Dynamo a lampka na Cree
-
- Posty: 27
- Rejestracja: sobota 06 gru 2008, 20:49
- Lokalizacja: Kołobrzeg
-
- Posty: 27
- Rejestracja: sobota 06 gru 2008, 20:49
- Lokalizacja: Kołobrzeg
Mają świecić na raz dostając przy normalnej jeździe ok 400~550mA (lub 400~500, jeśli ktoś mi rozpisze upgrade do układu piloma, lub w zakresie jaki określi Edim w swoim układzie, kiedy go stworzy - finalne rozwiązanie nie jest jeszcze wybrane, ale mam już prawie wszystkie elementy do układu piloma, więc pewnie i tak go złożę i potestuję).
Wg rozpiski piloma, jego układ generuje na ledach 200mA przy prędkości 9km/h, 380 przy 15 km/h, 540 przy 21km/h. Maximum jest między 24 a 27km/h i jest to 550mA, potem spada wraz z prędkością.
U mnie będzie trochę z tym gorzej, bo mam koła 28", a nie 26, ale i tak przy prędkości ~15km/h diody powinny dostać swoje nominalne 350mA.
Nadwyżkę nad 500mA, pojawiającą się około ~20km/h, można by puścić na ładowanie akumulatorów.
Podtrzymanie zaś działało by do prędkości ~9km/h.
Chyba sensowna koncepcja.
Wg rozpiski piloma, jego układ generuje na ledach 200mA przy prędkości 9km/h, 380 przy 15 km/h, 540 przy 21km/h. Maximum jest między 24 a 27km/h i jest to 550mA, potem spada wraz z prędkością.
U mnie będzie trochę z tym gorzej, bo mam koła 28", a nie 26, ale i tak przy prędkości ~15km/h diody powinny dostać swoje nominalne 350mA.
Nadwyżkę nad 500mA, pojawiającą się około ~20km/h, można by puścić na ładowanie akumulatorów.
Podtrzymanie zaś działało by do prędkości ~9km/h.
Chyba sensowna koncepcja.
-
- Posty: 27
- Rejestracja: sobota 06 gru 2008, 20:49
- Lokalizacja: Kołobrzeg
1 pytanie jakie jest napiecie na dynamie przy pradzie np. 500 mA ?
bo jezeli schodzi do 6-7 V to zasilisz najwyzej 2 diody na maxa
o ile straty na driverze niebeda wieksze to juz mozesz nie miec
czym zasilic tych pozostalych 2 a co dopiero doladowywac
akumulatory .
2 pytanie jak chcesz podlaczyc te akumulatorki do zasilania ?
Ja natomias zastanawialem sie nad dioda z 4 strukturami
kazda struktura pobiera 700 mA dlatego bralem pod uwage
akumulator od canona na 7.2 V
JK
bo jezeli schodzi do 6-7 V to zasilisz najwyzej 2 diody na maxa
o ile straty na driverze niebeda wieksze to juz mozesz nie miec
czym zasilic tych pozostalych 2 a co dopiero doladowywac
akumulatory .
2 pytanie jak chcesz podlaczyc te akumulatorki do zasilania ?
Ja natomias zastanawialem sie nad dioda z 4 strukturami
kazda struktura pobiera 700 mA dlatego bralem pod uwage
akumulator od canona na 7.2 V
JK
JKrzysztof - ja nie jestem specem od elektroniki, ale ten gość (pilom) dość dokładnie wszystko opisał tutaj:
http://pilom.com/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm
Chodzi o układ nr 12.
Ten układ zmienia tryb pracy w zależności od tego, jaki dostaje prąd dostaje z dynama - i inaczej pracuje przy niskich prędkościach, a inaczej przy wysokich.
Przy czym prędkości powyżej 10km/h uznajemy juz za "wysokie".
