Strona 3 z 3

: środa 08 kwie 2009, 01:07
autor: rzymo
Piotrek K. pisze:rzymo mógłbyś zrobić jeszcze fotkę (na tych samych ustawieniach aparatu) dla światła z żarówki halogenowej.
Balans bieli - światło żarowe:

- Cree P3 ciepła:
Obrazek

- Cree Q3 5A neutral:
Obrazek

- 10mm allegrowe niby-ciepłe:
Obrazek

- żarówka:
Obrazek
lennin pisze:rzymo tylko światło słoneczne w zależności od pory dnia ma różna temp barwową. Aparat nie ludzkie oko nie potrafi sie dostosować. A człowiek bardzo szybko adoptuje sie do "koloru bieli ". Warto to zaznaczyć dobitnie.
Właśnie myślę jak aparat wykorzystuje informację z tego wzorca - tzn. czy barwa światła padającego na taką białą/szarą kartę ma duże znaczenie... a co z fotkami w nocy - wtedy kartka, z której pobierany jest wzór, może być oświetlona lampą błyskową. Efekt końcowy także wygląda na poprawny i zgodny z tym, co widzę - przykład: klik, może elektronika aparatu ma wpisaną temperaturę barwową lampy i balans bieli jest poprawny? Nie wiem, nie znam dobrze algorytmów zaszytych w aparatach i możliwe, że napisałem głupoty ;)

: środa 08 kwie 2009, 01:19
autor: Piotrek K.
lennin pisze:To i tak nie jest sposób.
Moim zdaniem jest, tylko trzeba złapać najprzyjemniejszą barwę światła słonecznego (teraz coś około godziny 16 - taki jeszcze nie zachód ale już nie ostre światło powiedzmy z godziny 12) i dopiero potem robić porównanie.
lennin pisze:Takie porównani robię w ten sposób iż świecę na "biała kartke" jednocześnie wszystkimi porównywanymi światełkami i to służy jako wzorzec.
ja w podobny sposób porównałem (fotka w 7 poście tego tematu) R2 WH i halogen do słońca (słońce ok. godziny 16)
lennin pisze:Inaczej sprawa ma sie gdy dysponujesz Q3 5A i Q5 WC. W pierwszej chwili potęga światła z Q5 ale po pewnym czasie uświadomisz sobie czym ona jest okupiona. Widokiem 2D w porównaniu z Q3 5A. :roll: To jest właśnie zwodniczy efekt 6500-7000'K.
Po moich doświadczeniach z Q5 (nie wiem jaki tint ale zimniejszy od WH) i R2 WH (cieplejsza ale dla mnie jeszcze trochę za zimna) zgadzam się z tym. Na moim zimnym Q5, które szybko wywaliłem ze światełka było widać wszystko właśnie jakby w 2D. Po wymianie na WH nastąpiła poprawa ale ideał to to nie jest.


EDIT
rzymo pisze:
Piotrek K. pisze:rzymo mógłbyś zrobić jeszcze fotkę (na tych samych ustawieniach aparatu) dla światła z żarówki halogenowej.
Balans bieli - światło żarowe:
Dzięki za fotki rzymo, ale do końca się nie zrozumieliśmy. Mi chodziło o to żebyś zrobił z identycznymi ustawieniami (z takim samym balansem bieli jak w pierwszym z twoich porównań) fotkę dla światła żarówki halogenowej (a nie tylko dla zwykłej niehalogenowej).

: środa 08 kwie 2009, 10:48
autor: rzymo
Piotrek K. pisze: Dzięki za fotki rzymo, ale do końca się nie zrozumieliśmy. Mi chodziło o to żebyś zrobił z identycznymi ustawieniami (z takim samym balansem bieli jak w pierwszym z twoich porównań) fotkę dla światła żarówki halogenowej (a nie tylko dla zwykłej niehalogenowej).
Faktycznie zrozumiałem inaczej, wieczorem się poprawię i wstawię zdjęcia - mam 3 różne żarówki halogenowe: no-name 10W, PILA 20W i Osram Decostar IRC 20W/10* (którym kiedyś oświetlałem drogę przed rowerem ;) ).

: środa 08 kwie 2009, 11:19
autor: lennin
W południe latem i wiosną mamy około 5500stopni o godzinie 15.00 temperatura światła wynosi 4800 stopni Kelwina, a o 18.00 jest już tylko 4300 stopni Kelwina. Więc jezeli to ma być wzorzec. Najbardziej naturalną barwą powinno być 5500-5700'K. Wsyztko poniżej już jest ciepłe. ;) Reasumując im dalej później w dzień tym cieplejsze swiatło. A zimą już nie mówmy i jesienią o temp światła.

