Strona 4 z 8
: wtorek 07 cze 2011, 19:29
autor: Serkules
Przed chwilą kupiłem 1szt. Cena na półce to 39,99zł a na terminalu do cen i na kasie wyszło 29,99zł.
: środa 08 cze 2011, 20:39
autor: fxxx
Kupiłem na DX taki driver:
https://www.dealextreme.com/p/5-mode-10 ... tters-6190
do tego diodę
https://www.dealextreme.com/p/cree-xpe- ... base-25367
Mam zamiar to wpakować w tą latarkę, oczywiście jak doczekam się na przesyłkę
.
Mam dwa pytania: czy czegoś głupiego nie przeoczyłem (zarówno robiąc zakupy tych przedmiotów na DX jak i 'pasowania do siebie')? I drugie: w opisie pisze, że prąd diody do 700mA, a w dokumentacji cree znalazłem wszystkie XP-E na 1000mA. W co wierzyć?
: środa 08 cze 2011, 20:47
autor: Pyra
Witam
fxxx pisze:Mam dwa pytania: czy czegoś głupiego nie przeoczyłem (zarówno robiąc zakupy tych przedmiotów na DX jak i 'pasowania do siebie')? I drugie: w opisie pisze, że prąd diody do 700mA, a w dokumentacji cree znalazłem wszystkie XP-E na 1000mA. W co wierzyć?
W XP-E możesz dać prąd 1A.
Co do głupoty, to najprawdopodobniej tak... Czym to chcesz zasilać????
Pozdrawiam
: środa 08 cze 2011, 20:52
autor: Serkules
Moim zdaniem nie ma sensu dawać do takiej latarki XP-E, gdyż ilość światła jest porównywalna do XR-E w tym samym binie. Dodatkowo XP-E świeci szerszą wiązką światła, więc latarka będzie mieć szerszy spot, do tego zasięg latarki spadnie.
Jeśli zamierzasz użyć podanego przez Ciebie sterownika, to musisz zmienić ogniwa zasilające. Dwie baterie R20 dadzą Ci w sumie 3V, a to jest zbyt mało, aby zasilić XP-E z tego sterownika.
Musiałbyś użyć napięcia w przedziale 4 do 5,5V (tyle wytrzyma procek odpowiadający za tryby pracy).
: środa 08 cze 2011, 20:53
autor: fxxx
2x18650
równolegle, ewentualnie w razie problemów będzie 1x18650.
Właśnie o takie uwagi mi chodzi. Mam jeszcze latarkę x2000, przerobiłem w niej chłodzenie (grzeje się teraz cała, sondą z miernika mierzę max 60 stopni bezpośrednio na diodzie, na środku body 40 stopni), zasilam ją z 18650. Może do niej warto wrzucić tą diodę?
Przyszło mi do głowy jeszcze coś takiego: układ z allegro 3/4 x7135 w połączeniu z oryginalną diodą (wytrzyma 1,4A?), jak to będzie się zachowywać-jasność będzie spadać równomiernie, czy pod koniec aku?
BTW, pisanie z polskimi znakami nie jest takie straszne
(po 7 latach nie używania)
BTW2, kurcze, szybko piszecie
: środa 08 cze 2011, 20:59
autor: Serkules
W takiej latarce 1x18650 to marnotrawstwo miejsca.
Zastanów się na opcją zwykłe baterie R12 (średnica 25mm, długość 50mm), 3 szt. w połączeniu szeregowym.
Podany sterownik nie przeżyje napięcia wyższego, niż 6V.
EDIT: Jak słusznie zauważył kolega Pyra, coś nie tak z tym ogniwem R12
Chodziło mi oczywiście o ogniwo w rozmiarze "C", czyli R14. Mój błąd.
: środa 08 cze 2011, 21:04
autor: fxxx
^^ wiem, dlatego chcę dać pakiet 2x18650 (wejdzie bez sprężyny
) i chciałbym mieć tryby. Przeczytajcie też poprzedniego posta, edytowałem go.
: środa 08 cze 2011, 21:21
autor: Serkules
fxxx pisze:
Przyszło mi do głowy jeszcze coś takiego: układ z allegro 3/4 x7135 w połączeniu z oryginalną diodą (wytrzyma 1,4A?), jak to będzie się zachowywać-jasność będzie spadać równomiernie, czy pod koniec aku?
Spadek jasności przy tym driverku zależy głównie od napięcia Vf diody. Im niższe Vf, tym dłużej masz pełną jasność świecenia.
