Strona 3 z 4

: czwartek 22 kwie 2010, 23:55
autor: night_82
Instalacja samochodowa ma 12V bo tyle wynosi napięcie nominalne akumulatora, ale podczas pracy silnika który napędza alternator napięcie to rośnie do wartości 14.4V bo tyle wynosi napięcie ładowania(naładowania) akumulatora więc dla LM317 ta różnica napięcia wynosząca 3.4V będzie jak najbardziej wystarczająca do poprawnej pracy układu.

: piątek 23 kwie 2010, 00:26
autor: Pyra
night_82 pisze:Instalacja samochodowa ma 12V bo tyle wynosi napięcie nominalne akumulatora, ale podczas pracy silnika który napędza alternator napięcie to rośnie do wartości 14.4V bo tyle wynosi napięcie ładowania(naładowania) akumulatora
Niestety nie zawsze tak jest. Jazda z włączonymi światłami mijania, nadmuch ... i już mamy około 13V w instalacji i nie jest to wcale takie rzadkie, niewiele samochodów potrafi sobie z tym poradzić......
Ostatnio nawet producenci obniżają napięcie ładowania do 13,5 - 13,7V ze względu na coraz częstsze używanie akumulatorów z elektrolitem żelowym.
Poza tym większy zapas napięcia umożliwia użycie STOPu bez włączonego silnika, lub na biegu jałowym silnika, kiedy alternator nie daje pełnego napięcia (np w korku).
Wychodzę z założenia, że lepiej przewidzieć wypadki, które może i się nie zdarzą, ale..... jak uczy życie i prawa Marphy'ego ;)

Piotrek K. pisze:Może prościej było by dać 2 układy LM317. Jeden ustawiony na niższe napięcie (pozycyjne) a drugi na wyższe (STOP).
Oczywiście, że można, ale obawiam się o awarię, LM317 nie mają zabezpieczenia przed obcym napięciem na wyjściu i pojawiające się ponad 10V mogło by doprowadzić do uszkodzenia, szczególnie, że dejtaszit podaje:
"Absolute Maximum Ratings
Input-Output Voltage Differential +40V, −0.3V"

Pozdrawiam

: piątek 23 kwie 2010, 08:09
autor: Calineczka
ad. diody Zenera to muszę zaznaczyć, że owszem, używa się jej tak by pracowała "na przebicie" ALE każda dioda ma ograniczoną moc strat, i wcale nie są to olbrzymie wartości. Zazwyczaj diody Zenera pracują jako napięcie odniesienia lub też zabezpieczenie przed przepięciami, gdzie ich zadziałanie potrafi skończyć się ich śmiercią. Dążę do tego, że nie możemy dołączyć np. do akkusa 18650 równolegle diody Zenera 3,6V żeby miec stałe napięcie. Jeśli akumulator będzie naładowany-przeciętna dioda Zenera ulegnie zniszczeniu bo popłynie za duży prąd

: piątek 23 kwie 2010, 21:09
autor: Piotrek K.
Pyra pisze:LM317 nie mają zabezpieczenia przed obcym napięciem na wyjściu i pojawiające się ponad 10V mogło by doprowadzić do uszkodzenia, szczególnie, że dejtaszit podaje:
"Absolute Maximum Ratings
Input-Output Voltage Differential +40V, −0.3V"
A takie coś może być?
(mój pierwszy schemat narysowany w programie "circuit maker")
Obrazek

PS. Pyra, dzięki że kiedyś wspomniałeś w jakim programie rysujesz swoje schematy obwodów :).

: piątek 23 kwie 2010, 21:33
autor: Pyra
Piotrek K. pisze:A takie coś może być?
(mój pierwszy schemat narysowany w programie "circuit maker")

Jak najbardziej.
Widzę, że stawianie przeze mnie trudności doprowadziło Cię do rozwiązania problemu. ;)
Gdyby jeszcze na tych diodach nie tracić 0,6V :roll: u mnie też jest ta wada, tyle że uwidaczniania się tylko w czasie STOPu bez pozycyjnych.
Tym nie mniej Twoje rozwiązanie jest proste i skuteczne.
Szanuję ludzi myślących :)
Piotrek K. pisze:PS. Pyra, dzięki że kiedyś wspomniałeś w jakim programie rysujesz swoje schematy obwodów :).
Any time ;)
Można też dokonywać symulacji pracy z możliwością pomiaru parametrów obwodu jak U i I oraz P wydzielanej na elementach.....
Pozdrawiam