Wynika z tego iż optymalne powinno być ustawienie ręczne na 5500. Środek dnia.

: środa 08 kwie 2009, 11:34
autor: pawelsz
dobrze- tak ustawię jutro aparat i zrobię foty q2a5, r2wh, coś zimnego i może żarnik :)

: środa 08 kwie 2009, 12:03
autor: Piotrek K.
lennin pisze:Najbardziej naturalną barwą powinno być 5500-5700'K.
Moim zdaniem najlepiej wybrać coś po środku
lennin pisze:W południe latem i wiosną mamy około 5500stopni
lennin pisze:o godzinie 15.00 temperatura światła wynosi 4800 stopni Kelwina
lennin pisze:, a o 18.00 jest już tylko 4300 stopni Kelwina.
czyli wychodziłoby jakieś 4800K-4900K :smile:

EDIT
znalazłem jeszcze coś ciekawego Światło i oświetlenie
EDIT 2
poprawione :wink:

: czwartek 09 kwie 2009, 00:06
autor: rzymo
Żarówki halogenowe:

- no-name 10W
Obrazek

- Osram Decostar IRC 20W/10*
Obrazek

: czwartek 09 kwie 2009, 00:22
autor: Piotrek K.
Dzięki za kolejne fotki. Wygląda na to że halogen jest zimniejszy od ciepłej CREE :shock: , a neutralna Q3 5A jest niewiele zimniejsza od halogenu - czyli już mam chyba swój ideał :mrgreen: . Jeszcze raz dzięki za fotki i pomoc. Mam również nadzieję że założyciel tematu wiele się dowiedział i podejmie świadomy wybór podczas kupna diody. Pozdrawiam.

: czwartek 09 kwie 2009, 15:10
autor: rzymo
Jak dla mnie Q3 5A jest ideałem, mimo niższej sprawności niż Q5/R2 ;)

Robię dziś porządki na dysku i znalazłem parę PDFów - mogą się przydać:

: czwartek 09 kwie 2009, 21:48
autor: pawelsz
aż sobie odświeżyłem lekko porównanie, poświeciłem sobie żarnikiem, R2WH oraz q2a5 i wnioski- żarnik najcieplejszy, ale niewiele bardziej od q2a5, ale ssie z akusa ok 2.06A a led jedynie 0.96 (przy podobnej jasności), r2wh zdecydowanie wygląda zimno przy żarniku oraz q2a5, ale z bliska wydaje się najjaśniejsza, na dystansie już nie ma tak fajnie- rozróżnianie barw na 30-50m zdecydowanie na korzyść żarnika/q2q5.
Białe zimne q5 coś tam- jasne, ale dla mnie trupio, nie lubię takich- ot jak jarzeniówka- niby biało, ale oczy męczy i w powietrzu utyka.
Na rower brałbym jednak r2wh lub coś wg, ew. q2-3a5, na pewno nic zimnego, łatwo się wyglebić, jak wszystko wygląda płasko, a tak jest przy "białych" tintach
ps
ahha- te q2a5 pokazane poprzednio zimne jak ...piiii..., pewnie taki tint, ale to bez sensu jest, jseli się już bierze takie diody, to powinny być ciepłe- neutral to dziwne określenie.
A WB (balans bieli) to też takie coś nieokreślone trochę- niby białe powinno być białe (i tak się skaluje używając tablic 18%grey itd) ale czasami rzeczywistość nie jest taka biała, biała ściana w danym oświetleniu nie może być biała, i ja wolę często na fotach jednak oddawanie nastroju, a ad światełek- naturalność i widzenie 3D a nie mega wygar i ślepota

: czwartek 09 kwie 2009, 22:44
autor: Piotrek K.
pawelsz pisze:jseli się już bierze takie diody, to powinny być ciepłe- neutral to dziwne określenie.
http://www.swiatlo.tak.pl/pts/pts-temperatura-barwowa.php pisze:Norma PN-EN 12464-1 wprowadza następujące przedziały i sformułowania przy określaniu temperatury barwowej:

* temperatura barwowa poniżej 3300 K - barwa ciepła,
* temperatura barwowa 3300 K - 5300 K - barwa neutralna,
* temperatura barwowa powyżej 5300 K - barwa chłodna.
Więc 4000K-4300K jakie ma tint 5A to wedłóg polkiej normy 100% barwa neutralna (według oznaczeń cree bliżej jej do ciepłej niż do zimnej :wink:)

: piątek 10 kwie 2009, 10:38
autor: pawelsz
no to teraz mam jasność- dzięki