Strona 5 z 23
: niedziela 07 gru 2008, 16:28
autor: grzesiekp
Zabezpieczenia są w niektórych dynamach butelkowych ( ale chyba tylko tych lepszych firmowych). Dynama w piaście nie mają zabezpieczenia żarówki. Lampy do dynam w piaście zawsze wyposażone są w wyłącznik, a te co miałem mają jeszcze ograniczenie napięcia żeby chronić żarówkę.
: niedziela 07 gru 2008, 16:30
autor: Fraxinus
JKrzysztof pisze:EdiM mial racje ze wyciagniecie wiekszej mocy z dynama to juz wyzsza szkola pod
wieloma wzgledami .
Mysle ze z takiego dynama wyciagniesz gora 5-6 Wat i to bedzie koniec mozliwosci
zasilania z dynama.
JK
W zeszłym roku przetestowałem obwód nr 9 z pilom.com, mierzyłem napięcie i natężenie przy
prędkościach 10-35km/h z włączonym i wyłączonym podwajaczem napięcia.
Wyniki były takie:
10km/h - 2,90W/0,16W
15km/h - 5,29W/2,2,W
20km/h - 5,51W/5,46W
25km/h - 5,29W/8,97W
30km/h - nie mierzone/11,49W
35km/h - nie mierzone/11,85W
Dynamo DH-3N30, lampa z 3 x XR-E P3 + 3 x Q5, miernik cyfrowy, koło 28". O ile pamiętam, natężenie niewiele przekraczało 500 mA, mogę teraz powtórzyć test z piastą 3N71 i SON 28.
Fajnie że masz już upatrzony jakiś reflektor. Do B&M trzeba by obmyśleć jakiś dodatkowy radiator ale kształt wiązki jest chyba optymalny a całość miałaby niewielkie wymiary...
: niedziela 07 gru 2008, 16:38
autor: JKrzysztof
Dzieki Fraxinus za dane jakbys mogl to podaj mi jakie sa napiecia i prady dla najwyzszych
predkosci .
Wlasnie czekam na ten reflektorek bo ciekawi mnie jaka wiazke swiatla bede mial na nim.
JK
: niedziela 07 gru 2008, 20:12
autor: Fraxinus
Pomierzyłem... piasta Shimano DH-3N71, obwód koła 2155mm, podwajacz włączony/wyłączony:
10 km/h - 16,9V/22mA / 18,9V/130mA
20 km/h - 19,9V/300mA / 19,7V/230mA
30 km/h - 21,0V/540mA / 19,6V/260mA
35 km/h - 21,1V/540mA / 19,6V/260mA
Na biegunach dynamo przy 10 km/h wystąpiło przy tym obciążeniu odpowiednio 8,6V / 7,2V
a przy 30 km/h 21,5V / 10,9V.
SON 28 ma słabsze wyniki przy mniejszych prędkościach za to powyżej 35 km/h z układu wypływa do 600mA, przy napięciu 21,1V mamy 12,66W co przy sprawności nowych ledów daje ponad 1200lm
jest czym poświecić ale takie obciążenie wyraźnie "czuć w nogach"
: niedziela 07 gru 2008, 20:30
autor: grissley
Jak na mój gust - bardzo fajne wyniki.
Wprawdzie ździebko gorsze, niż pilom podaje, ale to pewnie kwestia koła 28" (niestety).
Tutaj ktoś się postarał i potestował trochę dynamopiastę (ciut kiepściejszy model, ale zawsze):
http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/
Sporo wykresów, pomiarów itp.
I jeszcze tutaj jakaś ekipa nad podobnym zagadnieniem deliberowała:
http://news.elektroda.pl/zasilacz-do-dy ... 27271.html
Ale temat już trochę nieaktualny i linki do schematów nie działają
Ale za to sporo - chyba cennych, dla kogoś, kto układ projektuje - uwag.
: niedziela 07 gru 2008, 21:58
autor: EdiM
Brakuje mi w tym wszystkim badań przy stałym prądzie pobieranym, w zależności od tego prądu.
Przeanalizowałem jeszcze raz dane
http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/
i wynika z nich, że prąd z dynama nigdy nie przekracza 0,58A, natomiast dla maksymalnej mocy 9W wynosi ok. 0,4A.
Ogólnie stawiam na układ, który zapewni, że prąd pobierany z dynama będzie się dało ograniczać. Tylko nie wiem jak w tym wszystkim zachowa się prostownik i kondensator wygładzający. Obawiam się, że to dodatkowy problem, ograniczający moc.
: niedziela 07 gru 2008, 22:49
autor: MariuszB.
grissley pisze:Jak na mój gust - bardzo fajne wyniki.
Wprawdzie ździebko gorsze, niż pilom podaje, ale to pewnie kwestia koła 28" (niestety).
Tutaj ktoś się postarał i potestował trochę dynamopiastę (ciut kiepściejszy model, ale zawsze):
http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/
Sporo wykresów, pomiarów itp.
A na samym dole strony dodatkowo ciekawe linki na te tematy.
: niedziela 07 gru 2008, 23:00
autor: grissley
Ciekawe - tyle, że większość w języku wroga
EdiM pisze: wynika z nich, że prąd z dynama nigdy nie przekracza 0,58A, natomiast dla maksymalnej mocy 9W wynosi ok. 0,4A.