: sobota 24 kwie 2010, 10:41
autor: HiRide
O widze ze nawet jest nowy schemat ;) W takim razie Pyra ktore rozwiazanie bardziej bys polecal ? Kupilem tylko do testow 100 diod czerwonych 5mm clear o jasnosci 3cd.Kosztowalo mnie to cale 14 zl.Diody swieca dobrze ale zbyt slabo zeby montowac je w lampie a pozatym cena sugeruje ze jakosc jest kiepska.Kupilem tez dla proby diode czerwone clear 5mm o jasnosci 50cd i ta dioda juz w zupelnosci moze byc zamontowana w lampie bo swieci bardzo wydajnie a cena za sztuke to 1.50zl.Takie diody chcialbym zamontowac u siebie.Na plytce bedą 54 diody.Potem wkleje zdjecie w jakim mniej wiecej ukladzie.Minus tych diod taki za po wlozeniu do lampy,nie bedzie ona cala ladnie rozswietlona tylko beda 54 punkciki z poswiata wokol niej.I tak nie bedzie najgorzej bo w lampie jest fabrycznie wlozony plastik rozszczepiajacy swiatlo ale diody beda zaraz za tym plastikiem.Kontrukcja odblysnika bardzo ogranicza mozliwosci zainstalowania tam plytki i niestety ale nie moze ona byc takich wymiarow jak samo odblysnik bo po wlozeniu jej na miejsce bedzie swiecic na ukos a nie do tylu.Dlatego plytka musi byc krotsza i skierowana do tylu.Wszystkie fotki lepiej zobrazuja to co pisze.Napewno najpierw musze zlozyc uklad z tych tanich diod i podpiac go do instalacji w samochodzie zeby zobaczyc jak sie zachowa modul sprawdzajacy zarowki.Jesli nie wywali on bledu spalonej zarowki pozycyjnej lub stopu,to bede mogl montowac panel z tych drozszych diod.A jesli blad sie pojawi,uklad trzeba bedzie jakos zmodyfikowac tak zeby pobieral wieksza ilosc pradu zblizona do poboru pradu przez zarowke dwuwlóknowa ;)

Tak wyglada miejsce na plytke.Gdyby odblysnik byl plaski to nie byloby problemu z rozmiarem plytki i jej zamocowaniem.Dodam za lampa na zdjeciu jest rozklejona i nadaje sie tylko do testow.Takiej lampy nie da sie rozkleic nie uszkadzajac jej.Dlatego gotowa plytke z diodami trzeba wlozyc do lampy od tylu.
Obrazek


Taki mniej wiecej bedzie uklad w diod na plytce
Obrazek


Plytka z diodami w lampie(prosze sie nie sugerowac ukladem diod na niej)
Obrazek

Nalozony pierwszy element -tj plastik z pryzmatami rozszczepiajacy swiatlo(fabryczny)



Nalozony drugi element plaatikowe obwodki chromowane
Obrazek

Ostatni element nakladany z gory to klosz koloryzujacy.Jak widac diod nie bedzie widac :mrgreen:
Obrazek


Przypominam ze nie bede mogl wsadzic plytki od srony klosza.Bede mogl to zrobic tylko od tylu lampy powiekszajac otwor na zarowke tak jak zrobilem to wtedy gdy montowalem kierunki led
Obrazek

Nie potrafie na tym forum wrzucic filmiku z dzialaniu kierunkow dlatego jesli ktos chce to moze sobie sciagnac krotki filmik.
http://img517.imageshack.us/img517/1259/dscf7115.mp4

: sobota 24 kwie 2010, 13:53
autor: Pyra
Witam
W zasadzie oba rozwiązania są równoważne, wybierz to, które czujesz się na siłach zrobić.
Prawda jest taka, że oba układy trzeba będzie przeliczyć, aby dostosować do posiadanych przez Ciebie LEDów. Płytki jeszcze nie projektuj pod diody, bo nasze rozważania były trochę teoretyczne, ze względu na brak danych o docelowych elementach, które zamontujesz.
Jak podeślesz dane katalogowe diod, lub ich dokładny typ to ruszamy z robotą, bo myślę, że Piotrek K. też pomoże. :)
Jeśli chodzi o błąd włókien to nie ma problemu, bardzo prosto można zrobić sztuczne obciążenie, które oszuka moduł kontrolny.

Co do umiejscowienia diod, to jeśli pogodzisz się z możliwym uszkodzeniem odbłyśnika, to możesz diody połączyć w pająku, a potem tzw. termoglutem dokleić do powierzchni odbłyśnika.

Pozdrawiam

: sobota 24 kwie 2010, 23:02
autor: Piotrek K.
Pyra pisze:myślę, że Piotrek K. też pomoże. :)
Jeżeli będę wiedział jak to oczywiście pomogę :)

: sobota 24 kwie 2010, 23:12
autor: Fluxor
Co to za gustowna szmatka na rejestracji?

: niedziela 25 kwie 2010, 16:42
autor: skaktus
Ja tylko nadmienię taki bajer - homologacja.

