążenia na wyjściach z dynama. Nie powinno przekroczyć 30V.
Jeśli nie indukują sie znaczne wartości napięcia to i opory są niewielkie przy odłączonych lampkach.
W dziale Lampek Rowerowych jest sporo opisów i projektów.
Pierwotnie miałem lampke zasilaną z dynama LINK . Można wyciągnąć z dynama sporą moc - 8W - 10W.
Dariusz70
darek.l(małpa)interia.pl
darek.l(małpa)interia.pl
Apropo Supernova. Ja mam wersję najsłabszą pod dynamo na 1 diodzie chyba to była Pure. Montowana fabrycznie w rowerach. Świeci toto bardzo przyzwoicie. Nie ma sensu wyłączać tak naprawdę nie dotykam wyłącznika. Jeśli chodzi o optykę i wykonanie to niech się schowają inne firmy. Za to się naturalnie płaci. W Warszawie jest sklep który ma kilka ich lampek. Jakby co adres na PW.
Wzrasta napięcie a prąd nie płynie- chyba że mokro jestmurdock4 pisze:Dzięki za odpowiedź:)
Wcześniej, gdy nie miałem w ogóle jakiegokolwiek źródła zasilania w rowerze, to się nad tym nie zastanawiałem. A teraz: co się "dzieje" z prądem, jeśli odbiorniki prądu są wyłączone a dynamo-piasta się kręci? Uzwojenia się przez to dodatkowo nie grzeją?
P.s. A 3x XP-G zasilane dynamo-piastą to jakiś "home made", czy E3 triple - tak z ciekawości?
Przewody, uzwojenia grzeją się od prądu nie od napięcia.
Niebezpieczne może sie okazać włączenia odbiornika podczas jazdy.
Ps. lampka samoróbka i jest opisana gdzieś w czeluściach forum...
Wszystkim Panom dziękuję za odpowiedź:)
skaktus: znalazłem konfigurację roweru, która ma właśnie w standardzie lampkę Supernova E3 Pro i podłączoną tylną B+M - tak więc masz rację - można to bezpiecznie podłączyć ze sobą
Hahar: ja też niezależnie od pory dnia nigdy nie wyłączam świateł (tych zasilanych z dynamo-piasty). Wszystko wskazuję na to, że muszę jeszcze trochę poszperać na forum, bo chyba nie czytałem o Twojej lampce, a chętnie zobaczę:)
Dariusz70 : Twoje rozwiązanie widziałem już wcześniej - podoba mi się bardzo. Ja na kierownicy mam lampkę zasilaną z pakietu akumulatorków, więc chyba nie udałoby mi się zainstalować identycznie takiego samego pakietu, jaki wykonałeś. Nie zmienia to faktu, że jak się trochę ogarnę, to też spróbuję złożyć coś swojego (pewnie na układzie Ledim).
Barba:jak dojdzie to napiszę czy jakość Supernova jest rzeczywiście klasą dla siebie.
skaktus: znalazłem konfigurację roweru, która ma właśnie w standardzie lampkę Supernova E3 Pro i podłączoną tylną B+M - tak więc masz rację - można to bezpiecznie podłączyć ze sobą
Hahar: ja też niezależnie od pory dnia nigdy nie wyłączam świateł (tych zasilanych z dynamo-piasty). Wszystko wskazuję na to, że muszę jeszcze trochę poszperać na forum, bo chyba nie czytałem o Twojej lampce, a chętnie zobaczę:)
Dariusz70 : Twoje rozwiązanie widziałem już wcześniej - podoba mi się bardzo. Ja na kierownicy mam lampkę zasilaną z pakietu akumulatorków, więc chyba nie udałoby mi się zainstalować identycznie takiego samego pakietu, jaki wykonałeś. Nie zmienia to faktu, że jak się trochę ogarnę, to też spróbuję złożyć coś swojego (pewnie na układzie Ledim).