To, czy LED wytrzyma 1,4A zależy głownie od solidności chłodzenia jego.
: środa 08 cze 2011, 21:27
autor: fxxx
Vf zmierzę na diodzie podczas zasilania odpowiednim prądem (np oryginalny driver z naładowanego w pełni 18650 bardzo mi odpowiada, nawet nie wiem ile wtedy mA płynie) tak? I jeżeli wyjdzie to np Vf= 3,3V to ogniwo które ma Vbatt=3,5V będzie świecić z pełną mocą (bo chyba spadki napięcia na tych 7135 są bardzo małe)? Kurcze, mogłem się więcej uczyć w technikum
Muszę pomierzyć prąd na diodzie, bo może się okazać ze 1A już bardzo ładnie świeci (i chłodniej będzie).
: środa 08 cze 2011, 21:36
autor: Serkules
Ustal najpierw prąd, przy którym chcesz mierzyć napięcie.
Pamiętaj, że na wynik ma też wpływ jakość chłodzenia, gdyż napięcie przewodzenia LEDa zmienia się wraz ze zmianą jego temperatury.
Pomiar prądu to już trochę bardziej skomplikowane zadanie. Miernik musi być włączony szeregowo między LEDa a sterownik. Rezystancja wewnętrzna bocznika w mierniku może mieć wpływ na wynik.
W przypadku XP-E różnica w świeceniu może być niewielka, a gdy chłodzenie będzie zbyt słabe, to może nawet być mniej światła przy 1,4A, niż przy 1A
Im cieplejszy LED, tym mniej światła emituje
: środa 08 cze 2011, 22:24
autor: Pyra
Witam
Serkules pisze:Zastanów się na opcją zwykłe baterie R12 (średnica 25mm, długość 50mm), 3 szt. w połączeniu szeregowym.
Coś chyba nie tak, bo ogniwa R12 używane są w bateriach tzw. płaskich 3xR12 i mają trochę inne wymiary.
Gdyby była możliwość zastosowania 3 ogniw 1,5V w szeregu, było by to jakieś rozwiązanie, nawet z odpowiednimi akumulatorkami NiMH by pociągnęło na AMC.
Co do używania ponad katalogowych prądów w diodę, to nie jestem zwolennikiem takiego traktowania elektroniki.
Oryginalnie w latarce siedzi układ przetwornicy step-up, czyli podnoszącej napięcie, jeśli zasilisz układ napięciem wyższym od wyjściowego, przestajesz mieć jakąkolwiek kontrolę nad prądem.
Moim skromnym zdaniem dobrym rozwiązaniem będzie step-down z AX2002, podkręcony do 1,5A i do tego XP-G, powinno to zadziałać bez większych przeróbek. Zasilanie 2 x 18650 szeregowo.
Pozdrawiam
: środa 08 cze 2011, 22:40
autor: Serkules
Pyra pisze: Zasilanie 2 x 18650 szeregowo.
W takiej obudowie aż się prosi użycie 2x32650
Jednak koszt ogniw znacznie wyższy
: środa 08 cze 2011, 22:55
autor: greg
Tia. Koszt samych ogniw 32650 przekroczy trzykrotnie cenę zakupu latarki
: czwartek 09 cze 2011, 21:36
autor: fxxx
Pomierzyłem....
Id=1,05-1,1A Vf=3,5V dla tej oryginalnej diody (zasilana z 4,1V li-ion przez oryginalny driver)
Prąd chciałbym mieć więc około 1A, więc prosty driver z samych 7135 spowoduje przygasanie? Czy driver który podlinkowałem wyżej utrzyma mi ten 1A w miarę do końca ogniwa? Jak nie to który kupić (3 tryby)? Zasilanie mogę zrobić 2x18650 szeregowo lub równolegle.
: czwartek 09 cze 2011, 22:56
autor: Serkules
3,5V to sporo przy 1,1A. AMC7135 ma bardzo mały spadek napięcia, mimo tego spadek jasności będzie zauważalny.
Łącząc ogniwa równolegle możesz zastosować podany w Twoim linku sterownik. W przypadku szeregowego połączenia musisz zastosować coś na wyższe napięcie. Jak zaznaczył kolega Pyra, sterownik na bazie AX2002 będzie tutaj dobrym rozwiązaniem. Niestety ma on tylko jeden tryb pracy, więc konieczne będzie dołożenie procka z trybami. O sposobie podłączenia procka do AX2002 pisałem
tutaj .