Jesli będzie wypadek, i wina nie będzie po twojej stronie, bo ktoś nie popatrzy i właduje ci się w tył auta, to i tak przegrasz sprawę, bo :

-ta druga strona powie że nie widziała jak hamowałeś
-policja stwierdzi że nielegalnie przerobiłeś światła, więc tamten mógł nie widzieć że hamujesz, bo światła mogły świecić za słabo, w złym kierunku itp

Radzę się na przyszłość zastanowić nad takimi przeróbkami, bo potem jest z tym dużo problemów.

: czwartek 29 kwie 2010, 21:34
autor: HiRide
Fluxor pisze:Co to za gustowna szmatka na rejestracji?
Niestety nie firmowa ale przyznaj ze dobrze komponuje sie z reszta samochodu :razz:

[ Dodano: 29 Kwiecień 2010, 20:36 ]
skaktus pisze:Ja tylko nadmienię taki bajer - homologacja.

Jesli będzie wypadek, i wina nie będzie po twojej stronie, bo ktoś nie popatrzy i właduje ci się w tył auta, to i tak przegrasz sprawę, bo :

-ta druga strona powie że nie widziała jak hamowałeś
-policja stwierdzi że nielegalnie przerobiłeś światła, więc tamten mógł nie widzieć że hamujesz, bo światła mogły świecić za słabo, w złym kierunku itp

Radzę się na przyszłość zastanowić nad takimi przeróbkami, bo potem jest z tym dużo problemów.

dobrze wiem o tym i zgadzam sie po czesci z tym co piszesz tyle ze jesli wszystko bedzie zrobione prawidlowo tzn jasnosc bedzie odpowiednia i kierunek swiatla tez to winowajca nie wpadnie raczej na pomysl zeby sprawdzac czy mam tam zarowki czy cos innego,pozatym jesli lampy zostana zniszczone podczas nie daj Boże wypadku to jak policja stwierdzi czy mialy homologacje?

[ Dodano: 29 Kwiecień 2010, 20:37 ]
Pyra pisze:Witam
W zasadzie oba rozwiązania są równoważne, wybierz to, które czujesz się na siłach zrobić.
Prawda jest taka, że oba układy trzeba będzie przeliczyć, aby dostosować do posiadanych przez Ciebie LEDów. Płytki jeszcze nie projektuj pod diody, bo nasze rozważania były trochę teoretyczne, ze względu na brak danych o docelowych elementach, które zamontujesz.
Jak podeślesz dane katalogowe diod, lub ich dokładny typ to ruszamy z robotą, bo myślę, że Piotrek K. też pomoże. :)
Jeśli chodzi o błąd włókien to nie ma problemu, bardzo prosto można zrobić sztuczne obciążenie, które oszuka moduł kontrolny.

Co do umiejscowienia diod, to jeśli pogodzisz się z możliwym uszkodzeniem odbłyśnika, to możesz diody połączyć w pająku, a potem tzw. termoglutem dokleić do powierzchni odbłyśnika.

Pozdrawiam

Niestety sprzedawca w sklepie nie ma danych tych diod a jedyne o czym wspomnial to o tym ze maja jasnoc 50cd

: czwartek 29 kwie 2010, 22:41
autor: Pyra
HiRide pisze:Niestety sprzedawca w sklepie nie ma danych tych diod a jedyne o czym wspomnial to o tym ze maja jasnoc 50cd
No cóż będzie trzeba przyjąć bezpieczny prąd 10mA
Swoją drogą co to za sprzedawca, co nie wie co sprzedaje :-|

Pozdrawiam

: piątek 30 kwie 2010, 15:18
autor: HiRide
Pyra pisze:
HiRide pisze:Niestety sprzedawca w sklepie nie ma danych tych diod a jedyne o czym wspomnial to o tym ze maja jasnoc 50cd
No cóż będzie trzeba przyjąć bezpieczny prąd 10mA
Swoją drogą co to za sprzedawca, co nie wie co sprzedaje :-|

Pozdrawiam
pomecze go o jakies dane bo on to skas sprowadza o ile mi wiadomo i moze czegos sie dowie

: piątek 30 kwie 2010, 16:32
autor: kurczak
Ja jestem szczerze ciekaw co to za diody mające światłość 50 cd. Wg wymagań homologacyjnych światło stop musi mieć (o ile dobrze pamiętam) światłość min 60 cd i nie przekraczać 290 cd w kierunku zgodnym z osią referencyjną lampy.

: sobota 01 maja 2010, 14:48
autor: HiRide
Diody okragle clear 5 mm srednicy.Przy ilosci 50 sztuk na strone widocznosc pozycyjnych i stopu bedzie bardzo dobra .
Ale jesli ktos z was zna lepsze diody w przystepnej cenie to z checia sie o tym dowiem :)