: niedziela 27 paź 2013, 10:18
Taka ciekawostka.
Akumulator Bosch od wkrętarki 7,2V 1,4Ah, rok produkcji 1995.
Stan obudowy niemal fabryczny czyli nie był prawie używany może miał kilka/kilkanaście cykli od nowego.
Gdy go kupiłem tanio na obuidowę do wymiany ogniw był całkowicie zwarty, ładowanie 3A moją ładowarką procesorową nic nie dawało. Użyłem baterii kondensatorów o sumie 22000uF i naładowanych do 27V (elwa).
Po kilkudziesięciu uderzeniach prądowych napięcia na akumulatorze zaczęło rosnąć, gdy osiągneło około 6V podłączyłem akumulator pod ładowarkę procesorową , ładowanie prądem 2A. Akumulator uzyskał znamionowe napięcie pracy czyli wszystkie cele ładowały się. Weszło około 200mAh .
Duży prąd stosuje ponieważ ogniwa w takim stanie raczkującym nie ładują się małym prądem, ogniwo szybko dąży do samoistnego wyładowania i zwarcia.
Duży prąd jest niebezpieczny ale to jedyny sposób aby przeprowadzać potem formowanie cyklami, ogniwa muszą być naładowane przed rozładowaniem. Stare ogniwa mogą mieć zapieczone zawory bezpieczeństwa przez deformację (starzenie materiału) zaworów oraz wydostający się skrystalizowany elektrolit.
Robiłem formowanie , tym razem już bardziej standardowym prądem 500mA ładowanie i 125mA rozładowanie (czym niższy prąd rozładowania dla ogniwa ni-cd tym lepsza odbudowa elektrolitu). Po około 10 cyklach pojemność przestała wzrastać, ładowanie 500mA i rozładowanie 375mA (bliskie 0,2C standardu IEC) wykazuje 1100mAh.
Po tygodniu akumulator ma około 300mAh ale nie "dąży" do zwarcia ogniw, nawet gdy wygeneruje specjalnie dendryty odwracając polaryzację ogniwa prądem 100mA przez czas 2 godzin. Po tym zabiegu akumulator ładuje się nawet prądem 50mA.
Jak na 18lat to nieźle, pewnie leżał zwarty przez ostatnie 10 lat albo więcej.
Zaraz po ładowaniu jest bardzo sprawny bez problemu zrywa sprzęgło na ostatnim piątym położeniu.
Test obciążenia to 8 A i napięcie 7V przez 5 sekund około minutę po ładowaniu.
Ładowarka od tego akumulatora to typ: "AL60DV 4,8-12V" , kiedyś myślałem że stare ładowarki automatyczne były dobre ale jednak nie, ona wyłącza ładowanie gdy akumulator osiąga około 55st.C poprzez ogromne przeładowanie prądem 1,4A. Jest tam czujnik temperatury zbudowany na wzmacniaczu operacyjnym. A ja narzekam że BC-700 czy MH-C9000 przegrzewa akumulatory do 45st.C .
Akumulator Bosch od wkrętarki 7,2V 1,4Ah, rok produkcji 1995.
Stan obudowy niemal fabryczny czyli nie był prawie używany może miał kilka/kilkanaście cykli od nowego.
Gdy go kupiłem tanio na obuidowę do wymiany ogniw był całkowicie zwarty, ładowanie 3A moją ładowarką procesorową nic nie dawało. Użyłem baterii kondensatorów o sumie 22000uF i naładowanych do 27V (elwa).
Po kilkudziesięciu uderzeniach prądowych napięcia na akumulatorze zaczęło rosnąć, gdy osiągneło około 6V podłączyłem akumulator pod ładowarkę procesorową , ładowanie prądem 2A. Akumulator uzyskał znamionowe napięcie pracy czyli wszystkie cele ładowały się. Weszło około 200mAh .
Duży prąd stosuje ponieważ ogniwa w takim stanie raczkującym nie ładują się małym prądem, ogniwo szybko dąży do samoistnego wyładowania i zwarcia.
Duży prąd jest niebezpieczny ale to jedyny sposób aby przeprowadzać potem formowanie cyklami, ogniwa muszą być naładowane przed rozładowaniem. Stare ogniwa mogą mieć zapieczone zawory bezpieczeństwa przez deformację (starzenie materiału) zaworów oraz wydostający się skrystalizowany elektrolit.
Robiłem formowanie , tym razem już bardziej standardowym prądem 500mA ładowanie i 125mA rozładowanie (czym niższy prąd rozładowania dla ogniwa ni-cd tym lepsza odbudowa elektrolitu). Po około 10 cyklach pojemność przestała wzrastać, ładowanie 500mA i rozładowanie 375mA (bliskie 0,2C standardu IEC) wykazuje 1100mAh.
Po tygodniu akumulator ma około 300mAh ale nie "dąży" do zwarcia ogniw, nawet gdy wygeneruje specjalnie dendryty odwracając polaryzację ogniwa prądem 100mA przez czas 2 godzin. Po tym zabiegu akumulator ładuje się nawet prądem 50mA.
Jak na 18lat to nieźle, pewnie leżał zwarty przez ostatnie 10 lat albo więcej.
Zaraz po ładowaniu jest bardzo sprawny bez problemu zrywa sprzęgło na ostatnim piątym położeniu.
Test obciążenia to 8 A i napięcie 7V przez 5 sekund około minutę po ładowaniu.
Ładowarka od tego akumulatora to typ: "AL60DV 4,8-12V" , kiedyś myślałem że stare ładowarki automatyczne były dobre ale jednak nie, ona wyłącza ładowanie gdy akumulator osiąga około 55st.C poprzez ogromne przeładowanie prądem 1,4A. Jest tam czujnik temperatury zbudowany na wzmacniaczu operacyjnym. A ja narzekam że BC-700 czy MH-C9000 przegrzewa akumulatory do 45st.C .