Juz od 12km/h mam na diodach 200mA, więc jakoś-tam będzie to świecić (w miarę przyspieszania coraz lepiej), a żeby poniżej tej prędkości też było w miarę jasno, to właśnie po to potrzebuję tego podtrzymania z akku (dzięki któremu prąd nie spadałby poniżej, powiedzmy tych 200~250mA).
Co do napięcia:
pilom podaje takie wartości (4 ledy w szeregu, wartości mierzone na diodach, dynamopiasta):
3,0 km/h 10,37 V 5 mA 0,05 W
4,0 km/h 11,03 V 26 mA 0,29 W
5,0 km/h 11,27 V 60 mA 0,68 W
7,0 km/h 11,83 V 140 mA 1,66 W
9,0 km/h 12,17 V 200 mA 2,43 W
12,0 km/h 12,40 V 250 mA 3,10 W
15,0 km/h 12,84 V 380 mA 4,88 W
18,0 km/h 13,11 V 480 mA 6,29 W
21,0 km/h 13,22 V 540 mA 7,14 W
24,0 km/h 13,21 V 550 mA 7,27 W
27,0 km/h 13,19 V 550 mA 7,25 W
35,0 km/h 13,14 V 530 mA 6,96 W
http://pilom.com/BicycleElectronics/DynamoCircuits.htm
Chodzi o układ nr 12.
Ten układ zmienia tryb pracy w zależności od tego, jaki dostaje prąd dostaje z dynama - i inaczej pracuje przy niskich prędkościach, a inaczej przy wysokich.
Przy czym prędkości powyżej 10km/h uznajemy juz za "wysokie".
Juz od 12km/h mam na diodach 200mA, więc jakoś-tam będzie to świecić (w miarę przyspieszania coraz lepiej), a żeby poniżej tej prędkości też było w miarę jasno, to właśnie po to potrzebuję tego podtrzymania z akku (dzięki któremu prąd nie spadałby poniżej, powiedzmy tych 200~250mA).
Co do napięcia:
pilom podaje takie wartości (4 ledy w szeregu, wartości mierzone na diodach, dynamopiasta):
3,0 km/h 10,37 V 5 mA 0,05 W
4,0 km/h 11,03 V 26 mA 0,29 W
5,0 km/h 11,27 V 60 mA 0,68 W
7,0 km/h 11,83 V 140 mA 1,66 W
9,0 km/h 12,17 V 200 mA 2,43 W
12,0 km/h 12,40 V 250 mA 3,10 W
15,0 km/h 12,84 V 380 mA 4,88 W
18,0 km/h 13,11 V 480 mA 6,29 W
21,0 km/h 13,22 V 540 mA 7,14 W
24,0 km/h 13,21 V 550 mA 7,27 W
27,0 km/h 13,19 V 550 mA 7,25 W
35,0 km/h 13,14 V 530 mA 6,96 W
-
- Posty: 27
- Rejestracja: sobota 06 gru 2008, 20:49
- Lokalizacja: Kołobrzeg
Raczej mozesz zapomniec o podlaczeniu sie do tego bezposrednio gdyz musialbys szeregowo
polaczyc akumulatorki ryzykowna sprawa jezeli to nie sa zabezpieczone akumulatorki typu
protected zreszta nie powino sie laczyc szeregowo tych ogniw.
Mozna tez poszukac jakies przetwornicy która podniesie napiecie do 12 V o dopiero przez nia sie wpiac.
Z tego co widze to projekt czesciowo wykorzystuje moja koncepcje podwajacza napiecia dla malych predkosci , a przy wiekszej predkosci dynamo sie przelacza na uklad z 4 diodami
w ukladzie Gretza pradopodobnie ta role spelniaja tranzystory IRF .
Uklad tez jest zabezpieczony przed zbyt wysokim napieciem przez tyrystor BT 151 i diode zenera D8
Chyba wykorzystam ten sposób zabezpieczenia przed zbyt wysokim napieciem.
JK
polaczyc akumulatorki ryzykowna sprawa jezeli to nie sa zabezpieczone akumulatorki typu
protected zreszta nie powino sie laczyc szeregowo tych ogniw.