A to nie wystarczy? ledom 0.5A chyba by styknęło, a reszta na ładowanie.
ALbo zrobić tak, żeby prąd z dynamo zawsze szedł na akumulatory, a dopiero z akumulatorów na ledy (a'la alternator/akumulator w samochodzie).
Tak tylko rzucam własne przemyślenia + to co gdzieś wyczytałem
: poniedziałek 08 gru 2008, 08:28
autor: JKrzysztof
Dlatego wlasnie chce dac uklad typu dynamo ładuje akumulator z akumulatora
pobieramy prad na diody przez jakis uklad regulujacy napiecie i prad.
Natomiast mnie nurtuje inna sprawa a mianowicie czy przy maksymalnym
poborze mocy z dynama takie dynamo zachowuje sie jak hamulec
czy przednie kolo nie bedzie tracic przyczepnosci na przyklad na
podlozu mokrym lisciastym czy tez na kostce brukowej .
Czy ktos sprawdzal to pod tym wzgledem ?
Krzysztof
: poniedziałek 08 gru 2008, 11:44
autor: joseph
JKrzysztof pisze:Natomiast mnie nurtuje inna sprawa a mianowicie czy przy maksymalnym
poborze mocy z dynama takie dynamo zachowuje sie jak hamulec
czy przednie kolo nie bedzie tracic przyczepnosci na przyklad na
podlozu mokrym lisciastym czy tez na kostce brukowej .
Czy ktos sprawdzal to pod tym wzgledem ?
Hamowanie rekuperacyjne w rowerze - to byłby czad
ale to chyba ostatnio Sanyo zaprezentowało (Eneloop Bike)
Moc pobierana przez dynamo to kilka procent energii kinetycznej, i jak wiać z wykresów, przy niskich prędkościach proporcjonalna do prędkości.
Kiedyś widziałem PDFa gdzie obciążenie 'mechaniczne' wszelakimi dynamami, i gdy były włączone, i wyłączone.
Jeśli dobrze kojarzę włączone dynamo piastowe przy prędkości ~20kmph powodowało obniżenie prędkości średniej o ~1kmph - pewien nie jestem, ale zapewne przy standardowych lampkach (3W)
[ Dodano: Pon Gru 08, 2008 11:28 am ]
Link do tego PDFa:
http://www.vintagebicyclepress.com/VBQgenerator.pdf
: poniedziałek 08 gru 2008, 14:26
autor: JKrzysztof
Raczej nie udalo by sie odzyskac energi przy hamowaniu gdyz dynamo ma za mala moc
moze przy wiekszym dynamie .....
: poniedziałek 08 gru 2008, 17:30
autor: Fraxinus
JKrzysztof pisze:
Natomiast mnie nurtuje inna sprawa a mianowicie czy przy maksymalnym
poborze mocy z dynama takie dynamo zachowuje sie jak hamulec
czy przednie kolo nie bedzie tracic przyczepnosci na przyklad na
podlozu mokrym lisciastym czy tez na kostce brukowej .
Czy ktos sprawdzal to pod tym wzgledem ?
Krzysztof
Nie jest tak źle, nie jeździłem po mokrym bruku ale myślę, że z powodu takiego oporu na przednim kole szanse wpadnięcia w poślizg nie wzrastają, może na lodzie... Opór jest wyczuwalny szczególnie przy przyspieszaniu od 20-25 km/h, potem jedzie się jakby pod lekki wiaterek. Jeździłem rowerem szosowym i odczuwalny efekt to utrata lekkości - jakbym jechał na MTB. Raczej nie będę jeździł z takim światłem a złożyłem ten układ z ciekawości, 3-4 ledy zupełnie wystarczają mi na każde warunki.
: poniedziałek 08 gru 2008, 19:39
autor: EdiM
Pewien problem jest taki, że jak będziemy chcieli ładować chociażby akumulator i przykładowo pociągniemy 0,5A to napięcie na dynamie nie wzrośnie i moc będzie 3W, natomiast sprytny układ, który będzie ciągnął mniejszy prąd, da szansę dla większych obrotów, bym moc z dynama (szczególnie w piaście) była sporo większa. Tylko ten prąd chyba najlepiej aby zależał od napięcia także. Nie wygląda to prosto.
Nie wiem jak wygląda opór mechaniczny prądnic, ale wiem że na starych dynamach butelkowych się jeździło dosyć ciężko, szczególnie jako dziecko. W każdym razie sprawność dynama musi spadać wraz z prędkością. I tak jest ona chyba niezbyt duża.
: poniedziałek 08 gru 2008, 19:48
autor: JKrzysztof
Przypuszczam ze powodem malej wydajnosci jest mozliwosc zwarcia w takiej instalacji
i spalenie cewki dlatego osoba projektujaca dynamo dala takie ograniczenie .
Mysle ze przy wiekszej mocy takie dynamo zaczyna sie troche grzac i samo
ogranicza swoja moc..
JK
: wtorek 09 gru 2008, 10:13
autor: Marcin S.
Dynamu (maszyna z wirującymi magnesami stałymi) nie szkodzi praca w zwarciu, ale w rozwarciu - generowane napięcia mogą ubić izolację międzyzwojową.
Pozdrawiam
Marcin S.