Barba:jak dojdzie to napiszę czy jakość Supernova jest rzeczywiście klasą dla siebie.
murdock4 proszę moja lampka -nic specjalnego ale od tamtej pory działa bezawaryjnie gdy tylko wsiądę na rower w dzień i noc.
Niedługo będzie tuning,jak czas pozwoli...
Niedługo będzie tuning,jak czas pozwoli...
ad 1: Latarka została skrócona zaraz za "głowicą" z włącznikiem.murdock4 pisze:Hahar: dzięki za podlinkowanie - swoją drogą gratuluję powodzenia realizacji:) A mam pytania odnośnie Twojego projektu:
1. Czy miejsce , w którym znajdowały się baterie jest teraz puste?
2. Czy znalazłeś gdzieś te fluorescencyjne oringi?
ad 2: Tej wielkości nie znalazłem niestety...Mniejsze sprzedają chińczyki
Najważniejsze że działa bezawaryjnie
- mocowanie zostało zmienione bo nie trzymało wystarczająco stabilnie.
Ostatnio zmieniony poniedziałek 11 mar 2013, 11:37 przez Hahar, łącznie zmieniany 1 raz.
Witam po dłuższej przerwie:)
Ale do rzeczy:
- tak wyglądał "pacjent" przed operacją:
- a tak po operacji:
"Pacjent" operację przeżył:) Lampka tylna Busch`a działa tak jak działała, z czego jestem zadowolony.
Wrażenia po otworzeniu paczki: myślałem, że będzie "to" większe. Okazało się, że jest to nadzwyczaj zgrabne, do tego przednia soczewka ma otwór (nie zauważyłem tego wcześniej na zdjęciach). Wykonanie: jeśli Busch&Muller to Mercedes, to Supernova przy tym to Maybach. Tak więc potwierdzam słowa Barba - ta cena nie wzięła się znikąd.
Jak to świeci (przy założeniu, że miało to świecić lepiej niż przedmiotowy BUMM)?: lepiej:)
Ogólnie na tyle przyzwoicie, że nie zamierzam zmieniać.
Teraz tylko poczekam, aż jakiś Chińczyk skopiuje rozwiązanie zasilania z dynama ładowarki usb: The Plug II Plus USB power supply, bo 159 EUR to już mocna przesada.
Ale do rzeczy:
- tak wyglądał "pacjent" przed operacją:
- a tak po operacji:
"Pacjent" operację przeżył:) Lampka tylna Busch`a działa tak jak działała, z czego jestem zadowolony.
Wrażenia po otworzeniu paczki: myślałem, że będzie "to" większe. Okazało się, że jest to nadzwyczaj zgrabne, do tego przednia soczewka ma otwór (nie zauważyłem tego wcześniej na zdjęciach). Wykonanie: jeśli Busch&Muller to Mercedes, to Supernova przy tym to Maybach. Tak więc potwierdzam słowa Barba - ta cena nie wzięła się znikąd.
Jak to świeci (przy założeniu, że miało to świecić lepiej niż przedmiotowy BUMM)?: lepiej:)
Ogólnie na tyle przyzwoicie, że nie zamierzam zmieniać.
Teraz tylko poczekam, aż jakiś Chińczyk skopiuje rozwiązanie zasilania z dynama ładowarki usb: The Plug II Plus USB power supply, bo 159 EUR to już mocna przesada.
-
- Posty: 473
- Rejestracja: środa 18 kwie 2012, 22:17
- Lokalizacja: Gorzyce Wielkie
murdock4 Ja mam pytanie z innej beczki, chociaż dotyczące zdjęcia. Jaki masz rozmiar kół, bo interesuje mnie błotnik? Ja mam 26". Gdzie można taki kupić, właściwie to chciałem przymierzyć do moich opon, z "górskch" przesiadłem się na slicki i teraz mam problem, żeby dobrać błotnik, który nie oszpeciłby roweru.murdock4 pisze:...
- tak wyglądał "pacjent" przed operacją:
...
A Twój błotnik wybitnie mi się podoba.
GT Rulez ale teraz czas na CUBE