Mozna tez poszukac jakies przetwornicy która podniesie napiecie do 12 V o dopiero przez nia sie wpiac.
Z tego co widze to projekt czesciowo wykorzystuje moja koncepcje podwajacza napiecia dla malych predkosci , a przy wiekszej predkosci dynamo sie przelacza na uklad z 4 diodami
w ukladzie Gretza pradopodobnie ta role spelniaja tranzystory IRF .
Uklad tez jest zabezpieczony przed zbyt wysokim napieciem przez tyrystor BT 151 i diode zenera D8
Chyba wykorzystam ten sposób zabezpieczenia przed zbyt wysokim napieciem.
JK
Masz już pomysł na optykę do takiego światełka? Niedawno pojawił się obiecujący reflektorek do MC-E: http://www.polymer-optics.co.uk/product ... 0cree.html Gdyby je ktoś zamawiał to chętnie bym kupił z 2 albo jeżeli są chętni to sam kupię kilka na cutter.au - chyba że są gdzieś bliżej? Żadne dostępne soczewki niespecjalnie nadają się do tego. Można by też spróbować wykorzystać reflektor IQ-Tec z jakiejś lampki B&M ale to nie będzie tanie...JKrzysztof pisze:1 pytanie jakie jest napiecie na dynamie przy pradzie np. 500 mA ?
Ja natomias zastanawialem sie nad dioda z 4 strukturami
kazda struktura pobiera 700 mA dlatego bralem pod uwage
akumulator od canona na 7.2 V
JK
Przy okazji, grissley, na pewno potrzebujesz takiego skomplikowanego układu, który będzie permanentnie wykorzystywał całą dostępną moc? Ja używam tego prostego z podwajaczem i często przydaje mi się przełącznik na połowę mocy. Jeżdżąc po znanych, niedziurawych drogach przy ładnej pogodzie w zupełności wystarcza jedna dioda (dodatkowy układz i przełącznik), jeżeli kombinujesz rozbudowę to proponuję w tym kierunku. Wspomaganie akumulatorkowe to moim zdaniem też bardzo dobry pomysł, jak pojawi się coś takiego to ja się piszę.
-
- Posty: 27
- Rejestracja: sobota 06 gru 2008, 20:49
- Lokalizacja: Kołobrzeg
Witam !
Za pare dni powinienem miec reflektorek od halogenow przeciwmgielnych
takie jakie sa uzywane w samochodach.
Teraz niemoge nic powiedziec jeszcze o optyce tego reflektorka.
Jezeli sie nie pomylilem przy zamowieniu to powinienem miec tez
soczewke juz na szkle latwo by mi bylo wtedy skupic swiatlo z takiej
diody.
Ten reflektorek ma durza powiechrznie do rozpraszania ciepla i
ma dosc male wymiary i powinien byc hermetyczny .
Myslalem też nad wykorzystaniem lampki B&M ale bym mial problem
z przegrzewaniem sie diody zwlaszcza w lecie.
Na razie jeszcze szukam wylacznika odpornego na deszcz jakbys
cos ciekawego przyuwazyl to bylbym wdzieczny za link.
Krzysztof
Za pare dni powinienem miec reflektorek od halogenow przeciwmgielnych
takie jakie sa uzywane w samochodach.
Teraz niemoge nic powiedziec jeszcze o optyce tego reflektorka.
Jezeli sie nie pomylilem przy zamowieniu to powinienem miec tez
soczewke juz na szkle latwo by mi bylo wtedy skupic swiatlo z takiej
diody.
Ten reflektorek ma durza powiechrznie do rozpraszania ciepla i
ma dosc male wymiary i powinien byc hermetyczny .
Myslalem też nad wykorzystaniem lampki B&M ale bym mial problem
z przegrzewaniem sie diody zwlaszcza w lecie.
Na razie jeszcze szukam wylacznika odpornego na deszcz jakbys
cos ciekawego przyuwazyl to bylbym wdzieczny za link.
Krzysztof
Ja akurat nie chcę diody z 4 strukturami - wolę 4 pojedyncze, wtedy na każdą założę inną optykę. Na montaż czekają 2 spoty, jeden średniak i jajko.
Tak myślę, że połączę je parami i w dolnym rzędzie będzie średniak i jajko, a w górnym spoty.
Być może spoty będę regulowane w pionie niezależnie od dolnej linii - ale to mi wyjdzie w praniu.
A co do skomplikowanego układu - pewnie, że chcę jak najlepszy
Lepsze jest przecież wrogiem dobrego
Tak myślę, że połączę je parami i w dolnym rzędzie będzie średniak i jajko, a w górnym spoty.
Być może spoty będę regulowane w pionie niezależnie od dolnej linii - ale to mi wyjdzie w praniu.
A co do skomplikowanego układu - pewnie, że chcę jak najlepszy
Lepsze jest przecież wrogiem dobrego
-
- Posty: 27
- Rejestracja: sobota 06 gru 2008, 20:49
- Lokalizacja: Kołobrzeg
-
- Posty: 27
- Rejestracja: sobota 06 gru 2008, 20:49
- Lokalizacja: Kołobrzeg
Tak pare lat temu , takie dynamo juz w samo ma ograniczenie mocy zeby nie spalic
oswietlenia na zarowkach .
Teraz bede zbieral doswiadczenie z dynama w piascie ale mysle ze bedzie to samo.
Jako ze tez mam kola 28" to moc wytwazana z takiego dynama bedzie tez niska.
Co do pilona to ja nie twierdze ze wartosci ktore podawal sa nieprawdziwe na
jego stronie jest wiele ciekawych rozwiazan ale ty komplikujesz nadmiernie
sterowanie diod a ta elektronika tez bedzie miec jakies straty na konwersje
pradu do zasilania tych 4 diod.
JK
oswietlenia na zarowkach .
Teraz bede zbieral doswiadczenie z dynama w piascie ale mysle ze bedzie to samo.
Jako ze tez mam kola 28" to moc wytwazana z takiego dynama bedzie tez niska.
Co do pilona to ja nie twierdze ze wartosci ktore podawal sa nieprawdziwe na
jego stronie jest wiele ciekawych rozwiazan ale ty komplikujesz nadmiernie
sterowanie diod a ta elektronika tez bedzie miec jakies straty na konwersje
pradu do zasilania tych 4 diod.
JK
A tego nie wiem - ale patrzyłem, że pilom tam nawet 6 diod montował - i twierdzi, że świetnie działały (ale dopiero przy wyższych prędkościach).
Może sklecę coś na szybko z 4 diod i posprawdzam jeszcze prąd na tej dynamopiaście, bo coś mi się nie chce wierzyć w ten pesymizm dynamowy
Jest jeszcze taki układ:
Tutaj jest już i dynamo i wspomaganie akumulatorowe z możliwością podładowywania (i to zarówno z dynama, jak i z sieci).
Układ bardzo fajny, ale pod żarówkę - prąd zmienny.
To chyba nie problem - wystarczyło by się wpinać za prostownikiem.
Gorzej, że niektóre części dość egzotyczne - i chyba nawet nie do dostania w Polsce.
Może sklecę coś na szybko z 4 diod i posprawdzam jeszcze prąd na tej dynamopiaście, bo coś mi się nie chce wierzyć w ten pesymizm dynamowy
Jest jeszcze taki układ:
Tutaj jest już i dynamo i wspomaganie akumulatorowe z możliwością podładowywania (i to zarówno z dynama, jak i z sieci).
Układ bardzo fajny, ale pod żarówkę - prąd zmienny.
To chyba nie problem - wystarczyło by się wpinać za prostownikiem.
Gorzej, że niektóre części dość egzotyczne - i chyba nawet nie do dostania w Polsce.
-
- Posty: 27
- Rejestracja: sobota 06 gru 2008, 20:49
- Lokalizacja: Kołobrzeg